מיסים על רכב חשמלי בישראל: כל מה שצריך לדעת בשנת 2024

BYD סיל

רכישת רכב חשמלי בישראל יכולה להיות החלטה מצוינת הן מבחינה כלכלית והן מבחינה סביבתית. עם זאת, חשוב להבין את המיסוי הייחודי החל על רכבים אלו לפני קבלת החלטה סופית.

מס קנייה על רכב חשמלי

שנה מס קניית רכב חשמלי
2024 35% + מע"מ
2025 50% + מע"מ

בשנת 2022, כשהחלה מהפכה החשמלית בכבישי ישראל, עם כניסת מותגים סיניים ושיווק דגמים חשמליים של מותגים וותיקים, מס רכב חשמלי עמד על 10% בלבד. בשנת 2023 המדינה העלתה את מס הקניה על רכב חשמלי ל-15%. החל מהשנה, 2024, מס קניית רכב חשמלי הועלה ל-35%. המדינה צופה שעליית המס לא אמורה להשפיע על החלטת הרוכשים כי למרות זאת רכישת רכב חשמלי משתלמת יותר מרכב בנזין. זה מובן מפני שמס קניית רכב בנזין או דיזל עומד בישראל על 83%. יש לקחת בחשבון מיסים נוספים החלים על רכישת רכב חשמלי בישראל כשהמרכזי שבהם הוא מס רכב יוקרה. רכישת כל רכב חדש בישראל שמחירו עולה על 300,000 שקלים (אחרי מס) מחויב במס רכב יוקרה. גובה המס שתשלמו עבור רכב יוקרה הוא 20% (בנוסף למס הקיים על סוג הרכב). כמו כן, במקביל גם המס על רכבי פלאג-אין עלה ל-35%. מיסים על רכב חשמלי בישראל מחושבים ללא תוספת 17% מע"מ. אם אתם מזדכים על הרכישה אז לא רלוונטי עבורכם (נפרט על כך בהמשך המאמר). אבל, אם אתם לקוחות פרטיים יש להוסיף על מס הרכישה גם מע"מ בגובה של 17%. כך יוצא שמס רכב בנזין עומד על 100% משווי הרכב ומס עבור רכב חשמלי הוא 52%.

מס נסוע על רכב חשמלי

בנוסף למס שתשלמו עבור הרכישה, החל משנת 2026 תחול חובה לשלם מס נסוע (קילומטראז') עבור רכבים חשמליים. בגלל שמיסים על רכב חשמלי הם מופחתים והמדינה צופה גירעון בכנסות (בעיקר בעקבות מלחמת חרבות ברזל) התקבלה ההחלטה להשלים את הפער באמצעות מס קילומטרים. מס נסוע לרכב חשמלי יהיה בסכום של 0.15 ₪ ועל בעל הרכב תהיה חובה לשלם את המס בכל חודשיים בהתאם לכמות הקילומטרים שנסע.

 

הטבות מס עיקריות עבור רכב חשמלי:

  • רכבים חשמליים פטורים ממס בלו. זהו מס המוטל על כל ליטר דלק ומאחר ורכבים חשמליים אינם זקוקים לדלק כך גם הם פטורים מלשלם מס שכל בעל רכב בנזין ודיזל בישראל מחויבים עליו.
  • רכבים חשמליים פטורים מתשלום אגרת רישוי ב-3 השנים הראשונות. החל מהשנה הרביעית חלה חובה לשלם אגרה זו על פי קבוצת הרישוי שלו בדיוק כמו רכבי בנזין ודיזל.
  • רכבים חשמליים זכאים לקבל מענק ממשלתי. כעת מענק זה מוגבל עד ל-50 אלף שקלים. החל משנת 2025 גובה ההטבה תרד ל-35,000 שקלים.

חשוב לציין:

ההטבות והמיסים עשויים להשתנות מעת לעת. לכן, מומלץ להתעדכן באתר רשות המיסים או עם גורם מקצועי רלוונטי לפני קבלת החלטה. מלבד המיסוי, חשוב לקחת בחשבון גם את עלויות רכישת עמדת טעינה ביתית, טווח הנסיעה של הרכב ועלויות אחזקת רכב חשמלי.

מומלץ להתעדכן באתר רשות המיסים או עם גורם מקצועי רלוונטי לפני קבלת החלטה

מס רכב חשמלי מסחרי

על מנת להקל על בעלי עסקים וחברות, המדינה פוטרת רכבים מסחריים ממס קנייה. זה אומר שרכבים הבנויים על שלדת סולם ושהוגדרו כרכבים מסחריים עד 3.5 טון יהיו מהטבה זו. משאיות, אוטובוסים ורכבי הסעות פטורים גם הם ממס הרכישה. באופן אירוני גם רכבים חשמליים במשקל כולל מעל 3.5 טון פטורים לחלוטין ממס הקנייה. למה אירוני? מכיוון שמרבית הרכבים המסחריים החשמליים במשקל כולל שבין 3.5 עד 5 טון הנמכרים בישראל משמשים בעלי עסקים שלא לצורך עבודה. בין הדגמים שניתן לבחור יש את פורד F-150 לייטנינג והאמר EV. רכבים חשמליים יוקרתיים בתצורת פיק-אפ (טנדר).

 

מיסים על רכב חשמלי בישראל: מה יוצא מזה למדינה

להערכת רשות המיסים, הטלת מס נסועה על רכבים חשמליים ופלאג-אין צפויה להניב הכנסות משמעותיות למדינה.

הערכת הכנסות:

2026: 2.02 מיליארד שקל
2027: 1.93 מיליארד שקל
2028: 2.40 מיליארד שקל
נתונים אלה מגיעים בעקבות מספר הנחות שאמורות לחול כדי שהמספרים יהיו נכונים:
– כמות רכבים חשמליים בישראל בשנת 2026: 250,000
– נסועה ממוצעת שנתית לרכב חשמלי: 20,000 ק"מ
– תעריף מס נסועה: 20-30 אגורות לכל ק"מ

הכנסות אלו צפויות לשמש את המדינה למגוון מטרות, ביניהן פיתוח תשתיות טעינה לרכבים חשמליים, קידום תחבורה ציבורית ירוקה, תמיכה במחקר ופיתוח בתחום הרכב החשמלי ומימון סבסוד עלויות רכישת רכבים חשמליים עבור אוכלוסיות מוחלשות.

ביקורת:

הטלת מס נסועה על רכבים חשמליים עוררה ביקורת מצד גורמים שונים, הטוענים שהיא תפגע בצמיחת שוק הרכב החשמלי ותייקר את עלויות הנסיעה עבור הציבור. מדינות שונות בוחרות במדיניות שונה בנושא מיסוי רכבים חשמליים. בחלק מהמדינות פועלים כמו בישראל במטרה להפיק את המרב שניתן מרכישות של רכבים חשמליים. במדינות אחרות, כמו הולנד ודנמרק, המדינה מעוניינת לקדם את התחבורה הירוקה במלוא המרץ ואינה גובה מס עבור רכבים חשמליים כדי שעד שנת 2030 מרבית הרכבים שינועו יהיו חשמליים.

טסלה מודל 3
מה שהאיץ בעיקר את החלת התוכנית השנה ואישור מס הנסוע על רכבים חשמליים הוא הצורך של המדינה לסגור על הפער שנוצר בעקבות מלחמת חרבות ברזל

כדאי לדעת

המיסים המתוכננים על רכבים חשמליים בישראל הם אינם חדשים ולמעשה התוכנית (שתוקפה עד 2028) תוכננה כבר זמן רב. מס הנסועה גם הוא אינה הברקה של הרגע האחרון והיא הייתה מיועדת להיכנס לתוקף כבר לפני מספר שנים. מה שהאיץ בעיקר את החלת התוכנית השנה ואישור מס הנסוע על רכבים חשמליים הוא הצורך של המדינה לסגור על הפער שנוצר בעקבות מלחמת חרבות ברזל. כך בעצם המדינה דואגת לזה שמרבית האזרחים (בעיקר אזרחים שמתקשים כלכלית) לא יצטרכו לשלם מכיסם את עליות המס. המטרה היא שרק מי שרוכש רכב חדש יצטרך להיפרד מעוד כמה אלפי שקלים לטובת המדינה.

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך