האם אחזקה של רכב בנזין זולה יותר? כנראה שלא

קופרה לאון החדשה

בישראל כמו בישראל, הכל יקר יותר. לכן, כל הוצאה, גם אם היא לא מרגישה משמעותית, כשמגיע רגע התשלום היא יכולה להכביד מאוד. לכן בחירת רכב אמין שעלות התחזוקה שלו מינימאלית היא קריטית לנהג הישראלי. מעבר לכסף שתשלמו על הטיפולים והתיקונים במוסך, יש גם לקחת בחשבון את זמן העבודה שאתם מפסידים באותו יום. לכן עולה השאלה: אחזקה של איזה רכב זולה יותר – בנזין או חשמלי?

ליפמוטור C10

היתרונות של אחזקת רכב בנזין

רכב בנזין הוא רכב המצויד במנוע בעירה פנימית שמחובר לתיבת הילוכים לשימוש יעיל יותר בכוח ומשם הסיבוב עובר אל הגלגלים. רכב בהנעת בנזין נשמע על פניו פשוט יותר בגלל שזה מה שאנחנו מכירים ועל זה מבוססת תעשיית הרכב ב-100 השנים האחרונות. לרכב בנזין יש המון יתרונות על פני רכב חשמלי כאשר יש 2 מרכזיים שאי אפשר להתעלם מהם:

 

1.משקל הרכב

לרכב בנזין אין "משקל עודף" כמו הסוללה ברכבים חשמליים. זה משפיע על הנמרצות והדינאמיות של הרכב וזה הופך את הבלימה ליעילה יותר, מערכת המתלים עובדת פחות קשה והצמיגים נשחקים פחות. בזכות יתרון המשקל, כל הקומפוננטים האלו מצריכים הרבה פחות תחלופה ותחזוקה לעומת רכב חשמלי.

 

2.תחושות בנהיגה

רכב בנזין מאיץ בליווי דרמתי של רעש מנוע והעברות הילוכים. זה תורם למוחשיות ולחוויה אוטנטית יותר כאשר רוצים לנהוג ברכב בצורה דינאמית. יש מד סל"ד, הורדת הילוכים בעת סחיטת דוושת התאוצה ויכולת לבלום גם עם תיבת ההילוכים. כל אלו נותנים תחושה שאי אפשר לקבל ברכב חשמלי.

סובארו BRZ החדשה

החסרונות של אחזקת רכב בנזין

אבל ליתרונות האלו של רכב בנזין יש מחיר. ראשית, יש לא מעט חלקים נעים שנשחקים עם הזמן והבלאי שלהם בלתי נמנע. זה אומר שחשוב מאוד להחליף שמן מנוע בזמן, להחליף פילטר שמן, להחליף פילטר אוויר, לשמור על תקינות תיבת ההילוכים ועוד. גם בגלל שיש כל כך הרבה מכאניקה מורכבת ברכבי בנזין, יש גם לא מעט מקום לטעויות ולתקלות שיכולות להיגרם אפילו ברכבי בנזין חדשים יחסית. בתיבת הילוכים ידנית הקלאץ' יכול להישחק, במנוע עם מגדש טורבו המגדש עצמו יכול להישרף ולהתעקם ועוד שלל תקלות שלעולם לא תשמעו עליהן ברכב חשמלי.

 

היתרונות של אחזקת רכב חשמלי

היתרון המובהק של אחזקת רכב חשמלי הוא אפס שימוש בדלק. אבל לא רק. למעשה, ברכב חשמלי אין כמעט חלקים מכאניים שנעים ונשחקים בתדירות כמו ברכב בנזין. המנוע עצמו עשוי מ-2 חלקים נעים ובדרך כלל הוא מחובר בתמסורת ישירה אל הגלגלים, בלי צורך בתיבת הילוכים. גם הסוללות לא מצריכות טיפולים מיוחדים, רק לוודא את עמידותן אחת לתקופה כדי להימנע מהתלקחות בלתי צפויה. בגדול, כל זה אומר שאם אתם בעלים של רכב חשמלי, תיאורית, אין שום צורך בטיפול עבור המנוע או הסוללה. הדבר היחיד שכדאי לבדוק בערך אחת לשנה (תלוי במה שמגדיר היצרן) הוא את תקינות הבלמים. ומה שציינו קודם בנוגע למשקל, ברכבים חשמליים מודרניים הבעיה נפתרת על ידי בלימת המנוע (בלימה אוטומטית בעת עזיבת דוושת התאוצה). לכן, נהוג לומר שאחזקת רכב חשמלי היא כשליש מעלות האחזקה של רכב בנזין (אפילו בלי לכלול את החיסכון בדלק).

הונגצ'י EHS7

החסרונות של אחזקת רכב חשמלי

החיסרון הגדול ביותר ברכבים חשמליים הוא ההתחדשות הטכנולוגית שלהם. כמו כל טכנולוגיה חדשה, עלות תיקון, החלפה ותחזוקה היא יקרה (במיוחד אם יש צורך להחליף רכיב אלקטרוני) וכמות המומחים שאפשר לסמוך עליהם שיבצעו את העבודה בצורה מיטבית היא די נמוכה. החיסרון הזה גם מביא לכך שיש יותר בעיות תוכנה ותקלות מערכת (מחשב). משהו שברכבי בנזין הפך לדי נדיר בימינו בגלל הניסיון שיש ליצרניות בספרה הזאת. אבל זה לא החיסרון היחיד של אחזקת רכב חשמלי. חיסרון נוסף הוא עלות הטיפולים שמגדיר היצרן. דבר ראשון שיכול לקרות לכם, שבטיפול תגלו לראשונה שיש תיבת הילוכים המחברת בין המנוע החשמלי לגלגלים ותיבת ההילוכים הזאת מצריכה החלפת שמן או תחזוקה אחרת שתעלה כמו החלפת שמן מנוע ברכב בנזין. דבר נוסף הוא מערכת הקירור של הסוללה, יש יצרניות שמחייבות את בעלי הרכבים להגיע למוסך מורשה (בגלל ענייני בטיחות) להחלפת נוזל הקירור והטיפול הזה יכול לעלות לא מעט כסף.

 

אז… האם אחזקה של רכב בנזין זולה יותר?

אם נסתכל רק על טיפולים שוטפים של שני רכבים עממיים, כאשר האחד חשמלי והשני בנזין, עלויות אחזקת הרכב החשמלי יהיו זולות לפחות בחצי. אבל, אם תבחרו ברכב חשמלי יוקרתי שהטיפולים עבורו יקרים ובמקביל תשוו לרכב בנזין פשוט שאתם עושים לו את הטיפולים בעצמכם, כנראה שהרכב החשמלי לא יהיה זול יותר. בגדול, השיקול המרכזי בבחירה בין שתי האפשרויות היא יותר עניין של נוחות ושחרור מהתלות בדלק.

סובארו פורסטר החדשה

מה אנחנו חושבים?

מי שקונה היום רכב חשמלי חושב מהראש לעומת רכישת רכב בנזין שהיא יותר רגשית. רכב בנזין נותן תחושות בנהיגה, מערב את הנהג בכל מה שמתרחש מתחת למכסה המנוע ויש תחושה של "נשמה" לרכב. לעומת זאת, רכב חשמלי הוא מדויק יותר, אמין יותר ופרקטי עבור מי שפשוט רוצה רכב שייקח אותו מנקודה א' לנקודה ב' בצורה נוחה, שקטה ובלי דרמות. ובכל זאת, לרכב החשמלי יש גם את היתרון של עלות הטעינה אל מול עלות הדלק כי נכון לעכשיו מחירי הבנזין ממשיכים לעלות ואילו מחיר קוט"ש, גם כשהוא עולה, זה באגורות בודדות שלא משפיעות במיוחד על הארנק. בנוסף, שימו לב שהשוונו בין שני קצוות: בנזין מלא וחשמלי מלא. יש גם פתרונות ביניים כמו רכבים היברידיים ופלאג-אין שאתם יכולים לקחת בחשבון בשיקול שלכם כאשר אתם מתכננים לקנות רכב חדש.

מחפשים רכב חדש או יד שנייה?

מתלבטים? קבלו ייעוץ חינם מצוות המומחים שלנו.