כמו מרבית מדינות העולם המערבי, גם ישראל הגדירה יעדים לצמצום פליטת גזי חממה.
אחד המהלכים המתבקשים הם עידוד מעבר לשימוש ברכב חשמלי.
הקלות במיסוי רכב חשמלי הן כלי שיכול לסייע לממשלה להגדיל את היקף השימוש ברכב חשמלי,
ולצמצם את השימוש ברכבים מזהמים בעלי מנוע בעירה פנימית.
לאחרונה נודע שמחוק ההסדרים הושמט סעיף שמטרתו הייתה הטלת מס על בעלי רכב חשמלי בהתאם להיקף השימוש שהם עושים ברכב.
מצד שני, בינואר 2024 תיכנס לתוקפה העלאה של 15% במס הקנייה על רכב חשמלי.
המאמר שלפניכם בא לעשות סדר בכל הקשור לאופן בו מס על רכב חשמלי עשוי להשפיע על כדאיות המעבר לרכב כזה.
מהו מס נסועה?
מס המוטל על בעלי רכב לפי היקף השימוש שהם עושים בו מכונה "מס נסועה".
מטרתו של מס נסועה הוא הפחתת העומס בכבישים, מיסוי כזה יוצר תמריץ אצל בעלי הרכב להפחית ככל האפשר את השימוש בו.
נכון לאמצע שנת 2023, רק כ – 2% מכלל הרכבים על כבישי ישראל הם חשמליים (חשמלי מלא, לא כולל היברידיים)
ולכן לא ברור כיצד הטלת מס נסועה דווקא על רכבים חשמליים בכוחה להביא להקלה מורגשת בגודש התנועה.
גם לממשלה ברור שלא עוד מיסוי רכב חשמלי הוא שיפחית את העומס בכבישים אולם נעשה ניסיון לנצל מס נסועה
דווקא על רכב חשמלי כדי לפצות על שיעור מס קנייה נמוך המוטל על רכב חשמלי ביחס לרכב
בעל מנוע בעירה פנימית. הכוונה לא הייתה לתמרץ הפחתת שימוש ברכב חשמלי אלא העלאה בדרך עקיפה, של מס רכב חשמלי.
מס הקנייה על רכב חשמלי (שוב, הכוונה רק לרכב חשמלי מלא, EV, המיסוי על רכב היברידי מתון והיברידי פלאג אין
הוא כמו המיסוי על רכב בעל מנוע בעירה פנימית בלבד) השתנה (עלה וירד) מספר פעמים בשנים האחרונות (מאז 2019).
במהלך 2023 שיעור מיסוי רכב חשמלי (מס קנייה בלבד) היה 20%, שיעור נמוך באופן משמעותי משיעור מס הקנייה על רכב בעל מנוע בעירה פנימית.
בתחילת 2024 יזנק מס הקנייה על רכב חשמלי מ – 20% ל – 35%, זאת כתוצאה ממדיניות שנקבעה מראש. בתום 2024 יהיה צורך לקבוע מדיניות מיסוי חדשה עבור רכב חשמלי.
במשרד האוצר טוענים – רכב חשמלי אמנם פחות מזהם אולם לא באופן כה גורף
אחד הנימוקים של משרד האוצר למהלך הטלת מס נסועה על רכב חשמלי היה שרכב חשמלי אמנם הרבה פחות מזהם כשהוא נע על הכביש
אולם כאשר טוענים אותו הוא צורך חשמל המופק בתחנות כוח הפולטות זיהום. לכן, לשיטתו של משרד האוצר בישראל,
רכב חשמלי אינו נקי יותר באופן כה גורף ואין סיבה לשמור רמת מס על רכב חשמלי נמוכה באופן כה משמעותי ביחס למס על רכב בעל מנוע בעירה פנימית.
בתחילת 2024 יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי ועד תום 2024 כבר אמור להיות מתווה חדש של מיסוי רכב חשמלי בשנים הבאות,
אז גם נדע אם יעשה ניסיון נוסף להטיל מס נסועה, אם מס הקנייה יעלה שוב, יישאר יציב או אולי ירד.
ההשפעה על היקף מכירות רכב חשמלי
גובה המיסוי על רכב חשמלי השתנה אולם עד כה קצב החדירה של רכב כזה רק ממשיך לגבור. נראה שיש גורמים רבים המשפיעים על הביקוש לרכב חשמלי מלבד מיסוי.
רכב חשמלי נתפס כשיא הקדמה הטכנולוגית בתחום התחבורה, רבים מעוניינים ליהנות מרכב חשמלי, אפילו אם יידרשו לשלם מס רכב חשמלי גבוה.
שיקול נוסף לטובת רכישת רכב חשמלי ללא תלות בשיעור מיסוי רכב חשמלי הוא הרצון לנהוג ברכב ידידותי לסביבה,
רבים אינם לוקחים בחשבון את העלייה בפליטת זיהום מתחנות הכוח בשל הצורך לטעון את סוללת הרכב.