5 מיתוסים על מכוניות חשמליות: האם הם נכונים?

i8 חשמלית

למרות שאנו כבר בשנת 2020 ומכוניות חשמליות הן כבר עניין שבשגרה, נהגים רבים עדיין מבחינים בהן נוסעות ברחבי הארץ במבט ספקני. כאן אנו מסתכלים מקרוב על העובדות ומפזרים כמה מיתוסים פופולאריים בקרב נהגים רבים על מכוניות חשמליות. 

"מכוניות חשמליות הן יקרות, מסוכנות, לא כדאיות", אלו הם רק חלק מהמיתוסים שאנשים אומרים על מכוניות חשמליות והאמת היא שהם רחוקים מאוד מהאמת, במיוחד נוכח העובדה שכיום, אם נרצה או לא, הרוב המוחלט של יצרניות הרכב העולמיות מתכוונות להעביר את כל המכוניות שלהן בשלב כלשהו למכוניות שמונעות על חשמל ולא על בנזין או דיזל. 

די אם נזכיר את קבוצת פולקסווגן שנחשבת ליצרנית הרכב הגדולה ביותר באירופה שהודיעה לאחרונה שאישרה תוכנית בת חמש שנים שמטרתה הסופית תהיה להפוך ליצרנית הרכבים החשמליים הגדולה ביותר. 

אם נשים לרגע בצד את כל נושא איכות הסביבה והורדת פליטת המזהמים שרכבים חשמליים מביאים עימם, ההסתכלות של יצרניות הרכב במעבר לרכבים חשמליים היא הסתכלות כלכלית לחלוטין.

לדברי בכירי קבוצת פולקסווגן מעבר זה יביא יתרון עצום על פני המתחרים ויהפוך את פולקסווגן לשחקנית מספר אחת בעולם בתחום הניידות החשמלית עד שנת 2025. 

אז הבנו שככל הנראה המכוניות החשמליות, לפחות במהלך השנים הבאות לא הולכות להיעלם ואף להיות דומיננטיות יותר ויותר בשוק הרכב העולמי. אז מה הסיבה שחלק מהישראלים עדיין מסתכלים עליהן בחשדנות ובחוסר אמון? איזה מיתוסים קיימים על רכבים חשמליים שניתן להפריך אותם? הנה הם לפניכם. 

 

מיתוס מס' 1: למכוניות חשמליות אין טווח נסיעה מספיק ארוך"

קיימים כל מיני חצאי אמיתות בכל מה שקשור לרכבים חשמליים. קיימת טענה שאומרת שכאשר הטמפרטורות יורדות בעונת החורף אז אי אפשר להגיע למרחק גדול עם רכב חשמלי, זוהי חצי אמת שלמעשה כבר אינה רלוונטית להיום מכיוון שכעת הטכנולוגיה כל כך מתקדמת ואיתה גם רמת סוללות החשמל ברכב שהשתפרו לאין ערוך לעומת העבר.

כאמור, יתכן וטענה זו הייתה מוצדקת באופן חלקי במכוניות החשמליות הראשונות (דור א') אולם כיום היא כבר אינה רלוונטית גם כאשר משתמשים במיזוג אוויר או חימום מושבים שגוזלים מחיי הסוללה החשמלית. בסופו של דבר טווח המכונית החשמלית עדיין תלויה בהתנהגות הנהג. 

הימים שבהם מכוניות חשמליות היו צריכות לעצור כל 90 קילומטרים על מנת להטעין את הסוללה החשמלית חלפו עברו מזמן. מחקרים שבוצעו על הרגלי הנסיעה של נהגים ונהגות מצביעים בבירור על טווח נסיעה מסוים שהמכוניות החשמליות כבר עוברות אותו בקלות. ברכבי פרימיום חשמליים כמו 'אי-טרון' של אאודי ניתן להגיע לטווח נסיעה בין הטענות שמגיע למעל 400 קילומטרים, נתון מדהים. 

אולי תאמרו כי בגלל שמדובר במכונית יוקרה טווח נסיעה זה בהחלט מספק אולם במכוניות חשמליות שנחשבות ל- "עממיות" יותר הסיפור הוא דומה. אם נבחן מכוניות חשמליות כמו אופל קורסה החשמלית נגלה טווח נסיעה מרשים של 330 קילומטרים, דגם ה- E-208 של פיג'ו, מכונית הסופר-מיני הצרפתית מגיעה לטווח נסיעה של 340 קילומטרים ועוד ועוד מכונית שנחשבות למכוניות עממיות מייצרות כיום טווחי נסיעה מרשימים, כולם רק מהסוללה החשמלית ברכב.  

מכונית חשמלית

 

מיתוס מס' 2: "זה לוקח הרבה זמן להטעין מכונית חשמלית"

המיתוס הזה נכון וגם לא נכון. אם נטעין את המכונית החשמלית שלנו לאחר שהתרוקנה בה הסוללה לחלוטין אל תוך שקע חשמלי ביתי רגיל, זה בהחלט יכול לקחת לנו מספר שעות במהלך כל הלילה עד שהסוללה החשמלית תיטען במלואה.

יחד עם זאת לא מדובר בגזרת גורל, ניתן להטעין את הסוללה החשמלית שברכב גם לזמנים הטענה שקצרים באופן משמעותי הרבה יותר, אם נחבר את כבל ההטענה לתחנת טעינה חזקה שמותקנת באופן קבוע בבית או שניתן למצוא אותה במקומות העבודה ובחניונים בערים.

זמן הטעינה בעמדות הטענה אלו יכול להתקצר עד לזמן של 20-30 דקות להטענה של עד 80% מקיבולת הסוללה החשמלית של הרכב. 

אך הנקודה העיקרית כאן היא טווח הנסיעה שגדל משמעותית ברכבים חשמליים. לכן אם כיום ידוע שמרחק הנסיעה הסטנדרטי לרוב האנשים שנוסעים באופן יומי למקומות העבודה ולסידורים עומד על ממוצע של 64 קילומטרים, זמן ההטענה הוא נתון פחות רלוונטי מכיוון שהוא בהחלט מספיק ליום נסיעה מלא. 

אולי הבעיה שמעלים הספקנים בנוגע להטענת המכונית החשמלית הוא חוסר בתשתיות לעמדות הטענה. טענה זו גורסת שאין מספיק עמדות הטענה חשמליות שמצויות במקומות העבודה או בחניונים. 

אולם הרשויות בכל ערי העולם בהחלט מודעות לכך ומרחיבות בהתמדה את תשתית תחנות הטעינה המהירות שנבנות גם בכבישים מהירים, בבנייני דירות, חניונים ועוד.

 

מיתוס מס' 3: "לא ידוע כמה זמן סוללות החשמל ברכב יחזיקו מעמד"

כשמגיעים להחלטה אם לרכוש מכונית חשמלית הרבה מהאנשים חוששים בעיקר מנושא הסוללה החשמלית שמצויה ברכב. אך למעשה, ההסתכלות על סוללות החשמל ברכב חשמלי לא צריכה להיות ביקורתית יותר מאשר יחידת ההנעה ברכב רגיל ולכן אין ממש סיבה או הוכחה ממשית לדאגה בנושא זה. 

למעשה אין מספיק נתונים רלוונטיים שניתן יהיה להשוות בין אורך חיי הסוללה חשמלית לבין מנוע בעירה פנימית רגיל. באופן עקרוני אף נהג על רכב חשמלי לא אמור לדאוג לחיי הסוללה החשמלית ברכב ונכון לשנת 2020 קיימות כבר יצרניות רכבים חשמליים שמבטיחות אחריות למשך שבע או שמונה שנים לחיי הסוללה החשמלית ברכב או עד לנסיעה בת 160,000 קילומטרים (הראשון מביניהם). 

דבר זה מראה שהאחריות הניתנת על חיי אורך הסוללה החשמלית רק גדל ומבטיח שאיכות הסוללות החשמליות ברכב רק משתפרת עם השנים, כאשר כאמור כבר כיום היא נמצאת במצב טוב למדי. 

 

מיתוס מס' 4: "מכוניות חשמליות הן מסוכנות"

למען האמת, בכל פעם שמגיעה טכנולוגיה חדשה יש הרבה ספקנות וחשש לגביה וטכנולוגיית ההנעה החשמלית היא לא יוצאת דופן. אנשים לא יודעים האם מדובר בטכנולוגיה בטוחה או האם ניתן לסמוך עליה לאורך זמן.

בחיים האמיתיים מכוניות אלקטרוניות אינן מסוכנות והן בטוחות לפחות כמו רכבי מנוע בעירה פנימיים רגילים. בנוסף, קיימות מספר מערכות בטיחותיות הקשורות למכוניות חשמליות שמבטיחות את בטיחותן. במקרה של תאונה לדוגמה, הזרם החשמלי של סוללת החשמל ברכב מכובה באופן אוטומטי על מנת שלא יתקיים סיכון כלשהו שקשור להלם חשמלי.

אחד היתרונות של מכונית חשמלית הוא השקט שלה שמונע זיהום רעש, בעיקר בערים הגדולות, אולם דבר זה עלול להוות גם סיכון עבור הולכי רגל שאינם יכולים לשמוע אותה חולפת בסמוך אליהם. 

משום כך התקינו מספר יצרניות מכוניות חשמליות מובילות צליל מלאכותי שעובד במהירויות נמוכות ממהירות 10 קמ"ש. בדגם הרכב של יצרנית הרכב ב.מ.וו i3 הרעש המלאכותי הזה נשמע עד למהירות של 20 קמ"ש. כאשר המכוניות נוסעות במהירויות גבוהות יותר, רעש הצמיגים על האספלט מספיק חזק על מנת שהולכי רגל יוכלו לשמוע אותם. 

במוו i3

 

מיתוס מס' 5: "מכוניות חשמליות יוצרות עומס על תשתיות החשמל"

אחד המיתוסים בנושא רכבים חשמליים הוא נושא ההטענה שאומר שכל תשתית החשמל במדינה לא תוכל לספק חשמל לכל המכוניות החשמליות, אם אכן שוק הרכבים העולמי יעבור לשימוש במכוניות חשמליות בלבד. 

אך המעבר למכוניות חשמליות הוא מעבר הדרגתי וזו גם תהיה הזדמנות לתקן או לשפר בהדרגה את רשתות החשמל. ניתן יהיה לנצל בעתיד את הטכנולוגיה לטובת הטענת הרכב ביום בעזרת טעינה סולארית ובמהלך הלילה בטעינה המנצלת את הרוח. 

ככל שהתשתית לרכבים אלקטרוניים תגדל ותשתפר היא תספק באופן טוב יותר את צרכי האנרגיה של העתיד עם מקורות אנרגיה מתחדשים. 

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך