ישראלים עדיין קונים רכבים ידניים? אלה הנתונים

פיאט דובולו החדשה

מי שנוהג בכבישי ארץ ישראל מעל עשרים שנה, בוודאי זוכר היטב את הימים שבהם רכב אוטומטי היה פינוק שאינו מובן מאליו. לעומת זאת, היום בארה"ב של שנת 2023, מתוך 257 דגמי רכבים שנמכרו באותה שנה, רק 35 דגמים מציעים גרסה עם גיר הילוכים ידני. גם בארץ, בוודאי תופתעו לשמוע, יש מי שקונים רכבים בעלי גיר ידני – לא רק רכבים מסחריים, אלא גם רכבי שטח ואפילו כאלה שנועדו לנסיעה בכביש. מה ההבדל בין גיר אוטומטי לידני? ומדוע יש מי שקונים רכבים חדשים ומתעקשים על גיר הילוכים ידני? על כל אלה ועוד – במאמר שלפניכם.

 

גיר ידני, גיר אוטומטי, גיר רובוטי – מה ההבדלים ומה אתם מעדיפים?

בעשור האחרון, ניראה כי שוק הרכבים בעלי גיר ידני הולך ומצטמצם. את מקומו תפס בתחילה הגיר האוטומטי, ואפילו זה האוטומטי הרציף, המציע העברת הילוכים "שקופה" לנהג, ללא רגלית המצמד ("קלאץ'") ועם שתי ידיים בכל עת על ההגה (ולא על ידית ההילוכים). התפתחות הגיר האוטומטי הגיעה בדמות גיר רובוטי, שבו תהליך החלפת ההילוכים מנוהל על ידי מערכת רובוטית, עם מצמד ובפעולה דומה לזו של גיר הילוכים ידני, אבל בתהליך עצמאי ללא מעורבות הנהג.
בהיבטים של אחזקת רכב, ניראה כי גיר ידני הוא עדיף על פני גיר אוטומטי, עם צריכת דלק מופחתת ואמינות גבוהה יותר. גיר רובוטי מציג נתוני צריכת דלק דומה לזו של גיר ידני אבל אמינות מופחתת בשל המערכת העדינה, שהיא רובוטית ולא מכאנית. כך, ניתן לראות יותר תקלות ברכב בגיר רובוטי ביחס לגיר אוטומטי או ידני.
על אף התוספת לעלויות אחזקת רכב והשיעור הגבוה יותר של תקלות ברכב – נראה שמי שקונים רכבים "מצביעים ברגליים", כאשר שיעורי המכירות של רכבים ללא ידית הילוכים הולכים ועולים, ולעומתם, רכבים פרטיים בעלי גיר ידני שמורים רק למשוגעים לדבר, ליחידים בעלי העדפות שהן פחות בקונצנזוס. בארצות הברית, פורסם בשנת 2021 כי 1.7% מהרכבים הפרטיים הם ידניים – ובישראל, המצב כנראה דומה.

סוזוקי סוויפט החדשה
• סוזוקי סוויפט – רכב סופר מיני עם גרסה היברידית שמציע נוחות ואבזור עשיר

אילו רכבים עוד נמכרים בישראל עם גיר ידני?

מי שקונים רכבים בעלי גיר ידני – בדרך כלל מחפשים רכבים מסוג זה במיוחד. בישראל של שנת 2024, כל הרכבים המוצעים עם גיר ידני בישראל מוצעים לצד גרסה דומה בעלת גיר הילוכים אוטומטי או רובוטי, כאשר הגרסה בעלת גיר הילוכים ידני בדרך כלל מוצעת במחיר מופחת – ונזכיר כי גם עלויות אחזקת רכב צפויות להיות נמוכות יותר וגם תקלות ברכב הנגרמות בשל הגיר הן פחות שכיחות בגיר ידני. בתחילת שנת 2023 פרסם איגוד יבואני הרכב נתונים אודות השנה החולפת, מנתונים אלה עולה כי נמכרו בישראל כ – 270,000 רכבים בסך הכל, מתוכם רק 3,400 ידניות, ומתוך אלה, 1602 היו רכבים פרטיים, שאינם מסחריים. אלו הם הדגמים שנמכרים בישראל, גם היום, בגרסת רכב ידני או אוטומטי:
דאצ'יה דאסטר – רכב פנאי גדול יחסית שמגיע גם בגרסת הנעה כפולה
סוזוקי ג'ימני – קרוסאובר קטן ושובב עם התנהגות שטח של רכב שטח אמיתי
דאצ'יה ג'וגר – רכב 7 מקומות עם תמורה נהדרת למחיר אבל ציון נמוך במבחני ריסוק
• יונדאי i10 – רכב מיני פופולארי שהגרסה הידנית שלו בעלת ביצועים טובים והתנהגות כביש נוחה יותר מזו של הגרסה האוטומטית
רנו קליאו – רכב סופר מיני עירוני מדליק וחסכוני
סוזוקי סוויפט – רכב סופר מיני עם גרסה היברידית שמציע נוחות ואבזור עשיר
סוזוקי איגניס – רכב מיני קשוח שמגיע עם הנעה קדמית אבל נראה כמו רכב שטח
סקודה אוקטביה – משפחתית במבנה סדאן עם ביצועים טובים וצריכת דלק טובה
על פי אותה רשימה של איגוד יבואני הרכב, הרכב הידני הנמכר ביותר לשנת 2022 היה דאצ'יה דאסטר, עם 736 רכבים ידניים מדגם זה שנמכרו במהלך השנה, אל המקום השני הגיע סוזוקי ג'ימני, עם רק 186 רכבים בעלי גיר ידני שנמכרו, פחות מ – 10% מכלל הרכבים מסוג זה שנמכרו בישראל.

יונדאי i10 החדשה
• יונדאי i10 – רכב מיני פופולארי שהגרסה הידנית שלו בעלת ביצועים טובים והתנהגות כביש נוחה יותר מזו של הגרסה האוטומטית

מחפשים רכב ידני? אוטומטי? רכב פנאי שטח? רכב 7 מקומות?

מי שקונים רכבים חדשים מגלים כי תהליך הרכישה הוא מרתק ומהנה – אבל גם יקר וחשוב. קפיטל מוטורס – סוכנות הרכב המובילה בישראל, מציעה ליווי בתהליך הבחירה והמימון של הרכב הבא שלכם – צרו קשר, ונשמח לעזור!

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך