מה זה SUV ולמה הם כל כך פופולאריים?

ג'פ גראנד וואגוניר החדש

רכב SUV זה רכב מוגבה בעל יכולות שטח בסיסיות, עיצוב קשוח, שימושיות משפחתית ולעיתים גם בעל הנעת 4X4. בעקבות הפופולריות הרבה של רכבי SUV יש גם גרסאות עירוניות (קומפקטיות). המשמעות של SUV היא: רכב שימושי לפעילויות ספורטיביות (Sports Utility Vehicle).

פורשה 911 דאקר ראלי
פורשה 911 דאקר ראלי (לא SUV)

מה זה SUV: קודם כל, זה לא רכב ספורט

חשוב להבהיר את זה כבר מההתחלה כי הרבה "מומחים" מתבלבלים וקוראים לזה רכב ספורט לשטח. זה לא נכון. הרכב אינו אמור להיות ספורטיבי כדי להיקרא SUV. הכוונה במילה SPORTS שבראשי התיבות היא לכך שהרכב משמש לפעילויות ספורטיביות – פנאי ספורטיבי. זה אומר שהוא אמור לקחת אתכם לקמפינג גם אם בדרך יש דרכי עפר שקשה לעבור בגלל בורות או בוץ, או לחלופין, הוא אמור להביא אתכם עד לחופשת הסקי גם במקרה והכביש מכוסה במעט שלג. לכן, השם העברי לרכב SUV הוא 'רכב פנאי-שטח'.

סקודה קודיאק החדשה
סקודה קודיאק החדשה

למה הם כל כך פופולאריים?

היום, כמחצית מהרכבים הפרטיים החדשים שעולים על כבישי ישראל הם רכבי SUV. למה? בעיקר בגלל שיווק. המקור של רכבי SUV הוא חלופה משפחתית לרכבי שטח. כשאנחנו אומרים רכבי שטח אנחנו מתכוונים לרכבי שטח אמיתיים, משנות ה-60 וה-70, רכבי שטח שבנויים להביא אתכם לכל נקודה, גם כזאת שאף אדם עוד לא דרך בה. לרכבי השטח המקוריים השימוש העיקרי היה בעיקר מקצועי וצבאי, אז אנשים לא רכשו רכבי שטח כדי לטייל בסוף השבוע עם המשפחה במדבר יהודה. אבל, עם המצאת רכבי שטח משפחתיים, כאלה שיכולים לשאת משפחה שלמה, עם הציוד שלה, עם מזגן ולהגיע למהירות תלת ספרתית במידה ותרצו לנהוג בו בכביש, נפתחה קטגוריה חדשה. לרכב הזה קראו Jeep Wagoneer משנת 1963 והוא האב המייסד של הקטגורית ה-SUV המשפחתיים. אחריו היו עוד כמה דגמים אבל הקטגוריה הפכה לפופולארית, בקרב אנשים שיכלו להרשות רכבים כאלה לעצמם, רק בסוף שנות ה-80. לצד הוואגוניר של ג'יפ הופיעו גם ריינג' רובר של לנד רובר ופורד ברונקו שחזר לאחרונה לשוק בגרסה חדשה וקשוחה יותר.

הונגצ'י EHS7
הונגצ'י EHS7

איך נולד ה-SUV העירוני?

בגלל שרכבי SUV היו סוג של רכבים "הכל באחד" שאפשרו גם לשייט במהירות גבוהה בכבישים מהירים, גם לרדת לשטח וגם להסיעה את הילדים לבית הספר, המחיר שלהם היה גבוה בהרבה מרכבי סדאן עם אותם מנועים ורמות אבזור. אבל, זה לא מנע את הביקוש עבור רכבי SUV זולים, בקרב אנשים שאין להם יכולת להוציא מאות אלפי שקלים על רכב חדש, והיפנים נכנסו בדיוק במשבצת הזאת. הראשונה, שלא ממש הצליחה בהתחלה, הייתה סוזוקי ויטרה בגלל שהייתה ספרטנית מידי עבור שימוש יומיומי כשהושקה לראשונה בסוף שנות ה-80. לכן, הראשונה שהבינה את הפוטנציאל של רכבי SUV עירוניים הייתה טויוטה כאשר הציגה לעולם את הדור הראשון של טויוטה ראב 4. בעקבותיה גם הויטרה שודרגה וזכתה לפופולאריות רבה והופיעו דגמים נוספים כמו סובארו פורסטר והונדה CR-V. ככל שהפופולאריות של הקטגוריה צמחה, כך גם היצע הדגמים והגדלים של רכבי SUV. ה-SUV הקטן ביותר שנמכר היום בישראל (למרות שקשה לקרוא לו ככה, אבל נזרום) זאת טויוטה אייגו X.

טויוטה אייגו X החדשה
טויוטה אייגו X החדשה

אז למה הם כל כך פופולאריים?

אם הבנתם נכון, רכבי SUV היום כבר לא כל כך משרתים את המטרה שלשמם הם נועדו. מה שנשאר מרכבי ה-SUV המקוריים זה רק העיצוב ובדרך כלל גם את התוספת לגובה. אבל הקשר בינם לבין יכולות נהיגה בשטח או שימושיות משפחתית לקמפינג הוא מקרי בהחלט. אז למה בכל זאת רכבי SUV נשארו כל כך פופולאריים? בעיקר בגלל התדמית שלהם, היא נשמרה. כפי שציינו בהתחלה, רכבים אלו היו בהישג ידם רק של אנשים עמידים והם היו סוג של "סופר-רכבים" – רכבים שיכולים גם וגם וגם. אז למה להתפשר על פחות?
חלוקת קטגוריות ה-SUV

ב.מ.וו iX2
ב.מ.וו iX2

מיני SUV

בקטגוריה הזאת נכללים רכבים עירוניים קטנים שעברו הגבהה ומעטפת פלסטיק כדי להיראות כמו רכבי SUV. בקטגוריה הזאת אפשר למצוא את יונדאי וניו, מאזדה CX-30 (המבוססת על מאזדה 2) ואת טויוטה יאריס קרוס.

יונדאי וניו החדשה
יונדאי וניו החדשה

SUV קטן

זאת קטגוריה של רכבי פנאי-שטח מעט גדולים יותר, אבל גדולים מספיק כדי להיחשב רכבי SUV משפחתיים ולעולם לא תמצאו בהם הנעת 4X4. בקטגוריה הזאת יש את יונדאי קונה, הונדה HR-V וסקודה קארוק.

סקודה קארוק החדשה
סקודה קארוק החדשה

SUV משפחתי (קומפקטי)

אלה רכבי SUV הפופולאריים ביותר בישראל, הם מציעים שימושיות ומרחב פנימי כמו ברכבים משפחתיים אבל עם יותר גובה ואפילו עבירות מסוימת בשבילי עפר, חצץ ושלג. נדיר למצוא את הדגמים האלה עם הנעת 4X4 בישראל למרות שבעולם ההנעה הכפולה בקטגוריה הזאת נפוצה מאוד. בקטגוריה הזאת יש את טויוטה ראב 4 החדשה, קופרה פורמנטור ופולקסווגן טיגואן.

פולקסווגן טיגואן החדשה
פולקסווגן טיגואן החדשה

SUV בגודל בינוני (מנהלים)

זאת הקטגוריה שהחליפה את רכבי המנהלים בישראל. אלה רכבי SUV שבדרך כלל מוצעים גם בגרסאות 7 מושבים, הנעת 4X4 והנעת פלאג-אין היבריד בגרסאות הבכירות. זאת קטגוריה מאוד פופולארית בקרב המון מותגי רכב ואלה אכן SUV שמציעים את היכולות של ה-SUV המקוריים משנות ה-70 וה-80. בקטגוריה הזאת יש מגוון רחב מאוד של דגמים החל מסקודה קודיאק וקיה סורנטו בעלות 7 מושבים והנעה היברידית נטענת ועד לטויוטה לנד קרוזר שנשאר רכב שטח קשוח כפי שהיה בעבר.

קיה סורנטו החדשה
קיה סורנטו החדשה

SUV יוקרתיים

יש עוד מגוון רחב של קטגוריות אליהן אפשר לשייך את רכבי ה-SUV המודרניים אבל הרלוונטית ביותר לנו כרגע זה ה-SUV היוקרתיים שמגיעים בכל הגדלים. הם מחליפים בשנים האחרונות את רכבי היוקרה הרגילים ואפילו יצרניות רכבים אקזוטיים החליטו שהן חייבות SUV אחד לפחות בהיצע הדגמים שלהן וזה כולל את פרארי פורוסאנגווה, בנטלי בנטיאגה ואסטון מרטין DBX.

ג'פ גראנד וואגוניר החדש
ג'פ גראנד וואגוניר החדש

מחפשים רכב חדש או יד שנייה?

מתלבטים? קבלו ייעוץ חינם מצוות המומחים שלנו.