הבלמים לא עובדים? 5 עצות מצילות חיים!

בלמים לא עובדים

אחד הדברים שמפחידים כל נהג או נהגת הוא ירידה בכביש תלול כשלפתע הבלמים של הרכב אינם מגיבים ופשוט מפסיקים לעבוד. מה אפשר לעשות במצב כזה ואיך ניתן למנוע, עד כמה שניתן, כל סיכון לתאונה ואולי חלילה מוות שלך ושל שאר הנוסעים ברכב או של רכבים אחרים על הכביש? 

רכב אחרי תאונה

כל סיכון לתאונה ואולי חלילה מוות שלך. (קרדיט: Pixabay.com)

 

אז מה עושים כשהבלמים אינם מגיבים? יש כאלו שיאמרו "פשוט אין מה לעשות" תתפלל לאלוהים ותקווה לטוב. אנו מאמינים שכן אפשר לעשות וקיימים כמה פתרונות יעילים שבהחלט יכולים לעזור לכל אחד ואחת בסיטואציה מלחיצה שכזו. 

מספיק לדעת כמה דברים פשוטים בעת איבוד הבלמים ותוכלו להציל את חייכם וחיי יקירכם. אך לפני הכול חשוב מאוד – תהיו רגועים ואל תלחצו! אם תאבדו שליטה על הרכב מרוב לחץ יש סיכוי שתמצאו את עצמכם מוטלים בצד הדרך עם רכב הפוך.  

 

מה עלול לגרום לבלמים לא לעבוד?

אולי חשוב לפני כן להבין מה גורם פתאום לבלמים לא להגיב ולהשאיר אתכם מנוטרלים בכביש מהיר במהירות 120 קמ"ש בלי יכולת לעצור. מדוע זה חשוב? מפני שאם תבינו מה הגורמים לכך תוכלו לנטרל כל בעיה שיכולה ליצור את המצב הזה, כך שלא תאלצו להיות בסיטואציה כזו מלכתחילה.  

מגבר בלם – בוסטר:  יודעים מה זה? בכל פעם שלוחצים על הבלמים, מופעלת משאבת בלם שפועלת על ידי לחץ שמן ולוחצת על דסקיות הבלם אל צלחת הבלימה שמצויה בגלגלי הרכב וכך נעצרת תנועת הרכב. 

אבל במקרים רבים כאשר הרכב נמצא במהירות גבוהה מאוד ואז בולם, יש צורך בכוח חזק מאוד על מנת לעצור את הרכב שנע במהירות עצומה וכאן נכנס תפקידו של מגבר בלם – בוסטר. החלק הזה מושפע מוואקום שבסעפת היניקה על מנת להשיג בלימה חזקה יותר. 

לא נסבך אתכם ואותנו עם כל הקטע הטכני, די אם נאמר שמדובר במערכת שמשתמשת בלחץ אוויר דחוס על מנת להפעיל את מגבר משאבת הבלם המרכזית. הבעיה נוצרת אם החלק הזה זקוק לשיפוץ או החלפה. איך תדעו? בטיפול תקופתי במוסך.   

משאבת ברקס: משאבת הברקס היא אחת המערכות שקשורה בקשר אדוק לביטחון הנוסעים ברכב. בכל אחד מגלגלי הרכב קיימת משאבת ברקס שהתפקיד שלה הוא להפעיל את רפידות הבלם. 

כיום במכוניות רבות מצויה משאבת ברקס אחת מרכזית שכל משאבות הברקס בכל הגלגלים מתחברות אליה והיא מגבירה או מפחיתה את לחץ נוזל הבלמים במערכת הבלימה ברכב וכך נוצר תפעול יעיל יותר שמאפשר לנהג לבלום את הרכב בצורה טובה יותר. גם כאן, הבעיה נוצרת אם החלק הזה זקוק לשיפוץ או החלפה. איך תדעו? בטיפול תקופתי במוסך.    

חוסר / ספיגת מים בנוזל בלמים: תפקיד נוזל הבלמים הוא להעביר את התנועה של הנהג בלחיצה על דוושת הבלם לגלגלים. לעתים קרובות נוצר חום רב מהגלגלים בעת בלימת הרכב, נוזל הבלמים מסוגל לעמוד בטמפרטורות גבוהות מאוד, אחת הבעיות שלו היא שהוא מסוגל לספוג מים כתוצאה מלחות באוויר, במצב שכזה טמפרטורת הרתיחה שלו יורדת והוא מפסיק לתפקד בצורה יעילה שבאה לידי ביטוי גם בבלימה לא תקינה. במצב שכזה יש לגשת מיד למוסך ולטפל בבעיה.  

לא רק זאת, מדובר במערכת אטומה לחלוטין ואם קיים חוסר בנוזל הבלמים יתכן ומדובר במצב של דליפה כתוצאה מצינורית סדוקה או נפל גלגל משוחרר, בכל אופן, לא חסרות דוגמאות ויש לגשת למוסך ולטפל בבעיה.

 

איזה סימנים מעידים על בעיה בבלמים? 

אם מצאתם את עצמכם בסיטואציה שבה אתם נוסעים ברכב ולפתע הבלמים אינם מגיבים דעו שעל מנת שדבר שכזה יתרחש צריכים להתקיים כמה וכמה סימנים לפני שמעידים על בעיה בבלמים. אבל בואו נרגיע אתכם, זה די נדיר שכשל במערכת הבלמים יתרחש לפתע פתאום ללא כל התראה מוקדמת. 

כיום, מערכות הבלמים ברכבים בנויות בצורה כזו שגם אם חלילה מתרחשת בעיה בבלמים, מערכת הרכב עדיין תהיה מסוגלת לתפעל את עצמה ולבלום וכל כשל בבלמים נעשה באופן הדרגתי ואם קיים כשל מוחלט בבולמי הרכב הסיבה לכך היא אך ורק בשל חוסר טיפול תחזוקתי. 

אז אלו סימנים יכולים להעיד על בעיה במערכת הבלמים ברכב? לדוגמה, אם הרחתם ריח שרוף ברכב שנוצר מרפידות שנחרכו מרוב מאמץ שנוצר על הבלמים, מאמץ שכזה יכול להתרחש בעת ירידה במהירות גבוהה בכביש ולחיצה קבועה על דוושת הבלם על מנת להאט את הרכב. 

אם דוושת הבלמים רכה מדי או אם היא קשה מדי, גם אלו סימנים שיכולים להעיד על בעיה במערכת הבלמים ברכב:

אם הדוושה רכה בלחיצה יתכן שהבלמים התחממו ואינם פועלים. יש לתת לבלמים להתקרר ולא ללחוץ עליהם, ככל הנראה הם יחזרו לפעולה אך באופן חלקי ובעצמה חלשה, במקרה זה יתכן ותהיה ביד הנהג היכולת לבלום את הרכב. 

במקרה שבו דוושת הבלם קשה בעת לחיצה עליה יתכן שקיים אלמנט מתחת לדוושה שמפריע לפעולה תקינה שלה, זה יכול להיות שטיח הרכב שעלה וממוקם תחתיה או חפץ שמונח מתחת לדוושה ולא מאפשר לחיצה עליה עד סופה.

 

5 עצות סופר חשובות במקרה של איבוד בלמים:

קיימים כמה וכמה מקרים שפורסמו בעבר שבהם נהגים ונהגות מצאו את עצמם בעת נסיעה בין עירונית מהירה כאשר לפתע מערכת הבלמים ברכב הפסיקה לפעול לחלוטין כשהם דוהרים במהירות ללא כל יכולת לבלום את הרכב. 

מה יש לעשות במקרה מסוכן שכזה שעלול להסתיים באסון? ניתן לבצע כמה פעולות שיכולות לעזור לכם להוריד בהדרגתיות את מהירות הרכב עד לעצירה מלאה. את העצות הללו יש ליישם לפי הסדר שבו הן כתובות. הנה הן לפניכם: 

עצה מס' 1 – נסו ללחוץ כמה פעמים על דוושת הבלם: קודם כל אל תהיו לחוצים ואל תילחצו בטעות על דוושת הגז במקום על דוושת הבלם. דבר שני, כן תנסו ללחוץ שוב על דוושת הבלם כמה פעמים, יכול להיות שהפעולה הזאת תייצר לחץ על הבלמים, מה שיאפשר לכם לנסות ולעצור את הרכב על ידי לחיצה על הדוושה עד הסוף. ואם כבר, תבדקו שאין שום חפץ מתחת לדוושה שמפריע לפעולה תקינה שלה.   

עצה מס' 2 – הורדת הילוכים: זו דרך פעולה מצוינת ואפקטיבית על מנת להאט את מהירות הרכב עד לעצירה מלאה. למי שקיימת ברכבו מערכת הילוכים ידנית עליו פשוט להוריד את ההילוכים באופן הדרגתי (מהילוך חמישי לרביעי, לשלישי וכן הלאה…). 

במקרה שבו מדובר ברכב בעל תיבת הילוכים אוטומטית קיימת גם בה אפשרות למעבר להילוך נמוך יותר, מדובר במצבים 1,2,3 בבורר ההילוכים שאמורים לשמש לעליות או ירידות בכביש והם מקבילים להילוך נמוך בגיר ידני. אם ברכב שלכם יש תיבת הילוכים אוטומטית שקיימת בה אפשרות להעברת הילוכים ידנית, זה מעולה למצב שכזה.   

עצה מס' 3 – השתמשו באופן הדרגתי בבלם היד: כאן יש להיזהר והדבר העיקרי שיש לזכור כאן הוא שיש להרים את בלם היד באופן הדרגתי וזאת רק לאחר שהאטנו מעט את מהירות הרכב בעזרת פעולת הורדת ההילוכים. בלם היד נועל את גלגלי הרכב האחוריים וכתוצאה מכך עלול להוציא את הרכב משליטה במהירויות גבוהות ולכן הרמת הבלם באופן הדרגתי היא קריטית. 

עצה מס' 4 – שימוש בתוואי הכביש להאטת הרכב: ניתן להסתייע בשינויים בתוואי הדרך שבה אתם נוסעים על מנת להאט ולעצור את הרכב. יתכן שתוכלו להוביל את הרכב לעבר תוואי כביש שקיימת בו עליה שתאפשר לכם להאט את הרכב, להרים את בלם היד ולעצור. זו השיטה הטובה והבטוחה ביותר.

ניתן גם להשתמש בשולי הכביש ובפסי הרעדה מקורצפים או משוננים שקיימים בהם שיכולים לעזור להאט את הרכב. גם שולי כורכר מישוריים שקיימים לצד שולי הכביש מסוגלים להאט את מהירות הרכב, כל עוד משתלבים לתוכם בזהירות, באופן הדרגתי. 

עצה מס' 5 – חיכוך באופן מבוקר: הצעד הבא הוא הצעד האחרון והשימוש בו אינו מומלץ והוא מוגדר כצעד חירום. אם ניסיתם את כל הדרכים ועדיין הרכב ממשיך בנסיעה ניתן לנסות ולהאט אותו על ידי חיכוך זהיר של הרכב במעקה הבטיחות. כן זה בהחלט יסב נזק לרכב ובגלל זה מדובר בצעד חירום שיש לנסות אותו בלית ברירה. אל תשכחו להיות חגורים ולנסות ולסמן לשאר הנהגים על כך (כמו הדלקת ווינקרים ברכב). 

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך