סובארו קרוסטרק, שנקראה בעבר סובארו XV, קיבלה גרסה חדשה המגיעה אלינו מאירופה ולה הנעה היברידית קלה. מעבר לחיסכון בדלק בנהיגה עירונית, זאת הגרסה המאובזרת והיוקרתית ביותר של סובארו קרוסטרק החדשה. המחיר שלה מתחיל ב-219,900 שקלים.
e-BOXER
המנוע ההיברידי החדש של סובארו קרוסטרק הוא לא היברידי לחלוטין וגם לא מיקרו היברידי – משהו בין לבין. אל מנוע הבנזין מוצמד מנוע חשמלי במתח של 118V (לעומת 48V ברכבים מיקרו היברידים) וההספק שלו עומד על 16.5 כוח סוס. הוא לא יכול לעבוד באופן עצמאי ללא מנוע הבנזין כמו ברכבים היברידיים מסורתיים (כמו יונדאי אלנטרה) אבל הוא בהחלט מסייע לחיסכון בצריכת הדלק. סובארו קרוסטרק היבריד נקראת e-BOXER בגלל השילוב של המערכת החשמלית יחד עם מנוע בוקסר בעל 4 צילינדרים כמקובל בחברת סובארו. מנוע הבנזין הינו אטמוספרי בנפח 2.0 ליטר והוא הותאם לחיסכון ועבודה מול מנוע העזר החשמלי לכן ההספק שלו הופחת מ-150 כ"ס ל-136 כוח סוס. נתוני הביצועים נשארו דומים לאלו שיש לגרסאות האחרות של סובארו קרוסטרק: מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 10.8 שניות ומהירות מרבית של 198 קמ"ש.
קרוסטרק היבריד טובה יותר?
עם כמה שזה נשמע אבסורד, סובארו קרוסטרק היבריד פחות חסכונית בדלק בשקלול ממוצע של נהיגה עירונית ובין עירונית. צריכת הדלק הממוצעת, לפי נתוני יצרן, הינה 13 ק"מ לליטר (לעומת 13.5 בגרסאות הרגילות). זה קורה בגלל שחישוקי הגלגלים של הגרסה ההיברידית גדלו לקוטר של 18 אינץ' וזה משפיע על צריכת הדלק הבינעירונית לרעה. דברים נוספים שסובארו צריכה לתת עליהם את הדעת הם:
אין גלגל חלופי – כדי לפנות מקום לסוללה של מערכת ההנעה החשמלית סובארו פורסטר החדשה מצוידת בערכת תיקון תקר במקום גלגל ספייר.
רק 7 יחסי העברה – לקרוסטרק החדשה, כמו לגרסאות האחרות, יש תיבת הילוכים רציפה אבל עם אפשרות להעברת יחסי כוח המדמה העברות הילוכים. בכל הגרסאות יש 8 יחסי העברה אבל לגרסה ההיברידית רק 7. זה לא משהו שמשפיע על הביצועים וגם לא אמור להיות מורגש בחוויית הנהיגה.
נפח תא מטען זהה – למרות שאין גלגל ספייר נפח תא המטען של הדגם ההיברידי נשאר זהה לזה שבשאר הגרסאות: 564 ליטר.
מערכת X-MODE
כמיטב המסורת, סובארו אינה מותרת על יכולות השטח של רכבי ה-SUV שלה וכך גם בקרוסטרק החדשה. יש לה מרווח גחון מרשים של 22 ס"מ, הנעה כפולה ומערכת X-MODE שפותחה יחד עם חטיבת הראלי של סובארו. מערכת X-MODE היא בקרה אלקטרונית על חלוקת הכוח בין הגלגלים שמתאימה עצמה לפי תנאי השטח לאחיזה מרבית של הגלגלים עם הקרקע. לקרוסטרק E-BOXER יש מערכת מדור החדש המאפשרת לבחור בין שתי אופציות נהיגת שטח וגם מערכת SI-MODE אשר משנה את אופן העבודה של המנוע ותיבת ההילוכים. במצב נהיגה SPORT SHARP יש תגובות מהירות יותר וביצועים מרביים של המנוע ותיבת ההילוכים.
תוספות אבזור
כדי להצדיק את הפער במחיר, סובארו קרוסטרק היבריד מאובזרת ברמת גבוהה בהרבה מזו שמציעה קרוסטרק אקסקיוטיב – הגרסה הבכירה ביותר שנמכרה עד עכשיו. יש לה חישוקי גלגלים בקוטר 18 אינץ' במקום 17, מתזים לשטיפת הפנסים הקדמיים, גם מושב הנוסע מקבל שליטה חשמלית לכיוונון המושב, ריפודי עור, מראה מרכזית מונעת סנוור ומראות צד בקיפול חשמלי. האבזור הקיים בגרסה הבכירה נוכח בגרסה ההיברידית החדשה וזה כולל חלון בגג, מסך מולטימדיה אנכי בגודל 11.6 אינץ', תאורת LED, בקרת אקלים מפוצלת ל-2 אזורים, חימום למושבים הקדמיים ועוד.
בטיחות בסטנדרט גבוה
סובארו קרוסטרק החדשה מציעה חבילת בטיחות מתקדמת ומקיפה, המיועדת לספק את רמת ההגנה הגבוהה ביותר בדרכים.
אביזרי בטיחות סטנדרטיים:
• בלימה אוטונומית: מערכת זו מנטרת את הכביש באמצעות חיישנים ומצלמות, ובמקרה של זיהוי סיכון התנגשות ברכב או הולך רגל, היא תפעיל באופן אוטומטי את הבלמים כדי למנוע או לצמצם את הנזק.
• בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירה על מרכז הנתיב: מערכת זו מאפשרת לשמור על מרחק בטוח מהרכב שמלפנים באופן אוטומטי ומסייעת לשמור על מרכז הנתיב.
• ניטור שטח מת: מערכת זו מזהה רכבים הנמצאים ב"שטח המת" ומזהירה באמצעות אינדיקציה חזותית או קולית.
• בקרת סטייה מנתיב אקטיבית: מערכת זו מנטרת את סימוני הנתיב בכביש, ובמקרה של סטייה בלתי מכוונת, היא תתריע ותבצע תיקונים בהגה כדי להחזיר את הרכב למרכז הנתיב.
• אור גבוה אוטומטי: המערכת מפעילה או מכבה את האורות הגבוהים באופן אוטומטי, בהתאם לתנאי התאורה ותנועת הרכבים הנגדית, כדי להבטיח ראות אופטימלית מבלי לסנוור נהגים אחרים.
• ניטור תנועה חוצה מאחור: בעת ביצוע רוורס, המערכת מזהה רכבים או הולכי רגל המתקרבים מאחור ומזהירה אותך מפני סכנת התנגשות.
אביזרי בטיחות בדגם e-BOXER:
• בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור: הרחבה של מערכת הבלימה האוטונומית, הפועלת גם בעת נסיעה לאחור.
• מערך מצלמות היקפי: מערכת זו מספקת תמונה מלאה של הסביבה סביב הרכב, ומקל על תמרונים בחנייה ובמקומות צרים.
תוספת: סיוע אקטיבי להיגוי בעת תמרון חירום
מערכת זו מספקת תמיכה בהיגוי במקרה של תמרון חירום, כדי לסייע לשמור על שליטה ולמנוע סטייה מהנתיב.
חוות דעת
סובארו קרוסטרק היברידית, המבוססת על מערכת ה-e-BOXER, מציעה שילוב בין מנוע בנזין למנוע חשמלי. למרות שהיא אינה היברידית מלאה, המערכת החשמלית מסייעת לחסכון בדלק. עם זאת, צריכת הדלק בפועל אינה עולה על זו של גרסאות הבנזין הטהורות, בעיקר בגלל חישוקים גדולים יותר המשפיעים על צריכת הדלק הבינעירונית.
הגרסה ההיברידית מגיעה עם אבזור עשיר במיוחד, כולל חישוקי 18 אינץ', ריפודי עור, ומערכת מולטימדיה מתקדמת. בנוסף, היא שומרת על יכולות השטח של הקרוסטרק, הודות למערכת ה-X-MODE המשופרת. למרות זאת, היא כוללת כמה חסרונות יחסית לגרסאות הבנזין, כמו היעדר גלגל חלופי והמגבלות של תיבת ההילוכים.
לסיכום, סובארו קרוסטרק היברידית מציעה חוויית נהיגה נוחה ומאובזרת, אך יתרונותיה מבחינת חסכון בדלק אינם משמעותיים. מי שמחפש רכב שטח קומפקטי ומאובזר, ימצא בקרוסטרק היברידית אפשרות מעניינת אך עם תמחור שמציב אותה בתחרות קשה מול דגמים פופולאריים יותר כמו מיצובישי אאוטלנדר ומיצובישי אקליפס קרוס.