שיפורים לרכב – תקנה 380

שיפורים לרכב

הגדרת תקנה 380: “לא ישנה אדם מבנהו של רכב אלא לפי היתר בכתב מאת רשות הרישוי”

מה שמציינת התקנה הזו במשפט אחד הוא שאסור לשפר, לשנות, לשפץ, להוסיף שום דבר לרכב ללא אישור
רשמי בכתב של משרד התחבורה. כאן עולה השאלה, אז איך יש מכוניות משופרות רבות שנוסעות בכבישים והן
אפילו עוברות כל שנה מבחן רישוי (טסט)?

נתחיל את התשובה בכך המשטרה כן מנסה לאכוף את התקנה ומפעם לפעם ניתן למצוא כתבות
שמתפרסמות בנושא ועל כך שמשטרת התנועה גאה בזה שהיא החרימה/הורידה מהכביש כמה עשרות רכבים
כאלה. כדי להסביר את המשך התשובה צריך להבין כיצד נקבעת התקנה.

הליך תקינה

כל רכב שהיבואן רוצה לייבא לישראל צריך לעבור בדיקות כדי לוודא שאכן הרכב מתאים לתקנות היבוא של
מדינת ישראל. לאחר אישור וביצוע כל הרישומים, היבואן מקבל אור ירוק לייבא את אותו סוג רכב לפי התקינה
שאושרה. אחרי שיש תקינה לדגם הרכב, אסור לשנות בו דבר. זה אומר שאסור לבצע כל שינוי במנוע או ברכיבים
הקשורים אליו, אסור להחליף בולמים, אסור לשדרג תוכנת מנוע, אסור להתקין בלמים שאינם
מקוריים/חליפיים, אסור להחליף חגורות, אסור להתקין כיסאות אחרים, בקיצור, בעיקר אסור.

איך לעבור טסט עם רכב משופר

ברוב העולם, כולל אירופה וארה"ב, יש תקנות מקלות שמאפשרות לשנות ולשפר במידה מסוימת את הרכב.
בישראל החליטו לא לגעת בחוק שנקבע מתישהו בשנות ה-70 ונצמדים אליו ללא שום היגיון. כדי לעבור טסט
עם רכב משופר יש צורך בהסרת כל השיפורים והשינויים ולהחזיר את החלקים המקוריים. אופציה נוספת היא
להסתמך על המזל – אם השיפורים לא בולטים, יש סיכוי שהבוחן לא ישים לב אליהם והרכב יעבור טסט. חשוב
לזכור שאם עצרו אתכם במחסום של משרד התחבורה, כנראה שסומנתם כ"חשודים" והבוחן יחפש שיפורים
ברכב עד שימצא, הסיכון כאן גבוה בהרבה.

שיפורים לרכב

 

מה מותר לשפר ברכב?

כפי שאמרנו, כל השיפורים אסורים למעט מה שמאושר בכתב ע"י משרד התחבורה. מה משרד התחבורה
מאשר? בעיקר שינויים קוסמטיים קלים כמו ספויילרים קטנים, חצאיות, גלגלים וצבע:

צמיגים וג'אנטים – ניתן לשנות לצמיגים רחבים וחישוקים גדולים יותר בתנאי שהמידות מאושרות על ידי היצרן.
אם היצרן מאשר גם משרד התחבורה אמור לאשר את השינוי למידת גלגלים אחרת.

שיפורי מנוע ושיפורים במערכת הפליטה – כל התעסקות בהם אסורה על פי חוק. ישנם שיפורי תוכנה קלים
או שינויים במערכת הפליטה שהיצרן מאשר וניתן לנסות לקבל עבורם אישור גם ממשרד התחבורה.

בולמי זעזועים – ניתן להחליף ולשנות את הקפיצים ובולמי הזעזועים בתנאי שיש להם אותם מאפיינים בדיוק כמו
למקוריים של היצרן. קוילאוברים ובולמי זעזועים להקשחת והנמכת הרכב אסורים.

שיפורים לרכבי שטח – רכבי שטח מגיעים מהיצרן עם ביצועי שטח "מינימאליים" ביחס לפוטנציאל כדי לעמוד
בתקנות הבטיחות, צריכת דלק וזיהום אוויר. יצרני רכבי שטח מעודדים לשדרג את יכולות השטח של רכביהם ולכן
גם בישראל החליטו לאשר בשנת 2016 התקנת מיגונים, צמיגים/גלגלים גדולים יותר, מערכות הגבהה ועוד
. אבל, יש תנאי חשוב שעורר סערה בקרב ג'יפאים רבים – כל השיפורים חייבים לעמוד בתקן הגרמני, ולא בתקן של
אף מדינה אחרת באירופה וארה"ב.

 

 

מה מומלץ ומה אפשר לעשות?

בשנים האחרונות נפתחו בישראל עשרות סדנאות לשיפורים והתקנות רכב. ככל הנראה חלקם ישכנעו אתכם
שאפשר לבצע שיפורים שלא רואים כמו תוכנת ניהול מנוע, הנמכה ומערכת פליטה. זכרו שאם תעשו את זה
האחריות תהיה עליכם ואתם מסתכנים בהורדת הרכב מהכביש. גם במקרה של תאונת דרכים, בוחן רכב רשאי
לפרק ולבדוק את כל חלקי הרכב. אם הרכב שלכם עדיין תחת אחריות יצרן, במידה והשיפורים יתגלו האחריות
תבוטל. בשורה התחתונה ההמלצה שלנו היא להימנע משיפורים אסורים במבנה הרכב כדי להימנע מסיבוכים.
אם הביצועים של הרכב הם בראש סדרי העדיפויות שלכם אתם יכולים לשדרג לרכב משופר שמיובא לישראל בין
אם על ידי היצרן דרך היבואן או רכב ששופר בסדנא בחו"ל באמצעות ייבוא אישי.

 

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך