מה ההבדל בין גיר רובוטי לבין גיר אוטומטי?

אודי Q3 החדשה

תיבת הילוכים רובוטית היא הכלאה בין גיר אוטומטי לידני, עם היתרונות שבשני העולמות: מבחינה טכנית היא בנויה בדומה לתיבה ידנית, חסכונית בדלק ובדרך כלל בעלת תגובות מהירות, והיא אינה דורשת מהנהג את המיומנות הנדרשת בתיבת הילוכים ידנית. בניגוד לגיר אוטומטי שמגיע ללא מצמד, בתיבה רובוטית המצמד מופעל על ידי מערכת חכמה כשכל תהליך השינוי של הילוך מבוצע באופן שקוף לנהג. תיבת הילוכים רובוטית מוזילה את מחיר הרכב ביחס לתיבת הילוכים אוטומטית.
החיסרון: עלויות התחזוקה של הרכב עלולות לגדול.

תפקידו של הגיר ברכב להעביר את האנרגיה שמפיק המנוע אל הגלגלים, וההילוכים מסייעים לתרגם את סיבובי המנוע לתנועה קדימה. ברכבים ישנים יותר תיבת ההילוכים היתה ידנית, שבה הנהג שולט בקצב ההעלאה וההורדה של הילוכים, אבל כבר בשנת 1921 הושקה תיבת הילוכים אוטומטית ראשונה במשרדי התכנון של חברת הרכב פורד, על מנת להקל על נהגים ולאפשר חוויית נהיגה טובה וקלה יותר.
תיבת הילוכים אוטומטית מגיעה ללא מצמד (כלומר, הנהג מפעיל את הרכב באמצעות דוושת הגז ודוושת הבלם בלבד), היא מאפשרת שינוי אוטומטי בהילוכים לפי מהירות סיבובי המנוע לדקה (הסל"ד) ומייתרת את הצורך לתפעל את הגיר למשל בנסיעה במהירויות משתנות בעיר או בזינוק בעליה. אבל לצד זאת, מדובר במערכת אמינה במיוחד, המאפשרת שליטה מדויקת בנסיעה ויש נהגים שיספרו שהיא אפילו מהנה.
על מנת "ליהנות מכל העולמות" פותחה בשנים האחרונות גרסת כלאיים מוצלחת במיוחד, המספקת מחד מערכת העברת הילוכים יעילה ומהירה יותר (במיוחד כשמדובר בתיבת הילוכים כפולת מצמדים) ומאידך תפעול רובוטי של מלאכת העברת ההילוכים (ללא דוושת מצמד, בדרך כלל גם ללא ידית הילוכים), היא תיבת הילוכים רובוטית. בגיר רובוטי העברת ההילוכים מתרחשת באמצעות הפרדה (קלאץ') בהפעלה שהיא שקופה לנהג ומתרחשת כולה על ידי מערכת רובוטית (ומכאן שמה) מתחת למכסה המנוע.

 

גיר רובוטי וגיר אוטומטי: ככה זה עובד

בניגוד לתיבת הילוכים ידנית, תיבת ההילוכים האוטומטית מנהלת את השליטה במצב הגיר ובגובה ההילוך הנדרש לנסיעה בכל עת ללא התערבות הנהג. בתיבות הילוכים אוטומטיות "רגילות" הגיר מגיע עם מספר הילוכים ידוע (באמצעות מערכת של גלגלי שיניים), כאשר תיבת הילוכים רציפה מאפשרת לגיר להימצא בכל נקודה על הסקאלה, ולא בנקודות ההילוכים הקבועות מראש בלבד.
גיר רובוטי בנוי מתחת למכסה המנוע בצורה דומה לגיר רגיל בעל תיבת הילוכים ידנית. אולם בגיר רובוטי מי שמבצע בסופו של דבר את תהליך ההפרדה והעברת ההילוך הוא "רובוט" האמון על החלפת הילוכים יעילה. בתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, פעולת החלפת ההילוך היא כמעט מיידית לחוויית נסיעה חלקה ללא אותן ירידות סל"ד המאפיינות גירים אוטומטיים.
בתיבת הילוכים רובוטית אנחנו למעשה משלבים מספר יתרונות: את רמת השליטה הגבוהה שאנחנו מקבלים בנהיגה ברכב בעל גיר ידני, את צריכת הדלק הנמוכה המאפיינת תיבת הילוכים ידנית, ואת נוחות הנהיגה של תיבת ההילוכים האוטומטית.

פולקסווגן אמארוק

היתרונות והחסרונות של גיר רובוטי ביחס לתיבת הילוכים אוטומטית

רכבים בעלי תיבת הילוכים רובוטית הם זולים יותר לרכישה ביחס לרכבים בעלי תיבת הילוכים אוטומטית. צריכת הדלק של רכב בעל גיר רובוטי היא נמוכה בדומה לזו של רכב בעל תיבה ידנית ולא גבוהה כמו זו של רכב בעל גיר אוטומטי. נוחות הנסיעה היא גבוהה יותר מזו שמציעה תיבת הילוכים ידנית מכיוון שהעברת ההילוכים אינה פעולה שהנהג צריך לנהל, אין ידית הילוכים ואין רגלית מצמד כך שרגלו השמאלית של הנהג נותרת חופשיה. אבל לצד היתרונות הגדולים הללו, חשוב לדעת כי מערכת תיבת ההילוכים הרובוטית היא עדינה ומוסיפה עלויות תחזוקה. היא נוטה לצבור בלאי ולכן היא מייקרת את העלות הכוללת של תחזוקת הרכב, גם ביחס לרכבים בעלי תיבת הילוכים ידנית וגם ביחס לרכבים אוטומטים. מחיר התיקונים לתיבות הילוכים רובוטיות עשוי להיות יקר.

סובארו BRZ החדשה

מחפשים את הרכב הבא שלכם?

אם אתם מתלבטים מה תהיה תיבת ההילוכים שתתאים ביותר לאופי הנסיעה ולעלויות התחזוקה הרצויות שלכם לקראת הרכב הבא, אנחנו מזמינים אתכם להיעזר בשירותים המקצועיים של קפיטל מוטורס – סוכנות רכב המובילה בישראל. נשמח לסייע לכם בבחירת הרכב הבא שלכם מתוך מגוון נרחב של רכבים בכל קטגוריה, כמו גם להציע אפשרויות מימון לרכב מטעם הגופים הפיננסיים הגדולים בישראל.

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך