ירידת ערך רכב – יד, שנתון או קילומטראז': מה משפיע יותר על מחיר רכב?

סיטרואן ברלינגו החדשה

כל רכב שנוסע על הכביש מאבד מהערך שלו לאורך זמן. אם יש בבעלותכם רכב שרכשתם במחיר מסוים, יום למחרת הערך שלו כבר נחתך בכמה אחוזים והוא ממשיך לרדת. ירידת ערך רכב זו הגדרה של מחיר הרכב ביחס למשתנים כמו מספר הקילומטרים שהרכב עבר, בעלות על הרכב, איכות התחזוקה שלו וכו'.

 

מה עדיף?

טויוטה קורולה יד 3 עם 80,000 ק"מ או רכב בעל אותו שנתון, יד ראשונה, עם 150,000 ק"מ? מתלבטים איזה גורם משפיע יותר על עלות הרכב? בואו וננסה לעשות קצת סדר בעניין.

בבואנו לרכוש רכב אנו ניצבים בפני החלטה לא פשוטה שתלויה בכמה משתנים – כולם משפיעים על עלות הרכב ומצבו המכאני. ישנו עיקרון לא כתוב שאומר שמחיר רכב נקבע לפי השנתון ואילו בלאי הרכב נקבע לפי כמות הקילומטרים שעבר.

 

מה משפיע על מחיר רכב?

אך אם נרצה לדעת באמת מה הגורם המשפיע ביותר על עלות הרכב נמצא שאין תשובה אחת וודאית. עם כל כך הרבה משתנים שמשפיעים על עלות הרכב לא ניתן לקבוע בוודאות איזה גורם משפיע יותר על פני אחרים.

יחד עם זאת, אם נתמקד על כל גורם, יתרונותיו וחסרונותיו, נקבל תמונה ברורה יותר שתוכל להתאים לכל קונה באופן שייחודי רק לו.

לדוגמה, אם קונה מסוים נותן עדיפות על תקינות הרכב, הוא יקפיד על רכב בעל קילומטרז' נמוך וללא תאונות יותר מאשר רישומו של רכב חדש כיד ראשונה או שנייה או אם שנתון הרכב הוא 2016 או 2017.

 

איזה יד הרכב?

ככל שהרכב החליף פחות בעלים כך גדל הסיכוי שמצבו תקין יותר. רכישה של רכב יד ראשונה מגדילה את הסיכוי שהרכב עבר טיפולי מוסך בזמן, עם נהיגה אחראית וללא תאונות.

יחד עם זאת זו אינה הנחה גורפת ויש לבחון כל מקרה לגופו. בהחלט ניתן למצוא רכבים שעברו יד ראשונה עם תאונות וללא טיפולים ומנגד רכבי יד 02 שכל בעליהם שמרו בקנאות על תקינות הרכב כל זמן שימושם.

מסקנה: מספר הבעלים על רכב משפיע על עלות הרכב אך בהחלט לא נותן אינדיקציה לגבי מצבו המכאני ותקינותו.

מחיר רכב בדיקה

מה שנתון הרכב?

רכב מאבד מערכו בין 10%-20% בשנה כאשר בשנה הראשונה מתבצעת ירידת הערך החדה ביותר.

אחד הגורמים שמשפיעים על מחיר הרכב הוא שנתון הרכב. ככל שהרכב נמצא בשימוש זמן רב יותר על הכביש כך גם ירידת הערך שלו הולכת וגדלה.

אך גם במקרה זה אין מדובר בירידת ערך שניתן לכמת אחד לאחד, מכיוון שישנם דגמי רכבים שמאבדים מערכם בצורה שונה מדגמים אחרים.

ניתן למצוא קטגוריות רכבים ששומרות יותר על ערכן מקטגוריות אחרות: מכוניות מיני כדוגמת קיה פיקנטו, מאבדות מעט מאוד מערכם הכספי בהשוואה למכוניות מנהלים.

לאחר 3 שנים על הכביש הן יאבדו בערך 35% מערכן, אולם מחירן ההתחלתי הנמוך גורם לכך שערכן הכספי נשאר קטן.

מסקנה: שנתון הרכב משפיע על ירידת ערך הרכב אך הדבר יחסי ותלוי בסוג ודגם הרכב.

רנו קאפצ'ור מחיר רכב

מה קילומטראז' הרכב?

מספר הקילומטרים שנסע הרכב משפיע באופן ברור על מצבו המכאני. קונים שרמת תקינות הרכב בראש מעייניהם נזהרים מרכבים בעלי קילומטרז' גבוה כיוון שהדבר עלול להצביע על 'עייפות' המנוע ואמינות ירודה. יש לשאול את השאלות הבאות בכל הקשור לקילומטרז' הרכב:

 

מה היו תנאי הנסיעה של הרכב?

האם הרכב שימש בעיקר לנסיעות בתוך העיר או לנסיעות בין-עירוניות? שאלה זו נוגעת למרחק הנסיעה שעבר הרכב ומצביעה על רמת תקינותו. לדוגמה, אם הרכב עבר נסיעות עירוניות אגרסיביות עם נהג צעיר או נסע בכבישים בין-עירוניים עם נהג רגוע?

 

כמה ק"מ עברה המכונית בשנה אחת?

רכב ממוצע נוסע בין 15-20 אלף קילומטרים בשנה. כל קילומטר מעבר לכך מפחית מעלות הרכב על פי מחירוני הרכבים. יש לשים לב למקרים שבהם רכב עבר הרבה בעלים אך נותר עם קילומטראז' נמוך. דבר שכזה צריך להדליק נורת אזהרה לכל קונה. זה יכול להעיד על כך שהרכב נסע בעיקר בכבישים עירוניים לנסיעות קצרות (דבר שמאיץ את בלאי המנוע ותיבת ההילוכים) או גרוע מכך, אחד הבעלים הקודמים של הרכב התעסק עם מחשב המנוע כדי לזייף את מד הקילומטרים (אפשר לבדוק את זה לפי הקילומטראז' שהיה לרכב בטסט האחרון).

מסקנה: ככל שהרכב נסע יותר קילומטרים ירידת הערך שלו תהיה חדה יותר. יחד עם זאת מצבו המכאני תלוי גם בהתנהגות של הנהג ובכבישים בהם הוא נהג.

 

האם הרכב עבר תאונות?

כל תיקון שעבר הרכב לאחר תאונה יכול להשפיע במישרין על ירידת ערך מסחרית. עפ"י מחירון לוי יצחק, ירידת ערך בעקבות תאונה מחולקת לפי פרמטרים של: טיבו של התיקון, מקום ועוצמת הפגיעה וסחירות הרכב.

מד קילומטרים

מי היו הבעלים הקודמים של הרכב?

האם הרכב היה בבעלות פרטית, בבעלות ליסינג או שימש כרכב השכרה? כל הגורמים הללו משפיעים על עלות הרכב כאשר רכב פרטי הוא בעל ירידת הערך הנמוכה ביותר ואילו רכב השכרה בעל ירידת הערך הגדולה ביותר. זאת מפני שרכבי השכרה עוברים מנהג לנהג באופן יום-יומי, הטיפולים במוסך נעשים בצורה הפשוטה והזולה ביותר והקילומטראז' בדרך כלל גבוה בהרבה מהממוצע (נהגים שמשכירים רכב למספר ימים נוסעים בו הרבה יותר מבעלים של רכבים פרטיים).

לסיכום: מחירון לוי יצחק מדרג את עלות הרכב גם לפי ירידת ערך וסחירות. במחירון זה נאמדים כלל המשתנים השונים שמהווים משקל בבחירה הסופית. משום שחישוב העלות הסופית של הרכב נמדד לפי כל המשתנים יחדיו, לא ניתן לקבוע איזה גורם משפיע יותר על פני אחרים.

בסופו של דבר ההחלטה היא בידי רוכש הרכב עצמו ועל אילו העדפות הוא בוחר לתת את הדגש על פני אחרות.

שאלות ותשובות

את הבדיקה הזו עושים במכון בדיקה מורשה משרד התחבורה. את הבדיקה מבצעים לרכבי יד שנייה כדי לבדוק מה מצב הרכב אחרי השימוש בו. אם אתם מתעניינים ברכב, תוכלו לקחת אותו יחד עם המוכר למכון הקרוב אליכם ולקבל דו"ח מפורט על מצבם של תיבת ההילוכים, מנוע, שלדה ועוד.
בכל רכב מד הקילומטרים נמצא על גבי מד האוץ (ספידומטר) בלוח המכוונים וכתוב ב-6 ספרות. זה אומר שברכב חדש שנסע 45 ק"מ זה ייראה כך: 000045. ברכב יד שנייה שנסע מעל ל-100 אלף קילומטרים זה יראה כך: 101085. אם לרכב שלכם יש לוח מכוונים דיגיטלי עם תצוגה משתנה ייתכן והוא לא יופיע על גבי המסך ויהיה עליכם לבדוק כיצד להציג את הקילומטראז' בספר הרכב.
מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך