זה היה ב-2016, הפעם הראשונה שבא עליתי לנהוג על ה-GTI של סקודה: אוקטביה RS. אז, עוד לפני העידן החשמלי, עוד לפני שאחת מכל עשר SUV משפחתיים מאיץ ל-100 תוך פחות מ-5 שניות, סקודה אוקטביה RS הייתה אגדה מבחינתי. עכשיו אנחנו נחשפים לשילוב בין העידן החדש לבין אותה תקופה תמימה עם SUV גדול ומרווח עם מנוע טורבו בנזין שמייצר הספק של 265 כוח סוס – זה הסיפור של סקודה קודיאק RS.
קיץ 2016
"רוצה לעשות עליה סיבוב?" הציע לי חבר שבבעלותו אוקטביה RS. היינו באחד מהכבישים הכי מהנים לנהיגה בישראל – נס הרים. אני הגעתי לשם עם הגולף שלי שכל כך אהבתי. היא הייתה מודל 2009, הצורה העגולה, עם צמיגי סמי-סליק, ג'אנטים מקוריים של גולף GTI, מנוע 1.4 TSI עם תיבת ה-DSG הראשונה בעלת 6 הילוכים ו-STAGE1. חווית נהיגה נחמדה מאוד, בעיקר כשהכביש חלק ואפשר להחליק בכיכרות. אבל הגולף שלי הייתה כרכרה מול סקודה אוקטביה RS. מנוע 2 ליטר של גולף GTI, מושבי ספורט ואת כל האבזור שהיה ניתן לקנות אז כמו חלון שמש בגג, חישוקי 19 אינץ' ופנסי קסנון. עליתי על האוקטביה RS שלו לסיבוב אחד קצר של לא יותר מ-5 דקות. סיבוב קצר מאוד, אבל, זה הספיק לי כדי לזכור את התחושות האלה עד היום. נהיגה בנס הרים ברכב שבאמת בנוי לכבישים מהסוג הזה.
סקודה קודיאק RS
היום, אנחנו עדים לשינויים רבים מאוד בתעשיית הרכב. אוקטביה RS וגולף GTI הבאה צפויות להיות בהנעת פלאג אין היבריד, ובאופן כללי, אף אחד כבר לא מתעניין בסדאן והאצ'בק – כולם רוצים רק קרוסאוברים ו-SUV. לכן, לא מפתיע שהחל השיווק של הדור השני של סקודה קודיאק, ה-SUV שיחליף כנראה בקרוב את סדאן המנהלים של סקודה. אני מדבר כמובן על סקודה סופרב. לקודיאק יש יותר מרווח פנים, תא הנוסעים מלא בתאי אחסון ויש ואפשרות לגרסה בעלת 7 מושבים. לכן, לא מפתיע שבישראל ובאירופה, לקוחות רבים מעדיפים להוסיף עוד קצת כסף ולקנות את סקודה קודיאק הגדולה והמרשימה על פני סקודה סופרב. אך זה לא הסוף, כי כעת עם הדור השני של הקודיאק נחשפה גם גרסת RS. גרסת הביצועים של קודיאק אשר מבוססת על מכלולים של גולף GTI.
סקודה קודיאק RS דור שני
הדור השני של הדגם, המהווה את גרסת הביצועים, נהנה מעלייה משמעותית בהספק הכוח. המנוע החדש בנפח 2,000 סמ"ק מספק כעת 265 כוח סוס. יחד עם זאת הוא מקבל גימורי חוץ בגוון שחור מבריק כדי שאי אפשר יהיה להתבלבל שמדובר בגרסה החזקה ביותר. SKODA KODIAQ RS מזוהה בקלות באמצעות פגושים ספורטיביים ורצועת אור אופקית מתחת למכסה המנוע. כמו כן, האבזור לא מאכזב וכולל פנסי MATRIX LED חכמים, הגה פרוגרסיבי DCC PLUS ומערכת שמע יוקרתית.
עיצוב חיצוני ספורטיבי יותר
אחד הדברים הבולטים שניתן לראות על דגמי RS של סקודה הוא הגימורים השחורים לאלמנטים שונים ברכב. בהתאם לכך, הדור השני של סקודה קודיאק RS מגיע עם אותם גימורים בגריל, כיסויי המראות, מסגרת החלונות וחלונות מושחרים היוצרים אשליה שאין קורת D ומדובר בחלון אחד ארוך המתחבר עם השמשה האחורית. קצוות מערכת הפליטה עשויים נירוסטה מוברקת וממוקמים מתחת לפגוש האחורי. הלוגו החדש של RS מעטר את דלת תא המטען וחישוקי הגלגלים מעוצבים מחדש גם הם בצבע שחור מבריק והינם בקוטר של 20 אינץ'.
מצבי נהיגה ואבזור עשיר
בחירת מצבי נהיגה בסקודה קודיאק RS כלולה כסטנדרט ומאפשרת לחבור בין מצבים ECO; Individual; Sport; Normal; Snow. סקודה טוענים שכל אחד ממצבי הנהיגה משפיע גם מאופן ישיר על פליטת המזהמים של הרכב. כמו כן, יש מצב נהיגה נוסף הנקרא Off Road. כחלק מהאבזור העשיר של סקודה קודיאק RS יש גם מערכת שמע יוקרתית מבית Canton.
מנוע 2.0 TSI חדש מספק יותר כוח מהדגם הקודם
מנוע ה-2.0 TSI ב-Kodiaq RS החדש מספק הספק של 195 קילוואט (265 כ"ס), תוספת של 15 קילוואט (20 כ"ס) לעומת קודמו, ומומנט מרבי של 40 קג"מ. המנוע עומד בתקן פליטות EU 6 EB. הפצת המומנט לכל ארבעת הגלגלים מתבצעת באמצעות תיבת הילוכים DSG אוטומטית בת 7 מהירויות, הכלולה כסטנדרט. הגה פרוגרסיבי גם מעכשיו יהיה סטנדרטי, ומספק ידידותיות ובטיחות רבה יותר בנהיגה. סקודה קודיאק RS כוללת גם את Dynamic Sound Boost, שמדגיש את צליל המנוע המרגש.
תא נוסעים עם אפשרות לבחירה בין שני עיצובים
בתא הנוסעים סקודה קודיאק RS יש שני עיצובים ספורטיביים לבחירה:
1. עיצוב RS Lounge – כולל מושבים ספורטיביים עם משענות ראש אינטגרליות וריפוד מעור מלאכותי/סוודיה שחור עם תפרים אדומים. המושבים הקדמיים ניתנים לכיוון חשמלי כסטנדרט וכוללים פונקציית זיכרון. התקרה ספורטיבית בגוון שחור. חלקי העיצוב בדשבורד, כניסות הדלתות ומחסני האמצע מצופים בסוודיה שחורה.
2. עיצוב RS Suite – כולל מושבים ספורטיביים עם ריפוד עור/לרוב סינתטי שחור, גם עם תפרים אדומים. שאר חלקי העיצוב בדשבורד, דלתות ומחסני האמצע מכוסים בעור מלאכותי שחור.
בנוסף, הרכב כולל הגה ספורטיבי עם 3 חוגות, תפרים אדומים ולוגו RS, מכסי פדלים מנירוסטה, והספים הקדמיים מצוידים בכיתוב "Kodiaq". זכוכית מחוסמת בחלונות הצד האקוסטיים משפרת את בידוד הרעש בתא הנוסעים. ה-Kodiaq RS מצויד ב-Virtual Cockpit בגודל 10 אינץ' כסטנדרט, עם מסך אינפוטיינמנט בגודל 10 אינץ' שמציג לוגו קבלת פנים של RS. כאופציה, ניתן לבחור במסך מולטימדיה בגודל 13 אינץ'.
מתי היא תגיע לישראל?
נכון לעכשיו, כמו בדור הקודם, אין שום כוונה לייבא את סקודה קודיאק RS לישראל. לכן גם אין השערות לגבי התמחור שלה, מתי היא תגיעה ומי ייבא אותה – האם זה יהיה אחד מהיבואנים המקבילים או שזה יגיע על ידי היבואן הרשמי? לנו נותר רק להמתין ולקוות.