התקנת עמדת טעינה חשמלית לרכב

עמדת טעינה לרכב חשמלי

מהם סוגי החיבורים השונים לרכב? האם כל דגם מתאים לכל עמדת טעינה ומהן מהירויות הטעינה השונות? כל הפרטים שחשוב שכל נהג ברכב חשמלי ידע.

אי אפשר להתכחש לעובדה שכיום שוק הרכבים העולמי מעלה הילוך ודוהר במהירות אל עבר שוק הרכבים החשמליים. זה קרה עם רכבי השטח פנאי וזה קורה כעת גם עם הרכבים נטולי הבנזין.

מה שבתחילה נדמה היה כאלטרנטיבה ירוקה וטרנדית, החל לקבל תאוצה משמעותית בשנים האחרונות ונראה כי בעתיד הלא רחוק החשמליות הן אלו שישלטו ברחובות. לדברי מומחים בתחום עד שנת 2027 כמות הרכבים החשמליים בעולם תהיה שווה לכמות הרכבים הפועלים על דלק.   

לפני שנתחיל לצלול פנימה ראוי להוסיף שהתכנים המוצגים לפניכם הם בגדר המלצה והעשרה ואינם מהווים הכוונה מקצועית או משפטית בנושא. יחד עם זאת, הן יפרשו בפניכם תמונה רחבה והבנה טובה יותר כיצד יש לנהוג בכל הקשור לעמדות הטענה לרכב חשמלי.

עמדת טעינה לרכבים חשמליים
עמדת טעינה לרכבים חשמליים

מדוע צריך עמדות טעינה לרכבים חשמליים?

כשחושבים על זה רכב חשמלי זקוק לחשמל על מנת להטעין את הסוללה שבו. לצורך כך קיים כבל הטענה, אבל מדוע קיימות עמדות הטענה ולא חיבור ישיר לחשמל? התשובה בגדול היא – בטיחות.

דבר ראשון הוא הבידוד בין רשת החשמל ובין החיבור לרכב. עמדות הטעינה מונעות את הטענת הרכב במידה ואין הארקה ומשמשות כגורם בטיחותי שמונע התחשמלות במגע בתקע הטעינה כשאינו מחובר לרכב.  

סוגי עמדות הטענה וההבדלים ביניהם

רוב יצרני הרכבים מספקים עימם את כבלי ההטענה המותאמים אך ורק להם. את עמדות ההטענה יש צורך להתקין וישנן כמה חברות בישראל שמתמחות בכך. כל יצרני הרכבים החשמליים מייצרים את סוללת הרכב כשהיא מותאמת לקבל את מתח החשמל שמתאים לה ובשל כך גם עמדות ההטענה לדגמי הרכבים שונות ומחולקות לכמה סוגים, אך ככלל ניתן לחלק אותן לעמדות טעינה איטיות או רגילות ועמדות טעינה מהירות.  

סוג 1 (Type 1) מתאימה לשקע ביתי שלא הותאם לטעינת מכונית חשמלית. נחשב לכבל בעל טעינה איטית במיוחד.

סוג 2 (Type 2) מותאמת כעמדת טעינה לרכב חשמלי ביתית. קיים הבדל חזותי בצורת החיבור של הכבלים, כאמור, בשל שוני זה לא ניתן להתאים כל דגם רכב לעמדת הטענה שמצויה בכל מקום.

סוג 3 (Type 3) מותאמת לטעינה ציבורית או ביתית. נחשבת לייחודית ויקרה יותר.

סוג 4 (Type 4) נחשבת למערכת שמותאמת לטעינה מהירה עם אפשרות טכנולוגית לשיפור אפשרויות הטעינה.

הבחירה בסוג עמדת הטעינה הנכונה לרכב תלויה ביצרן ודגם הרכב החשמלי. ברכבים חשמליים מוכרים כגון: יונדאי, מיצובישי או קיה, ניתן להסתפק בעמדה מסוג 2 ואילו בדגמים אחרים העמדה המתאימה היא מסוג 3. ישנן עמדות טעינה שבהן ניתן להתאים את צריכת האמפר למערכת הרכב (בין 10 אמפר עד 32 אמפר)

למעשה אין באמת צורך בעמדת הטענה מהירה. רוב הרכבים כיום הצליחו לשפר את טווחי הנסיעה שלהם ומצליחים להגיע למרחקי נסיעה ארוכים יותר (קרוב ל – 500 ק"מ). כיוון שכך השימוש ברכב יכול להחזיק למשך יום שלם ומשאיר זמן להטענה רגילה שמבוצעת במהלך כל הלילה.

עמדות הטענה בבתים משותפים: מה אומר החוק?

בארץ עדיין אין עדיין חוק ייעודי בנושא התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי (נכון ל – 2019) בעבר ניסו לקדם כמה הצעות חוק בנושא אך עדיין אף אחת לא אושרה בחוק. על כן, בכל הקשור להתקנת עמדת הטענה בבתים משותפים יש צורך בהסכמה גורפת ובכתב של כל בעלי הדירות בבניין.

במקרים שבהם מוזכר בתקנון הבית המשותף היתר להתקנה של מתקנים שונים כגון צנרות חשמל, יהיה מספיק לקבל את אישורם של רוב בעלי הדירות ולא כולם.

עמדת טעינה לרכבים חשמליים

ברחבי העולם ניתן למצוא עמדות טעינה לרכבים חשמליים הפזורות ברחובות הערים שפועלות בשיטה של מכירת זמן הטענה לנהג. אם תחפצו להתקין עמדת טעינה לרכב חשמלי ברחוב בעירכם ולהימנע מכאב הראש הכרוך במתן אישור התקנת עמדה בבתים משותפים, תגלו שגם כאן תצטרכו להתמודד עם קשיים בירוקרטים לא פשוטים שיצריכו את קבלת אישור הרשות המקומית, כך שאם תסתכלו על זה בצורה פשוטה – האלטרנטיבות לטעינת רכב חשמלי בארץ הן: טעינת הרכב בבית פרטי או טעינה בחניונים מוסדרים עם תשתית מוכנה לכך (לדוגמה בחניוני בנייני עבודה או קניונים).

עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית פרטי: מה יש לדעת?

בראש ובראשונה הדבר החשוב שעליכם לדעת הוא שעמדת ההטענה שתותקן בביתכם צריכה להתאים לסוג החיבור שקיים בדגם הרכב שרכשתם כיוון שישנם הבדלים בין דגמי הרכבים השונים בחיבור הכבל, בהספק החשמל ובמהירות ההטענה עם תשתית חשמל מתאימה.

הכנת תשתית חשמל: יש לוודא עם חשמלאי מוסמך או עם החברה המוסמכת המספקת את עמדת הטעינה מהי תשתית החשמל שמותקנת בביתכם ושהיא אכן מסוגלת לתמוך בסוג ההטענה המותאם לדגם הרכב. כאמור, ישנן עמדות הטענה שצורכות 10 אמפר, 16 אמפר או עד 32 אמפר.

יש לספק לעמדת ההטענה מפסק חשמל שייעודי רק לה. הכוונה היא שיש להעביר כבל חשמל ישיר מלוח החשמל הביתי עד לנקודת ההטענה לרכב שכוללת הוספת מפסק חדש בלוח החשמל שישמש אותה. יתכן והתשתית הקיימת בביתכם אינה מספקת להתקנת עמדה שכזו ולכן יהיה עליכם להוסיף לה תשתית חשמל חדשה.

אם קיימת בבתיכם תשתית חשמל תלת פאזית הדבר יעזור יותר בשיפור זמן הטעינה אך אין חובה להכין תשתית חשמל שכזו במיוחד לצורך כך.

כמה זה עולה לנו? המחיר משתנה בהתאם למורכבות העבודה והכנת תשתית החשמל. אלו מושפעים ממיקום עמדת ההטענה שאתם מבקשים להוסיף ומהמרחק שלה מלוח החשמל הראשי. החברות המספקות את עמדות הטעינה הביתיות דורשות על כל עמדת טעינה לרכב חשמלי טווח מחיר שבין 3000-4000 שקל.

בנוסף לכך ישנן חברות שמציעות את שירותיהן גם בהתקנת תשתית החשמל במחירים שנעים בין 1500-2500 שקל וזאת לאחר שיחה עם סוקר מטעם החברה שקובע את תוואי הנחת התשתית בבית.

מומלץ לקרב עד כמה שניתן את עמדת הטעינה לכיוון איזור ארון החשמל הראשי כיוון שבמידה ותצטרכו להעביר כבל חשמל ייעודי לעמדה מחיר ההתקנה יושפע ממרחק העמדה מלוח החשמל.

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך