בסוף השנה קיה צפויה להשיק בישראל את דגם הכניסה לעולם החשמלי שלה – קיה EV3. היא מצוידת במנוע חשמלי קדמי, שתי סוללות לבחירה ואבזור טכנולוגי עשיר מאוד: האם זה מספיק בשביל להביא אותה לראש טבלת המכירות בישראל?
רקע
שוק הרכב בישראל הוא מהדינאמיים ביותר בעולם. בשנים האחרונות אנחנו עדים לאין ספור יצרניות חדשות אשר התרוממו לראש טבלת המכירות במהירות אדירה. עד לפני כמה שנים הרכבים הנמכרים בישראל היו מאזדה 3, טויוטה קורולה וקיה פיקנטו. הן החזיקו בתואר לאורך המון זמן והיה נראה ששום דבר לא יכול לערער את מקומן בפסגה. אבל, דברים השתנו במהרה מיד לאחר תחילת השיווק של רכבים חשמליים סיניים בשנת 2019. MG הייתה היצרנית שהפכה את הקערה על פיה והוכתרה כמובילה במכירת רכבים חשמליים בישראל. אחרי זמן מה, היבואנים הבינו שהישראלים צמאים לרכבים חשמליים. משם זה התגלגל לכמות מדהימה של יצרנים סינים חדשים שהפכו לנמכרים ביותר וזה כולל את ג'ילי גיאומטרי C ואת BYD אטו 3. עכשיו מסתמן שקיה היא הראשונה שמסוגלת לתת נוקאאוט לכל היצרניות החדשות עם קרוסאובר קומפקטי העונה לשם קיה EV3.
קיה EV
קיה לא מפתחת ומייצרת את הרכבים שלה בכוחות עצמה. היא משתפת פעולה עם מותג יונדאי ולכן גם הפלטפורמה לרכבים חשמליים היא משותפת לשתי היצרניות הגדולות מקוריאה הדרומית. קיה חשמלית ראשונה הוצגה בשנת 2021 הלא היא קיה EV6 אשר בנויה על אותו בסיס כמו זה של יונדאי איוניק 5. בהתחלה היה נראה שהיא תהיה פופולארית לא פחות מטסלה מודל 3 אשר נחשבת לאחת המכוניות המבוקשות ביותר בישראל. אבל בגלל תמחור גבוה ביחס לרמת האבזור יחד עם עליה במס על רכישת רכבים חשמליים, היא הצליחה למכור בשנת 2023 רק 700 יחידות (לעומת 2,300 של יונדאי איוניק 5 באותה השנה). בשאר העולם המספרים גבוהים בהרבה ולאור הצלחת הדגם החשמלי, קיה החליטו להשיק שורה של רכבים חשמליים על בסיס אותה פלטפורמה וזה כולל את קיה EV9 וקיה EV3 שכבר עושות את דרכן לישראל.
נתונים טכניים
המשימה המרכזית של קיה EV3 היא לשמור על מחיר תחרותי. בישראל היא אמורה להתחרות מול BYD אטו 3 (החשמלית הנמכרת ביותר בישראל). המחיר של אטו 3 מתחיל ב-169 אלף שקלים. מכך אנחנו יכולים להסיק שגם ה-EV3 תימכר במחיר דומה. כדי לשמור על מחיר נמוך, קיה EV3 לא תשתמש בארכיטקטורת ה-800 וולט שאנחנו מכירים מקיה EV6 אלה במערכת של 400 וולט. המשמעות העיקרית היא שקצב הטעינה יהיה מאט ארוך יותר אבל למעשה הוא יהיה זהה לדגמים שמגיעים אלינו מסין: כ-30 דקות בעמדת טעינה מהירה. כמו כן, המנוע עבר מהחלק האחורי של קיה EV3 לחלק הקדמי, שוב, כדי לחסוך עלויות, וההנעה תהיה קדמית בלבד. הספק המנוע יעמוד על 204 כוח סוס ו-28.8 קג"מ. לא פורסמו נתונים אודות טווח הנסיעה על פי תקן WLTP (תקן אירופאי) אלא רק על פי התקן הקוריאני. למען הסר ספק, מדובר בתקן מחמיר יותר והוא מציג נתונים קרובים יותר למציאות. ניתן יהיה לבחור את קיה EV3 עם שתי גדלים של סוללות. הקטנה הינה בקיבולת של 58 קילוואט והגדולה בקיבולת של 81 קילוואט. טווח הנסיעה על פי התקן הקוריאני הינו 350 ו-501 ק"מ בין טעינות (בהתאמה).
עיצוב חיצוני
קיה EV3 שונה מכל מה שהכרנו עד כה בדגמי קיה והיא משתמשת בקווים מאוד ברוטאליים שמצליחים לגרום לה להיראות גדולה בהרבה מהמידות שלה בפועל. בסיס הגלגלים הינו 2.68 מ', אורך כולל 4.3 מטר ורוחב 1.85 מטר. היא מעט קטנה יותר מ-BYD אטו 3 אבל המידות שלה דומות לכל קרוסאובר משפחתי אחר בקטגוריה. יחידות התאורה הן אנכיות וזה משהו שלא ראינו מעולם בדגמי קיה. אנחנו מאוד אהבנו את העיצוב החיצוני ונשמח לראות אותו על כבישי ארצנו.
עיצוב תא נוסעים
גם בתוך תא הנוסעים הכל נראה מאוד אגרסיבי וקיצוני ביחס למה שהתרגלנו לראות. EV3 מגיעה עמוסה בטכנולוגיה מתקדמת ובאבזור עשיר, המבטיחים חווית נסיעה יוצאת דופן. תא הנוסעים המודרני כולל צמד מסכי "12.3: אחד למערכת המולטימדיה המתקדמת ואחד ללוח המחוונים הדיגיטלי. לנוחות הנוסעים, מציעה קיה EV3 תאורת אווירה, משטח טעינה אלחוטי, שקעי טייפ C לכל המושבים, חימום לכל המושבים (למעט מושב מרכזי אחורי) ואוורור למושבים הקדמיים. מושבי העור המפנקים, יחד עם חיבור אלחוטי לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מבטיחים נסיעה נוחה ובטוחה. מגוון טכנולוגיות מתקדמות משדרגות את חוויית הנהיגה: מפתח דיגיטלי עם נעילה אוטומטית, דלת תא מטען חשמלית עם פתיחה ללא מגע, שירותי הזרמת מדיה, שקע 220V לנוסעים מאחור, שולחן נשלף מהמשענת המרכזית, תמיכה ב- V2L, אפליקציה לשליטה מרחוק ואפילו אפשרות להזיז את הרכב לפנים/אחור באמצעות השלט. הערה: ייתכנו הבדלים קלים ברמת האבזור והטכנולוגיה בין רמות הגימור השונות.
חוות דעת
מהנתונים הראשונים שהתקבלו אלינו, יש סיכוי גבוה שאכן קיה EV3 תוכל להיות מלכת הסגמנט בישראל. אבל יש שני פרמטרים שאנחנו נצטרך לדעת קודם כדי להכריז על ההימור הזה:
1. מחיר
אם המחיר של קיה EV3 יהיה אכן תואם למה שאנחנו משערים ורמת האבזור הבסיסית תהיה הבכירה עם כל האבזור הדרוש שכולל תא מטען בפתיחה חשמלית, כל מערכות הבטיחות המתקדמות ושליטה על הרכב מרחוק דרך אפליקציה אכן יש סיכון שדרך המלך כבר נסללת עבורה.
2. טעם ישראלי
העיצוב הקיצוני של קיה EV3 הוא הימור גדול עבור היצרנית. ייתכן ויהיה קהל לקוחות, כולל כאלו שנאמנים למותג קיה, שלא יאהבו את השינוי הראדיקלי שקיה עשו. לכן רק לאחר ההשקה הרשמית בארץ נוכל לבדוק האם העיצוב מטעים לחך הישראלי או לא.