מה זה רכב היברידי? כל החסרונות והיתרונות שאתם חייבים להכיר

מרצדס A קלאס החדשה

רכב היברידי הוא בעל שני מנועים – מנוע חשמלי ומנוע בעירה פנימית הפועל על בנזין. הוא מספק שימוש יעיל, אקולוגי ומדוייק בדלק ובחשמל, וצריכת דלק נמוכה יותר באופן משמעותי המביאה איתה חיסכון גדול בעלויות. מה זה רכב היברידי? מה היתרונות והחסרונות של רכב היברידי וכיצד פועלת מכונה היברידית? על כל אלה ועוד, לפניכם.


בשנות השבעים של המאה הקודמת התפתח משבר נפט בין לאומי עם אמברגו הנפט מטעם מדינות ערב המייצרות נפט כלפי מדינות המערב. בינתיים השימוש בדלק פוסילי הלך וגדל, ובשנת 2022 הצריכה העולמית של דלק על סוגיו הגיעה לשיא: מעל 600 הקסה-ג'אול (כל הקסה-ג'אול שווה 1018 ג'אול של אנרגיה), כאשר במקביל לצריכה העולה – כמויות הנפט והדלק פוחתות ומחירי הנפט עולים.
כמענה לצריכה העולה והכמות המתמעטת של נפט ודלק, החלו לצוץ בתחילת המילניום הנוכחי רכבים המונעים על חשמל. בשנת 2023 היו רשומים בעולם כ – 14 מיליוני רכבים חשמליים. בהשוואה למספר הרכבים המונעים בדלק – מדובר במספר שולי.

הרכבים החשמליים מגיעים עם הרבה יתרונות, כמו גם עם רשימה לא קצרה של חסרונות: הם יקרים לרכישה ולתחזוקה, הסוללה עצמה כבדה ומסורבלת ומספקת טווחי נסיעה לא ארוכים והכרחי לטעון את הרכב בעמדות טעינה ייעודיות באופן שוטף. הסוללה נשחקת עם השנים, ויש להחליף אותה.

ב – 1997 הושקה ההיברידית הראשונה בשוק הרכב, טויוטה פריוס, ושינתה את כללי המשחק. מאז ועד היום, רכבים היברידיים שמגיעים עם מנוע חשמלי לצד מנוע בנזין, הופכים פופולרים יותר בכל שנה. רכב היברידי מציע את המיטב שבשני העולמות, עם מנוע בנזין לצד מנוע חשמלי המאפשרים בשיתוף פעולה עבודה יעילה במיוחד של מנועי הרכב ושימוש חסכוני ואקולוגי.

טויוטה C-HR החדשה
היברידי מציע את המיטב שבשני העולמות, עם מנוע בנזין לצד מנוע חשמלי המאפשרים בשיתוף פעולה עבודה יעילה במיוחד של מנועי הרכב ושימוש חסכוני ואקולוגי

מה זה רכב היברידי, או – כיצד פועלת מכונית היברידית?

המילה "היברידי" משמעותה בן כלאיים – וזו תשובה מדוייקת לשאלה מה זה רכב היברידי, כאשר הוא מייצר הכלאה ייחודית בין רכב מונע בדלק, לבין רכב חשמלי. ברכבים היברידיים ניתן למצוא שני מנועים – מנוע חשמלי ומנוע בערה פנימית. יש רכבים היברידיים נטענים (מכונית היברידית פלאג אין או – PHEV – Plugin Hybrid Electric Vehicle) ויש כאלה שאינם נטענים – הסוללה נטענת על ידי פעולת המנוע החשמלי בלבד. הרעיון הוא שבתנאי נהיגה שונים, הרכב מפעיל באופן אוטומטי את המנוע החסכוני ביותר ליצירת אנרגיה ולהנעת הגלגלים (או את שניהם במקרה הצורך).
רכב היברידי מגיע עם מחשב חכם, שמפעיל לסירוגין את המנוע החשמלי ומנוע הבנזין (או הדיזל) לפי שיקולי יעילות ועלויות. הרעיון הוא ניצול מרבי של הספק משולב בין שתי יחידות ההנעה, תוך חיסכון מקסימלי באנרגיה (דלק וחשמל) ובעלויות. בפועל, בנסיעות עירוניות, במהירות נמוכה או עם עצירות לעיתים קרובות, המחשב המרכזי המנהל את שתי יחידות ההנעה יפעיל את המנוע החשמלי בעיקר. בנסיעה במהירויות גבוהות, בכבישים פתוחים או בתוואי שטח (במקרה של רכבים פנאי שטח היברידים, למשל), המחשב המרכזי יפעיל בעיקר את מנוע הבנזין.

יונדאי סונטה החדשה
הרעיון הוא ניצול מרבי של הספק משולב בין שתי יחידות ההנעה, תוך חיסכון מקסימלי באנרגיה

סוגים שונים של רכב היברידי

השאלה מה זה רכב היברידי הופכת מורכבת יותר כאשר מתבוננים מקרוב. אנחנו מכירים שלושה סוגים של רכבים היברידיים: הראשון הוא רכב היברידי מקביל, בעל שני מנועים (חשמל ובנזין) שמחשב פנימי מפעיל לסירוגין לפי תנאי הנסיעה והדרך, או רכב היברידי טורי, בעל מנוע חשמלי בהספק נמוך שאינו מסוגל להניע את הרכב באופן עצמאי ולכן הוא משתמש במנוע הבערה הפנימית ליצירת אנרגיה (כמעין גנרטור), לשימושו באופן שוטף. רכב פלאג אין היברידי מגיע עם אפשרות לטעינה עצמאית של הסוללה החשמלית בעמדת טעינה, בדומה לזו המתאפשרת ברכבים חשמליים. ברכבים כאלה, סוללת המנוע החשמלי נטענת גם מפעילות המנוע וגם, כאופציה, ממקור חיצוני. רכבי פלאג אין היברידים מגיעים בדרך כלל עם סוללות גדולות יותר וטווחי נסיעה נדיבים יותר על חשמל בלבד. אם כן, התשובה לשאלה האם מטעינים רכב היברידי, תלויה בסוג הרכב. רכב היברידי מסוג phev ניתן, אבל לא הכרחי להטעין, סוללת המנוע החשמלי תיטען גם כאשר מנוע הבנזין פועל.

 

רכב היברידי – חסרונות ויתרונות

היתרונות של רכב היברידי הם רבים ומגוונים, החל מחיסכון משמעותי בצריכת הדלק, דרך פליטה מופחתת של מזהמים והפחתת תביעת הרגל האקולוגית, ועד פעולה שקטה שמספקת גם חוויית נהיגה נינוחה יותר וגם סביבה שקטה יותר, כשכלי רכב רבים הם חשמליים או היברידים.
ברכב היברידי חסרונות קיימים, והם נובעים בעיקר מהעובדה שרכב היברידי כולל שתי מערכות הנעה – על המבנה המסורבל והכבד, הצורך במתקנים מורשים ייחודיים שיכירו את המערכת החדשה והמורכבת, ושכיחות גבוהה יותר של תקלות הנובעת משני מנועים שפועלים במהלך הנסיעה. לצד החיסרון של תקלות אפשריות, עלות הרכישה של רכב היברידי בארץ היא גבוהה מעלות הרכישה של רכב בנזין – וכדאי לבחון מה יהיה החיסכון בדלק והאם הבחירה ברכב היברידי משתלמת.
רכב היברידי יחסוך עלויות בעיקר למי שנוסעים בתוך העיר, בנסיעות קצרות או פקוקות. מי שנוסעים בעיקר בסופי שבוע, בכבישים פתוחים וללא הגבלה, יזכו ליהנות פחות מהיתרונות והחיסכון שמאפשר רכב היברידי.

mg HS החדשה
לצד החיסרון של תקלות אפשריות, עלות הרכישה של רכב היברידי בארץ היא גבוהה מעלות הרכישה של רכב בנזין

איפה אפשר לקנות רכב היברידי שמתאים בדיוק לי?

לאחר שענינו על שאלות כמו מה זה רכב היברידי, אילו סוגים של רכב היברידי קיימים ומה היתרונות והחסרונות של רכבים היברידיים, כדאי לשאול איזה רכב היברידי יתאים לצרכים שלכם?
בסיכומו של דבר, ניראה כי רכבים היברידיים מספקים את הפתרון היעיל ביותר שיש בנמצא לנסיעות זולות וידידותיות לסביבה, עם שני מנועים שפועלים ביחד בצורה סינרגטית.
אם אתם מחפשים את הרכב ההיברידי הבא שלכם, אם אתם מתלבטים בנוגע לבחירה או מחפשים עצת מומחה – פנו לצוות המומחים של קפיטל מוטורס – סוכנות הרכב המובילה בישראל, ונשמח ללוות אתכם כל הדרך עד לרכב ההיברידי החדש שלכם!

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך