עם סוללה בקיבולת של עד 61 קוט"ש, אפשרות להנעת 4X4 ועיצוב דומה לזה של BZ4X, טויוטה מציגה את האורבן קרוזר. זאת טויוטה חשמלית זולה הבנויה על בסיס סוזוקי E ויטרה והיא צפויה להגיע אלינו לישראל בסוף 2025. בדקנו האם לטויוטה אורבן קרוזר יש מקום בשוק שלנו ומה ההבדל בעצם בינה לבין הדגם החשמלי של סוזוקי.
טויוטה מציגה דגם חשמלי שני
בזמן שהרבה יצרניות בעולם משקיעות את מרבית המשאבים שלהן בפיתוח רכבים חשמליים וחלק אף עושות זאת על חשבון רכבים בעלי מנועי בערה פנימית, טויוטה לוקחת את הזמן. נכון לעכשיו הדגם החשמלי היחיד שטויוטה משווקת הוא טויוטה BZ4X. רכב פנאי שטח בגודל דומה לטויוטה ראב 4 הפופולארית. כעת טויוטה חושפת רכב חשמלי זול על בסיס דגם שסוזוקי פיתחה והן יחלקו את אותה הפלטפורמה ואת אותה יחידת הנעה. השם שנבחר לדגם הזה הוא אורבן קרוזר.
טויוטה אורבן קרוזר
אל תתבלבלו, למרות השמות הדומים, אין קשר בינה לבין רכב השטח המיתולוגי טויוטה לנד קרוזר. אורבן קרוזר הוא קרוסאובר קטן במידות דומות לטויוטה יאריס ומיועד בעיקר לנהיגה בעיר ולהשתחלות נוחה לחניות צרות. טויוטה אורבן קרוזר נכנס לקטגוריה שהולכת ומתפתחת של רכבים חשמליים זולים כמו יונדאי אינסטר ו-BYD מיני דולפין. האורבן קרוזר הוא אח תאום של סוזוקי E ויטרה והם יהיו מיוצרים על אותו פס ייצור. שני הדגמים מאוד דומים גם בחיצוניות שלהם כאשר ההבדל העיקרי הוא בחזית. החלק הקדמי של טויוטה אורבן קרוזר מעוצב כמו טויוטה BZ4X כדי להדגיש את היותו רכב חשמלי מבית טויוטה. האורך שלו מפגשו לפגוש הוא 4.28 מטר ובסיס הגלגלים הוא 2.7 מטר (14 ס"מ יותר ממה שנקבל בטויוטה יאריס) וזה מאפשר מרחב פנימי נדיב מאוד בעיקר לאלו היושבים מאחור.
יחידות הנעה
טויוטה אורבן קרוזר יוצע עם 3 יחידות הנעה שונות. ההנעה הבסיסית לרכב חשמלי זול זה היא בהספק של 144 כוח סוס המועברים לגלגלים הקדמיים. הוא מוזנת מסוללה בקיבולת של 49 קוט"ש. האופציה השנייה היא מנוע חשמלי מעט חזק יותר המספק 174 כוח סוס ושילוב של סוללה בעלת קיבולת של 61 קוט"ש. הגרסה החזקה ביותר של טויוטה אורבן קרוזר מקבלת מנוע חשמלי אחורי בנוסף לזה שמלפנים אשר יספק 64 כוח סוס. לגרסה זו, בעלת הנעה כפולה (4X4) יש הספק משולב של 184 כוח סוס ו-30.6 קג"מ. היא תצויד באותה סוללה בעלת קיבולת של 61 קוט"ש. טויוטה לא מפרסמים נתוני ביצועים רשמיים. את אלה נקבל רק כאשר יחל השיווק הרשמי כנראה. אבל, אפשר לצפות שבגרסת הבסיס טווח הנסיעה יהיה בין 35-370 ק"מ בין טעינות, בגרסת הביניים זה יהיה סביב ה-420 ק"מ ובגרסה הבכירה כ-400 ק"מ בין טעינות.
מתי טויוטה אורבן קרוזר תגיעה לישראל?
נכון לעכשיו הדגם החשמלי היחיד של טויוטה בישראל זאת BZ4X. היא נמכרת כאן מאז 2022 במספרים נמוכים ביחס לדגמים אחרים של טויוטה. ככל הנראה, מהסיבה הזאת, טויוטה לא ממהרת להחליף את הדגמים ההיברידיים שלה ברכבים חשמליים. לכן טויוטה לא ממהרת לשווק ולייצר רכבים חשמליים וישראל היא לא אחד מהשווקים החשובים שלה להשקת רכב חשמלי זול. זאת גם הסיבה לכך שנראה את טויוטה אורבן קרוזר בישראל רק לקראת סוף שנת 2025.
האם גם סוזוקי E ויטרה תגיעה אלינו?
סוזוקי E ויטרה לא חולקת שום דבר עם סוזוקי ויטרה מלבד השם. היא פותחה על פלטפורמה חדשה לחלוטין המכונה פלטפורמת סקייטבורד. היא נועדה להעניק יציבות מבנית מוגברת ומרכז כובד נמוך יותר. קיימות שתי אופציות של סוללות, בדיוק כמו בטויוטה אורבן קרוזר, כאשר הקטנה היא בקיבולת של 49 קוט"ש והגדולה היא בקיבולת של 61 קוט"ש. הסוללות בנויות מתאי ליתיום ברזל פוספט (LFP) המיוצרות על ידי ענקית הרכבים החשמליים BYD. כמו כן, לגרסת ההנעה הכפולה תהיה טכנולוגיה שפותחה בשיתוף עם טויוטה המאפשרת מצבי נהיגה שונים לאחיזה מקסימאלית של כל ארבעת הגלגלים על גבי תנאי קרקע שונים. סוזוקי E ויטרה ייוצר במפעלי סוזוקי בהודו. רק כ-50% מהתוצרת תיוצא לשווקי העולם. הרכב יושק בהודו באמצע 2025 והגעתו לאירופה צפויה להיות בסוף אותה שונה. אנחנו לא בטוחים האם היא תגיעה לישראל בגלל שאלינו תגיעה כנראה טויוטה אורבן קרוזר במקום זאת. יש סבירות ששתיהן ישווקו בישראל במקביל אך כאשר רק 50% מהתוצרת בהודו מיועדת לייצוא, זה לא נראה אפשרי.
חוות דעת
טויוטה לא ממהרת להשיק רכבים חשמליים באותו קצב כמו יצרניות אחרות בעולם. היא נהנית מהתואר של היצרנית שמוכרת הכי הרבה רכבים בעולם גם ללא רכבים חשמליים. היא מציעה סדרה של רכבים היברידיים שמספקים חווית נהיגה חסכונית בדלק ללא חרדת טווח, ללא תלות בעמדות טעינה ועם אמינות מקסימאלית. פיתוח של פלטפורמה חדשה לרכבים חשמליים זה לא בראש ענייניה בגלל הסיכון הגדול שכרוך במהלך כזה והשקעה מסיבית בבניה של מפעלים חדשים, פיתוח סוללות ועוד. לכן הדגם החשמלי הראשון של טויוטה מבוסס על פלטפורמה שפותחה יחד עם סובארו עבור סובארו והדגם השני שאנחנו מצפים להגעתו פותח יחד עם סוזוקי עבור סוזוקי. לטויוטה זה לא משנה אם תרכשו את הרכבים החשמליים שלה או לא. לכן, אנחנו לא מופתעים מזה שהרכב החדש כמעט זהה לסוזוקי E ויטרה. אם אתם מעוניינים לרכוש רכב חשמלי זול, טויוטה אורבן קרוזר עשויה להיות אופציה טובה אך לא מעניינת. מלבדה יש עוד 3 דגמים בדרכם לישראל והם כנראה יציעו אלטרנטיבה טובה יותר: יונדאי אינסטר פולקסווגן ID.2 ו-BYD מיני דולפין.