מה היתרונות של רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין?

טסלה מודל Y

רכב חשמלי לא מזהם, לא צריך לעשות לו טיפולים, עלות התחזוקה של רכב חשמלי היא אפסית, רכב חשמלי לא צורך דלק, רכב חשמלי מהיר יותר וחזק יותר. תענו בכנות: כמה מהאמירות האלה שמעתם על רכבים חשמליים? כדאי שתדעו שחלקן נכונות וחלקן ממש לא. אז בואו נעשה סדר ונבין מה היתרונות של רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין.

MG 3

חסרונות של רכבי בנזין

כדי להבין טוב יותר את היתרונות של רכבים חשמליים חשוב קודם שניישר קו אודות החסרונות של רכבי בנזין. אנחנו כמובן לא ניכנס לכולם. נפרט רק על אלה שרלוונטיים להשוואה שלנו אל מול רכבים חשמליים.

 

זיהום אוויר

רכבי בנזין אלה רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית. כדי שהמנוע יסתובב ויסובב יחד איתו את הגלגלים של הרכב צריך ליצור בעירה בתוך המנוע. כידוע, בעירה נוצרת משלושה אלמנטים: חומר בעירה, חמצן וחום/הצתה. זה אומר שנכנס דלק לתוך המנוע בתור חומר בעירה, הוא מתערבב עם חמצן ומצת מדליק את התערובת לכדי בעירה וכך המנוע עובד. זה אומר כמובן שיש פליטה של עשן בעקבות שריפת הדלק. אבל, רכבים מודרניים, החל מ-2015 בערך, במיוחד אלה שנמכרים בישראל על פי התקן האירופי, מחויבים לעמוד ברמת זיהום נמוכה במיוחד. היא כל כך נמוכה, שחלק מהרכבים החדשים, הפליטה שלהם, מה שיוצא מהאגזוז, מזהמת פחות ממה שמזהמים חלקיקי הגומי משחיקת הצמיגים של הרכב והשימוש בברקסים. אז זה נכון שיש זיהום קל שנוצר מרכבי בנזין, אבל הוא כל כך קטן שזה כבר די חסר חשיבות ברכבים מודרניים.

 

טיפולים

רכבי בנזין מצריכים לבצע טיפול כל 10 עד 15 אלף קילומטרים (תלוי בהוראות היצרן) או אחת לשנה. בטיפול יש החלפת שמן מנוע (בגלל שהוא נשרף לאורך זמן), החלפת פילטר שמן, יש צורך לבדוק את מערכת הבלמים וההיגוי, מחליפים את מסנן האוויר ולעיתים גם חלקים נוספים כמו ציריות של מערכת המתלים. הטיפולים האלה הם בגדר חובה על מנת לשמור על הרכב לאורך זמן. ברכבי בנזין יש בלאי שנוצר באופן טבעי ועל כן יש צורך להחליף ולתחזק חלקים מסוימים שמתבלים בקצב מהיר יחסית.

תחזוקה

תחזוקה של רכב בנזין, מלבד טיפולים ותדלוק, כוללת גם תיקונים. יש מקרים שבהם יש תקלות הנוצרות ברכב בין אם בגלל תקלה בייצור או בגלל שימוש לקוי של בעל הרכב. עלות תיקונים משתנה מרכב לרכב וממוסך למוסך לכן קשה לומר האם זה יקר או זול. תלוי בעיקר בעלות החלקים של הרכב ובמורכבות של תיקון התקלה. לצורך הדוגמה, תיבות הילוכים רובוטיות כפולות מצמדים הן רגישות יותר מתיבות הילוכים אוטומטיות רגילות ולכן שימוש אינטנסיבי בצורה לא נכונה יכול לגרום לשחיקה ולתקלות בתיבת ההילוכים. בישראל לא נהוג לתקן את התיבה אלא להחליף אותה. החלפה כזאת יכולה בקלות לעלות כמה אלפי שקלים בגלל עלות תיבת ההילוכים עצמה ובגלל עלות העבודה המורכבת שהמוסך נדרש לבצע.

 

צריכת דלק

רכב בנזין צורך דלק ועל כן יש צורך לתדלק באופן די קבוע. הבעיה המרכזית בכך היא עלות הדלק בישראל. זה אומר שבחישוב של עלות קילומטר של נסיעה המרכיב המרכזי הוא הדלק.

 

ביצועים

רכבי בנזין עובדים בצורה מכאנית כזאת שמצריכה הנדסה ברמה סופר גבוהה לצד חלקים ושימוש בחומרים יקרים מאוד כדי להצליח להפיק הספק מנוע גבוה שיתורגמו לביצועים חזקים. לכן רוב רכבי הבנזין הנעים על כבישי ישראל, בעיקר המשפחתיים, מציעים ביצועים סטנדרטיים המאפשרים נהיגה יומיומית רגילה ללא תוספת ריגוש או תאוצות מטורפות. מי שמעוניין ברכב בנזין בעל ביצועים ספורטיביים יצטרך לשלם על כך המון כסף.

טסלה מודל Y

היתרונות של רכבים חשמליים

אחרי שהבהרנו את החסרונות של רכבי בנזין, אפשר להסביר בצורה פשוטה וממוקדת את היתרונות של רכבים חשמליים, או לחלופין, להבין האם אלו באמת יתרונות או שזאת בעיה אחרת שנוצרת עקב המעבר לרכב חשמלי.

זיהום אוויר

לרכבים חשמליים אכן אין פליטת מזהמים. אבל, החשמל שהם משתמשים בו מגיע מתחנות כוח. רוב החשמל בישראל מיוצר בתחנות כוח פחמיות או על ידי שריפת גז. קשה לומר שזה תורם לסביבה אבל לפחות זה מוציא את הזיהום ממרכזי הערים ומכבישים ראשיים.

 

טיפולים

לא ברור מאיפה המיתוס הזה הגיע, אבל רכבים חשמליים כן דורשים טיפולים תקופתיים. זה נכון שאין החלפת שמנים, כי אין שמן מנוע. אבל יש צורך בתחזוקת הבלמים, המתלים, ולעיתים גם החלפת נוזלים אחרים כמו נוזל קירור הסוללה או נוזל תיבת ההילוכים (יש דגמים חשמליים בעלי תיבות הילוכים).

 

תחזוקה

לרכבים חשמליים אין חלקים מכאניים מורכבים כמו ברכבי בנזין שיכולים להתקלקל עקב שימוש לא זהיר ברכב. מצד שני, יש המון מערכות טכנולוגיות ואלקטרוניות מורכבות שיכולות להשתבש מעת לעת. לכן גם במקרה הזה, אי אפשר לומר שזה יתרון על פני רכבי בנזין. פשוט תקלות מסוג אחד מוחלפות בתקלות מסוג אחר.

 

צריכת דלק

כאן מגיע היתרון האמיתי של רכבים חשמליים. אם לחשב פר קילומטר, עלות החשמל לעומת עלות הבנזין היא בערך רבע ואף פחות. זה אומר שלמרות שעל טיפולים ותחזוקה כנראה לא תחסכו, החיסכון בדלק הוא המשמעותי כאן – חיסכון של אלפי שקלים בשנה.

 

ביצועים

גם כאן אנחנו מסכימים שאכן מדובר ביתרון גדול מאוד על פני רכבי בנזין. לא רק שרכבים חשמליים מציעים הרבה יותר כוח זמין מתחת לדוושה הימנית המאפשר תאוצות מטורפות, זה גם לא גורם לנזק במנוע כמו ברכבי בנזין. זה יכול לשחוק יותר את הסוללה לאורך זמן, אבל את הכיף של תאוצה מהמקום ברכב חשמלי אי אפשר להשוות לשום דבר אחר.

BYD Seal U DMi

קריטריון

רכב בנזין

רכב חשמלי

זיהום אוויר

פליטת מזהמים נמוכה ברכבים מודרניים

אין פליטת מזהמים ישירה, אך חשמל מיוצר בתחנות כוח מזהמות

טיפולים

כוללים החלפת שמן, פילטרים ובדיקות תקופתיות

אין החלפת שמנים, אך יש תחזוקת בלמים ונוזלים אחרים

תחזוקה

תקלות במערכות מכאניות

תקלות במערכות טכנולוגיות ואלקטרוניות

צריכת דלק

עלות גבוהה בשל מחיר הדלק

עלויות נמוכות משמעותית לעומת בנזין

ביצועים

סטנדרטיים ברוב הרכבים, ביצועים גבוהים עולים הרבה

תאוצות גבוהות וכוח זמין מתחת לדוושה

 

מחפשים רכב חדש או יד שנייה?

מתלבטים? קבלו ייעוץ חינם מצוות המומחים שלנו.