עוד קשה לדעת מתי כלי רכב יוכלו לנסוע באופן אוטונומי לחלוטין ללא נהג, אבל, תעשיית הרכב העולמית
נמצאת עכשיו בהתפתחות שיא ובשנה שעברה היינו עדים לכמה פיתוחים מגניבים במיוחד שהיא הולידה.
כל סוכן מכירות בתחום הרכב יודע שככל שיש יותר טכנולוגיות מתקדמות לרכב עבור הנוחות והבטיחות,
כך קל יותר למכור אותו. כי בסופו של דבר לקוחות רוצים לקנות את החדש ביותר והטכנולוגי ביותר.
זה התחיל מהתקנת מערכות שמע ורדיו, והגיע עד לכריות אוויר להגנה על הנוסעים בעת התנגשות. כיום כל היצרנים
מאבזרים את הדגמים שלהם בלוח מכוונים דיגיטלי, מסך מגע גדול לשליטה במולטימדיה ועל מערכת המיזוג,
מערכות בטיחות מתקדמות למניעת תאונות ועוד. עבור מהנדסים ויצרני כלי רכב המשימה לפתח ולהטמיע
טכנולוגיה חדשה אינה פשוטה. עליהם לבחון אותה במשך זמן רב כדי שתעמוד בכל התקנים הבטיחותיים,
שאופן השימוש בא יהיה ידידותי ושהתמחור שלה יהיה הוגן ולא יקר מידי, אחרת זה יהפוך את הטכנולוגיה הזו
ללא רלוונטית, בטח לא בהווה. אבל, לא כל השדרוגים הטכנולוגיים נועדו עבור מטרה מסוימת.
את חלקם מפתחים רק בשביל הכיף או כדי להוציא לאור משהוא יוצא דופן שיגרום לכל תעשיית התחבורה לצאת מהקופסא.
בשורות הבאות נתמקד בפיתוחים הטכנולוגיים שנשמעים לנו כמגניבים ביותר משנת 2022.
• מכוניות מעופפות
אמנם עדיין לא עברנו למכוניות מעופפות, כמו שחשבו באמצע המאה הקודמת, אבל הטכנולוגיה בהחלט כבר מאפשרת
לנוע בכלי תחבורה מעופף. רק השנה, חברות סטארט-אפ בעולם פיתחו כלי טייס שונים במטרה לספק חווית תעופה
יוצאת דופן עבור עשירים שיכולים להרשות זאת לעצמם. המטרה היא שבסופו של דבר, בכלי טייס כאלו בני אדם
יוכלו להתנייד באופן עצמאי גם באוויר ולא רק על כבישים סלולים. בשנת 2022 החלו ניסויים וניסיונות לגרום
לכלי הטייס האלו לעמוד בתקנות הבינלאומיות ולהביא לרגולציה שתאשר שימוש בהם.
• המרה לרכבים חשמליים
לפני קצת יותר מ-20 שנה החלה להימכר בעולם המכונית הראשונה שמשתמשת בהנעה חשמלית בייצור סדרתי – טויוטה פריוס.
זה נכון שהיו עוד המון ניסיונות ליצור רכבים ממונעים חשמל אך לאף אחד מהם לא הייתה הצלחה מסחרית. טויוטה פריוס הביאה לעולם
שינוי שגרם לאנשים להסתכל על כל תעשיית הרכב ועל פליטת המזהמים של הרכבים כמשהו שצריך להישאר בעבר.
העולם מוכן לעבור לאנרגיות ירוקות, אם הן עובדות בצורה טובה ונוחה עבור כל אחד. כעת, לא רק שכמות הרכבים החשמליים החדשים
שעולה על הכבישים בישראל משלשת את עצמה בכל שנה, יש גם אפשרות, על פי חוק – לחשמל רכבי אספנות.
זה טרנד שחברות סטרט אפ שונות החלו לאמץ כדי להציג את הסוללה, ביצועים והספק מנוע חשמלי על רכבים קלאסיים.
עכשיו כל אחד יכול להמיר רכב ממונע בנזין לרכב המונע בחשמל בלבד וכמובן גם להסדיר בכך את הרישיונות שלו. בכך גם ניתן
להחיות את האגדות המוטוריות הישנות ולהפוך אותן לשימושיות גם בעידן המודרני כמו לנד רובר דיפנדר, הוואן המפורסם של פולקסוואגן,
טנדרים אמריקאים קלאסיים, חיפושיות מיתולוגיות וכו'.
• מצב דריפט (Drift Mode) לרכבים חשמליים
אנחנו יודעים שלא המציאו את "מצב דריפט" בשנה שעברה, אבל זו מערכת שעדיין רלוונטית גם לרכבים חשמליים.
את המערכת פגשנו לראשונה בשנת 2016 בפורד פוקוס RS. היא מאפשרת לכל נהג ליהנות מהחלקת זנב הרכב על האספלט עם
מערכות עזר להנעה מדויקת בכל ארבעת הגלגלים. מאז אימצו את המערכת הזו רכבים נוספים כמו אודי RS3,
פולקסווגן גולף R, טויוטה קורולה GR ועוד. השנה היא הגיע לישראל ברכב 100% חשמלי בגרסת
ה-GT שלו – קיה EV6.
• זיהוי מרחב ע"י LiDAR
כל היצרנים וחברות הסטארט אפ שהתחרו על יצירת המכונית האוטונומית הראשונה החלו לסגת. זאת מפני שרכבים שכבר
משתמשים ביכולות אוטונומיות כמו בקרת שיוט אדפטיבית לנהיגה עצמית כבר לקחו חלק בתאונות דרכים קטלניות.
פיתוחים רבים הופסקו או הושהו וכעת ברור לתעשיית הרכב שהטכנולוגיה עוד לא בשלה. אבל בשנת 2022 החלו שימושים ראשונים
במערכת LiDAR. המערכת הזו קוראת את נתוני הדרך באמצעות תאורה המתקבלת מקרני הלייזר שלה.
היא יעילה יותר ממכ"ם שכבר נמצא בשימוש בכלי רכב בגלל שהיא יוצרת תצוגת מציאות רבודה. מערכת LiDAR יכולה לצפות סכנה
מוקדם בהרבה ממה שמערכת מבוססת מכ"ם או מצלמה מסוגלות ובכך להפחית את הסיכוי לתאונה.
• רכבי משא מונעים מימן/חשמל
המזהמות הגדולות ביותר בכבישי הארץ אלו הן המשאיות. בכל נסיעה בכביש המהיר, בכל פקק ובכל אזור תעשייה תוכלו לראות נהגי
משאיות שעובדים קשה בשינוע סחורות בדרכים. המשאיות החדשות משופרות באופן ניכר ופולטות הרבה פחות מזהמים ממה שהיה בעבר.
אך עדיין, כל המשאיות הכבדות משתמשות במנועי טורבו דיזל בנפחים גדולים ופולטות המון פחמן וחנקן לאוויר.
טויוטה השיקה בשנה שעברה משאית שנראית בדיוק כמו כל משאית אחרת. אבל, ההבדל בינה לבין משאיות אחרות
הוא אפס פליטות מזהמים. היא מונעת על ידי מנוע מימן שטויוטה מפתחת בעשור האחרון וכבר הטמיעה
את הטכנולוגיה בדגם טויוטה מיראי. טויוטה היא לא היחידה וגם יונדאי וטסלה כבר הציגו גרסאות משלהן למשאיות
המונעות במימן ובסוללות יעילות מאוד עבור הנעה 100% חשמלית.