רכבי פלאג אין

בתחילת המאה ה – 21 תחום הרכבים החשמליים תפס תאוצה (על אף שניסיונות ראשונית לייצר רכב חשמלי החלו בשלהי המאה ה – 19 וחודשו בשנות ה – 70 של המאה הקודמת),

והיום, אין בנמצא חברת רכבים גדולה ומוכרת שאינה מספקת גם דגמי רכבים חשמליים.

לצד רכבים המונעים בבנזין, קטגוריית הרכבים החשמליים נחלקת לשלושה: רכב חשמלי היברידי מתון (mild hybrid, HEV- Hybrid Electric Vehicle),

רכב היברידי פלאג אין (PHEV- Plugin hybrid electric vehicle), ורכב חשמלי מלא (EV- Electric Vehicle).

כשאנו אומרים "רכב פלאג אין" אנו מתכוונים ל – PHEV, רכב עם מערכת הנעה היברידית, דהיינו כזו המורכבת ממנוע בעירה פנימית וממנוע חשמלי, כאשר את הסוללה המספקת כוח

למנוע החשמלי ניתן לטעון גם באמצעות חיבור הרכב למקור מתח חיצוני ("To plug in" פירושו לחבר לתקע, ומכאן השם (Plugin Hybrid Electric Vehicle.

מכיוון שמערכת הנעה היברידית היא מורכבת יותר ממערכת הנעה אשר בה רק מנוע בנזין או מנוע דיזל,

רכב היברידי הוא יקר יחסית לרכבים בעלי מנוע בעירה פנימית בלבד. רכבי פלאג אין (PHEV) הם יקרים יותר מדגמי היברידי מתון HEV)) בגלל שנחוצה סוללה בקיבולת גבוהה יותר וגם מטען.

מצד שני, לרכבים היברידיים יש צריכת דלק נמוכה משמעותית מזו של רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית בלבד ונשאלת השאלה,

מבלי להביא בחשבון שיקולים של רצון להשתמש ברכב ידידותי לסביבה, האם החיסכון בדלק לבדו בכוחו לפצות על העלות הגבוהה?

יתרונות של מערכת הנעה היברידית פלאג אין

רכב היברידי פלאג אין מעניק מספר יתרונות משמעותיים. בדגמים רבים, כאשר הסוללה טעונה,

ניתן לנסוע מרחק של כמה עשרות קילומטרים ללא שימוש במנוע הבנזין כלל. בצורה כזו אפשר להשתמש ברכב היברידי פלאג אין

כרכב חשמלי לכל דבר ועניין, עבור נסיעות קצרות (למשל לעבודה וחזרה כל יום ובלבד שמקפידים לחבר לטעינה בסוף היום כדי שהסוללה תהיה טעונה בבוקר).

בעוד שרכב חשמלי מלא מוגבל בטווח, רכב היברידי פלאג אין יכול להשתמש בבנזין עבור מרחקים גדולים ואין צורך לתכנן

עצירות לטעינה מהירה גם כאשר גומעים מאות קילומטרים בתוך כמה שעות.

יתרון משמעותי של רכב פלאג אין הוא צריכת הדלק הפנומנלית, העשויה להגיע עד 40, 50, 60 ולעיתים עוד יותר,

קילומטרים לליטר (זאת מכיוון שכ – 45 ק"מ נוסעים רק עם מנוע חשמלי, ללא שריפת דלק כלל).

יש לזכור שמשלמים על טעינת הסוללה מרשת החשמל, תעריף חברת חשמל הוא כ – 0.6 שקלים לקוט"ש,

לכן טעינה של סוללת 14 קוט"ש, מ – 20% ל – 100% תעלה כ -18 שקלים, מחיר דומה לזה של כ – 2.7 ליטרים של דלק.

איווייז U5 החדשה

חסרונות רכב היברידי פלאג אין

שני החסרונות העיקריים של רכב פלאג אין הם המחיר הגבוה יחסית (בעיקר בגלל תוספת מנוע חשמלי וסוללה)

והעובדה שמדובר ברכב עם מערכת הנעה מורכבת שייתכנו בה תקלות (לא כשהיא חדשה, אבל בהמשך).

בנוסף, לא ברור כיצד התיישנות רכב היברידי פלאג אין תשפיע על המחיר שלו.

רכבי פלאג אין: עדיין רלוונטי בשנת 2024?

בינואר השנה (2024) התייקר מס הקניה על רכבים חשמליים בישראל מ – 20% ל – 35%, ועליות נוספות מתוכננות בשנים הקרובות. בתקציב האחרון שאושר בכנסת אושר גם מס נסועה בגובה של 15 אגורות לכל קילומטר, שייכנס לתוקף החל מתחילת שנת 2025. האם כל אלה הופכים רכבי פלאג אין פחות אטרקטיביים? הצוות המקצועי של קפיטל מוטורס – עם כל היתרונות והחסרונות עבור רכבי פלאג אין 2024.

רכב פלאג אין – רכב חסכוני בדלק עם יתרונות על פני רכב בנזין ורכב חשמלי

שוק הרכבים החשמליים גדל בכל שנה, בעולם וגם בארץ. אבל רכבים חשמליים מגיעים עם טווח נסיעה מרבי בעזרת חשמל שלאחריו יש לטעון את הרכב – בתחנת טעינה לרכב חשמלי בבית, בחיבור AC ובמהירות פחותה, או בתחנת טעינה מהירה (DC) ציבורית, כך שרכבים חדשים יגיעו מ – 20% ל – 80% קיבולת סוללה בתוך פחות משעה.
מי שחוששים מרכב שתלוי בחשמל בלבד עשויים להעדיף רכבים היברידיים, המגיעים גם עם מנוע חשמלי וגם עם מנוע בנזין. עולם רכבי הפלאג אין הוא עולם מגוון ועשיר, כאשר הספק המנועים החשמליים משתנה בין רכבים מיקרו היברידיים והיברידיים לייט (או מיילד הייבריד) לבין רכבים היברידיים מלאים עם טווחי נסיעה משמעותיים על המנוע החשמלי בלבד.

טויוטה היילנדר היברידית החדשה
ברכבים היברידיים המנוע החשמלי נטען באמצעות מנוע הבנזין, אולם רכבי פלאג אין הם רכבים היברידיים שניתן לחבר לשקע של חשמל באמצעות כבל הטענה ולטעון גם באופן עצמאי. רכבים כאלה מגיעים בדרך כלל עם מנוע חשמלי משמעותי המאפשר טווח נסיעה על חשמל בלבד של כמה עשרות קילומטרים. הרכב יודע לנתב את הפעלת שני המנועים באופן סינרגטי לצריכת אנרגיה יעילה במיוחד, וכך בדרך כלל בנסיעות איטיות בפקקים ובדרכים עירוניות המנוע החשמלי הוא דומיננטי יותר, בעוד בנסיעות מהירות על כבישים פתוחים – מנוע הבנזין יעשה את רוב העבודה.

סקודה סופרב החדשה

הדגמים החדשים בשוק רכבי פלאג אין 2024

שנת 2023 היתה שנת הרכבים החשמליים הסיניים בישראל. אם עד 2023 המכוניות החשמליות שראינו בישראל היו בעיקר מכוניות מבית היצור של טסלה – בשנת 2023 הגיעו לישראל היצרניות הסיניות בהמוניהן והציעו מגוון מהפנט של רכבים חשמליים מכל קטגוריה, החל מעירוניות קטנות וכלה בג'יפי מנהלים ורכבי סלון יוקרתיים.
רכבי פלאג אין דווקא פחות מגיעים מאותן חברות סיניות צעירות, המתמחות בייצור רכבים חשמליים טהורים. בשנת 2024, נראה למשל דגמי פלאג אין מסקרנים מבית טויוטה (עם גרסת פלאג אין חדשה לטויוטה פריוס), מבית מרצדס עם ה – E-Class שמגיעה בגרסאות מנועי בנזין, דיזל וגם היברידיות פלאג אין; גרסת פלאג אין חדשה לסקודה סופרב עם טווח נסיעה חשמלי של מעל 100 ק"מ; פיג'ו 3008 הצפוי להיות מוצג במהלך 2024 גם בגרסת פלאג אין; ועוד. כאמור, בשל המחיר הגבוה עבור דגמי פלאג אין בישראל – לא ברור מי מהדגמים החדשים יגיע לשוק הישראלי, אם בכלל.

רכב פלאגין
רכב פלאגין

סקירה מקוצרת #1: רכב פלאגין MG HS

ה – MG HS הוא רכב פנאי שטח קומפקטי קרוסאובר (Compact crossover SUV) המיוצר על ידי ענקית הרכב Saic תחת המותג הבריטי MG הנמצא בבעלותה.

ה -MG HS החליף את ה MG GS בשנת 2018. ל – MG HS יש גרסת פלאג אין הנחשבת מוצלחת במיוחד.

מערכת ההנעה מפיקה 291 כוחות סוס, האצה מאפס למאה אורכת 5.8 שניות,

טווח הנסיעה החשמלי הוא 51 ק"מ. שנתון 2023 של דגם זה עדיין שייך לדור הראשון שלו. מחיר היבואן (לובינסקי) עבור רמת הגימור

MG HS PHEV NET UP עומד על 188,888 שקלים (שנתון 2023), כך יוצא שה –MS HS מספק תמורה מעולה עבור המחיר. ה

-MG HS הוא רכב פלאג אין שבהחלט יכול להצדיק את עצמו מבחינת חיסכון בהוצאות שנתיות על דלק

(לא לשכוח להוסיף את עלות החשמל לטעינה).

mg HS החדשה

סקירה מקוצרת #2: רכב פלאגין לינק אנד קו 01 (Lynk & Co 01)

לינק אנד קו 01 הוא הדגם הראשון של יצרנית רכב סינית צעירה והוא הושק ב – 2016.

ב -2021 ה -01 עבר מתיחת פנים, והדגם הגיע לישראל ב – 2023.

ללינק אנד קו 01 יש גרסת רכב פלאג אין מוצלחת החולקת פלטפורמת CMA של וולוו עם ה – CX40, הפולסטאר 2, ועוד.
הגרסה הנמכרת בישראל היא בעלת מערכת הנעה היברידית פלאג אין המפיקה 261 כוחות סוס, הטווח החשמלי הוא 75 ק"מ.

האבזור עשיר, בלינק אנד קו 01 תמצאו חישוקי 20 אינץ', גג זכוכית, מצלמות היקפיות, מפתח חכם, צג מולטימדיה מרכזי

בגודל 12.7 אינץ', לוח מחוונים מוקרן, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושב הנהג, ועוד.
דגם זה של רכב פלאג אין קיבל 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP

(96% הגנה על מבוגרים, 87% הגנה על ילדים, 71% הגנה על הולכי רגל, 81% יעילות מערכות העזר למניעת תאונות דרכים).
מחיר היבואן של לינק אנד קו 01 משנתון 2023 עומד על 229,900 שקלים, מכיוון שמדובר ברכב פנאי שטח,

וצריכת הדלק שלו היא כ – 100 קילומטר לליטר, בהחלט ייתכן שדגם זה מצדיק את ההפרש במחיר מול רכבי פנאי שטח אחרים ברמת יוקרה ואבזור דומה.

לינק אנד קו 01 החדשה

סקירה מקוצרת #3: רכב פלאגין סקודה אוקטביה RS iV

האוקטביה הוא דגם וותיק של סקודה. בשנת 2020 נחשפה גרסת רכב פלאג אין לאוקטביה, היא ה -RS iV, בשנת 2021 היא החלה להימכר בישראל.

עם תג מחיר של 270,000 ₪ מדובר ברכב יקר וקשה להצדיק את הפער של 60,000 ₪ מול אוקטביה RS

בנזין רגילה (החיסכון בדלק משמעותי אולם ההפרש בהוצאות השנתיות על דלק אינו יכול להצדיק פער של 60 אלף שקלים במחיר).

הספק מערכת ההנעה ההיברידית 245 כוחות סוס (משולב, מנוע הבנזין והמנוע החשמלי יחד).

צריכת הדלק כ – 70 קילומטר לליטר (יש לזכור להוסיף את ההוצאות על החשמל לטעינת הסוללה).

האצה מאפס למאה אורכת 7.3 שניות. אבזור עשיר, כולל מערך נאה של מערכות עזר מתקדמות למניעת תאונות דרכים.

סקודה אוקטביה RS החדשה

האם כדאי לבחור בדגם מהמגוון של רכבי פלאג אין?

ניראה כי המיסוי שעלה ועוד צפוי לעלות בעתיד הופך את דגמי הפלאג אין פחות משתלמים בישראל. לצד זאת, חשוב להגיד כי מחסור בעמדות תחנת טעינה לרכב חשמלי פוגע ביכולת השימוש ברכבים כאלה, ובעוד בעולם אנחנו רואים טיפול מוניציפאלי בנושא לקידום שוק הרכבים החשמליים שמפחיתים את תביעת הרגל האקולוגית שלנו והם ידידותיים יותר לסביבה – כאן, בישראל, אנחנו לא רואים, בתחילת שנת 2024, משאבים שמוקצים להרחבת עמדות הטעינה הציבוריות. משכך, ניראה כי מי שבוחר דווקא ברכב פלאג אין עושה כן בשל ההבטחה לרכב מפנק, בסטנדרטים טכנולוגיים גבוהים ועם חבילות אבזור מרשימות – פחות מאשר בשל הערך הכלכלי של הבחירה. ייתכן גם שמי שהשקיע במערכת סולארית ליצירת חשמל מהשמש, ויש לו עמדת טעינה בבית, מוצא כי רכבים חשמליים ורכבי פלאג אין מציעים אלטרנטיבה שכדאי לשקול עבור רכב חסכוני בדלק, על אף המיסוי החדש שמייקר את הרכבים מסוג זה.

מחפשים את הרכב הבא שלכם?

קפיטל מוטורס – סוכנות הרכב הגדולה בישראל מתמחה בליווי רוכשים לרכב האופטימאלי עבורם, תוך ייעוץ מקצועי בבחירת הדגם מקטלוג מגוון של רכבים מכל קטגוריה, טרייד אין על הרכב הישן ואפשרויות מימון מכל הגופים הגדולים בארץ. פנו אלינו כבר עכשיו, ונשמח ללוות אתכם במקצועיות ובתשומת לב – אל הרכב המתאים לכם ביותר!

מחפשים רכב חדש או יד שנייה?

מתלבטים? קבלו ייעוץ חינם מצוות המומחים שלנו.