טנדר חשמלי? לא בדיוק: החדש של BYD

טנדר חשמלי

היצרנית הסינית הפופולארית ביותר בישראל הציגה במקסיקו טנדר בעל הנעה חשמלית בשם BYD שארק (Shark). טווח הנסיעה הצפוי עומד על 70 ק"מ בלבד. מנוע טורבו בנזין ישמש כגנרטור לטעינת הסוללה ובכך בעצם BYD היא הראשונה לשווק טנדר חשמלי מהסוג הזה.

נתונים טכניים מרשימים

BYD שארק אמורה להתחרות בקטגוריה מול היצרניות הגדולות בעולם: פורד וטויוטה. טנדר חשמלי זה גדול יותר מטויוטה היילקס בכמה סנטימטרים בכל כיוון. מאחר ומדובר ברכב עבודה, מפתיע לגלות שלמרות היותו חשמלי, כושר הגרירה שלו נמוך יותר ב-1 טון מזה שמאפשר הטנדר הפופולארי של טויוטה (2.5 טון לעומת 3.5 טון). גם כושר העמסה נמוך יותר ועומד על 835 ק"ג.

טויוטה היילקס החדשה
טויוטה היילקס החדשה

נתוני התאוצה לעומת זאת מרשימים במיוחד ואין אף טנדר בקטגוריה שמסוגל לעמוד מולו. מאחר וזה טנדר חשמלי בעל הנעה כפולה הוא משתמש בשני מנועים חשמליים, אחד על כל סרן, כאשר הקדמי מייצר הספק של 231 כוח סוס והאחורי מספק 204 כוח סוס. יחד ההספק שמתקבל הוא 430 כ"ס שמתחלקים בין כל ארבעת הגלגלים. תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תיארך 5.7 שניות בלבד.

טנדר חשמלי
ההספק שמתקבל הוא 430 כ"ס שמתחלקים בין כל ארבעת הגלגלים. תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תיארך 5.7 שניות בלבד (DPCcars)

עיצוב והנדסה מתקדמים

כמו רוב הטנדרים בקטגוריה, גם BYD שארק בעל חזית שטוחה (שמזכירה לנו את זו של פורד F-150 לייטנינג) בגלל צורת יחידות התאורה. מאחור יש יחידות תאורה אורכיות מאסיביות עם פס לד המחבר ביניהן דרך דלת הארגז. בצד הרכב, בתי הגלגלים בולטים לטובה והמראה הכללי נראה קשוח כפי שניתן לצפות מרכב טנדר חשמלי. חלק מהגדרת טנדר הוא המבנה שלו – מרכב המונח על שלדת סולם. BYD שארק משלב בתוך השלדה סוללה בקיבולת של 29.6 קוט"ש שמזינה את המנועים החשמליים. להבדיל מדגמים דומים בקטגוריה, BYD שארק מצוידת במתלים נפרדים מסוג עצמות עצה כפולות והם נתמכים בקפיצי סליל. היצרנית טוענת שהמתלים משדרגים באופן משמעותי את חוויית הנסיעה ומקשיחה את הטנדר ב-38% לעומת טנדרים מקבילים המשתמשים בקפיצי עלים פשוטים לסרן האחורי. המנוע שנמצא מלפנים הוא מסוג טורבו בנזין ואינו משודך באופן ישיר לגלגלים. מנוע ה-1.5 ליטר משמש רק כגנרטור לטעינת הסוללה.

BYD שארק
היצרנית טוענת שהמתלים משדרגים באופן משמעותי את חוויית הנסיעה ומקשיחה את הטנדר ב-38% לעומת טנדרים מקבילים (DPCcars)

טנדר חשמלי עם תא נוסעים של BYD

כפי שאפשר לצפות מיצרנית מתקדמת, BYD לא חסכו גם בתא הנוסעים ונראה שיש בשארק כל מה שיש בדגמים המשפחתיים שלה. זה כולל לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10 אינץ', מסך מולטימדיה בגודל 12.8 אינץ' (גם בדגם זה הוא מסתובב בלחיצת כפתור) וחבילת הבטיחות מכילה בלימה אוטונומית למניעת התנגשות במצבי חירום, בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירת מרחק מהרכב שמלפנים והתרעה על סטייה מנתיב.

BYD שארק
https://carnewschina.com/

האם ומתי יגיע לישראל?

כרגע BYD לא שיתפו היכן הם מתכננים למכור את הדגם אך לפי כך שההשקה שלו הייתה במקסיקו זה כנראה מעיד על השווקים של דרום אמריקה, אפריקה והמדינות המפותחות של אסיה. עוד אין מידע לאם ומתי היא תושק בשוק האירופי (זה אומר גם בישראל). לפי הנתונים, ובעיקר על בסיס חבילת הבטיחות המרשימה, אפשר לנחש ש-BYD כן ישווקו טנדר חשמלי כזה או אחר גם בישראל אך לא ברור מתי.

BYD שארק
יהיה מעניין לראות כיצד הדגם ישתלב בשווקים אחרים לפני שיגיע אלינו לישראל (DPCcars)

ניסיון בייצור אוטובוסים

מי שמזלזל ביכולתה של BYD לייצר טנדר חשמלי איכותי שאכן ישרת לאורך זמן בעומסים כבדים את לקוחותיו – שיחשוב שוב. BYD היא היצרנית שמוכרת הכי הרבה אוטובוסים חשמליים בישראל ולכן צפוי שגם רכבי עבודה אחרים כמו טנדר חשמלי יעמדו במשימה ללא שום בעיה. המתחרות בקטגוריה של שארק לא מציעות הנעה עם גנרטור אלא הנעות מקובלות יותר כמו פלאג-אין (טעינת הסוללה משקע חשמל ושימוש במנוע הבנזין להנעת הרכב) או הנעות כל-חשמליות (ללא מנוע בנזין שמחייב גם הוא חיבור לחשמל). לכן יהיה מעניין לראות כיצד הדגם ישתלב בשווקים אחרים לפני שיגיע אלינו לישראל. הרכב הראשון ביצור סדרתי שהציג הנעה מהסוג הזה הוא פיסקר קארמה. השיווק של הדגם התחיל בשנת 2009 ונמשך רק 4 שנים עד שהיצרנית פשטה את הרגל. הסיבה לכשל הוא הורדת הדגם לפס הייצור באופן בהול מידי שגרם להיווצרותן של המון תקלות בייצור, תקלות חשמל ובעיות משמעותיות במחשב הניהול. לעומת פיסקר, BYD היא יצרנית בעלת ניסיון רב שמייצרת מאות אלפי כלי רכב בשנה ויודעת לעשות זאת מצוין כפי שכבר הוכיחה את עצמה בישראל עם 2 רבי מכר: BYD אטו 3 ו-BYD דולפין.

 

חוות דעת

לדעתנו, טנדר חשמלי שאינו מחייב חיבור לשקע טעינה הוא פתרון מדהים מאחר ורכב כזה אמור לעמוד בנשיאת משקלים כבדים שמרוקנים את הסוללה במהירות. כמו כן גם היכולת לרדת לשטח וליהנות משימוש בשקע הטעינה כשקע להפעלת מכשירים חשמליים משפר את חוויית הקמפינג עבור אלו שמעוניינים בכך. עוד יתרון, וכנראה המשמעותי ביותר של BYD שארק הוא הביצועים וקשיחות המתלים שהופכים את חווית הנהיגה בוא למסעירה יותר ממה שניתן לקבל מטנדר היברידי או בעל מנוע דיזל. אבל גם יש לנו גם 2 תלונות לגביו. הראשונה היא שטנדר חשמלי צריך להיות קל ככל האפשר כדי לנצל את המרב מהסוללה כדי לבזבז כמה שפחות חשמל. בגלל שלטנדר יש מנוע בערה פנימית מקדימה שהוא צריך לשנע על עצמו ממקום למקום הוא בעצם פוסל את עצמו כרכב ידידותי לסביבה ובזבזני בחשמל ובדלק כי ה"גנרטור" יצטרך לעבוד שעות נוספות רק בשביל לסחוב את עצמו. הדבר השני שלא מוצא חן עבורנו הוא עודף הטכנולוגיה שיש בטנדר החשמלי ולא רק בהנעה, גם באבזור תא הנוסעים ובמבנה שלו שיהפכו אותו ליקר מאוד. לדעתנו, רכב עבודה צריך להיות זול. עם נתונים כאלו, BYD שארק יהיה כנראה טנדר לאנשים עמידים בלבד.

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך