כבר לא כל כך קל למצוא היום רכבים חדשים מהנים לנהיגה עם הנעה אחורית. עם השנים הפופולאריות והדרישה לרכבים עם הנעה אחורית ירדה ולכן הם כמעט ונעלמו מאדמת ארצנו. אבל, יש עוד כמה יצרניות ששומרות על המסורת ולצידן צצות יצרניות רכבים חשמליים שמעדיפות למקם את המנוע מאחורה.
למה לקנות רכב עם הנעה אחורית?
רכבים עם הנעה אחורית קיימים הרבה לפני ההנעה הקדמית. פורד מודל T והדגמים הראשונים של דיימלר-בנץ היו בעלי הנעה אחורית. ולא רק ההנעה, גם מיקום המנוע הנפוץ ביותר היה מאחור כמו למשל בפולקסווגן חיפושית ופיאט 600. הסיבה לכך שרכבים השתמשו בהנעה אחורית היא בגלל שזאת הטכנולוגיה שהייתה קיימת באותה תקופה. ברכבים שבהם המנוע מלפנים היה צריך למקם תיבת הילוכים מהמנוע אל מתחת לרצפת תא הנוסעים כדי שהנהג יוכל לתפעל אותה עם ידית ההילוכים שבינו לבין הנוסע. מתיבת ההילוכים היה צריך להעביר מוט הינע שיתחבר לגלגלים. בגלל שהמנוע מקדימה ואחריו ממוקמת תיבת הילוכים, לא הייתה אפשרות אחרת חוץ מלחבר מוט שעובר מתחת לרצפת תא הנוסעים עד לדיפרנציאל האחורי שיסובב את הגלגלים האחוריים. רכבים בעלי מנוע אחורי עבדו מעט שונה. המנוע שהיה נמצא בדרך כלל מאחורי הסרן האחורי, השאיר מקום לתיבת ההילוכים שתתחבר ישירות אל הסרן ללא צורך בגל הינע ובדיפרנציאל. לכן דווקא הרכבים הזולים יותר היו עם מנוע אחורי. בנוסף לכך, העברת המנוע לאחור השאירה מקום למערכות שונות ברכב מלפנים כמו בלמים, היגוי ומערכת החשמל שכללה גם מצבר. רכבים עם הנעה אחורית היו זולים יותר ופשוטים לתפעול. רכבים שהיו עם הנעה קדמית היו בנויים כך שהמנוע נמצא מאחורי הסרן הקדמי.
רכבים התחילו להשתמש במנוע קדמי מעל הסרן רק כאשר פותחה הטכנולוגיה של תיבות ההילוכים, בעיקר האוטומטיות, אשר חוברו לצד המנוע ולא מאחוריו או מלפניו ויחד עם זה גם פותח דיפרנציאל שאיפשר לחבר את תיבת ההילוכים לאחד הצדדים של הסרן ולא למרכז שלו. הטכנולוגיה הזאת גרמה לכך שתוך זמן קצר כמעט כל יצרני הרכב העממיים עברו להנעה קדמית. זה חוסך בעלויות הייצור ובעלות הרכב עבור הלקוח. רק רכבי יוקרה ורכבי ספורט נשארו עם הנעה אחורית. הסיבה לכך היא שכאשר המנוע נמצא מלפנים אבל ההנעה היא לגלגלים האחוריים, מערכת ההיגוי הינה טובה יותר באופן משמעותי. זה קורה בזכות משקל המנוע שיש על הגלגלים הקדמיים ובכך שאין להם צורך לעבוד כפול – גם לנוע לכיוון הנכון וגם להניע את כל הרכב. ההנעה האחורית משחררת עומס מהגלגלים הקדמיים וכמובן משפיעה על חווית הנהיגה. כמו כן, כאשר המנוע מספיק חזק הוא יכול לסבסב את הגלגלים האחוריים ובכך הנהג יכול לשלוט בהחלקת הרכב (דריפטינג).
4 רכבים עם הנעה אחורית שניתן לקנות בישראל
רכבים עם הנעה האחורית כבר לא נפוצים כפי שהיו אבל עם המעבר לרכבים חשמליים ועם הרצון של נהגים רבים ליהנות מחוויית נהיגה שרק רכבים עם הנעה אחורית יכולים להציע, יש לא מעט דגמים שניתן לקנות היום בישראל במחיר נגיש בעלי הנעה אחורית. בחרנו את ארבעת הרכבים האהובים עלינו מכל קטגוריה:
חשמלית קומפקטית – MG 4
מותג MG נקנה עד ידי חברת הענק הסינית -SAIC. המטרה של רכישת המותג, שהיה בעבר יצרן רכבי ספורט בריטי, הוא להיכנס לשוק הרכב האירופי. דגמי MG החדשים ברובם משתמשים בהנעה חשמלית וניחנים בטכנולוגיות לצד עיצוב שתוכנן בקפידה עבור קהל הנהגים האירופאי. MG 4 זאת מכונית משפחתית קומפקטית בעלת עיצוב ספורטיבי והנעה אחורית (אלא אם תבחרו בגרסת ה-X POWER בהנעת 4 על 4). המנוע החשמלי של MG נמצא מאחור ומחובר בתמסורת ישירה אל הגלגלים האחוריים. ביצענו מבחן דרכים ל-MG4 ולדעתנו מדובר באחד מהרכבים המשפחתיים בעלי הנעה חשמלית מהמהנים לנהיגה שניתן לקנות היום בישראל.
סדאן מנהלים – ב.מ.וו סדרה 3
ל-BMW יש מסורת של רכבים עם הנעה אחורית. כמעט כל הדגמים של היצרנית עד לאמצע שנות ה-2000 היו בעלי מנוע קדמי והנעה אחורית. לכן לב.מ.וו יש תדמית של רכבי מנהלים מהנים מאוד לנהיגה. ב.מ.וו סדרה 3 לא יוצאת דופן וגם לה יש הנעה אחורית כפי שתמיד היה. בגרסה הפשוטה תקבלו מנוע בהספק של 156 כוח סוס אשר לא יאפשר לכם כל כך ליהנות מחוויית הנהיגה שהמכונית הזאת יכולה להציעה. אבל בגרסת 330e יש מנוע חשמלי אשר מוסיף עוד כ-50 כוח סוס. ב.מ.וו סדרה 3 זה שילוב מושלם של רכבים מנהלים קומפקטי וחסכוני לצד חווית נהיגה ספורטיבית וסביבת נהג מוקפדת.
ספורט קופה יפני – סובארו BRZ
סובארו BRZ זאת מכונית ספורט טהורה אשר תוכננה ופותחה על ידי טויוטה. בגלל שטויוטה רצו להשתמש במנוע הבוקסר של סובארו הם הסכימו להם למכור את הדגם עם הלוגו של סובארו. BRZ אלא ראשי תיבות שמתורגמים לעברית כך: מנוע בוקסר, הנעה אחורית, פסגה. ניתן להבין מהשם שההנעה האחורית זה חלק מה-DNA של המכונית. סובארו BRZ מצויידת במנוע בוקסר בנפח 2.4 ליטר שמייצר הספק של 228 כוח סוס וניתן לבחור אותה עם תיבת הילוכים ידנית. עשינו לסובארו BRZ נסיעת מבחן ונהנינו מכל רגע איתה. היא קלה, קטנה, בעת חלוקת משקל טובה בין הסרנים ותא הנוסעים שלה חסר כל גימיק כדי למקד את הנהג רק בדבר החשוב באמת – נהיגה.
יוקרה סינית – BYD סיל
כמו ה-MG 4, גם BYD סיל מיקמה את המנוע החשמלי שלה מתחת לרצפת תא המטען וחיברה אותו ישירות לגלגלים האחוריים. אבל כאן הדמיון ביניהן נגמר. סיל זאת מכונית פרמיום-טק יוקרתית שפונה אל קהל לקוחות שונה והיא גם גדולה ויקרה יותר מה-MG 4. המנוע האחורי של סיל מייצר הספק של 312 כוח סוס ומלבד חווית הנהיגה המרשימה שהדגם מציע יש לו שפע של אבזור ותא נוסעים טכנולוגי במיוחד.