איך לבדוק רכב יד שניה? כל התשובות לכל השאלות

בדיקת רכב יד שניה

כשביקשתי לקנות את המכונית הראשונה שלי (פיג'ו 205 זיכרונה לברכה), לא היה לי מושג איך אני צריך להתנהג מול המוכר בעת רכישת הרכב.

לא ידעתי איזה שאלות אני צריך לשאול, מה להגיד ומה בדיוק לבדוק כדי שלא אכנס לסטטיסטיקה של עוד ישראלי "שדפקו" אותו בעת רכישת רכב יד שניה. 

מקרא:
הקדמה
סבלנות ברכישת רכב
מה לעשות בזמן הפגישה
בדיקה מכנית
שאלות שצריך לשאול בעת רכישת רכב

 

רכישת רכב יד שניה

רכישת רכב יש שניה היא עסק לא פשוט לכל אדם שהוא לא מכונאי רכב. להבדיל מרכב חדש, מדובר ברכב שכבר עבר מספר קילומטרים ויכול להחביא בתוכו מספר בעיות מכאניות שאתם לא יכולים להיות מודעים אליהם.

תכלס', גם מכונאי רכב שבוחן את הרכב מחוץ למוסך יכול לפספס כמה דברים שאין לו מושג שהם קיימים. 

אז איך אפשר לעבור בצורה הטובה ביותר בדיקה של רכב יד שניה? בעצם, איזה שאלות צריך לשאול כדי לקבל את כל המידע על הרכב, לפני שאתם לוקחים אותו לבדיקה במכון בדיקה מורשה? הנה הן לפניכם: 

 

בדיקת רכב יד שניה: לפני הפגישה

תקציב: כולם אומרים שהצעד הראשון בדרך לקניה של רכב יד שניה הוא קודם כל להגדיר לעצמך מה התקציב שאתה מוכן להוציא על רכישת הרכב?

כשאתה סגור על המחיר שאתה יודע שאתה לא יכול לעבור אותו אתה בעצם מצמצם את האפשרויות של סוגי הרכב ושנתון הרכב שאתה מסוגל לרכוש ויודע באיזה רכבים להתמקד יותר על פני רכבים אחרים. 

שימוש: דבר שני, אתה צריך לדעת איזה סוג רכב אתה רוצה לקנות: אתה בעל משפחה? רוב הסיכויים שתצטרך רכב משפחתי סטנדרטי מסוג סדאן עם תא מטען מרווח לשים בתוכו חפצים ולא רכב קבריולה.

אתה צעיר שרוצה לעשות רושם? רוב הסיכוי שתבחר ברכב 'קופה' או רכב ספורטיבי קטן או גדול. 

בדיקת רכב יד שניה

ממי קונים? כיום ישנם כמה אפשרויות לרכישת רכב יד שניה: ניתן לרכוש בצורה הקלאסית כמו בעבר מידי בעלים פרטיים של רכב או ממגרשי רכב שנמסרו להם רכבים פרטיים או רכבי ליסינג פרטי או מימוני.

ניתן לרכוש גם מידי חברות הליסינג עצמן שמוציאות את רכביהן למכירה לאחר 3 שנות שימוש, בסוכנויות רכב או אפילו מידי יבואן הרכב עצמו שמציע אף הוא רכבי יד שניה מדגמי הרכבים שהוא משווק. 

סבלנות

סבלנות: דבר אחרון, סבלנות. זה חשוב כי אנחנו תמיד נתקלים פתאום בסוג רכב שמעניין אותנו ומפחדים "לפספס" אותו לפני שיקנו אותו אחרים, אבל לא תמיד הרכב הזה הוא המתאים לנו ביותר.

בהרבה מקרים נמצא רכב שעובר את התקציב שלנו, שלא ביררנו מספיק פרטים עליו או על הבעלים וזה יכול לפגוע בנו בשלב מאוחר יותר.

לכן סבלנות היא תכונה מצוינת למי שרוכש רכב יד שניה – יש המון רכבים למכירה ואם פספסתם רכב אחד יבוא אחר במקומו. 

 

בזמן הפגישה

להסתכל על הרכב ביום: אם כבר החלטתם על הרכב שאתם מעוניינים בו ההמלצה היא ללכת לפגישה רק באור יום. רוב הסיכויים שלא תצליחו לראות פגמים או מכות קטנות שקיימות הרכב בשעות החושך ולכן תקבעו פגישה באור יום. 

הרכב משועבד? ראיתם רכב שאהבתם ומתאים לכם, חלק מהבדיקה הראשונית הוא לוודא שהרכב אינו משועבד לאף גורם. איך עושים זאת? פונים למשרד הרישוי או רשות התאגידים עם פרטי הרכב ומקבלים את כל המידע עליו. 

כיום ניתן לקבל את כל המידע דרך אתר משרד הרישוי באינטרנט. ניתן גם לפנות לרשם המשכונות ורשם החברות ולבדוק זאת גם דרכם או דרך דואר ישראל (אך עלות התשלום אצלם תהיה יקרה יותר בהשוואה לרשם המשכונות). 

אמר לכם האדם בפגישה שהוא מוכר את הרכב עבור מישהו אחר? דרשו לראות ייפוי כוח מטעם מוכר הרכב ותוודאו שלא מדובר ברכב גנוב.  

היזהרו ממספר שחוק: אם מספר הרכב או שלדת הרכב שחוקים, ההמלצה שלנו היא לא לקנות את הרכב כי אתם לא באמת יודעים מה המקור שלו ולא תוכלו להשוות אותם מול מסמכי הרכב והרישיונות על מנת לדעת שזה אכן הרכב המקורי כפי שמופיע ברישיונות. 

 

מבחינה מכנית מומלץ לבדוק על הפרטים הבאים

בדיקה כללית: כמה קילומטראז' עבר הרכב? התניעו את הרכב והקשיבו שפעולת המנוע תקינה, הסתכלו על מה שנפלט מהאגזוז בעת פעולת הרכב (עשן כחול – בעיה בשסתומים).

לחצו על הגז ובדקו האם הוא תקין, האם בלם היד עובד? האם החלונות החשמליים והווינקרים כולם עובדים? האם המזגן עובד? המגבים ומי המגבים? האם סגירת הדלתות תקינה? האם תא המטען של הרכב יבש וללא סימני רטיבות? 

בדיקת מכסה המנוע: בחנו את מכסה המנוע בעיקר על מנת לגלות אם קיימות בו נזילות שמן או רעש חריג מהרדיאטור (החלק הקדמי של הרכב מאחורי הפנסים).

חשוב לוודא שלא יוצא עשן כלשהו מהמנוע ע"י לחיצה מהירה על דוושת הגז (היעזרו בעוד חבר).

בדיקת המצבר: אם כבר פתחתם את מכסה המנוע חשוב לבדוק גם את מצבר הרכב. על גבי כל מצבר רשום תאריך הייצור שלו, במידה ועברו 3 שנים מתאריך זה, הדבר מעיד על כך שהמצבר קרוב לסיום. 

בדיקת הרכב בנסיעה: התחילו בנסיעה, בדקו שהעברת ההילוכים ברכב תקינה, בדקו שהיגוי הרכב מבוצע באופן תקין וחלק וללא בעיות ורעשים בסיבובי הרכב מכיוון הגלגלים.

בדקו שהרכב מאיץ בצורה טובה, בדקו שהבלמים והצמיגים תקינים, בדקו שהרכב אטום לרעשי רקע מבחוץ ובכלל תרגישו את הרכב בנסיעה ותגלו אם אתם אוהבים לנהוג בו. 

 

שאלות שצריך לשאול בעת בדיקת רכב יד שניה

איך יודעים שהרכב לא עבר תאונה? יש לשאול את המוכר ולנסות לגלות מתשובתו אם התשובה מספקת אתכם, יש לבדוק אם קיימים תיקוני צבע ברכב שמעידים על פגיעה מתאונה. יש לבחון את ספר הרכב אם קיים ולהשוות נתונים. 

איך ניתן לדעת שרכב שמוצג לכם כרכב בבעלות פרטית לא היה פעם רכב ליסינג או השכרה? פתחו את מכסה מיכל הדלק. במקרים רבים מצויים ברכבי ליסינג או השכרה מדבקות של 'דלקן' שמראות שהוא היה שייך לחברה. אדם פרטי לא שם דלקן ברכב. בנוסף, הדבר אמור להיות כתוב ברישיון הרכב. 

אחת המנורות ברכב לא נדלקת? לא תמיד מדובר בנורה שנשרפה, יכול להיות שקיימת בעיה חשמלית ברכב והבעלים ניתקו את המנורה על מנת שלא "יעלו" עליה בתואנה של מנורה שרופה שיש להחליף. 

מה עדיף? העברה בנקאית או תשלום בצ'ק? ההמלצה היא תשלום בצ'ק. אם תגלו בדיעבד שהרכב בעייתי או משועבד ניתן פשוט לא למסור את הצ'ק לעומת העברה בנקאית שבה הכסף כבר עבר למוכר הרכב.

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו

רכבים שיכולים לעניין אותך