טויוטה סופרה Final Edition: האחרונה בהחלט?

טויוטה סופרה GR

טויוטה סופרה היא תוצאה של מחויבותה של טויוטה לספורט המוטורי. ה-GR סופרה יוצרה מתוך לקחים וטכנולוגיות שיוצרו על מסלולי המרוצים בעולם. לכבוד שנת 2026, טויוטה משיקה גרסה מיוחדת לסופרה דור 5 בשם "מהדורה סופית" (Final Edition) – האם זאת גם הסופרה האחרונה?

טויוטה סופרה GR

האגדה חזרה לחיים

בשנת 2019, אקיו טויודה החליט להחזיר את הסופרה אחרי 17 שנים מאז שירדה מפס הייצור. במהלך ששת השנים האחרונות, טויוטה סופרה החדשה הוכיחה את עצמה על מסלולי המרוצים וכן גם ברחובות העיר. כדי לענוד את לוגו GR של חטיבת המרוצים של טויוטה, הסופרה הייתה חייבת לעמוד בסטנדרטים של מהנדסי Gazoo Racing ולעבור אינספור שעות נהיגה על מסלול המרוצים. ואכן, הסופרה GR החדשה רשמה הצלחה במספר טורנירים וזה כולל את פורמולה דריפט, סופר טוקיו ו-24 השעות של נורבורגרינג.

טויוטה סופרה GR

האם טויוטה סופרה החדשה זאת ב.מ.וו Z4?

לא בדיוק. טויוטה סופרה החדשה ו-BMW Z4 פותחו יחד והן משתמשות באותה פלטפורמה, אותו מנוע ויש להן את אותה תיבת הילוכים אוטומטית. יש לשתיהן את אותו מנוע מסדרת B58 של ב.מ.וו ואת אותה תיבת הילוכים ZF בעלת 8 הילוכים פלנטריים. אבל, מדובר בשני רכבים שונים כאשר תא הנוסעים והעיצוב החיצוני שונים לחלוטין האחת מהשנייה במיוחד אם להתחשב בכך שהאחת היא קופה 2 דלתות והשנייה היא רואדסטר עם גג נפתח. בנוסף, רמות האבזור שונות, ולמרות הרכיבים המשותפים, כל יצרן כייל את הרכב בהתאם לאופי המותג שלו. הסופרה מכוונת לחוויית נהיגה ספורטיבית וחדה, בעוד ה-Z4 מציעה חוויית נהיגה נינוחה יותר. כמו כן, הסופרה מגיעה גם עם תיבת הילוכים ידנית בזמן של-Z4 יש רק גרסה אוטומטית.

טויוטה סופרה GR

משתבחת עם השנים

לעומת מה שמקובל בתעשיית הרכב, להשיק אחרי 3-4 שנים מתיחת פנים לדגם ולאחר 2-3 שנים נוספות להציג דור חדש, טויוטה סופרה שודרגה בכל שנה עם מהדורות מיוחדות שרק השתבחו עם השנים. טויוטה סופרה GR קיבלה את כל החידושים הטכנולוגיים הכי מתקדמים שיש לחטיבת המרוצים של טויוטה להציע כדי לספק חווית נהיגה משופרת. היא מותאמת גם עבור נהיגה בכבישים מפותלים – איפה שבאמת חובבי נהיגה ירצו ליהנות מהרכב. לכן יש לסופרה החדשה בלימה משופרת, מתלים מעודכנים, קשיחות מרכב מוגברת, כוונון אופטימלי ואווירודינמיקה משודרגת. כל אלו נועדו לספק תחושת ביטחון בכל מהירות להנאה מקסימלית.

טויוטה סופרה GR

מה חדש ב-Final Edition?

יש לא מעט חידושים במהדורה האחרונה של טויוטה סופרה GR וזה כולל תוכנה מעודכנת עבור הדיפרנציאל האלקטרוני להפחתת תת היגוי, בלמים של BREMBO עם דיסקים מוגדלים ומתלים ושלדת מרכב משודרגים לחיבור חזק ויציב יותר בין הרכב לכביש. כמו כן, בולמים אלקטרוניים רספונסיביים ועיבוי המייצב הקדמי תורמים לשיפור ביצועים. חיבור טוב יותר בין השלדה למרכב מושג בעזרת תותבים מחוזקים במתלה הקדמי ותושבות גומי מחוזקות למסגרת האחורית. בתחום האווירודינמיקה יש ספויילר חדש מקרבון פייבר, כנפיים בקשתות הגלגלים הקדמיות וכנפונים (SPATS) גבוהים יותר לגלגלים.

טויוטה סופרה GR

מה עוד מיוחד בגרסה הזאת?

ה-Final Edition מגיעה עם חישוקי גלגלים בצע שחור מט בקוטר 19 אינץ', ספויילר אחורי מבריק מסיבי פחמן וכיסויי מראות תואמים. בתוך תא הנוסעים של טויוטה סופרה החדשה מושב הנהג מרופד בעור ואלקנטרה עם רקמת GR, תפרים אדומים, חגורות בטיחות בצבע אדום ומכסה למחזיק הכוסות. בנוסף לעיצוב ה"סטנדרטי", יש גם חבילת עיצוב למי שמעוניין בכך בהשראת מכונית המרוץ GT4 EVO2. זה כולל הטבעת עיצוב גרפי חיצוני כפי שהיה בדגם המרוצים, ספויילר אחורי בצבע מט, צביעה שחורה לסמלים בצבע מט שחור ומראות בצבע אדום.

טויוטה סופרה GR
טויוטה סופרה GT4 EVO2

ביצועים משופרים

הביצועים של טויוטה סופרה החדשה מתקבלים ממנוע 6 צילינדרים בטור מבית BMW. המנוע הינו בנפח 3.0 ליטר ומוגדש טורבו. הוא מספק 382 כוח סוס ותאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 3.9 שניות בגרסה האוטומטית ו-4.2 שניות בגרסה הידנית. מי שיבחר בתיבת הילוכים ידנית יקבל אותה עם מערכת iMT. זאת תוכנה מותאמת ביצועים שכוללת סנכרון סל"ד בהורדת הילוכים. מי שרוצה לשלוט בהכל לגמרי בעצמו יכול לבטל אותה במצב נהיגה Individual. מצבי הנהיגה של טויוטה סופרה החדשה משפיעים על תגובת דוושת הגז, כיול מתלים והיגוי. מתלי ה-AVS המתקדמים מתאימים את עצמם לפי פני השטח ולפי תנאי הנהיגה.

טויוטה סופרה GR

טכנולוגיה ואבזור

כבר לא מקובל להפחית אבזור לטובת הורדה המשקל של רכבי ספורט. לכן בטויוטה סופרה GR לא תצטרכו להתפשר גם על הפינוק שבנהיגה יום-יומית. זה כולל מערכת מולטימדיה עם צג בגודל 8.8 אינץ' התומכת בקישוריות אלחוטית למכשירי אפל ולא פחות מ-10 רמקולים של מותג JBL הפזורים בתוך תא הנוסעים. משום מה, כנראה בגלל מחסור במקום בקונסולה, רק בגרסה הידנית תקבלו משטח טעינה אלחוטית לטלפון הנייד. כמו כן יש אפשרות לקבל תצוגה וירטואלית לנהג על השמשה הקדמית. עבור הבטיחות, סופרה GR מאובזרת במצלמת רוורס, אורות גבוהים אוטומטיים, מד לחץ אוויר בצמיגים, מערכת לסיוע בזינוק בעלייה ועוד. כמו כן יש כמובן גם מערכות בטיחות מתקדמות למניעת התנגשות, זיהוי הולכי רגל, התרעה על סטייה מנתיב ובקרת יציבות. אם תרצו בקרת שיוט אדפטיבית תצטרכו לבחור בגרסה בעלת הגיר האוטומטי. בגרסה הידנית תצטרכו להסתפק בבקרת שיוט רגילה.

טויוטה סופרה

האם זו הסופרה אחרונה?

המהדורה המיוחדת Final Edition צפויה לצאת לשוק ב-2026, עם ייצור מוגבל של 1,300 יחידות בלבד, מתוכן 300 מיועדות לאירופה ויפן. עם זאת, טויוטה לא הכריזה רשמית על הפסקת קו הסופרה כולו. לפי דיווחים, החברה שוקלת אפשרות לפתח דור חדש של הסופרה, ייתכן עם הנעה היברידית או חשמלית, כחלק ממעבר רחב יותר של טויוטה לרכבים חשמליים.
אנחנו לא יודעים עד כמה זה יהיה תקף ללקוחות בישראל, אבל ברכישת טויוטה סופרה GR החדשה, כל רוכש מקבל חברות לשנה באיגוד המרוצים וזה כולל יום נהיגת מסלול בחינם והנחות לאירועים רשמיים.