העשור האחרון הוא העשור של רכבים חשמליים, עם יצרניות צעירות ובועטות, בעיקר מסין, שמביאות לשוק דינאמיות, עיצובים מפתיעים וטכנולוגיה מתקדמת. אקספנג (Xpeng) היא בהחלט אחת מחברות הרכב הסיניות הצעירות שכדאי להכיר – היא הוקמה בשנת 2014, ומציעה בישראל היום שני דגמים:
7P, משפחתית חשמלית בתצורת סדאן, ו –
9G, רכב פנאי חשמלי. שני הדגמים מבית הסינית הצעירה והמסקרנת, מגיעים באבזור סופר טכנולוגי ובמחירים נמוכים יחסית לקטגוריות.
איזה תאגיד מייצר את רכבי אקספנג?
XPENG היא יצרנית רכב עצמאית מסין אשר נוסדה בשנת 2014 על ידי שני בכירים לשעבר מתאגיד GAC (יצרנית כלי רכב גדולה וותיקה בסין). מטה החברה של אקספנג נמצא בעיר גואנגג'ואו אבל יש לה גם משרדי הנהלה בארצות הברית ובגרמניה. מניות החברה נסחרות כמובן בבורסת הונג קונג אבל גם בבורסת ניו יורק.
מה מיוחד ברכבי אקספנג?
יש הרבה דברים שמייחדים את רכבי אקספנג כמו העיצוב, תא נוסעים מינימליסטי ומסך ענק במרכז הדשבורד. אבל, יש 3 דברים מרכזיים שחשוב לדעת על רכבי אקספנג: נהיגה אוטונומית, סוללה וטעינה מהירה.
נהיגה אוטונומית
מערכת XPILOT של XPeng כוללת שילוב של LiDAR, רדאר ומצלמות לזיהוי עומק, מהירות והקשר סמנטי, ומבטיחה נהיגה אוטונומית בטוחה. השימוש בטכנולוגיית לידאר מתקדמת הופך אותה לנגישה יותר לכלי רכב במחירים נמוכים. המערכת מותאמת לזיהוי עצמים בתנועה, כמו ילדים והולכי רגל, לשיפור הבטיחות. אפשר לומר בבירור שההשראה של הנהיגה האוטונומית של אקספנג נלקחה מהטכנולוגיה של טסלה והיא פועל באופן דומה, לפחות כלפי חוץ (עבור הנהג).
סוללה
כל רכב אקספנג מצויד בסוללות של יצרנית הסוללות הגדולה ביותר בסין – CATL. בהתחלה היא השתמשה בסוללות יעילות יותר מסוג CTP אך הן היו מסוכנות יותר ובעלות אורך חיים קצר יותר. בשנים האחרונות החברה עברה לשימוש בסוללות LFP שהן עמידות יותר ובטיחותיות יותר. החיסרון בסוללות LFP הוא הנצילות האנרגטית הנמוכה יותר.
טעינה מהירה
כל הרכבים של המותג מצוידים בטכנולוגית טעינה מהירה וטעינה חינם לכל החיים כמו שמציעה טסלה. נכון לעכשיו השירות הזה זמין רק בעמדות הטעינה של היצרנית בסין ועוד לא קיים בישראל. ובכל זאת, טעינה של רכבי אקספנג היא אולטרה מהירה, כ-70% סוללה תוך 20 דקות בלבד.
אקספנג מפתחת את כלל המערכות שלה בעצמה
פחות מעשור מאז הוקמה Xpeng כחברת סטארט אפ בסין, והיא כבר מנהלת משרדים ראשיים בסין, ומשרדים בקליפורניה ארה"ב ובמינכן גרמניה. הדגם הראשון שהושק ע"י אקספנג הוא G3 SUV, שהושק בשנת 2018 בלאס ווגאס. ב – 2019 יצאה החברה לסבב גיוסים שלישי, וגייסה מאות מיליוני דולרים מחברות ענק כמו עליבאבא ושיאומי. בשנת 2021 החלה אקספנג לייצא את הרכבים שלה למדינות מחוץ לסין, כאשר ברבעון ראשון של שנה זו מכירות הרכבים זינקו פי חמישה.
כמו טסלה לפניה, גם אקספנג מייצרת רכבים כאשר כלל מערכות ההפעלה המשמשות אותם בייצור עצמי. הפלטפורמה המשמשת את הרכבים פותחה לאחר השקעה של מעל חצי מיליארד דולרים מקבוצת פולקסוואגן בתמורה לזכות להשתמש בפלטפורמה בעצמם בשני דגמים בייצור מזורז. הרכבים של אקספנג מצויידים במערכות עזר חכמות לנהיגה שהן ייחודיות לדגמי החברה, כמו למשל מערכת עזר לנהג שקוראת רמזורים, ומערכות סיוע בנהיגה עם חיישני לידאר מבוססים קרני לייזר.
אקספנג מסומנת כיצרנית רכבים חשמליים מהמסקרנות שסין ייצאה למערב בשנים האחרונות, ואנחנו צופים שהיצע הרכבים מבית הייצור שלה יגדל במהלך השנים הבאות, כאשר בקרוב יושק בארץ גם ה – 6G, רכב פנאי שטח קטן ושובב.
איזה רכבי Xpeng יש בישראל?
XPeng משווקת כיום שלושה דגמים בישראל, כולם חשמליים ומכוונים לקהל שמחפש חדשנות בלי לשלם פרמיה על סמל גרמני. ה-P7 הוא סדאן ספורטיבית עם עיצוב קופה וטווח מרשים של עד 576 ק"מ, שמכוון למי שמחפש אלטרנטיבה לטסלה מודל 3 עם יותר עידון ונוכחות. ה-G9 הוא SUV גדול ומרווח עם טעינה אולטרה־מהירה, מושבים מפנקים ותחושה יוקרתית ברמת פרמיום אמיתי. ואילו ה-
G6 החדש הוא קרוסאובר בגודל בינוני שמציע ביצועים זריזים, טכנולוגיה מתקדמת ומחיר תחרותי מול דגמים כמו טסלה Y ו-
BYD סיל איו. שלושתם מגיעים עם מערכות בטיחות מתקדמות וממשק משתמש מודרני.
אקספנג 9G
רכב פנאי בממדים בינוניים (D-SUV) המבוססת על פלטפורמת SiC מבית אקספנג ומציע חוויית נהיגה ייחודית ושפע של עזרים ופינוקים. אקספנג 9G נמכר בישראל בגרסאות 2X4 ובגרסת הנעה כפולה, המגיעה עם מנוע 551 כ"ס ומאיצה מ – 0 ל – 100 קמ"ש בתוך 3.9 שניות. טווח הנסיעה הרשמי שלו הוא 520 ק"מ, עם סוללה בעלת טעינה מהירה שנטענת מ – 10% ל – 80% בתוך 20 דקות. שבב חכם מבית Nvidia, מערכת היקפית הכוללת לא פחות מאשר 29 מצלמות וחיישנים, ומערכת Xpilot לנהיגה חכמה – מספקים חוויית נהיגה שעוד לא ראינו כמותה בישראל.
אקספנג 7P
הסדאן החשמלית המפתיעה מבית אקספנג היא מתחרה ישירה של
טסלה 3 או יונדאי איוניק 6, עם עיצוב חיצוני משפחתי עתיר יוקרה, עיצוב פנימי מפנק וטכנולוגי, אבזור עשיר במיוחד ומגוון נרחב של מערכות בטיחות. גם ה – 7P משווקת בישראל בגרסת הנעה אחורית או בגרסת הנעה כפולה, המספקים בהתאמה 276 או 473 כ"ס וטווח נסיעה של 576 או 505 ק"מ בין טעינות, עם טעינה מהירה. בגרסת היוקרה תוכלו לקבל גם דלתות פרפר שמזכירות רכבי ספורט סופר פרימיום כמו למבורגיני.
מה הרכב הנמכר ביותר של המותג בישראל?
ב‑2024 ה‑G6 הייתה הדגם הנמכר ביותר של XPeng בישראל – 3,624 כלי רכב נמסרו בינואר–נובמבר, מה שהפך אותה לרכב החשמלי המוביל של החברה בארץ. במחצית הראשונה של 2025 נראה שהמספרים גבוהים בהרבה ולא במקרה היא פופולארית כל כך. הישראלים מעריכים אותה בזכות שילוב של ביצועים חזקים, טווח נהיגה ארוך, עיצוב קופה ייחודי ותמורה גבוהה למחיר – בדיוק מה שחסר בשוק המקומי.
איזה דגמים צפויים להגיע בעתיד?
נכון להיום אקספנג משווקת בישראל שלושה דגמים – ה-G9 הגדול והיוקרתי, ה-G6 שמתחרה ישירות בטסלה מודל Y וה-P7 הספורטיבי. שלושתם הושקו רשמית בארץ בסוף 2023, דרך היבואנית Freesbe. למרות שמועות על הגעת דגמים נוספים כמו ה-G7 החדש שהושק בסין ביוני 2025 או הסדאן הזולה Mona M03, אין כרגע שום אישור רשמי שהם צפויים להגיע לישראל. ה-G7 כולל טכנולוגיות מתקדמות כמו טעינה מהירה במיוחד, תצוגת מציאות רבודה ומעבדי AI חזקים, אבל הוא עדיין לא בתכנון ייבוא. גם ה-Mona M03, שמכוונת לפלח שוק זול ונפוץ יותר, מושקת כרגע רק בשוק הסיני. בשורה התחתונה – נכון ליוני 2025, אין דגמים חדשים של XPeng שאושרו לישראל מעבר למה שכבר נמכר כאן.
האם צריך לעשות טיפולים לרכבי אקספנג?
כן, יש צורך לבצע טיפולים כלליים לרכבי אקספנג, לרוב אחת לשנה או כל 20 אלף ק"מ, לצד טיפולים מעמיקים יותר אחת לשנתיים. למרות שאין מנוע בנזין מסורבל, החלפת נוזלים, פילטרים, בדיקות תקופתיות ושטיפות הן חלק בלתי נפרד מתחזוקת הרכב. עלויות הטיפולים נחשבות נמוכות יחסית לעומת רכבי בנזין או רכבי יוקרה, ובמקרים מסוימים שירותים ראשוניים אף כלולים במחיר הרכב.