תינוק נשכח ברכב: לטייל עם הילדים ולהגיע בטוחים ורגועים

תינוקת ברכב

אתם מכירים את הסיפורים על תינוק שנשכח ברכב? האם גם אתם רואים מבעד למראת הרכב את הניסיון של ילדכם לרדת מתוך הכיסא שלו? את הצעקות והצווחות במהלך כל נהיגה? נסיעות למרחקים ארוכים עם תינוק או ילדים הם לא דבר צפוי ובטוח שלא משעממים. על מנת להימנע ממתח ועצבים ננסה לענות כאן מהי הדרך הטובה ביותר לנהל את ילדינו במכונית המשפחתית.  

תינוק שנשכח ברכב הוא אחד הסיוטים הגדולים ביותר של הורים לילדים. אין ספק שאנו אוהבים את ילדינו יותר מכל אבל תינוק לא מאושר במושב האחורי בהחלט יכול להעמיד את סבלנותנו למבחן. באתר יצרנית הרכב B.M.W מצאנו מאמר מעניין שיכול לעזור רבות להורים לילדים וכולל המלצות בטיחות רבות. 

רק לצורך הדוגמה, תינוק שבוכה מייצר 80 עד 120 דציבלים שזה שווה ערך כמו סירנה של אמבולנס, כל זה כשאתם נמצאים איתו יחד בחלל סגור ללא כל אפשרות בריחה. וזאת מציאות בה הורים רבים יוצאים לטיול עם תינוקות וילדים. אז אם היכולת שלכם להתנגדות ללחץ גדולה כמו נפח הריאות של צאצאיכם, מזל טוב! אם לא, אנו ממליצים לכם להמשיך לקרוא.

במאמר זה ננסה לתת תשובות לשאלות  לגבי אופן ניהול הילדים ברכב. אחרי הכול, אנו יודעים שלא תרצו להיות בלי הילדים שלכם, אז השתמשו במדריך זה כדי לעזור לכם להגיע ליעד שלכם בנסיעה אחת, בטוחה ורגועה יחד עם יקיריכם.

 

היכן המקום הבטוח ביותר לילדכם? 

מושב האמצע האחורי? ליד החלון? מקדימה או מאחור? – באיזה מושב במכונית הכי בטוח לשים את ילדכם?

ההמלצה היא לבחור במושב שמאחורי הנוסע הקדמי, שכן מחברי חגורות הבטיחות בדרך כלל מגיעים כסטנדרט במושבים האחוריים החיצוניים. המושב שממוקם מאחורי הנוסע הקדמי נמצא גם באותו הצד של המדרכה בעת החנייה וניתן להגיע אליו בבטחה כשמטפסים פנימה והחוצה, הרחק מתנועת הכביש. בנוסף לכך, בהשוואה למושב שמאחורי הנהג, נראה שהוא מציע את הסיכוי הנמוך ביותר לפגיעה בצד במקרה של תאונה. 

בנוסף לכך, מחברי חגורות בטיחות הם די נדירים במושבים האמצעיים האחוריים. יחד עם זאת, למכוניות מעטות ביותר יש את מה שמכונה מערכת ISOFIX, שהיא מערכת חיבור סטנדרטית למושבי מכוניות לתינוקות, במושבים האמצעיים.

 

ממה צריך להיזהר כאשר ילדינו נמצאים בכיסא הנוסע?

מי לא מכיר את הסיטואציה שבה ילדיכם בוכה בכיסא האחורי והוא נואש לבוא אליכם. ניסיתם הכול, אך ללא הועיל. העצבים שלכם כבר נקרעים והתקווה האחרונה שלכם היא להביא את ילדיכם יחד עם כיסא הבוסטר למושב הנוסע הקדמי שלידכם על מנת שיוכל להירגע. 

אבל היזהרו, במקומות רבים בעולם אין זה חוקי להחזיק את הילד במושב קדמי אם יש מושב אחורי פנוי. מבחינה סטטיסטית, מושב הנוסע הקדמי הוא גם המקום הכי פחות בטוח במכונית. אבל בואו נהיה כנים, הורה לחוץ מאחורי ההגה הוא סכנה לא פחותה מתינוק בוכה ברכב. 

אם יש לך תינוק במושב הנוסע הקדמי, מושב הבטיחות לתינוק חייב לפנות לאחור וצריך לכבות את כרית האוויר בצד הנוסע הקדמי. כריות האוויר שברכב נפתחות במהירות גבוהה של כ- 300 קמ"ש.  ילד שיושב במושב בטיחות לכיוון החזית בהחלט לא צריך לשבת קרוב מדי לכרית האוויר הקדמית. במידה ואין באפשרותכם לכבות או לבטל את כרית האוויר יש לדחוף את מושב הנוסע הקדמי לאחור עד כמה שניתן כך שתינוקכם יהיה מוגן היטב מכרית האוויר. 

 

מה צריך לדעת כשקונים כיסא בטיחות לילדים?

אתם מבלים זמן רק בתחקיר ובדיקה של עגלת התינוק שרכשתם, את אותה הבדיקה יש ליישם גם על חקר מושב הבטיחות הנכון לילד ברכב. הנה כמה טיפים כיצד לבחור נכון: 

מושבים לרכב לתינוק: אחריות ההורים כלפי ילדיהם שרק נולד היא למצוא עבורו את מושב התינוק המתאים והנכון ביותר עבורו. תינוק עד גיל שנה חייב לשבת במושב בטיחות אחורי כשפניו נגד כיוון הנסיעה. בישראל נהוג להושיב ילד עד גיל שנתיים נגד כיוון הנסיעה. לאחר שהילד גדל יש להשתמש במושב מגביה (בוסטר) בדרך כלל מגיל חמש ועד גיל 10 (או כשהילד מגיע עד לגובה 1.45). 

מושבי ילדים אוניברסאליים וחצי-אוניברסליים: למרות שזה נראה כאילו צריך תואר במתמטיקה בשביל להבין את כל הצורות והסגנונות השונים, למעשה, זה מסתכם בגיל, משקל וגודל הילד. קיימים שתי קטגוריות למושבי ילדים: מושבי ילדים אוניברסאליים ומושבי ילדים אוניברסאליים למחצה. 

מושבי ילדים אוניברסאליים מותקנים באמצעות חגורות הרכב או מצמדי החיבור העליונים לרכב, מה שנקרא מצמדי חיבור ISOFIX או LATCH. מושבי ילדים חצי-אוניברסאליים לא מאובטחים באמצעות חגורות הרכב אלא רק באמצעות מצמדי החיבור העליונים מסוג ISOFIX או LATCH. 

מדינות רבות עוקבות אחר התקן האירופי שמקטלג מושבים לילדים לפי הקבוצות הבאות:

קבוצה 0: עד 22 ק"ג / 10 ק"ג / 9 חודשים

קבוצה 0+: עד 28 ק"ג / 13 ק"ג / 18 חודשים

קבוצה 1: 9 עד 18 ק"ג / עד 4 שנים

קבוצה 2: 15 עד 25 ק"ג / עד 7 שנים

קבוצה 3: 48 עד 79 ק"ג  / מגיל 7 שנים

מושבי "בוסטר": כל גורמי הבטיחות ברוב מדינות העולם ממליצים לילדים שאינם עוד זקוקים למושבי בטיחות להיות מעוגנים כראוי במושבי "בוסטר" עד שיהיו לפחות בני 8 או עד שגובהם יגיע ל- 1.45 מטר לפחות. קיימים גם מושבי "בוסטר" עם משענת גב על מנת להגן על הילד במקרה של פגיעה לצדדים. 

רכישת מושב בטיחות: עד שילדינו מגיעים לגיל 18 ונהיים עצמאיים (לפחות כך אנו מקווים שיהיו), אנו מוציאים עליהם מאות אלפי שקלים במהלך כל אותם השנים. לכן הבחירה במושב בטיחות לילד היא בחירה שאין להקל בה ראש ואם כבר, עדיף שלא לקנות מושב בטיחות יד שנייה.

אם בחרתם במושב בטיחות, ראוי שיעמוד בתקני הבטיחות הנהוגים בישראל. באירופה ובמקומות רבים אחרים בעולם, מושבי מכוניות חייבים לעמוד בתקנות הנציבות הכלכלית של האו"ם לאירופה ויש צורך בחותם תקני לבדיקה. 

 

איך מתאימים את מושב הילדים?

על פניו נראה כאילו התאמת מושב הילד במכונית הוא דבר לא כל כך מסובך אבל במחקר שנערך בבריטניה גילו שכמעט 60% ממושבי הילדים ברכבים לא היו מותאמים כראוי. עבור רבים מביננו הוראות המשתמש מעניינות אותנו כמו לקרוא ספר טלפונים, אבל במקרה של הוראות התקנה למושב ילדים ראוי וכדאי לעקוב וליישם אותם אחד לאחד.

הנקודות הבאות חשובות להתאמה נכונה:

ילדים עד גיל 15 חודשים לפחות או במשקל של עד 13 קילוגרמים מחוייבים לשבת במושב בטיחות לתינוק. 

ניתן להתקין מושבים לילדים ברכב באמצעות מערכת חגורת הבטיחות של הרכב, או באמצעות ISOFIX. היתרון של מערכת זו הוא שהיא מהירה וקלה לשימוש. יחד עם זאת, אביזריLATCH  או ISOFIX לא נמצאים בכל מכונית. 

 

איך מחברים את ילדנו בצורה הנכונה ביותר?

אם אתם הורים אחראיים ההסתכלות שלכם צריכה להיות לפי הדרך היעילה והנכונה ביותר לחגור את ילדיכם ולא לפי איך שנוח לילדיכם. "בטיחות חייבת לבוא לפני נוחות", מסבירה יסמין בוזם, מומחית פיתוח לבטיחות ילדים ב- B.M.W שממליצה על עצות הבטיחות הבאות: 

החגורה חייבת תמיד להתאים בצורה הטובה ביותר לילד. מסיבה זו, ילדכם לא אמור ללבוש בגדים עבים. הסירו מעילי חורף לפני תחילת הנסיעה ברכב.

שיטה טובה לבדיקת נוחות תיעשה בעזרת היד השטוחה שלכם שצריכה להתאים בין החגורה לגוף. אסור לילדכם להיות מסוגלים להחליק את החגורה מתחת לבתי השחי שלהם.

אל תשכחו להתאים את תוואי חגורת הבטיחות לגודל הילד, במיוחד באזור הכתפיים. בנוסף לכך, אסור שחגורת הברכיים תהיה רופפת מדי.

לבסוף, חשוב לנעול את דלתות הדלת האחוריות למקרה שילדיכם יחליטו לצאת לטיול עצמאי בזמן שאתה נוהגים.

 

תינוק נשכח ברכב

חשובה לא פחות מחגירת התינוקות והילדים שלנו היא ההוצאה שלהם חזרה החוצה. קחו איתכם תמיד את הקטנטנים שלכם כשאתם יוצאים מהרכב. זה הכרחי במיוחד בקיץ כאשר הטמפרטורות בתוך הרכב יכולות לעלות במהירות מדהימה בחום או באור שמש ישיר. 

גם אם החלונות פתוחים בסדק צר, הטמפרטורות עלולות לעלות במהירות לטווח המסוכן לבריאות הילד. נוסף על כך, ילדים מזיעים פחות ממבוגרים ולכן מתחממים מהר יותר. חייהם עלולים להיות בסכנה!

 

כמה זמן תינוק מסוגל להישאר במושב רכב?

גם אם אתם מעוניינים להציג את הצאצאים החדשים שלכם לחברים ולמשפחה, אל תיסעו רחוק עם התינוק החדש. ההמלצה היא להישאר בבית או בקרבת מקום בהתחלה. אל תתכננו לנסוע למרחקים ארוכים עם התינוק לפני גיל שלושה חודשים. 

לפני כן, שרירי התינוק עדיין חלשים מכדי לספוג את זעזועי הנסיעה ברכב. טיולים לא צריכים להימשך יותר משעתיים בכל פעם. לאחר שיגיעו לשלושה חודשים, הצאצאים שלכם יהיו מוכנים לנסיעות ארוכות יותר ברכב. יחד עם זאת, כנהגים, סביר להניח שתזדקקו להרבה סבלנות. עליכם לכלול המון הפסקות שבמהלכן יהיה עליכם תמיד להוציא את התינוק ממושב הרכב שלו. 

 

איך אתם מעסיקים את הילדים במכונית?

"כבר הגענו?", אלו שתי המילים שחוזרות על עצמן הכי הרבה פעמים בעת נסיעה ארוכה עם הילדים. יש הרבה אנשי חינוך שמייעצים לתת לילדים להשתעמם על מנת שיוכלו ללמוד להתמודד עם זה, אך כמובן שהם לא אלו שנוסעים איתם יחד ברכב.

תינוק בוכה או ילד מתבכיין יכולים להיות דבר מלחית מאוד עבור נהגים, כך שכל תרגיל שיכול לעזור למנוע מצבים של לחץ עבורנו הוא גם בגדר טיפ בטיחותי שתורם לאיכות ובטיחות הנסיעה של כל נוסעי הרכב.

הדרך המוכרת וככל הנראה היחידה שיכולה לעזור במקרה של בכיינות, שעמום או בכי תינוק שמעלה את מפלס העצבים הוא בידור מכל סוג שהוא. הנה כמה עצות: 

  • צעצועים צריכים להיות תמיד בהישג יד. במידת האפשר, צמוד למושב עם חוט או כבל קצר בכדי למנוע עצירות לא רצויות. תקפידו לא לשכוח את הצעצוע האהוב על ילדכם או שתצטרכו לחזור לאחור! הניחו כמה צעצועים שמיועדים רק למכונית. אתם לא תאמינו כמה ילדיכם יצפו לכל טיול. 
  • יש המון משחקים משותפים שכל המשפחה יכולה להעביר את זמן הנסיעה איתם ביחד, כולל ניחוש צבע הרכבים החולפים בכביש ורבים אחרים.
  • טאבלטים, ספרים וציוד אמנות הם אידיאליים להעברת הנסיעה. בנוסף, אם ניתן לשלב תכני וידאו או אודיו לילדים בחיבור למערכת הבידור ברכב, מה טוב, עשו זאת וזכו בכמה רגעי חסד של שקט. את המלצות אנשי החינוך תשאירו לילדיהם כשהם ייסעו איתם במכונית שלהם. 

 

מה עושים אם הילדים חולים בנסיעה או טיולים?

חוץ מהתבכיינות בלתי פוסקת מצד ילדיכם הדבר הבא שלא תוכלו לעמוד בפניו הוא פיזור של כל שאריות האוכל שלו על כל מושבי הרכב האחוריים. זה קורה בדרך כלל כאשר הוא אינו מרגיש טוב.

בדרך כלל בגיל שנתיים הם מתחילים לפתח מחלת נסיעות. מה יש לעשות? פשוט שמרו על שקיות ניילון ומגבונים לחים בהישג יד בכל נסיעה ברכב. אבל מה הדרך הטובה ביותר למנוע ניקוי של הרכב שלכם לאחר כל נסיעה ארוכה? 

הטיפים הבאים יכולים לעזור: 

  • סעו בלילה או בשעות שבהן ילדיכם ישנים בדרך כלל. ילדים ישנים לא יכולים להקיא.
  • התאימו את סגנון הנהיגה שלכם, בצעו לאט ובאיטיות פניות של הרכב ואל תפסיקו את הנהיגה בפתאומיות. פנים המכונית שלכם יודה לך על כך!.
  • מצד אחד, ילדים לא רעבים הם ילדים רגועים יותר, מצד שני, הילדים שלכם לא צריכים מזנון בופה חופשי ברכב כי בסופו של יום בטן מלאה היא תחמושת שיכולה להתפרק בכל רגע מבטנו של הילד. 

 

מה כדאי ומה לא כדאי לשים במכונית?

בנוסף למושב בטיחות לתינוק ומושב לילדים, יש רכישות אחרות לרכב שלכם שהן באמת הגיוניות. במיוחד בקיץ, אין מנוס מהצללת שמש לתינוק בחלון המכונית. אם ברצונכם להגן על ריפוד המכונית שלכם מסימנים שנוצרים ממושבי הבטיחות של הילדים או מפני לכלוך ומשקעי מזון במושבי הרכב, יש גם לכך פיתרון: כיסוי משענת גב ומעטפת מושב לילדים. 

נראה שמראות לרכב לתינוקות, בינתיים, פופולאריות אך אינן מומלצות. מראות אלו נצמדות למשענת המושב האחורי כך שהנהגים יכולים לפקח על התינוק מהמושב הקדמי. עצת הבטיחות שלנו היא שדבר זה מייצר יותר מדי הסחות דעת מהדרך עבור הנהגים. 

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך