להוציא את מה שיש בבגאז'? בולשיט! איך לחסוך בדלק באמת

ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדשה

מדריכים רבים המספרים איך לחסוך בדלק בנהיגה משתמשים באותם טיפים כבר עשרות שנים ורובם לא רלוונטיים בכלל. רכבים מודרניים יודעים בדיוק כיצד לחסוך בדלק עבורכם ו-10 קילו נוספים בתא המטען לא באמת ישנו את הצריכה הממוצעת. כדי לחסוך בדלק צריך להכיר עקרון אחד מרכזי שישנה את כל מה שחשבתם על נהיגה. הגיעה הזמן שתדעו איך לחסוך בדלק – באמת!

כביש 90 מסלולי נהיגה בישראל

בעבר הטיפים כללו כל מיני שיטות לשמירה על הילוך גבוה כדי להיות בסל"ד נמוך, ללחוץ פחות חזק על דוושת התאוצה ולשחרר ולבדוק שלחץ הצמיגים תקין. כל זה נחמד אם אתם רוצים לחסוך בדלק בשנות ה-90. היום אתם תלמדו שיטה שלא רק תחסוך לכם בדלק, היא גם תשמור לכם על תקינות המנוע, תגרום לאנשים שנוסעים אתכם ברכב לאהוב אתכם יותר וסגנון הנהיגה שלכם יהפוך לבטיחותי יותר.

תאונה קלה בכביש

העקרון נשמע מאוד פשוט, אבל זה לוקח זמן ותרגול כדי ללמוד להשתמש בו בצורה נכונה ואפקטיבית. כל שעליכם לעשות הוא להימנע ככל הניתן מלחיצה על דוושת הברקס. כן, הכוונה היא לדוושת הבלמים, אלה שעוצרים את הרכב. איך זה מסתדר עם חיסכון בדלק? פשוט מאוד. כל לחיצה על דוושת התאוצה, דוושת הגז (הדוושה הימנית) מאיצה את הרכב כדי להגיע למהירות הרצויה. אתם צריכים ללחוץ עליה כמה שצריך כדי להגיע למהירות הרצויה. אבל, הטריק הוא לדעת מה המהירות הרצויה שאתם צריכים להגיע אליה. אם תזכרו את מה שרשמנו לפני 2 משפטים, תבינו שהמהירות הרצויה היא זאת שלא תצריך ממכם ללחוץ על דוושת הברקס. בשביל זה אתם צריכים תמיד להסתכל כמה שיותר רחוק על מה שקורה ומצפה לכם בהמשך הנסיעה. לצורך הדוגמה, אם אתם עומדים ראשונים ברמזור אדום בכביש עירוני, המהירות שתרצו להגיע אליה היא זו שתאפשר לכם להאט לפני הרמזור הבא כמעט בלי שימוש בדוושת התאוצה. זה אומר שאם הרמזור הבא קרוב, נניח שהוא במרחק של 150 מטרים, הלחיצה האופטימלית על דוושת התאוצה היא רק לצורך מעבר הצומת הראשונה ומשם לתת לרכב להתגלגל עד לרמזור הבא. במקרה כזה אפשר להאיץ למהירות של 20 קמ"ש בלבד ולשחרר את הדוושה.

ג'אקו 7

אבל, זה לא אומר שאתם אמורים לנהוג במהירות של צב בכל מקום. כי לפי העיקרון הזה, אם אתם עומדים ברמזור שאחריו מתחיל כביש מהיר ללא רמזורים או צמתים שיגרמו לכם להשתמש בדוושת הבלם, אתם יכולים ללחוץ חזק יותר על דוושת התאוצה בגלל שבכל מקרה אתם צריכים להגיע למהירות גבוהה (90-120 קמ"ש) ולהישאר בה. וזה לא ממש משנה אם תלחצו עליה חזק ותרפו כשתגיעו למהירות הרצויה או תלחצו מעט ותאיצו לאט עד לאותה מהירות. בגלל שיעברו עוד קילומטרים רבים עד שתצטרכו לשחרר את דוושת התאוצה ולהתכונן לבלימה.

יונדאי טוסון החדשה

דוגמה נוספת היא כאשר אתם נוהגים בעומס תנועה. ברוב המקרים, אין בכלל צורך ללחוץ על דוושת הגז. כי שוב, לפי העיקרון שצריך להימנע ככל האפשר מלחיצה על דוושת הבלימה, אתם רוצים לתת לרכב שלכם להתגלגל בחופשיות. בלי גז ובלי ברקס. וכן, גם אם זה אומר שייפתח קצת פער ביניכם לבין הרכב שלפניכם ורכב אחר ישתחל במרחב הזה. זחילה בפקק לוקחת את אותו הזמן לכולם. אם חשבתם שאם יהיו 120 רכבים לפניכם עד היציאה הבאה או 122 רכבים לפניכם (כי 2 'חתכו' אתכם בדרך) ישנה את קצב הנסיעה שלכם או את זמן ההגעה שלכם, אתם טועים. כשהמטרה שלכם היא לחסוך בדלק, שחררו את האגו ותנו לאחרים לשרוף את הדלק שלהם על שום כלום.

טי קרוס

האם דברים בתא המטען משפיעים על צריכת הדלק?

האמת היא, שאם לא מדובר בשקי מלט או מקרר של 1,200 ליטר, ההשפעה על צריכת הדלק היא כמעט אפסית וכדי למדוד אותה צריך לעבור אלפי קילומטרים. כי מה שבאמת משפיע על צריכת הדלק זה משקל. לכן אפילו קניה גדולה בסופר-מרקט, שמגיעה אולי למשקל של 15-20 קילו, לא תהפוך את הרכב שלכם לשתיין. משקל אמיתי, שמשפיע על צריכת הדלק, ואתם אפילו לא מודעים אליו, זה הנוסעים ברכב. אדם ממוצע שוקל לפחות 70 קילו, וזה רק אחד. ככל שיש יותר אנשים איתכם ברכב כך גם צריכת הדלק עולה. לכן, הטיפ היחיד שאנחנו יכולים לתת לכם במקרה כזה, הוא לנסוע לבד כשיש לכם נסיעה ארוכה וצריכת הדלק היא בעדיפות עליונה.

KGM טורס

מה עוד משפיע על צריכת הדלק?

יש דבר נוסף שלא מדברים עליו בישראל כי הוא די נדיר אצלנו, זה דלק מהול. יש תחנות דלק שמסוגלות לערבב את הדלק שהן מוכרות לכם עם נוזל אחר, זול יותר, כדי להרוויח יותר על כל ליטר או כדי למכור לכם אותו במחיר מופחת. אנחנו לא אומרים כמובן שמחיר הדלק משפיע על האיכות שלו, אבל אם תדלקתם בתחנת דלק ומיד אחר כך שמתם לב שצריכת הדלק שלכם עלתה למרות שלא שיניתם את סגנון הנהיגה שלכם, ייתכן שזאת הסיבה. זה קורה בגלל שרק חלק מהנוזל שמגיע לתוך המנוע הוא דלק שנשרף וגורם למנוע להסתובב והשאר פשוט מתאדה ואולי אפילו גורם לנזק. בישראל זה מאוד נדיר שתחנת דלק תבצע עברה כזאת ותערבב את הדלק שלה עם חומר אחר. אבל דעו שבחו"ל, בעיקר במדינות מתפתחות, בהן האכיפה דלה, זה בהחלט יכול לקרות וככה בעצם יוצא שדלק שקינתם בזול לא שווה גם את הגרושים ששילמתם עליו.

סובארו פורסטר החדשה

סיכום

– הימנעו מלהשתמש בדוושת הברקס. שימו לב להמשך הדרך ואל תאיצו יותר מידי.
– המשקל העודף של הרכב מגיע בעיקר מהנוסעים. אם יש אפשרות, סעו לבד.
– תדלקו בתחנות דלק מורשות ואם בכל זאת תדלקתם בתחנה שאינה מוכרת לכם, שימו לב אם צריכת הדלק עולה אחרי התדלוק.

רכבים שיכולים לעניין אותך