יש מותגי רכב שלוקחים שם של מכונית ביצועים ושמים אותו על רכב חשמלי. יש מותגים שלוקחים מכונית קופה סקסית ומנפחים אותה ל-SUV משפחתי. ויש את BMW, שכנאה לא ממש הבינה מה היא רוצה להשיג עם ב.מ.וו M5 החדשה. לקחנו את הדור השביעי של BMW M5 למבחן דרכים ויש לנו מסקנות שלא ממש יעודדו אתכם.

היברידית נטענת
הדור השביעי של ב.מ.וו M5 הגיע לישראל. הוא ממשיך מורשת מפוארת של רכבי יוקרה ספורטיביים בעלי אופי שקט ואלגנטי. הפעם המתכון של BMW M5 השתנה ובמקום מנוע טורבו גדול, היא מצוידת במערכת הנעה היברידית נטענת שמאפשרת טווח נסיעה חשמלי של עד 67 ק"מ. בזכות זה, M5 מקבלת הטבות מס של רכב היברידי, עניין שמאוד לא מתאים ל-M5 אמיתית.

הספק כוח מטורף
כשהמנוע החשמלי לא עסוק בחיסכון בדלק, הוא מוסיף 194 כוח סוס ל-577 המתקבלים ממנוע V8 בנפח 4.4 ליטר. את המנוע הזה אנחנו מכירים מהדור הקודם רק שהפעם הוא עבר כמה שינויים קטנים. הספק הכוח הכולל עומד על 727 כוח סוס – הרבה יותר מכל ב.מ.וו M5 אי פעם. זה נשמע כמו הספק כוח לא הגיוני לשליטה אבל כדי להתמודד אתו ל-BMW M5 יש דיפרנציאל אחורי אקטיבי, מערכות טכנולוגיות שיודעות לרסן את המפלצת וחלוקת כוח לכל ארבעת הגלגלים. ניתן לשלוט על חלוקת הכוח ואם אתם רוצים לשרוף גומי, העבירו את הכוח לגלגלים האחוריים והצמיגים שלכם יתאדו. בהחזרה למצב 4X4 תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 3.5 שניות והמהירות המרבית היא 250 קמ"ש בגלל הגבלה אלקטרונית. זה נשמע מרשים מאוד אבל בהשוואה לדור הקודם של ב.מ.וו M5 מדובר בעגלה. בדור השישי, עם הספק של 591 כוח סוס, התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש לקחה רק 3.4 שניות.

משקל עצמי גדול מידי
זה בגלל שהדור הקודם שקל 1.85 טון וזה נתן יחס משקל-כוח של 319 כוח סוס על כל טון. ואילו במקרה של BMW M5 החדשה, יש הספק של 299 כוח סוס על כל טון. המשקל הכולל של המכונית עלה ב-600 ק"ג וזה הופך אותה לאחד הרכבים,שאינם חשמליים, הכבדים ביותר בשוק הרכב. היא כבדה יותר מה-SUV הגדול של לנדרובר – ריינג' רובר.

נהיגה בכביש נס הרים
החלק המעניין הוא להבין מה המגבלות של הטנק הזה כשלוחצים את דוושת התאוצה בכביש מעוקל. ב.מ.וו M5 לא איבדה מהמהירות שלה והיא עדיין מרגישה ספורטיבית במיוחד. האחיזה שלה גבוהה גם במצב הנעה אחורית. משהו במערכות האלקטרוניות של BMW M5 מצליח לטשטש לא רע משקל עצמי של 2.5 טון. אבל, בגלל המערכות האלה, חסר החיבור לכביש בנהיגה. ההגה מרגיש מנותק וגם הבלמים , פשוט עוצרים. שלא תטעו, אם המטרה שלכם היא לסיים את כביש נס הרים בזמן הקצר ביותר, אתם תצליחו. אבל החוויה לא תהיה מהנה כפי שהיא יכולה להיות בדור הקודם של ה-M5.

בחזרה לכביש 6
בנהיגה בכביש מהיר, אם תרצו לעקוף את הסקודה סופרב שלפניכם תוך מצמוץ, אתם יכולים לעשות את זה בהפעלת מצב BOOST שנותן אקסטרה כוח לתאוצות ביניים. זה מלווה בגרפיקה מגניבה ודרמה מלאכותית. אותנו זה מאכזב בגלל שב-M5 ציפינו לקבל את מרב הכוח ב"קיקדאון" פשוט כמו בכל מכונית ספורט. בלי טריקים ולחיצה על כפתורים משונים.

הגדרות מסורבלות
כשניסינו להגדיר בעצמנו את חווית הנהיגה שאנחנו מצפים לקבל מ-BMW M5, נתקלנו בהמון פונקציות שונות שלא ידענו כיצד הן ישפיעו על הנהיגה ומה באמת הדרך הנכונה להגדיר מכונית שיש לה כל כך הרבה ווריאציות. לנו זה גרם להרגיש מתוסכלים ואנחנו בטוחים שמי שיבחר לרכוש את הרכב הזה, ינסה את זה פעם אחת ויוותר על זה מאוד מהר. בנוסף לכך, גם הרעש של האגזוזים והמנוע נשמעים מלאכותיים ועיקר הסאונד בוקע מהרמקולים. מבחוץ הצלילים שקטים יחסית ולא מסגירים את זה שמדובר במנוע V8 עם 727 כוח סוס.

עיצוב שדורש שיפור
ב.מ.וו סדרה 5 היא איננה המכונית היפה ביותר וה-M5 מנסה ללכת על הקו של 'שרירים מוסתרים'. החזית החדשה פעורה לרווחה עם פתחי קירור גדולים, כונסי אוויר צדדיים חדשים לקירור מערכת הבלימה וגלגלי 21 אינץ' מקדימה ו-22 אינץ' מאחורה. בחלק האחורי של BMW M5 יש דיפיוזר אחורי חדש, יציאות פליטה מרובעות וספויילר קטן מכסה את תא המטען.

יוצאת מהכלל
אם המתחרות של ב.מ.וו M5 היו בעבר מכוניות סאלון כמו מרצדס E63 AMG ואאודי RS6, היום, בגלל המשקל הגבוהה שלה, אפשר גם להשוות אותה לרכבי SUV כמו למבורגיני אורוס ומרצדסAMG GLE63. ואם כבר הכנסנו למשוואה את ה-SUV האלה, אפשר גם להשוות לפורשה טאייקן החשמלית.

שורה תחתונה
בעקבות העליה במשקל, המעבר להנעת פלאג-אין היבריד והעיצוב השנוי במחלוקת, M5 משחיטה את המורשת שלה ומעריצים וותיקים כנראה יוותרו על הדור החדש. אבל, השינוי הזה יכול בהחלט להביא קהל לקוחות חדש שמעוניין לחסוך בצריכת הדלק והמשקל העצמי של הרכב לא ממש מעניין אותו, העיקר שיהיה מהיר. אנחנו לא מצפים מ-BMW M5 להיות בעלת גיר ידני, 2 כריות אוויר ובקרת יציבות כאופציה. אבל כן יש לנו הרגשה שהאבולוציה שאליה המותג פונה מאבד מהאופי שהיה לו. השימוש במערכת ההיברידית נראה כמו ניסוי לא מוצלח שירד בטעות לפס הייצור ולצערנו זה לא השאיר מקום לגרסה אמיתית של ב.מ.וו M5 עם מנוע V8 טווין טורבו מתחת למעטפת של מכונית סאלון יוקרתית וחווית נהיגה שמחברת באופן מושלם בין הנהג, למכונה ולאספלט.