וולוו נרכשה בידי חברת ג'ילי הסינית ומאז היא בהתפתחות מתמדת אל עבר עתיד 100% חשמלי. וולוו ES90 החדשה זאת מכונית הסאלון החשמלית הראשונה של המותג (למרות שטכנית היא בתצורת האצ'בק) והיא מציגה טכנולוגיית הנעה חשמלית חדשה לגמרי של 800V. נכון לעכשיו היא נמכרת רק באירופה אך בקרוב היא אמורה להגיע גם אלינו.
מה את?
במבט ראשוני אפשר לחשוב שמדובר ברכב SUV. יש לה קו מותניים גבוה, מרווח גחון מכובד וחלק אחורי בצורת SUV קופה כמו ב-BMW X6. אבל ה-ES90 זה למעשה סדאן (או סאלון) עם פתיחת תא מטען בסגנון האצ'בק, כמו סקודה סופרב. הרעיון מאחורי בחירת תצורה לא שגרתית נבעה מתוך הרצון ליצור שימושיות מקסימאלית עבור משפחות, כי פונקציונאליות היא לא מילה גסה עבור הסקנדינבים. היא בנויה על פלטפורמה חדשה עם ארכיטקטורה של 800V המאפשרת טווח נסיעה ארוך יותר וטעינה מהירה יותר והיא מונעת על ידי מחשבי ליבה מהדור הבא. כמובן שכל זה עשוי תחת מעטפת של טכנולוגיות בטיחות פורצות דרך ועיצוב סקנדינבי מלוטש ומרשים כפי שוולוו יודעת לעשות.
עיצוב מעולם אחר
ניתן כבר להזמין את וולוו ES90 במספר מדינות באירופה אבל לישראל היא תצטרף מאוחר יותר אל היצע הדגמים החשמליים של היצרנית: וולוו EX30, וולוו C40, וולוו XC40. העיצוב החדשני של וולוו ES90 נשען על נוחות מרבית וזה כולל תנוחת ישיבה מוגבהת לנהג כדי לספק שדה ראייה פיקודי יותר על הכביש, קו גג מאוזן שמקנה מרווח ראש לנוסעים ודלת תא המטען הגדולה שנפתחת עם השמשה האחורית מספקת פתח טעינה נגיש יותר. מלפנים נמצאות יחידות התאורה בסגנון 'פטיש' המזוהות עם הוולוו החדשות אשר מקנות ניחוח סופר מודרני. מאחור יש פנסי LED בצורת C ויחידות תאורה נוספות על השמשה האחורית עצמה כדי ליצור חתימת אור ייחודית.
שימושיות סקנדינבית
תא המטען האחורי הינו בפתיחה חשמלית ומאפשר נפח הטענה של 424 ליטר עם פתח טעינה גדול ונוח לשימוש. בקיפול שורת המושבים השנייה נקבל שטח העמסה של 733 ליטר. תא המטען הקדמי הינו בקיבולת של 22 ליטר בלבד והוא מספק מקום אידיאלי לאחסון כבלי טעינה. בסיס גלגלים של 3.1 מטר נותן מרחב עצום לנוסעים היושבים מאחור וזה הופך את הספסל האחורי לשימושי גם עבור מבוגרים. החומרים בתוך תא הנוסעים נועדו להקנות אווירה ביתית בסגנון שוודי לתחושה של נינוחות ושלווה. וולוו ES90 מגיעה גם עם גג שמש פנוראמי מדור חדש שמונע חדירת קרני UV בשיעור של עד 99.9%. כמו כן, ברמת גימור בכירה תקבלו את החלון בגג עם רמת שקיפות משתנה. כדי שביום שמשי וחם אפשר יהיה לאטום את הזכוכית בלחיצת כפתור. בנוסף, וולוו לא ויתרו על מערכת לסינון האוויר בתא הנוסעים ומערכת בקרת אקלים מפוצלת ל-4 אזורים כדי שכל נוסע יוכל ליהנות מהטמפרטורה המתאימה לו.
חווית סאונד
וולוו ES90 בנויה בצורה מוקפדת עם בידוד רעשים מרבי כדי לאפשר שקט יוצא דופן בתא הנוסעים. יש 3 מערכות סאונד לבחירה כאשר היוקרתית ביותר כוללת לא פחות מ-25 רמקולים של מותג Bowers & Wilkins. הרמקולים פזורים בכל רחבי תא הנוסעים וזה כולל גם את משענות הראש והתקרה. חוץ מחומרה פסיכית, גם התוכנה של מערכת הסאונד נשלטת על ידי Dolby Atoms והיא מסוגלת לספק חווית סאונד של אולפני הקלטות ואולמות קונצרטים מהמפורסמים והאיכותיים ביותר בעולם.
מסכים עם מערכת ההפעלה של גוגל
לוח המחוונים ומסך המולטימדיה מופעלים על ידי ה-OS Google. לוח המחוונים כולל מסך בגודל 9 אינץ' עם המון מידע לשימוש הנהג וזה כולל גם תצוגה של גוגל מפות. מעליו יש תצוגה וירטואלית של מידע בסיסי יותר על השמשה הקדמית. מסך המולטימדיה המרכזי הינו בגודל 14.5 אינץ' וניתן להתקין עליו מגוון אפליקציות מהחנות של Google Play. דרכו ניתן לשלוט על כל מערכות הרכב וכן יש גם תצוגה של 360 מעלות ברזולוציה מדהימה סביב הרכב לכניסה ויציאה נוחה מחניות.
עדכונים אוטומטיים של בטיחות והנעה
"Superset מופעל על ידי מחשוב ליבה, וה-ES90 הוא רכב וולוו הראשון שמונע באמצעות מערך כפול של NVIDIA DRIVE AGX Orin," אומר אנדרס בל, מנהל ההנדסה והטכנולוגיה הראשי של וולוו. "זה הופך אותו לרכב החזק ביותר שיצרנו אי פעם מבחינת יכולות מחשוב ליבה. יכולת זו מאפשרת לנו לשפר עוד יותר את רמת הבטיחות והביצועים הכוללים באמצעות נתונים, תוכנה ובינה מלאכותית."
עד 700 ק"מ טווח
וולוו ES90 מציעה שתי תצורות הנעה עם שלוש רמות כוח שונות. גרסת הבסיס מגיעה עם מנוע יחיד בהנעה אחורית. וולוו מציינת שהוא מפיק 329 כוח סוס ומסוגל להאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 6.7 שניות. גרסת Twin Motor הבינונית כוללת מערכת הנעה כפולה עם שני מנועים חשמליים המפיקים יחד 442 כוח סוס ולפי וולוו, היא מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5.3 שניות. בראש ההיצע ניצבת גרסת Twin Motor Performance, שבה וולוו באמת דוחפת את הביצועים קדימה. כמו בדגם הביניים, גם כאן מותקן מנוע חשמלי על כל סרן, אך יחד הם מפיקים 670 כוחות וזה מספק נתון תאוצה של 3.9 שניות. ל-VOLVO ES90 שתי סוללות לבחירה כאשר הקטנה הינה בקיבולת של 88 קילוואט והגדולה הינה בקיבולת של 102 קילוואט. בזכות ארכיטקטורה של 800V ה-ES90 מסוגלת להוסיף 300 ק"מ של טווח נסיעה ב-10 דקות בלבד בעמדות טעינה מהירה של 350 קילוואט, ומציעה טווח נסיעה של עד 700 ק"מ לפי תקן WLTP.
מתי היא תגיעה אלינו?
נכון לעכשיו השיווק של וולוו ES90 בישראל מתוכן להתחיל במחצית הראשונה של שנת 2026. אין לנו עוד שום מידע בנוגע למחיר שלה. אנחנו כן יכולים לשער שהיא תעלה לא פחות מוולוו XC90 פלאג-אין היבריד שמחירה מתחיל ב-635,000 שקלים.