AI – על מציאות רבודה, בינה מלאכותית ונהיגה אוטונומית

מרצדס EQS החדשה

אנחנו חיים בתקופה מרתקת, עידן בו הטכנולוגיה מתקדמת בקצב חסר תקדים וההשפעה עלינו היא עצומה.

כולנו שמענו על מציאות מדומה (VR – Virtual Reality), מציאות רבודה (AR – Augmented Reality),

רכב אוטונומי(Autonomous car או Self-driving car), ובינה מלאכותית (AI- Artificial Intelligence).

כדאי לדעת שהטכנולוגיות הללו קשורות זו בזו, בפסקאות הבאות נספר לכם איך.

בקצרה על AI ואיך זה קשור לנהיגה אוטונומית

מכיוון שאנו שומעים כל כך הרבה על בינה מלאכותית (AI) מעניין לגלות שההגדרה לה אינה כה טריוויאלית.

AI הוא שם מטאפורי למצב בו מכונה מבצעת תהליכי חשיבה אנושיים. כמה כוח מחשוב נדרש לשם כך? לא בדיוק ברור.

המחשבים החשמליים הראשונים (לפניהם היו מכונות חישוב מכאניות) נבנו בתחילת המאה ה-20 והתבססו על שפורפרות ריק

(כמו בטלוויזיות שחור לבן הנושנות). ב-1946 המחשב ENIAC (Electronic Numerical Integrator and Calculator),

הכיל 80,000 שפורפרות ריק, התפרס על 135 מטרים רבועים והזיכרון שלו היה כ-80 בייט (מספיק לאחסון של כ-20 מילים).

בשנות השמונים למחשב אישי (PC – Personal Computer, כמו האפל 2 למשל) היו כ-64 קילו בייט (64 אלף בייט) של זיכרון.

כיום, בטלפון חכם רגיל שמחזיקים בכף היד, יכולים להיות 64 ג'יגה בייט (64 אלף מיליוני בייטים) של זיכרון פנימי.

מובן,איפוא, שיכולת עיבוד הנתונים של "מכונות חישוב" (מחשבים) זינקה באופן שקשה לתפוס, האם הם כבר ניחנים בבינה מלאכותית?

כנראה שכן, אולם עדיין, ה"מחשבה" של מחשב שונה מאוד מזו של בן אדם.

כשאנחנו נוהגים אנחנו נדרשים לבצע, באופן שוטף ומהיר, החלטות המבוססות על מידע מהחושים

(למעלה מ-95% ממנו יגיע דרך חוש הראייה), ולתרגם אותן לפעולות מידתיות כמו תזוזות הגה ודוושות.

כדי שמכונית תנהג את עצמה מחשב נדרש לבצע את אותן החלטות ופעולות. קבלת ההחלטות הדרושות לשם נהיגה אינה

עניין פשוט כלל ועיקר אולם דגמים שונים של רכב אוטונומי כבר נוסעים כיום במקומות שונים בעולם, למשל, מוניות רובוטיות

(מונית ללא נהג כלל) בכמה אזורים מוגבלים בסין.

מרצדס EQB החדשה

 

נהיגה אוטונומית בישראל

בכל הקשור לנהיגה אוטונומית מקובל לחלק רכבים ל-5 דרגות: בדרגה הראשונה מדובר על רכבים בעלי מערכות המסייעות לנהג אך אינן

מתערבות בנהיגה באופן אקטיבי (למשל, מערכות המתריעות מפני סכנת התנגשות או מעבר נתיב ללא איתות וכד'), בדרגה שתיים המערכות

מתערבות בנהיגה (למשל מערכת בלימה אוטונומית למניעת תאונות דרכים), בדרגה שלוש הרכב יכול לנהוג את עצמו בתנאים מסוימים

(באזור בו התשתית מותאמת לכך), בדרגה ארבע הרכב מסוגל לנהוג את עצמו בכל מקום אולם הנהג יכול להחליט לנהוג בעצמו,

בדרגה חמש הרכב נוהג את עצמו תמיד, כך שנהג בן אנוש אינו יכול להתערב. כולנו מכירים, כמובן, רכבים על כבישי הארץ בעלי מערכות

עזר פאסיביות ואקטיביות למיניהן (דהיינו רכבים אוטונומיים מדרגה אחת ושתיים), עדיין לא נוסו אצלנו רכבים הנוהגים לגמרי בעצמם

באזור מוגבל (רכב אוטונומי מדרגה 3), מן הסתם גם לדרגה 4 או 5 עדיין לא הגענו.

טסלה מודל 3 החדשה

נהיגה אוטונומית בטסלה

טסלה מייצרת רכבים חשמליים מהמתקדמים בעולם והחברה שואפת להקנות לכל דגמי הרכב שלה יכולות אשר יאפשרו להם לנהוג

את עצמם. בעבר בעלי רכבי טסלה יכולים היו לשלם דמי מנוי עבור שימוש במערכת Auto Pilot שחייבה המשך

אחיזה בהגה. בשנת 2021 שודרגה מערכת זו ל-Full Self-Driving Beta (FSD בקיצור) המאפשרת שחרור הרכב לנהיגה עצמאית

ללא אחיזה בהגה אך תוך המשך השגחה של הנהג. חשוב להדגיש כי מבחינת חומרה רכבי טסלה מצוידים בכל הדרוש כדי להפעיל

מערכות אלה (מצלמות, חיישני קרבה, מדי טווח וכיוון באור, ורדאר). ההבדל הוא בתוכנה, אותה אינטליגנציה מלאכותית שהזכרנו.

לכן, כל בעל טסלה יכול להחליט לשלם עבור שימוש בה.

 

בארה"ב מתנהלים משפטים נגד טסלה כאילו שימוש במונח "Auto Pilot" היה מטעה וגרם לתאונות (נהגים חשבו במדובר ברכב אוטונומי

בעוד שלמעשה נדרשה המשך השגחתם). בתקופה האחרונה הועלו לרשת עשרות סרטונים החושפים טעויות שעושה מערכת ה-FSD

של טסלה.

נהיגה אוטונומית בטסלה מותרת בארה"ב אולם באירופה הדבר אסור והמצב בישראל אינו ברור.

אפולו RT6 הוא רכב אוטונומי מתקדם מאוד המיוצר על ידי חברת באידו הסינית ומופעל כמונית רובוטית בכמה אזורים בסין.

אין כל ספק שהשימוש ברכבים הנוהגים את עצמם ילך ויתרחב, השאלה היא רק באיזה קצב ומתי נגיע למצב בו רובם המוחלט של הרכבים

על הכביש יהיו אוטונומיים.

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך