בתחילת המאה ה – 21 תחום הרכבים החשמליים תפס תאוצה (על אף שניסיונות ראשונית לייצר רכב חשמלי החלו בשלהי המאה ה – 19 וחודשו בשנות ה – 70 של המאה הקודמת),
והיום, אין בנמצא חברת רכבים גדולה ומוכרת שאינה מספקת גם דגמי רכבים חשמליים.
לצד רכבים המונעים בבנזין, קטגוריית הרכבים החשמליים נחלקת לשלושה: רכב חשמלי היברידי מתון (mild hybrid, HEV- Hybrid Electric Vehicle),
רכב היברידי פלאג אין (PHEV- Plugin hybrid electric vehicle), ורכב חשמלי מלא (EV- Electric Vehicle).
כשאנו אומרים "רכב פלאג אין" אנו מתכוונים ל – PHEV, רכב עם מערכת הנעה היברידית, דהיינו כזו המורכבת ממנוע בעירה פנימית וממנוע חשמלי, כאשר את הסוללה המספקת כוח
למנוע החשמלי ניתן לטעון גם באמצעות חיבור הרכב למקור מתח חיצוני ("To plug in" פירושו לחבר לתקע, ומכאן השם (Plugin Hybrid Electric Vehicle.
מכיוון שמערכת הנעה היברידית היא מורכבת יותר ממערכת הנעה אשר בה רק מנוע בנזין או מנוע דיזל,
רכב היברידי הוא יקר יחסית לרכבים בעלי מנוע בעירה פנימית בלבד. רכבי פלאג אין (PHEV) הם יקרים יותר מדגמי היברידי מתון HEV)) בגלל שנחוצה סוללה בקיבולת גבוהה יותר וגם מטען.
מצד שני, לרכבים היברידיים יש צריכת דלק נמוכה משמעותית מזו של רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית בלבד ונשאלת השאלה,
מבלי להביא בחשבון שיקולים של רצון להשתמש ברכב ידידותי לסביבה, האם החיסכון בדלק לבדו בכוחו לפצות על העלות הגבוהה?
יתרונות של מערכת הנעה היברידית פלאג אין
רכב היברידי פלאג אין מעניק מספר יתרונות משמעותיים. בדגמים רבים, כאשר הסוללה טעונה,
ניתן לנסוע מרחק של כמה עשרות קילומטרים ללא שימוש במנוע הבנזין כלל. בצורה כזו אפשר להשתמש ברכב היברידי פלאג אין
כרכב חשמלי לכל דבר ועניין, עבור נסיעות קצרות (למשל לעבודה וחזרה כל יום ובלבד שמקפידים לחבר לטעינה בסוף היום כדי שהסוללה תהיה טעונה בבוקר).
בעוד שרכב חשמלי מלא מוגבל בטווח, רכב היברידי פלאג אין יכול להשתמש בבנזין עבור מרחקים גדולים ואין צורך לתכנן
עצירות לטעינה מהירה גם כאשר גומעים מאות קילומטרים בתוך כמה שעות.
יתרון משמעותי של רכב פלאג אין הוא צריכת הדלק הפנומנלית, העשויה להגיע עד 40, 50, 60 ולעיתים עוד יותר,
קילומטרים לליטר (זאת מכיוון שכ – 45 ק"מ נוסעים רק עם מנוע חשמלי, ללא שריפת דלק כלל).
יש לזכור שמשלמים על טעינת הסוללה מרשת החשמל, תעריף חברת חשמל הוא כ – 0.6 שקלים לקוט"ש,
לכן טעינה של סוללת 14 קוט"ש, מ – 20% ל – 100% תעלה כ -18 שקלים, מחיר דומה לזה של כ – 2.7 ליטרים של דלק.
חסרונות רכב היברידי פלאג אין
שני החסרונות העיקריים של רכב פלאג אין הם המחיר הגבוה יחסית (בעיקר בגלל תוספת מנוע חשמלי וסוללה)
והעובדה שמדובר ברכב עם מערכת הנעה מורכבת שייתכנו בה תקלות (לא כשהיא חדשה, אבל בהמשך).
בנוסף, לא ברור כיצד התיישנות רכב היברידי פלאג אין תשפיע על המחיר שלו.
סקירה מקוצרת #1: רכב פלאגין MG HS
ה – MG HS הוא רכב פנאי שטח קומפקטי קרוסאובר (Compact crossover SUV) המיוצר על ידי ענקית הרכב Saic תחת המותג הבריטי MG הנמצא בבעלותה.
ה -MG HS החליף את ה MG GS בשנת 2018. ל – MG HS יש גרסת פלאג אין הנחשבת מוצלחת במיוחד.
מערכת ההנעה מפיקה 291 כוחות סוס, האצה מאפס למאה אורכת 5.8 שניות,
טווח הנסיעה החשמלי הוא 51 ק"מ. שנתון 2023 של דגם זה עדיין שייך לדור הראשון שלו. מחיר היבואן (לובינסקי) עבור רמת הגימור
MG HS PHEV NET UP עומד על 188,888 שקלים (שנתון 2023), כך יוצא שה –MS HS מספק תמורה מעולה עבור המחיר. ה
-MG HS הוא רכב פלאג אין שבהחלט יכול להצדיק את עצמו מבחינת חיסכון בהוצאות שנתיות על דלק
(לא לשכוח להוסיף את עלות החשמל לטעינה).
סקירה מקוצרת #2: רכב פלאגין לינק אנד קו 01 (Lynk & Co 01)
לינק אנד קו 01 הוא הדגם הראשון של יצרנית רכב סינית צעירה והוא הושק ב – 2016.
ב -2021 ה -01 עבר מתיחת פנים, והדגם הגיע לישראל ב – 2023.
ללינק אנד קו 01 יש גרסת רכב פלאג אין מוצלחת החולקת פלטפורמת CMA של וולוו עם ה – CX40, הפולסטאר 2, ועוד.
הגרסה הנמכרת בישראל היא בעלת מערכת הנעה היברידית פלאג אין המפיקה 261 כוחות סוס, הטווח החשמלי הוא 75 ק"מ.
האבזור עשיר, בלינק אנד קו 01 תמצאו חישוקי 20 אינץ', גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, צג מולטימדיה מרכזי
בגודל 12.7 אינץ', לוח מחוונים מוקרן, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושב הנהג, ועוד.
דגם זה של רכב פלאג אין קיבל 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP
(96% הגנה על מבוגרים, 87% הגנה על ילדים, 71% הגנה על הולכי רגל, 81% יעילות מערכות העזר למניעת תאונות דרכים).
מחיר היבואן של לינק אנד קו 01 משנתון 2023 עומד על 229,900 שקלים, מכיוון שמדובר ברכב פנאי שטח,
וצריכת הדלק שלו היא כ – 100 קילומטר לליטר, בהחלט ייתכן שדגם זה מצדיק את ההפרש במחיר מול רכבי פנאי שטח אחרים ברמת יוקרה ואבזור דומה.
סקירה מקוצרת #3: רכב פלאגין סקודה אוקטביה RS iV
האוקטביה הוא דגם וותיק של סקודה. בשנת 2020 נחשפה גרסת רכב פלאג אין לאוקטביה, היא ה -RS iV, בשנת 2021 היא החלה להימכר בישראל.
עם תג מחיר של 270,000 ₪ מדובר ברכב יקר וקשה להצדיק את הפער של 60,000 ₪ מול אוקטביה RS
בנזין רגילה (החיסכון בדלק משמעותי אולם ההפרש בהוצאות השנתיות על דלק אינו יכול להצדיק פער של 60 אלף שקלים במחיר).
הספק מערכת ההנעה ההיברידית 245 כוחות סוס (משולב, מנוע הבנזין והמנוע החשמלי יחד).
צריכת הדלק כ – 70 קילומטר לליטר (יש לזכור להוסיף את ההוצאות על החשמל לטעינת הסוללה).
האצה מאפס למאה אורכת 7.3 שניות. אבזור עשיר, כולל מערך נאה של מערכות עזר מתקדמות למניעת תאונות דרכים.