התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי – מחיר ותנאים

רכשתם רכב חשמלי או רכב פלאג אין שאפשר לחבר למקור מתח ולהטעין? מזל טוב! עשיתם צעד גדול

לקראת חיים אקולוגיים יותר (וחשבון חודשי הרבה יותר נמוך עבור אנרגיה לנסיעות), אבל –חשוב

לקבל החלטה בנוגע להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי, בהתאם לרכב שלכם, למקור המתח שאתם יכולים

לספק לו ולמאפיינים נוספים. בבניינים משותפים חדשים מותקנות לא אחת מספר עמדות טעינה לרכבים

חשמליים, לפעמים אפילו כסטנדרט מטעם הקבלן בעת הבנייה (כן, גם בישראל, והנושא הופך נפוץ יותר).

במשרדים ואזורי תעשייה ניתן למצוא עמדת טעינה המספקת טעינה מהירה משמעותית מזו שאפשר להשיג

בעמדת טעינה פרטית, בדרך כלל. איך בוחרים עמדת טעינה לרכב חשמלי? מה יהיה זמן הטעינה ומה המחיר

להתקנתה? כל הפרטים שחשוב להכיר לפני שבוחרים עמדת טעינה, בבית פרטי או בבניין דירות משותף, לפניכם.

 

אילו סוגים של עמדת טעינה לרכב חשמלי אפשר לבחור?

עמדות טעינה לרכבים חשמליים משתנות לפי סוג הזרם החשמלי שהן מספקות (זרם חילופין, AC, לטעינה

ביתית, או DC, זרם ישר, לטעינה מהירה במיוחד), זרם הטעינה המרבי (שהוא הרבה יותר גבוה בעמדות טעינה

שמתאימות לזרם חשמלי תלת פאזי ביחס לאלה המתאימות למתח חשמלי חד פאזי), וכמובן – עלות ההקמה שלהן.

ניתן לחלק את סוגי עמדות הטעינה לשלוש: עמדת טעינה Mode 2, עמדת טעינהMode 3 ועמדת טעינה

Mode 4. (עמדת טעינה Mode 1כבר אינה זמינה, מדובר בכבל חשמלי פשוט עם התאמה לחיבור בין שקע

ביתי רגיל לשקע הרכב וללא בדיקות בטיחות נדרשות, למשל לקיום הארקה).

 

עמדת טעינה לרכב חשמלי Mode 2 היא בעצם לא עמדה – גם כאן מדובר בכבל נייד המאפשר

חיבור בין שקע חשמלי רגיל בבית לבין השקע החשמלי של הרכב. למעשה, מדובר בכבל חשמלי בלבד,

וברוב המקרים הוא מסופק עם הרכב בעת הרכישה (אבל ברכבים מיובאים, כלומר, כל הרכבים

החשמליים הנמכרים בישראל, הוא מסופק עם שקעים לא תקניים שאינם מתאימים לשימוש ללא התאמות

למערכת החשמל המקומית בארץ).

זוהי שיטת טעינה שלא מצריכה התקנת עמדת טעינה אבל כן דורשת

שקע חשמלי בקרבת מקום החניה. מדובר בטעינה חד פאזי בזרם טעינה מרבי של 16 אמפר והספק מרבי

של 3.68 קילוואט. זמן הטעינה הוא ארוך, עד 15 שעות לטעינה מלאה של הסוללה. בישראל, החוק

מחייב לבצע התאמה למטענים מסוג Mode 2 ולצרף אליהם שקע כוח שמגביל מצב של עומסים על רשת

ג'ילי גיאומטרי c החדשה

החשמל וקצרים חשמליים. עמדות טעינה מסוג Mode 2 מוגבלים בישראל לחד פאזי בלבד ולזרם טעינה

מרבי, כאשר מטענים שלא עומדים בתקנים הישראלים מוגבלים ל – 10 אמפר (במקום 16) וזמן הטעינה הכולל

מוגבל לשעתיים.  עמדת טעינה לרכב חשמלי Mode 3 היא עמדת טעינה קבועה, בחד פאזי או בתלת פאזי בהתאם

למערכת החשמל בבית.

 

זוהי עמדת הטעינה הנפוצה ביותר בישראל היום, המתח המרבי שעמדה כזו יכולה לספק הוא 7.36 קילוואט

לחד פאזי או 22 קילוואט לתלת פאזי. בחניונים ציבוריים, בעל הרכב החשמלי נדרש להגיע עם כבל חשמלי משלו

ולהתחבר לשקע בעמדה. עמדת טעינה כזו תטען את הסוללה במלואה בתוך עד זמן קצר יותר ביחס לעמדת טעינה

מסוג Mode 2, ובמרבית הרכבים בתוך פחות מחמש שעות.

עמדת טעינה לרכב חשמלי Mode 4 היא היחידה שמספקת זרם חשמלי ישיר (DC), כלומר, בניגוד לשתי השיטות

הקודמות, כאן ההמרה מ – AC ל – DC מתרחשת בעמוד הטעינה עצמו. הספק הטעינה המרבי הוא 350

קילוואט, והעמדה מגיעה עם מערכת קירור מובנית. היא מאפשרת טעינה מלאה של הסוללה בתוך עד 40 דקות, והיא

נפוצה בעיקר במיקומים תעשייתיים וציבוריים, ופחות בבתים פרטיים. זו העמדה המכונה עמדת טעינה מהירה, וכדאי

לדעת שטעינה כזו עבור הרכב מקצרת את חיי הסוללה, לכן מומלץ להתקין בבית עמדת טעינה מסוג

Mode 2 או Mode 3 ולא להשתמש כדרך קבע בעמדות טעינה מהירות, גם אם כאלה נמצאות למשל בקרבת מקום למשרד.

 

איזה מסוגי העמדות כדאי להתקין?

עמדת טעינה לרכב חשמלי מסוג Mode 4, המשתמשת בזרם חשמלי ישיר, היא נפוצה באזורים ציבוריים.

עלות ההתקנה שלה גבוהה והיא מקצרת את אורך חיי הסוללה, ולכן – לא רואים אותה בהתקנות פרטיות, גם לא בבניינים

משותפים. הבחירה בין התקנת עמדת טעינהמסוג Mode 2 או Mode 3 תלויה בעיקר בתקציב העומד לרשותכם

בפרויקט, ובסוג הרכב שרכשתם. כאמור, עמדת הטעינה הביתית הנפוצה, גם בבתים פרטיים וגם בבניינים משותפים

היא Mode 3, שאינה איטית ומוגבלת כמו Mode 2 אבל היא גם לא יקרה ומורכבת כמו Mode 4.

 

אורה פאנקי קאט החדשה

 

מחיר התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי

התקנת עמדה לרכב חשמלי מתאפשרת במחירים שונים, בהתאם לסוג העמדה וסוג מערכת החשמל בבית, כמו גם מהמרחק

מנקודת החשמל ועד לחניית הרכב. את ההתקנה מבצע, כמובן, חשמלאי מוסמך בלבד, והמחירים מתחילים ב – 1,000 ₪

עבור עמדת הטענה בסיסית כאשר התנאים נוחים לעבודה מהירה (ארון החשמל הראשי נמצא במרחק של 20 מטרים

או פחות מאזור ההתקנה, אין צורך בביצוע חפירות או הרמת ריצוף, יש גדר שיכולה לשמש משענת לעמדת ההטענה).

מחיר נמוך זה יאפשר מערכת הטענה בסיסית. התקנת עמדת טעינה מהירה ואיכותית יותר עבור הרכב החשמלי, או

עמדת טעינה לרכב חשמלי במיקומים שדורשים עבודה גדולה יותר, עשויות לעלות 4,500 ₪ ואף יותר.

 

התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף

התקנת עמדת טעינה בבית פרטי היא עניינו של בעל הבית והרכב בלבד – אולם התקנת עמדה כזו בבניין משותף היא לעיתים

מורכבת יותר. שאלות שחשוב לענות עליהן הן למשל: האם החניה של הרכב החשמלי רשומה בטאבו על שם בעל הדירה?

(אם לא, נדרשת הסכמת כל הדיירים בטרם ביצוע ההתקנה), האם החשמל שישמש לטעינת הרכב מגיע מדירת בעל הרכב?

(אם כן – יש להעביר קו מתח מהדירה עד לחניה, דבר שמייקר את ההתקנה, ואם לא – יש להגיע להסכמה עם וועד

הבית בנוגע למדידה ותשלום עבור החשמל שישמש את הטעינה). גם כאשר ההתקנה מבוצעת בחנייה הרשומה בטאבו

על שם בעל הדירה והחשמל מגיע מדירתו – מומלץ להעלות את נושא התקנת עמדת הטעינה לרכב חשמלי מול שאר

דיירי הבניין, למשל על מנת לקבוע את מיקום עמוד הטעינה באופן שלא יפריע לרכבים אחרים והולכי רגל להשתמש

באזורים המשותפים.

רכבים שיכולים לעניין אותך