בקרת שיוט אדפטיבית תשנה את כל מה שידעת על נהיגה: ככה מתפעלים אותה

בקרת שיוט אדפטיבית

בעוד נהיגה אוטונומית לחלוטין היא כנראה לא בדיוק מעבר לפינה בכבישי ארץ ישראל, כנראה שמערכת בקרת שיוט אדפטיבית, ACC או קרוז קונטרול, היא הדבר הקרוב ביותר לנהיגה אוטונומית שאנחנו יכולים לממש כבר היום. מערכת בקרת השיוט האדפטיבית היא מערכת חכמה וכוללת, שעושה שימוש במצלמות וחיישני הרכב על מנת לשלוט במהירות הנסיעה ובמרחק מהרכב שמלפנים, עם האצה, האטה ובלימה בעת הצורך ולפי האלמנטים בדרך. חשוב להגיד כבר עכשיו: מערכת בקרת שיוט אדפטיבית בשום אופן לא מחליפה את הנהג ולא מסירה ממנו אחריות, אבל היא בהחלט כלי עזר משנה חיים בהקשר של נוחות הנסיעה – גם בכבישים מהירים ודרכים פתוחות, כמו גם בתנועה זוחלת, בפקקים ובנסיעות עירוניות. הצוות של קפיטל מוטורס מסביר: מה זה ACC, מה היתרונות והחסרונות של המערכת, ואיך בדיוק מפעילים אותה?

היתרונות והחסרונות של מערכת בקרת שיוט

ACC, או Adaptive Cruise Control, היא מערכת הפועלת על בסיס שני משתנים עיקריים: מהירות הנסיעה, והאלמנטים הנמצאים לפנינו בנתיב הנסיעה. מי שמספרים כי הפעלת מערכת בקרת שיוט אדפטיבית ברכב משנה לחלוטין את אופן הנהיגה שלהם – פשוט צודקים. כאשר מערכת בקרת השיוט פועלת, הנהג משוחרר משימוש הן בדוושת ההאצה והן בדוושת הבלם, הרכב ישמור על נתיב הנסיעה ומרחק קבוע מהאלמנט שלפניו וברכבים מסוימים גם יזהה ויפעל לפי אלמנטים נוספים בדרך, ביניהם תמרורים, רמזורים, ואפילו מצלמות מהירות. הנה בקצרה היתרונות של מערכת בקרת שיוט:
• נוחות יתרה בנהיגה
• תצרוכת הדלק היעילה ביותר האפשרית תחת תנאי הכביש
• נסיעה על פי החוק
• שמירה על מרחק בטוח מהרכב שנוסע מלפנים והפחתת הסיכון להתנגשות, כולל בלימת חירום במקרה הצורך.
החיסרון היחיד של מערכת בקרת שיוט אדפטיבית הוא הפגיעה האפשרית בערנות הנהג, וכאן חשוב לנו להדגיש: לעיתים, מערכות אוטונומיות ואוטומטיות מקבלות החלטות יעילות יותר מאלה שיקבל הנהג האנושי, בשל אותו מרכיב מוכר של "טעויות אנוש". ביחד עם זאת, מערכת אוטומטית לא מסוגלת לקחת בחשבון את כלל המשתנים במהלך הנהיגה ולכן ערנות הנהג נדרשת בכל עת.
מערכות בקרת שיוט אדפטיביות פועלות אחרת ברכבים שונים: יש מערכות שמזהות תמרורים ויש כאלה שלא, יש מערכות שיודעות גם לבצע בלימת חירום במקרה הצורך ויש כאלה שמגיבות באיטיות מסוכנת. על כן, חשוב להכיר את מאפייני מערכת בקרת שיוט ברכב שלכם במהלך השימושים הראשונים, ולדעת למה תוכלו לצפות.

איווייז U5 החדשה

איך משתמשים במערכת בקרת השיוט של הרכב?

במקרים רבים, שני הכפתורים המפעילים את מערכת בקרת השיוט האדפטיבית ברכב שלכם נמצאים על גבי ההגה או בפאנל הבקרה שבסביבת הנהג. חפשו את הכפתורים Cruise ולידו Set, המפעילים את המערכת.
בשלב הראשון נפעיל את מערכת בקרת השיוט על ידי לחיצה על כפתור ה – Cruise. בשלב השני, נקבע את מהירות הנסיעה הרצויה לנו. זו תהיה המהירות המרבית שהמערכת תכוון אליה, במידה והדרך פנויה. הרכב לא ייסע במהירות גבוהה מזו שנקבעה, אולם ברור שהוא עשוי לנסוע במהירות נמוכה ממנה.
בשלב השלישי, יש לקבוע את המרחק הרצוי מאלמנטים מלפנים. במרבית המערכות יש שלוש אפשרויות: מרחק קצר, מרחק בינוני ומרחק ארוך.
מייד לאחר הבחירות הללו, ניתן לשחרר את הרגל מן הדוושה: המערכת האוטונומית תדאג לשמור על הנתיב ולהתקדם בנסיעה באופן אוטומטי.
לאחר עצירה מלאה, בדרך כלל יש צורך לאתחל את המערכת, על ידי לחיצה על כפתור ה – + של המערכת, על ידי כפתור resume או על ידי נגיעה קלה על דוושת הגז. פעילות המערכת תאותחל על פי ההגדרות שקבעתם בתחילה.

הונדה HR-V החדשה
הנהג יכול בכל עת לעקוף את המערכת על ידי לחיצה על דוושת ההאצה או על דוושת הבלם. אם הרכב שלפניכם סטה מהנתיב או שאתם החלטתם לצאת מן הנתיב, המערכת תיסע במהירות המרבית שהוגדרה לה עד שתוכל להיצמד לרכב הבא בנתיב, ואז תשמור על המרחק שהוגדר במעקב אחריו.
אם מערכת בקרת שיוט אדפטיבית נשמעת גם לכם כמו שיפור משמעותי בחוויית הנהיגה ואתם מרגישים שהגיע הזמן לרכב חדש בעל מגוון מערכות עזר בנהיגה, אתם מוזמנים לפנות לצוות המומחים מבית קפיטל מוטורס ונשמח לעזור לכם לבחור רכב, לאתר הצעת מימון ולקבל הצעה לטרייד אין על הרכב הישן שלכם. פנו אלינו – ונשמח לעזור!

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך