כמו רכישה של כל מוצר, גם ברכב, קורים מקרים מצערים בהם הוא נמסר אל הלקוח עם ליקויים או פגמים.
ההנחה היא שהרכב יוצא בסטטוס אידיאלי מפס הייצור היא נכונה, אבל בדרכו משם אל הלקוח הוא יכול להינזק.
זה יכול לקרות בגלל העמסה לא זהירה על רכבת או אנייה, והנזק יכול לקרות ממש בזמן שינוע הרכב על ידי נהג
של הסוכנות מהנמל על מקום מסירתו. בגלל המסע הארוך שהרכב עובר עד מסירתו ללקוח, חשוב לעשות
בדיקה ולוודא שאכן הכל תקין ברכב החדש.
בדיקת רכב חדש – שריטות
אחד הנזקים הנפוצים ביותר שנגרמים לרכב חדש הוא שריטות על פח המרכב והפגושים. בגלל שהרכב נע
ממקום למקום, מספר רב של פעמים, החל מהעמסתו על רכבת ועד לפריקתו מאונייה בנמל, ייתכן ואחד מנהגי
השינוע, שמבצע את העבודה הזאת באופן יום יומי מאות עד אלפי פעמים, עלול בטעות לשפשף רכב אחד
באחר. עוד סיבה להיווצרותן של שריטות היא רכב שעמד זמן רב בנמל, צבר אבק, ובעת ניקוי האבק נעשה שימוש
בכלים או חומרים שגורמים לשריטות על הרכב. בכל מקרה, לא משנה מה הסיבה, שריטות יכולות להתרחש
בכל מקום ודי בקלות. לכן חשוב לבדוק בהקפדה מסביב לכל הרכב, מחלקו העליון ועד למטה, שאין שריטות. אם
תמצאו שריטות בעת מסירת הרכב ציינו זאת בפני הסוכן ודרשו להחליף את הרכב או לתקן את השריטות, תלוי
מה חומרתן. עם השריטות/השפשופים עמוקים וגדולים ודורשים עבודת פחחות וצביעה או חלילה החלפת חלקי
מרכב, סרבו לקבל זאת כיוון שכשתרצו לעשות טרייד-איןעל הרכב או למכור אותו כיד שנייה, הערך שלו ירד
משמעותית בעקבות התיקונים האלה.
בדיקת רכב חדש – מה מסתירים מכם?
יבואני רכב עשויים להסתיר ממכם פגיעות או ליקויים במרכב הרכב ולתקן או להחליף את החלקים המקוריים
לפני מסירת הרכב. בדיקת תיקונים מהסוג הזה קשה לזהות אך יש כמה דרכים לגלות עם בוצעה החלפת
פאנלים וחלונות או אפילו רק אם הם הוסרו לצורך תיקון.
רווחים לא זהים בין הפאנלים – בהסרה או החלפה של פאנלים במרכב הרכב כמו דלתות, מכסה מנוע,
פגושים וכ'ו, לפחחים קשה מאוד להחזיר אותם למקומם בצורה מדויקת שמשתווה לזו של הרובוטים בפס הייצור
במפעל. אם אתם מזהים מרווח שונה בתחתית דלת לעומת צידה העליון או שמכסה תא המטען צמוד מאוד בצד
ימין ורווח גדול בצד שמאל, סימן שהייתה הסרה של אותו חלק לצורך פחחות או צביעה.
תאריך ייצור – לכל חלק ברכב, בעיקר לאלו החיצוניים כמו דלתות וחלונות, יש מדבקה המציינת את מקוריותו,
בר קוד ואת תאריך הייצור שלו. כל החלקים ברכב אמורים להיות בעלי תאריכי ייצור זהים או בהפרש זמן קצר של
מספר ימים. מעבר לכך, מעיד על זה שהחלק אינו מקורי מפס הייצור אלא הותקן לאחר מכן. סיבה נוספת
לדאגה היא אם אין בכלל מדבקה כזאת על חלקו הפנימי של הפאנל או הרכיב.
הבדלי צבע – לאחר צביעה חוזרת של פאנל ברכב, גם אם הצבע זהה לחלוטין לצבע המרכב המקורי מהמפעל,
ניתן לשים לב שהברק שלו שונה מזה של שאר מרכב הרכב. כדי לראות את זה צריך להסתכל על החיבורים בין
הפאנלים בתאורת יום. דוגמה לכך היא הברק של הפגוש הקדמי ביחס לברק של מכסה המנוע.
ברגים שחוקים – ברכבים חדשים קשה למצוא ברגים חשופים כיוון שהם מכוסים בכיסויי פלסטיק. אך ישנם
מקומות שעוד ניתן למצוא ברגים כמו בצירי הדלתות. ברכבים חדשים שיורדים מפס הייצור לא ניתן לראות שום
סימנים על הברגים כיוון שהם נצבעים עם הרכב לאחר הברגתם במרכב. אם תמצאו סימנים של שפשוף או
קילופי צבע על ברגים זה מעיד על כך שהם נפתחו לאחר שהרכב ירד מפס הייצור. ברגים כאלו ניתן למצוא גם
מתחת למכסה המנוע ובצירי תא המטען.
בדיקת רכב חדש – ליקויים טכניים
בזמן קבלת הדרכה על רכבכם החדש בידי הסוכן זו הזדמנות מצוינת לעבור על כל הפונקציות ברכב כדי לוודא
שהכל עובד ללא ליקויים. חשוב לבדוק כל דבר ברכב החל מפתיחת וסגירת כל החלונות ברכב (כולל בגג במידה
ויש), דרך הפונקציות השונות במערכת המולטימדיה ועד למערכות הבטיחות השונות. אך במקרה הזה, העניין
הקריטי ביותר היא לנסות להרגיש אם יש בעיה כלשהי במערכות ההנעה השונות של הרכב. זה כולל ברקסים,
בולמים, היגוי, תיבת הילוכים, תיבת העברה ועבודת המנוע. יש מקרים בהם הליקוי הוא משמעותי ומורגש מיד
בנסיעה הראשונה. אבל יש סיטואציות בהן זה מתגלה רק עם הזמן ולכן חשוב להיות קשובים לכל המכלולים
ברכב בכל נסיעה בימים הראשונים שתנהגו ברכב החדש שלכם. ברגע שזיהיתם בעיה שכזו מהרו לטפל בה
במוסך היבואן. על כל הרכיבים האלו היבואן מתחייב לתת אחריות מלאה ולטפל בהם בחינם במוסך המורשה.
בדיקת רכב חדש – בקצרה
נסכם את כל הבדיקות שעליכם לבצע בקבלת רכבכם החדש בסוכנות:
• שריטות, שפשופים ומכות חנייה
• חלקים שתוקנו או הוחלפו: מרווחים בין הפאנלים, מדבקות מקוריות, הבדלי צבע/ברק, ברגים שנפתחו
• פיטצ'רים ופונקציות ברכב כמו מולטימדיה, מערכות חשמל, בטיחות וכו'. ומערכות הנעה כמו גיר, ברקסים ומנוע