קופרה פורמנטור VZ – מבחן דרכים

קופרה פורמנטור החדשה

לקחנו את הקופרה פורמנטור VZ החדשה לנסיעה בכביש 446, אזור בית אריה, כדי לגלות למה היא מסוגלת.

ההיסטוריה של המותג

מותג סיאט נקנה בידי קונצרן VAG בסוף שנות ה-80 ונמצא בחסותה בהתאם לעיקרון פשוט: ייצור רכבי פולקסוואגן בעיצוב צעיר יותר במחיר נמוך יותר. בשנות ה-90, סיאט הצטרפו למרוצי הראלי עם איביזה בדגם מרוצים בשם איביזה GTI ואחר כך השם שונה לאיביזה קופרה (קיצור של Cup Racing). האיביזה קטפה גביעים ולאור ההצלחה סיאט השיקו דגמי קופרה לכבישים הציבוריים. גרסאות הקופרה של סיאט חלקו את אותם המכלולים והטכנולוגיות שברכבי פולקסוואגן GTI החל מפלטפורמות שעל בסיסן ייצרו את הדגמים שלה ועד למנועים, תיבות הילוכים, מתלים, בולמים וכו'. לאור הצלחת המכירות של גרסאות הקופרה, סיאט השיקה בשנת 2020 את מותג קופרה ה"עצמאי". כעת מי שרוצה סיאט ספורטיבית מקבל הרבה יותר מזה – מיתוג מחדש, ספורטיבי יותר, מאובזר ומעוצב יותר.

 

מי זאת קופרה פורמנטור VZ?

בשנת 2021 הושקה בישראל הפורמנטור VZ, דגם ייחודי למותג קופרה, אין גרסה "לא ספורטיבית" שלו בידי מותג סיאט או רכב דומה/מקביל לקונצרן פולקסוואגן. הפורמנטור זה למעשה קרוסאובר קרבי עם קווי מתאר ברוטאליים, צללית נמוכה, גלגלים רחבים ומבנה שלדה ספורטיבי כמו ברכבי ספורט קופה כאשר מיקום מושב הנהג נמצא מעט יותר קרוב לסרן האחורי מאשר לקדמי. הפורמנטור מגיעה לישראל בשתי גרסאות דומות באבזור אך שונות באופן ניכר ביחידות ההנעה: גרסת 1.5 ל' וגרסת VZ. גרסאת ה-VZ זו גרסת הביצועים הספורטיבית שמיועדת לנהיגת מסלול ולכבישים מפותלים במהירויות גבוהות. ה-VZ חולקת את אותם המכלולים עם פולקסווגן גולף R, ההאצ'בק החמה ביותר של פולקסווגן.

קופרה פורמנטור החדשה

חווית נהיגה ספורטיבית

הדבר הבולט ביותר כבר מהנסיעה הראשונה בפורמנטור זאת תחושת הגוי לא שגרתית בגלל שמיקום הנהג נמצא רחוק מחרטום הרכב ומכסה המנועה הארוך שניתן לראות מפנים הרכב. בבעיטה בדוושת ההאצה מגיעים ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-5 שניות. זאת יכולת האצה דומה לשל רכבי ספורט שעולים פי 3 ממנה כמו פורשה מקאן ומרצדס GLC AMG. הביצועים האלה מתקבלים ממנוע טורבו בנזין 4 צלינדרים בנפח 2.0 ליטר שמפיק 310 כוחות סוס. המנוע משודך לתיבת הילוכים רובוטית DSG7 כפולת מצמדים. המשמעות היא שבכל מהירות נסיעה ניתן להאיץ באופן מיידי לעקיפה, ניתן לשגר את הרכב בפניות בעליות חדות ויחד עם הנעת ה-4 על 4 אין כמעט היגוי יתר או תת היגוי, אפשר לעשות כל פניה כמעט בכל מהירות, הכל תלוי ביכולות הנהג.

 

חווית נהיגה יום-יומית

בסופו של דבר, הרוב המוחלט של הנסיעות ברכב פרטי מתבצעות בנהיגה בכבישים עירוניים, שיוט בכבישים מהירים וזחילה בפקקים. כדי לשדרג כל נסיעה, הפורמנטור VZ מצוידת ב-10 רמקולים וסאבוופר של חברת Beats, גג פנוראמי מלא, חימום מושבים והגה, מערכת בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אזורים, תאורת אוירה, משטח טעינה אלחוטי לטלפון נייד, מושבים ספורטיביים איכותיים משולבים עור בסגנון באקט, מסך מולטימדיה בגודל 12 אינץ' ולוח מכוונים דיגיטלי (Virtual Cockpit) בעל תצוגות משתנות. המתלים של הפורמנטור הם אדפטיביים וזה אומר שקשיחותם משתנה בהתאם למצב הנהיגה. במצב "קופרה" הם קשיחים יותר לאחיזת כביש גבוהה ובמצב "קומפורט" הם מתרככים וסופגים בצורה טובה שיבושים מהכביש. בשורת המושבים השנייה יש מספיק מרווח ל-2 נוסעים וכולל כיסאות עור נוחים, בקרת אקלים עם פתחי מיזוג ושקעי טעינה.

קופרה פורמנטור החדשה

עיצוב חיצוני

החלק האחורי הוא דווקא המעניין יותר לדעתנו בגלל ששם נמצאים צמד אגזוזים כפולים שיודעים לנגן צלילים ממכרים שמגיעים מהמנוע. ביניהם נמצא דיפיוזר פלסטיק ומעל כולם תא מטען בפתיחה חשמלית. על תא המטען, מקצה לקצה, תאורת לד מלאה באותו קו עיצובי כמו שאר דגמי קופרה. מצד הרכב אי אפשר לפספס את חישוקי ה-19 אינץ' המעוצבים שבקושי מצליחים להסתיר את הקליפרים הגדולים שגם עליהם ניתן לראות לוגו קופרה בצבע נחושת. הקימורים מצידי הרכב הם חדים ואגרסיביים, נותנים תחושה שנעשו בידי חרב סמוראי. במעבר אל החזית מגלים כמה ארוך מכסה המנוע ותחתיו כונסי אוויר וגריל מסיבי שעליו הלוגו של קופרה. התאורה הקדמית גם היא מסוג פול לד באותו קו עיצובי כמו דגמי קופרה האחרים.

 

סיכום

במחיר התחלתי של 260,000 ₪ קופרה פורמנטור VZ זה הקרוסאובר הספורטיבי המשתלם ביותר בשוק הרכב בישראל. אין לו מתחרות באותה הקטגוריה ובאותו טווח מחירים ולדעתנו היא אפילו מעניינת יותר מאחותה הקופרה לאון שאינה כוללת הנעה לכל ארבעת הגלגלים, המנוע שלה מעט חלש יותר.

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו