למה אי אפשר לקנות רכב חדש בפחות מ-80 אלף ש"ח?

חניון

אם אתם זוכרים, לפני קצת פחות מעשור היה אפשר לקנות סיאט איביזה ידנית מהסוכנות ב-70
אלף שקלים או סוזוקי אלטו, שהייתה אז המכונית הזולה בישראל, ב- 52,000 ₪. אם תבדקו היום, לא תמצאו
רכבים שמתקרבים למחירים האלו. מה גרם לכך וכיצד זה השפיע על כל שוק הרכב בישראל?

יונדאי i10 ידנית, במחיר של 74 אלף ₪, זה הרכב האחרון בישראל שעדיין אפשר לקנות בפחות מ-80 אלף
שקלים. איך זה קרה כל כך מעט זמן אחרי שהשוק היה מוצף במכוניות מיני קטנות וזולות כמו פיג'ו 108, סיטרואן
C1, סוזוקי סלריו, סוזוקי אלטו, סקודה סיטי גו וסיאט מיי. חוץ מהן היו גם רכבי סופרמיני זולים במיוחד כמו דאצ'יה
סנדרו, סיאט איביזה, רנו קליאו, מיצובישי ספייס סטאר, ניסאן מיקרה וקיה ריו. גם היום ניתן למצוא חלק
מהדגמים האלו אבל במחירים שעוברים את ה-90,000 ₪ ולא בגרסאות ידניות וזולות כבעבר. לפני שנסביר למה
זה קרה, חשוב יותר לראות כיצד זה השפיע על שוק הרכב בישראל.

שוק יד שנייה משובש

בעקבות היעלמותן של מכוניות המיני, מי שיש ברשותו כ-60,000 ₪ לרכישת רכב נאלץ לבחור ברכב יד שנייה
מאחר ואין לו אלטרנטיבה אחרת. העלייה בביקוש לרכבי יד שנייה בטווח המחירים שבין 50 ל-70 אלף שקלים, זו אחת הסיבות
המרכזיות לעליית מחירי כל הרכבים בשוק המשומשות. היום, רכבי יד שנייה במחיר 80 ו-70 אלף שקלים אלה רכבים
שלפני 2-3 שנים עלו כ-50 אלף ₪. כדי להמחיש את זה ניתן לראות מחירון של טויוטה קורולה – הרכב הנמכר
ביותר בישראל. אם תרצו לקנות עכשיו טויוטה ב-60 אלף ₪ היא צריכה להיות לפחות 7 שנים על הכביש (שנתון
2015). לפי נתונים מכתבה של מגזין 'אוטו', בשנת 2019 היה אפשר לרכוש בכסף הזה טויוטה קורולה בת 5 שנים
בלבד (שנתון 2014).

הסיבה להיעדרותן של מכוניות המיני והסופר מיני הזולות נובעת למעשה מ-3 סיבות שקשורות אחת לשנייה:

חניון רכבים

תקנות זיהום אוויר ובטיחות

בשני העשורים האחרונים תקנות זיהום האוויר והבטיחות על פי התקן האירופי
(התקן שעל פיו ישראל מייבאת כלי רכב) עלו משמעותית בדרישות שלהן. כדי לעמוד בתקנות, על היצרנים
להטמיעה ברכביהם בערכות בטיחות מתקדמות ומנועים חדשים וחסכוניים יותר. כל הרכבים הזולים שהיו
בישראל נעלמו מכיוון שלא עמדו בתקנות האירופאיות.

עלויות פיתוח

כדי לעמוד בסטנדרטים החדשים, על היצרנים לפתח ולשדרג את הרכבים, גם הבסיסיים ביותר
כדי שיעמדו בדרישות. עלויות הפיתוח של מערכות הבטיחות ומנועים נקיים יותר הן גבוהות ואינן כלכליות
כשמדובר ברכבים בסגמנט שמטרתו להוות חלופות זולות. בגלל זה היצרנים העדיפו להפסיק לייצר את המכוניות
הקטנות לשוק האירופי.

מחסור עולמי באספקת כלי רכב

בעקבות משברים גלובאליים שונים שנוצרו בעקבות מגפת הקורונה ב-2019,
כמו למשל מחסור בייצור שבבים, שיבושים בקליטת אוניות בנמלים, סגרים וכו', תפוקת הייצור של יצרני כלי רכב
רבים ירדה באופן משמעותי. עכשיו כשיש מחסור עולמי בכלי רכב, היצרנים מעדיפים להשקיע את המשאבים
לייצור כלי רכב יקרים ורווחיים יותר ולזנוח את פסי הייצור של הרכבים הזולים.

בעתיד הנראה לעין, המכוניות הקטנות והזולות לא מתוכננות לחזור לפס הייצור. את מקומן תופסות בהדרגה
מכוניות חשמליות עירוניות כמו פיאט 500e ופולקסוואגן E-UP!. כמובן שהסיבה שמכוניות אלה עוברות הסבה
לרכבים חשמליים היא מפני שהאפשרות לפתח פלטפורמה, מערכות בטיחות ויחידת הנעה חדשה ומתקדמת
מייקרת את מחירי הרכבים האלו כמעט פי 2 ואף יותר בחלק מהדגמים. וכשמדובר ברכב
חשמלי קטן וטכנולוגי הלקוחות מוכנים לשלם כפול.

האלטרנטיבות שמוצעות כעט בישראל אלה קיה פיקנטו, שברולט ספארק, סוזוקי סוויפט ויונדאי I10. המחירים
שלהן גבוהים בהרבה ממה שהיו בעבר ואם תרצו לרכוש רכב חדש האופציה המשתלמת ביותר שנוכל להציע
לכם היא לרכוש רכב חדש דרכנו. קפיטל מוטורס נותנת מימון מלא בהחזר חודשי במשך 36 חודשים לכל רכב
שתרצו. כמו כן, ניתן לבצע עסקת טרייד-אין אונליין על הרכב הישן שלכם או לשלם מקדמה ובכך להוזיל
משמעותית את סכום ההחזר החודשי ואף לקצר את משך תקופת המימון.

 

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך