סוללה לרכב חשמלי עם טווח כפול וטעינה מהירה יותר – הפיתוח החדש של CATL

charging electro car at the electric gas station

CATL השיקה בתערוכת הרכב בשנחאי סוללה בעלת צפיפות אנרגיה של עד 500 וואט לק"ג.

סוללות כאלה עשויות לאפשר בעתיד בתור סוללה לרכב חשמלי קל יותר, זול יותר, ועם ביצועים

טובים יותר – כמו גם האצה משמעותית בפיתוח של מטוסי נוסעים חשמליים מסחריים.

 

CATL(Chinese Amperex Technology Limited) היא חברה פרטית סינית, שנוסדה בשנת

2011 והיא מתמחה בייצור סוללות ומערכות לניהול סוללות, בפרט עבור רכבים חשמליים.

CATL היא מהחברות הגדולות בסין ומהיצרניות הבולטות עבור סוללות לרכבים חשמליים, נכון לשנת

2023, היא מייצרת את הסוללות לכשליש מכלל הרכבים החשמליים המיוצרים בעולם, חברו

המטמיעות סוללה לרכב חשמלי מבית CATL הן בין השאר הונדה, יונדאי, טסלה, פולקסוואגן, ועוד רבות.

ב – 19 לאפריל השנה (2023), חשפה החברה בתערוכת הרכב השנתית בשנחאי פיתוח חדש ומסקרן

במיוחד – סוללה מעובה, עם צפיפות אנרגיה של עד 500 וואט / ק"ג, שיכולה לאפשר גם צפיפות אנרגטית

גבוהה במיוחד וגם שימוש בטוח במיוחד.

 

סוללה לרכב היא עניין מורכב, ואם עד כה סוללות בעלות צפיפות אנרגטית גבוהה מהממוצע הגיעו לצד חיסרון

משמעותי, הואסיכון גבוה להתלקחות – הסוללה החדשה מבית CATL משתמשת בטכנולוגיה ייחודית, שעל מנת

לא להיכנס למונחים מקצועיים נאמר רק שהם קשורים למוליכות משופרת של תאי הסוללה ויעילות מוגברת

בהעברה של יוני ליתיום בצורה יציבה וללא סיכון מוגבר להתלקחות.

פיתוח כזה של סוללה לרכב חשמלי, הוא פורץ דרך ומאפשר יכולות משופרות באופן משמעותי עבור

הרכבים שיעשו שימוש בסוללה זו – ואפילו, את הפוטנציאל לפיתוח מטוסים מסחריים מונעים חשמלית.

 

יותר מ – 1,000 ק"מ לכל טעינה

נכון למחצית שנת 2023, שיאנית מרחק הנסיעה המתאפשר על סוללות בלבד היא מרצדס EQS עם

כ – 700 ק"מ נסיעה בין טעינות, כך לפי נתוני היצרן המפורסמים. סוללה נטענת ברכב מסוג טסלה S מאפשרת

נסיעה של כ – 652 ק"מ ללא טעינה, רכבים חשמליים אחרים מאפשרים טווחים מופחתים מאלה.

לפי נתוני CATL, הפיתוח החדש של סוללה לרכב חשמלי יאפשר נסיעה של מעל 1,000 ק"מ

בין טעינות – כמובן שטווחי הנסיעה האפשריים ברכבים חשמליים משתנים לא רק בשל הסוללה

אלא גם בשל המשקל הכולל של הרכב, המבנה והאווירודינאמיות שלו, ונתונים נוספים.

 

ההיסטוריה של טווחי הנסיעה ברכבים חשמליים לא מפסיקה לצמוח. בשנת 2011, הטווח המרבי

שאפשר היה לעבור בין טעינות ברכבים חשמליים היה רק מעט יותר מ – 150 ק"מ, וזו בהחלט

אחת הסיבות לעובדה שרכבים חשמליים לא היו נפוצים אז. בתחילת 2020 טווח הנסיעה המרבי

שהוצג לנסיעה ללא טעינות ע"י רכב חשמלי היה כמעט 520 ק"מ, והטווח החציוני היה 416 ק"מ.

 

התחום התחרותי של ייצור סוללות

שוק הפיתוח של סוללות בטכנולוגיות עתידניות הוא שוק מרתק, עם פיתוחים מהירים ובהלה

ל"דבר הגדול הבא" שתוארה לא אחת כמו זו של הבהלה לזהב במחצית המאה ה – 19.

היום, טובי המוחות, החוקרים והמפתחים מתקבצים סביב פיתוחה סוללה הבאה שתכבוש את השוק, עם צפיפות

אנרגטית גבוהה יותר, שימוש בטוח יותר, משקל קל יותר, עמידות גבוהה יותר, זמני טעינה מקוצרים ומחיר נמוך.

התשובה לשאלה כמה עולה סוללה לרכב חשמלי משפיעה על תמחור הרכב כולו באופן משמעותי.

כמובן, שסוללות משופרות אומרות הרבה יותר מאשר רק רכבים חשמליים זולים ויעילים יותר – סוללות

לאגירת חשמל משמשות גם בשוק החשמל בייצור ביתי, וכאמור – עשויות לשמש בעתיד הקרוב לתעופה, תוך

קיצוץ משמעותי של מחירים ושל תביעת הרגל האקולוגית ההרסנית והפחתה משמעותית של פליטת גזי חממה ו – Co2.

ייצור המוני כבר במהלך 2023

CATL כבר מייצרת סוללה לרכב חשמלי מהסוג החדש, ומתחייבת על תחילת ייצור המוני במהלך שנת 2023, כלומר

בחודשים הקרובים. החברה משתפת פעולה עם מספר יצרניות רכב בולטות לשילוב הסוללה החדשה לנתונים משופרים

וטווחי נסיעה גדולים יותר. רכב מונע חשמלית עם הסוללה החדשה של CATL צפוי להיות מושק במהלך שנת 2024.

לצד זאת, החברה משתפת פעולה עם חברות תעופה וכבר בודקת את האפשרות לפיתוח וייצור מטוסי נוסעים מונעים

על חשמל.

 

הפרטים שאנחנו עדיין לא יודעים על הסוללה החדשה של CAPL

בהשקת הדגם החדש של הסוללה, יצרנית הסוללות המוכרת פרסמה מספר נתונים חשובים – אבל היא לא

פרסמה, למשל, מה יהיה מחיר סוללה לרכב חשמלי מהסוג החדש, כמו גם כמה טעינות צפויה כל סוללה

כזו להכיל, עד שיהיה צורך להחליף אותה, מה יהיה אורך החיים שלה, וכמה כוח היא יכולה להפיק, או על

פני אילו זמנים ניתן יהיה להשתמש באנרגיה האצורה בסוללה.

רכבים שיכולים לעניין אותך