מחפשים רכב 4X4 זול עם מנוע היברידי, עיצוב קרבי ושימושיות משפחתית? סובארו קרוסטרק e-Boxer זה הרכב המושלם עבורכם. עד עכשיו. כי התחיל השיווק של דאצ'יה דאסטר החדשה בישראל והיא מציגה שיפור מדהים בכל פרמטר: מנוע היברידי חסכוני, עיצוב מודרני וקרבי והנעה כפולה לנהיגת שטח.
אבל יש בעיה קטנה
אם אתם מעוניינים לקנות את דאצ'יה דאסטר החדשה עם מנוע היברידי שלפי נתוני יצרן שותה ליטר אחד של דלק עבור כל 25 ק"מ נסיעה תוכלו ליהנות ממנה רק על האספלט. את גרסת ההנעה הכפולה, זאת שאתם באמת רוצים, שלשמה הדאסטר קיימת, מגיעה רק עם תיבת הילוכים ידנית ומנוע טורבו בנזין בעל 3 צילינדרים. דבר נוסף שכדאי להכיר לפני שאתם מחליטים במה לבחור, המחיר של הגרסה בעלת ההנעה הכפולה (4X4) כמעט זהה למחיר של הגרסה בעלת ההנעה ההיברידית.
מחיר דאצ'יה דאסטר החדשה
המחיר של דאצ'יה דאסטר החדשה מתחיל ב-140 אלף שקלים. זה מחיר גבוה ביחס למה שהייתה הדאסטר בעבר: "רכב פנאי שטח 4X4 הזול בישראל" עם מחיר שהתחיל ב-99,990 שקלים. אבל, בהשוואה לכל מה שקורה בשוק הרכב בישראל, זה מחיר סביר, כי אם תשימו לב, המחיר של קיה פיקנטו החדשה מתחיל ב-106 אלף שקלים (נכון למרץ 2025). בנוסף לעליית המחירים, דאסטר החדשה שונה לגמרי מזו המקורית משנת 2010. יש לה מערכות בטיחות מתקדמות, מנועים חסכוניים, עיצוב אגרסיבי ותא נוסעים מאובזר יותר.

מה זה דאסטר?
בחלק מהשווקים בעולם הדאסטר משווקת תחת מותג רנו – רנו דאסטר. זה כולל את השווקים של מדינות חבר העמים לשעבר, מדינות מזרח אסיה, המזרח התיכון, דרום אפריקה, אמריקה הלטינית וניו זילנד. לישראל אנחנו מקבלים את הגרסה המערבית תחת מותג דאצ'יה (המותג הנמכר ביותר באירופה). למי שלא יודע, דאצ'יה זאת יצרנית רומנית הנמצאת תחת הבעלות של רנו. את כלי הרכב האמינים והפלטפורמות המוצלחות של רנו, מעבירים אל דאצ'יה לשימוש חוזר כדי ליצור רכבים אמינים וזולים יותר. כך למשל דאצ'יה דאסטר מבוססת על הפלטפורמה שעליה בנויות רנו קפצ'ור וניסאן ג'וק. המאפיין המרכזי של דאצ'יה דאסטר הוא העיצוב בסגנון של רכב שטח קשוח. כבר המדור הראשון ניתן היה לקבל אותה עם הנעת 4 על 4, מנוע טורבו דיזל, תיבת הילוכים ידנית ונעילת דיפרנציאל מרכזי. כל זה כדי לאפשר למשפחות הרפתקניות ליהנות בשטח בדיוק כמו בעלים של ג'יפ רנגלר ושל טויוטה לנד קרוזר אשר עולות פי-4 יותר.

דור שלישי
הדור החדש של דאצ'יה דאסטר הוא השלישי במספר והוא הראשון ללא מנוע דיזל. הדגם החדש מתאפיין בעיצוב חיצוני מחוספס וקופסתי יותר, עם חתימת תאורה חדשה בצורת "Y". החזית כוללת מגן פלסטיק גדול וחיפוי פלסטיק על בתי הגלגלים, וידיות הדלת האחוריות משולבות בעמוד C.דאצ'יה טוענים ש-20% מהפלסטיק שיש ברכב הוא מפלסטיק ממוחזר. בתוך תא הנוסעים יש גלגל הגה חדש, מסך מרכזי בגודל 10 אינץ', ולראשונה גם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7 אינץ'. מערכת המולטימדיה תומכת באנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי. נפח תא המטען של דאצ'יה דאסטר החדשה גדל ב-6% מהדור הקודם ל-478 ליטר.
רמות גימור ואבזור
דאצ'יה דאסטר החדשה משווקת בישראל בכל שלושת רמות הגימור: Expression, Extreme, Journey. הגרסה הבסיסית מבניהן זאת אקספרשן. האבזור שתקבלו אם תבחרו בה כולל חישוקי גלגלים בקוטר 17 אינץ', מסך מגע בגודל 10 אינץ' עם קישור אלחוטי לטלפון הנייד, פנסים מסוג LED, חיישני חניה ומצלמה אחורית, בקרת שיוט וחיישנים להפעלה אוטומטית של המגבים והפנסים. אם תבחרו ברמת הגימור הגבוהה ביותר, אקסטרים, תקבלו רכב שונה לחלוטין ברמת היוקרה שלו. זה כולל מושבים בריפוד עור, תא מטען בפתיחה חשמלית, בקרת אקלים דיגיטלית, מצלמות חנייה 360 עם פונקציית 'מבט על', מערכת שמע בעלת 6 רמקולים, גימורי ברונזה בתא הנוסעים ומסילות מודולאריות על גג הרכב.
יחידות הנעה
יחידות ההנעה שניתן לבחור מהן מתחלקות ל-2 – טורבו בנזין או היבריד בנזין. בגרסת הטורבו יש מנוע קטן בנפח של 1.2 ליטר המייצר הספר של 130 כוח סוס. זה מאפשר להאיץ את דאצ'יה דאסטר החדשה למהירות של 100 קמ"ש תוך 9.9-11 שניות (תלוי בסוג ההנעה: קדמית או 4X4). אל המנוע משודך גיר ידני בעל 6 הילוכים. צריכת הדלק הממוצעת בגרסה בעלת ההנעה הקדמית הינה 18 ק"מ לליטר. לעומת זאת, הגרסה ההיברידית נמכרת רק בהנעה קדמית והיא בנויה ממנוע חשמלי ומנוע בנזין בנפח של 1.6 ליטר. את אותו המנוע אפשר למצוא ברנו ארקנה. המנוע הזה משודך לתיבת הילוכים אוטומטית בלבד עם 6 הילוכים. צריכת הדלק הממוצעת שאפשר להגיע אליה היא 25 ק"מ לליטר.
נהיגת שטח
דאצ'יה דאסטר החדשה מגיעה כסטנדרט עם מרווח גחון של 21 ס"מ וצמיגים ברוחב של 215 מ"מ. גרסת ההנעה הכפולה כוללת חמישה מצבי נהיגה: אוטומטי, בוץ/חול, שלג, שטח וחסכוני. כמו כן המבנה הגאומטרי מאפשר לעבור מכשולים בצורה טובה יותר. זווית הגישה היא 31 מעלות, נטישה – 36 מעלות וזווית הבטן הינה 22 מעלות. יש גם מערכת גלישה במדרון ומיגון פלסטיק משופר לגחון ולבתי הגלגלים.
חוות דעת
דאצ'יה דאסטר החדשה מציגה שיפור ניכר בכל היבט וזה כולל את הבטיחות באמצעות מערכות בטיחות מתקדמות (למרות שקיבלה רק 3 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי). אך יחד עם השיפורים הטכניים והטכנולוגיים, יש גם שדרוג במחיר שעכשיו מציב אותה בתחרות מול רכבים פופולאריים יותר כמו סובארו קרוסטרק ו-MG ZS. גם יש בעיה עם יחידות ההנעה. אם אתם רוצים הנעה כפולה לנהיגת שטח, האופציה היחידה שלכם היא לבחור במנוע קטן עם תיבת הילוכים ידנית. אם תרצו לחסוך בדלק, תשכחו מהחוויות המשפחתיות בסופי השבוע כי הגרסה ההיברידית היא בהנעה קדמית בלבד. לדעתנו, אם אתם רוצים את הגרסה ההיברידית כדאי לכם לבחור ברנו ארקנה. היא יפה, בטיחותית ומודרנית יותר. אם אתם אוהבים לנהוג בשטח וצמאים לחוויה בניחוח של פעם, עם תיבת הילוכים ידנית ושלדת סולם על סרנים חיים, כדאי לכם לבדוק את סוזוקי ג'ימני החדשה.