קיה פיקנטו מתחשמלת: הסיבה – כלכלית!

קיה פיקנטו חשמלית

מגיפת הרכבים החשמליים מגיעה גם לרכב המיני הנמכר ביותר בישראל. ההחלטה נמצאת עדיין בבחינה אך ראש החטיבה האירופית של קיה מוטורס אישר לאחרונה כי גרסת הקיה פיקנטו הבאה ככל הנראה תהיה גרסה חשמלית. הסיבה – כלכלית לחלוטין. 

מאז שהחלה את שיווקה בישראל הצליחה קיה פיקנטו, מכונית המיני הקטנה של קיה מוטורס להביא לגל מכירות מאסיבי בקטגוריית רכבי המיני בישראל. היא עד כדי כך פופולארית שגם היום, תשע שנים לאחר תחילת שיווקה בישראל (2011) היא עדיין מצליחה לשמור על מקומה בין מובילות טבלת המכירות בסגמנט רכבי המיני בארץ. 

אך עלו גם מספר ביקורות ממספר צרכני רכב שלא אהבו חלק מהחלטות יבואנית הרכב בישראל, חברת טלקאר, בעיקר בכל הנוגע לגרסת ה- GT-Line. גרסה זו הציעה רמת אבזור ספורטיבית אך למעשה שווקה עם יחידת הנעה רגילה לחלוטין בדומה לדגמי הפיקנטו הרגילים. זאת אומרת, ללכת עם ולהרגיש בלי. 

לא ברור מה עמד מאחורי החלטת יבואן הרכב בייבוא גרסת GT-Line שלא מספקת את הסחורה, ככל הנראה מדובר בחישובים כלכליים שלא היו משתלמים לייבא את גרסת מנוע הטורבו כפי שהיא משווקת באירופה, אולם לקהל הצרכנים הישראלי זו לא הייתה סיבה מספקת והוא הצביע ברכישות נמוכות של "העטיפה הספורטיבית" ששווקה בישראל. 

ולמה אנו מקדימים ומזכירים זאת? כיוון שככל הנראה גם ההחלטה על המעבר לרכב חשמלי בגרסת המיני של הפיקנטו היא החלטה שנובעת משיקולים כלכליים. אחד מנתחי השוק הגדולים של קיה מוטורס היא היבשת האירופאית, בשנים האחרונות נתח שוק זה הולך ומתכווץ והשאלה שעמדה בפני יצרנית הרכב הקוריאנית היא מה יהיה הצעד האסטרטגי הבא שעליה יהיה לעשות על מנת לשמר את כוחה בשוק האירופאי.

 

הסתגלות גלובלית רחבה

אחד מהצעדים שנקטו היה הוצאתה של גרסה חדשה ליונדאי i10, אך זהו רק צעד אחד בהסתכלות גלובלית רחבה הרבה יותר כאשר הצעד הבא הוא מעבר של רכב המיני הפופולארי הפיקנטו ליחידת הנעה חשמלית.

צעד זה אינו מקודם אך ורק על ידי יצרנית הרכב הקוריאנית. מדובר בתהליך שנוגע ביצרניות רכב רבות כאשר הגורם העיקרי לכך היא ההחמרה שבוצעה לאחרונה בתקנות פליטת המזהמים באירופה (שהשליכה גם על ישראל ועל התייקרות של מספר גרסאות רכב על פי חישוב המס הירוק שמונהג כאן).

חלק מיצרניות הרכב העולמיות, כמו יצרניות הרכב פורד או אופל אדם נמנעות מלהוסיף לנבחרת דגמי רכביהן את רכבי ההיבריד והחשמליות בעוד שיצרניות רכב אחרות כמו סקודה, סיאט ופולקסווגן מחליפות בהדרגה לחלוטין את דגמי הבנזין שלהן בדגמי רכב מונעי סוללה חשמלית.

וכמו כל דבר, גם כאן נושא העלות הכספית והרווחיות משמשים כפקטור היחיד להחלטה על תוספת חשמלית לדגם הפיקנטו או כפי שאמר מנהל התפעול הראשי של קיה אירופה, אמיליו הררה: "במוקדם או במאוחר נהיה חייבים לעשות זאת". 

בריאיון לאוטו מוטיב ניוז מודה הררה כי נתח שוק הרכבים החשמליים הולך לגדול משמעותית בשנים הקרובות וכי מעבר זה נובע משיקולים כלכליים של יצרניות רכב רבות על מנת להימנע מקנסות המוטלים עליהן עקב תקנות פליטות המזהמים האירופאיות. 

"נתח השוק של כלי רכב חשמליים יגדל בשנים הבאות, פשוט בגלל שאין לנו ברירה. פולקסווגן הולכת לכיוון זה לא בגלל שהיא רוצה, אלא בגלל שהיא נאלצת, כדי להימנע ככל הניתן מתשלום קנסות על הארסנל העצום של כלי הרכב אותו היא מייצרת.

קיימות חמש אפשרויות להתמודדות עם תקני זיהום מחמירים: ניתן לשלם קנס, אך זהו פתרון בלתי מתקבל על הדעת בחברה קוריאנית. אפשר להפחית את כמויות הייצור כדי לאזן את ממוצע הפליטה או לחבור למשל ליצרנית הרכב החשמלי טסלה ולרכוש ממנה "זכויות" ל-CO2. 

אפשרות נוספת היא לצאת מהשוק האירופאי, אבל כל אלה פחות רלוונטיים עבורנו. ואפשרות אחרונה היא לייצר מספיק מכוניות חשמליות שיצליחו לאזן את ממוצע הפליטה לתקן הנדרש, ובכך בחרנו".

האתגר של חברת יונדאי-קיה בכל הקשור לתמחור הגרסה החשמלית של הפיקנטו הוא להיות רווחית בגרסת רכב המיני ועדיין לתת מחיר ריאלי בסגמנט מכוניות אלו. וזה לא כל כך פשוט, בעיקר כשמדובר במכונית קטן.

נכון להיום קיימים תמריצים ממשלתיים הניתנים לייצור רכבים חשמליים אולם תמריצים אלו צפויים להיעלם בשנים הבאות, כך שבחישוב עלות-תועלת מצד יצרנית הרכב יהיה עליה לקחת בחשבון כיצד תוכל להוציא גרסה חשמלית ועדיין להיות רווחית.

על פניו נראה כי קיימת נכונות להעביר את גרסת רכב המיני הפופולארי של קיה לרכב מונע חשמלי. אם אכן זה יקרה יהיה על מהנדסי החברה להחליט האם לפתח גרסה חשמלית על פלטפורמה ייעודית או על פלטפורמה קיימת ולהסב אותה לחשמלית, כאשר זו האחרונה היא האפשרות הקשה יותר לביצוע, לדוגמה תכנון מחודש להיכן תמוקם הסוללה החשמלית ברכב.

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו