מאזדה cx5
אמנם מאזדה היא לא אחת מהיצרניות היפניות הגדולות, אך ההשפעה שלה גדולה. היא פעילה עוד משנות העשרים של המאה הקודמת ושינתה את שמה
למאזדה רק בשנות השמונים. ההכרה העולמית במאזדה הגיעה עם רכישתה את הזכויות למנוע הוואנקל וכאשר ייצרה דגמים שמצוידים במנוע זה.
בשנות השמונים היא החלה לראות הצלחה גדולה ביפן וגדלה במהירות. יחד עם זאת, בשנות התשעים משברים הובילו לרכישתה של מאזדה על ידי
פורד. בתחילת המילניום, מאזדה הייתה היצרנית היפנית הראשונה שהציעה דגמים בעיצוב מודרני ומושך עם
המאזדה 3 ושש. דגמים אלו היו בעלי יכולת דינמית טובה והתאפיינו בנהיגה מהנה.
בעשור השני של המאה מאזדה יצאה עם דגמים בעיצוב חדש אשר מכונה "קודו" ועם מערך טכנולוגי חדיש אשר מכונה סקיי אקטיב.
הדור החדש של המאזדה cx5 הוכרז לקראת סוף שנת 2016. הדור הראשון של רכב הפנאי הקומפקטי נחשף עוד בשנת 2011. אמנם הדור החדש של ה- cx5 מוגדר כחדש והוא אפילו מכיל שינויים גדולים לעומת הדור הקודם, נראה שהדור החדש הוא בעיקר מתיחת פנים משמעותית לדור הקודם מאשר דור חדש לגמרי וזאת גם בגלל העובדה שרצפת הדור החדש היא בעצם אותה הרצפה בבסיסה כמו של הדור הקודם ואפילו עם אותן המידות.
בנוסף על כך, נראות הרכב מבפנים ומבחוץ דומות מאוד לדור היוצא במבט ראשון אך כאשר מתעמקים בהתבוננות ברכב כבר ניתן לשים לב להבדלים בין הדור היוצא לדור החדש. היצע יחידות ההנעה של הדור החדש, נותר זהה כשהיה ושוב ישנם את אותם מנועים בנפח של 2.0 ליטר ובנפח של 2.5 ליטר בנזין אטמוספריים עם הנעה קדמית במנוע בנפח של 2.0 ליטר והנעה כפולה במנוע בנפח של 2.5 ליטר. המאזדה cx5 החדשה משווקת בישראל משנת 2017.
עיצוב והנדסת אנוש
שוב, מדובר ברכב נאה מאוד ובעל מראה מכובד. למעשה, מדובר בעיצוב מודרני יותר של המראה האופייני ל- cx5. תא הנושאים מקנה הרגשה של יוקרתיות.
הדבר בא לידי ביטוי גם בנראות של תא הנוסעים וגם באיכות החומרים והגימור. יש לציין שאמנם הרכב נראה יוקרתי אך ביחס למחיר המבוקש, היינו מצפים למראה יוקרתי אפילו יותר. תא המטען מספיק גדול וגם מרחב המחייה של הנוסעים מספק.
ביצועים
כאשר בוחנים את המאזדה cx5 בגרסת המנוע בנפח של 2.0 ליטר אטמוספרי, לא מדובר ברכב חזק במיוחד שכנראה לא יתאים לנהגים שמעוניינים בחוויית נהיגה עוצמתית או אפילו לשמור על קצב נהיגה מהיר.
התנהגות
המאזדה cx5 הוא רכב נעים ונוח לנסיעה בכל הגרסאות המוצעות. נקודת התורפה הבולטת של נוחות הנסיעה ברכב הינה העובדה כי המנוע רועש מעט בעת מאמץ. היכולת הדינמית של ה- cx5 טובה מאוד וזאת בזכות השלדה שלו. מערכת ההיגוי והבלמים איננה מהמצטיינות.
סיכום
היתרונות הבולטים של הרכב הם שהוא נאה, סביבת הנהג יוקרתית, מורכבת טוב ועשויה מחומרים איכותיים. נפח ההטענה ומרחב הנוסעים טוב ונוחות הנסיעה טובה ביחד עם יכולת דינמית טובה. החסרונות הבולטים הינם שאבזור הנוחות ברכב איננו עשיר ושהמחיר גבוה מעט ביחד למתחרות הישירות. לסיכום מדובר ברכב פנאי מכובד אבל יחסית יקר.