סיאט איביזה
סיאט הספרדית נוסדה בשנת 1950. בתחילת דרכה, התבססה היצרנית הספרדית על דגמי פיאט שהייתה גם שותפה.
במהלך שנות השמונים פיאט התחילה לצאת מהשותפות ובשנת 86' פולקסווגן רכשה חלק מסיאט שהפכה לחלק מהקונצרן כבר בתחילת שנות התשעים.
האיביזה, דגם מקורי של
סיאט נוצר עוד באמצע שנות השמונים אך דגמי
פיאט המשיכו להוות חלק מהותי מדגמי סיאט עד אמצע שנות ה-90.
בתחילת שנות התשעים, הציגה סיאט את טולדו, דגם ראשון שמבוסס על הגולף של
פולקסווגן ובהמשך את הדור השני של האיביזה שהייתה מבוססת על
פולו.
שנות התשעים היו בסימן שיפור התדמית ואיכות הדגמים כאשר היעד היה להפוך את סיאט למותג דינמי.
דגם הפנאי הראשון של סיאט, אטקה, הוצג רק בשנת 2015. לישראל סיאט מיובאת על ידי
צ'מפיון מוטורס, יבואנית קבוצת פולקסווגן.
הדור החמישי של דגם הסופרמיני הנמכר בישראל, הסיאט איביזה הוצג בשנת 2017. הדור החמישי ניחן בפרופורציות שונות מהדור היוצא אך הגובה והאורך שלו נותר כבעבר.
בסיס הגלגלים ורוחב הרכב גדלו במידה ניכרת והדבר משפיעה לטובה על מרווח הפנים וגם על היכולת הדינמית של הרכב.
היצע יחידות ההנעה מבוסס ברובו על מנוע בנפח של 1.0 ליטר טורבו עם 3 צילינדרים ותיבת 7 הילוכים דו מצמדית או 5 הילוכים ידנית. מנועים אלו בעלי הספק שנע בין 95 ל-115 כ"ס.
עיצוב
הסיאט איביזה הינו דגם נאה בהחלט אך הוא לא מתבלט במיוחד בנוף הרכבים.
מבפנים, תא הנוסעים הינו בעל מראה סולידי אך הנדסת האנוש מוצלחת במיוחד.
יחד עם זאת, האווירה בפנים פשוטה מאוד.
אבזור הנוחות איננו רב ואיכות החומרים של התא בסיסיים. מבחינת מרווח תא הנוסעים, תא המטען והמרווח הפנימי באופן כללי טוב מאוד.
ביצועים
יחידת ההנעה של הרכב יעילה וחזקה מספיק. גרסת המנוע בנפח של 1.0 ליטר טורבו א' הינה בעלת צריכה ממוצעת של ליטר לכל 15 ק"מ נסיעה.
יש לציין כי יחידת ההנעה לא עדינה במיוחד והדבר עלול להפריע לנוסעים במצבי נסיעה שונים.
התנהגות
הדור החמישי של הסיאט איביזה פחות נעים מהדור היוצא. המתלים נוקשים יותר אך סופגים פחות.
בידוד הרעשים של הרכב בינוני בלבד כאשר נוסעים על אספלט לא איכותי והשילוב של המנוע והגיר לא תמיד מעודן.
יחד עם זאת, ההתנהגות של הדגם בכבישים בטוחה אבל לא מדובר בדגם שמספק את ההנאה הגבוהה ביותר מהנהיגה בו.
מחיר משתלם
כפי שצוין, הדור החמישי של האיביזה לא מצטיין על פני המתחרות בכמעט שום נושא.
יחד עם זאת, מדובר ברכב מאוזן, מגובש וכזה המוצע בשוק הישראלי במחיר תחרותי.
בביצוע
עסקת מימון או בקניית איביזה חדשה ישנו חיסרון נוסף והינו שהאחריות תקפה לשנתיים בלבד.
סיכום
בין היתרונות הבולטים של הדגם אפשר להתייחס למרווח המצוין, הנדסת האנוש שנעשתה בצורה מעולה, ביצועים נאים, יכולת דינמית טובה וצריכת דלק מעולה.
החסרונות הבולטין של הרכב הינם שנוחות הנסיעה טעונה שיפור, בידוד הרעשים של הרכב לא מוצלח בתנאי כביש מסוימים ואבזור הנוחות דל.
יחד עם זאת, חשוב לציין כי מדובר במכונית סופר מיני מוצלחת, ראויה ושיכולה בקלות להפוך לאחת מהנמכרות בקטגוריה.