מבחן דרכים ראשון לקרוסאובר חשמלי חדש: SERES M5

seres m5

הקרוסאובר החשמלי Seres M5, הידוע גם בשם Aito M5 ו-Huawei Aito M5, הוצג לראשונה בסין בשנת 2022. אז הציגה חברת האלקטרוניקה הסינית Huawei את הרכב הראשון שלה, אך בניגוד ל-Xiaomi, המודל החדש לא פותח מאפס, אלא תוכנן בשיתוף פעולה עם קבוצת התעשייה Chongqing Sokon, בהתבסס על דגם קיים – Seres 5, שהושק בשנת 2019. שני היצרנים הסינים חילקו את המשימות, כאשר Huawei הייתה אחראית על הרכיבים האלקטרוניים, ואילו קבוצת Sokon טיפלה ברכיבי הרכב. הוא הגיע לישראל וקיבלנו אותו ראשונים למבחן דרכים.

seres m5

שם הדגם

עם שמות הרכב המצב לא פשוט: עד מרץ 2023 הדגם נקרא Aito M5, ולאחר מכן שונה לשם Huawei Aito M5. אך בשווקים הבינלאומיים הוא הוצג כ-Aito M5, ובשנת 2024 קיבל את השם Seres M5. למרות שבסין הרכב מוצג הן כחשמלי מלא והן כהיברידי סדרתי, בשוק שלנו באופן רשמי נמכר רק הדגם החשמלי. אגב, למידע כללי, באביב השנה הוצגה בסין גרסה מעודכנת של ההיבריד Aito M5, שקיבלה שינויים מינוריים בלבד, כגון פגוש קדמי בעיצוב דמוי "חשמלי", עם גריל בגובה "הרצפה", וסלון מעט שונה, שבו נוספה למשל פלטפורמה לשני סמארטפונים.

 

היכרות ראשונית

ברגע שקיבלנו את המפתחות ל-Seres M5 הבנו מיד מדוע Huawei שיתפה פעולה עם קבוצת התעשייה Chongqing Sokon- רמת הגימור והחומרים ברכב היא בהחלט פרמיום. בניגוד לרוב הרכבים הסיניים, בתא הנוסעים כמעט ואין פאנלים מפלסטיק קשיח; אפילו דלתות הרכב מצופות עור, אם כי עור סינתטי, עם טקסטורה נעימה. הכיסים בדלתות גם ממולאים בחומר רך, ובקישוטים נעשה שימוש בפקק עץ טבעי ולא בחיקוי פלסטיק זול. בנוסף, תא המטען סגור לחלוטין בלוחות עם ריפוד רך, מה שהפתיע אותנו מאוד. כמובן, הכיסאות הנוחים עם הפרופיל הנכון ב-Seres M5 מצופים בעור Nappa טבעי, במקרה שלנו בגוון חולי נעים. גם לנהג וגם לנוסע הקדמי יש סט דומה של כוונונים חשמליים, כולל כוונון חשמלי של תמיכת הגב בשתי מישורים. הדבר היחיד שבו הסינים חוסכים הוא הכוונון החשמלי של ההגה, שניתן לכוון רק באופן מכני לגובה ולזווית.

seres m5
קרדיט: Seres Russia

תא נוסעים

תא הנוסעים של Seres M5 נראה מהצד פשוט יחסית, אך כשסוגרים את הדלת, יש תחושת שלמות והרמוניה, והתחושה היא של נוחות, כאילו הגעתם הביתה. במובן מסוים, זה מרגיש כמו מרצדס, לא פחות. מעצבי סרסM5 שיחקו עם מינימליזם והצליחו בזה. אין כאן פרטים מיותרים, מערך הכפתורים מצומצם למינימום, ובמרכז הקונסולה בולט רק ג'ויסטיק קטן ומסודר של תיבת ההילוכים האוטומטית, בצורה הרמונית וללא הפרעות.

 

טכנולוגיה בשיתוף Huawei

אנו חייבים לציין את העבודה המצוינת של Huawei, שהטמיעה בדגם את מערכת הקוקפיט החכמהOS Smart Cockpit על בסיס מערכת ההפעלה HarmonyOS שלה. מול הנהג נמצא מסך בגודל 10.25 אינץ' ברזולוציית HD, שמציג רק את המידע הנחוץ, כאשר כל אייקון וסימן קריאים היטב גם בנסיעה. במרכז, יש מסך מגע ענק בגודל 15.6 אינץ' ברזולוציית FullHD (ואולי אף יותר), שבו המידע מוצג בצורה ברורה ומובנת, וכל אדם שהשתמש אי פעם בסמארטפון יכול להבין אותו בקלות. הממשק כל כך נוח ואינטואיטיבי, שאפשר להתפלא מדוע אחרים לא אימצו אותו עדיין. לדוגמה, אם לוחצים פעם אחת על אייקון ה-Wi-Fi בפינה הימנית העליונה של המסך, נפתח חלון עם הרשת הנבחרת ומחוון כיבוי. אם לוחצים ומחזיקים על האייקון הזה, מופיעות אפשרויות הגדרות מתקדמות לבחירת רשתות ועוד. כל הפרטים בממשק עשויים ברמה גבוהה, ומרשים שהיצרן לא חסך והוסיף תמיכה בפרוטוקולים אלחוטיים של Android Auto ו-Apple CarPlay. אבל, כמובן, אם מתעמקים בפרטים, אפשר למצוא חסרונות במערכת של Huawei. למשל, השליטה המלאה על המיזוג האוויר עם המסך המגע לא מאוד נוחה, במיוחד בזמן נהיגה, במיוחד כשגם כיווני המיזוג מתכוונים רק שם. בנוסף, אין אפשרות לשלוט בנתוני ספר הטלפונים מלוח המחוונים, למרות שהמידע לגבי השיחות מוצג שם.

סרס M5
קרדיט: Seres Russia

חסרונות תא הנוסעים של Seres M5

ישנם גם חוסרים בנושא ארגונומיה בתא הנוסעים. לדוגמה, משטח עבור סמארטפונים עם טעינה אלחוטית מהירה של 40W יש רק אחד, ואין מקום להניח מכשיר נוסף בחלק הקדמי. ההחלטה לוותר על השכבה התחתונה של הקונסולה המרכזית גרמה לכך שכאשר מחברים כבלים ליציאות בצדדים — יש שני USB בצד הנהג (USB-A ו-USB-C) ואחד USB-C אצל הנוסע — אין מקום להניח את המכשירים המטעינים. בנוסף, הזרוע המרכזית עם מכסים שנפתחים כמו במרצדס לא מתוכננת בצורה טובה ומייצרת חריקות מתחת למרפק שלכם. אפשר גם לציין את השמשה הפנורמית הענקית, שמביאה יותר אור ונעימות לתא, אך בשמש היא הופכת לחמימה מדי, וההשחרה שלה לא עוזרת. כאן היה צריך להיות ווילון אוטומטי אטום, אך לצערנו, אין כזה. נציין גם את מערכת עזרי הנהיגה, ולא ברור מי היה אחראי עליהם, Huawei או קבוצת התעשייה Chongqing Sokon. למשל, בקרת השיוט האדפטיבית ב-Seres M5 שומרת על מרחק לא סביר, גם כאשר המרחק המינימלי נקבע. המרחק הזה כל כך גדול, שלרוב בפקקים רכבים סביבכם ינועו הלוך ושוב, ובמהירות בכביש המהיר תוכל להיכנס למשאית מבלי שהיא תרגיש. בנוסף, יש כאן גם עוזר שמתריע על רכבים מתקרבים בצדדים, שמודיע בקול “שימו לב, ישנה הפרעה!” או משהו בסגנון. בזמן שהוא מדבר, אנחנו כבר או מתארגנים לבד או נכנסים בהפרעה הזו, כי הקול הזה רק מסיח את הדעת יותר מאשר עוזר.

סרס M5
קרדיט: Seres Russia

תחושות בנהיגה

אבל בסך הכל, אפשר לסלוח על כל הבעיות ברכב Seres Aito M5, במיוחד אם מכבים את העוזרים ומבצעים הכל בעצמכם. הסליחה מגיעה בזכות ההתנהגות הדינמית וההנאה מהנהיגה. המנוע החשמלי עובד בצורה מצוינת, ההגה מדויק וברור, וההגה נעים עם תגובה משתנה. קרוסאובר חשמלי של סרס פשוט נכנס לפניות בקלות, הטיית המרכב מינימלית, ויש חיבור טוב להגה. לא קיבלנו כל כך הרבה הנאה בנהיגה ברכב סיני כבר זמן רב. הסוד כאן פשוט: למעשה, מדובר ברכב חשמלי, עם סוללה שממוקמת מתחת לרצפה ומספקת חלוקת משקל מצוינת. שני מנועים חשמליים, אחד מקדימה ואחד מאחור, מספקים יחד 489 כוחות סוס. הסוללה מיוצרת על ידי CATL בנפח 80 קוט"ש.

 

יתרונות SERES M5

אגב, האקוסטיקה ב-Seres M5 מאוד מרשימה; כמעט אין חדירה של רעשי רקע לתוך התא, וכך גם בעיר וגם בכביש המהיר אפשר לנסוע ולהתענג על מוסיקה בסאונד באיכות גבוהה. המתלים כאן מכוונים היטב; שיבושים קטנים ובינוניים כמעט ולא מורגשים, בעוד ששיבושים גדולים נבלעים בצורה טובה ואינם מטרידים את הנוסעים. ולגבי הנוסעים: בגובה של 190 ס"מ, יכולים לשבת מאחור בנוחות, ובספסל האחורי ישנם שני פתחי אוויר ומשענת מרפק מתכווננת, בנוסף לשני יציאות Type-C. גם שלושה אנשים יכלו לשבת בנוחות על הספסל. קרוסאובר חשמלי זה מכיל תא מטען בגודל 369 ליטר, שאינו גדול מאוד, אך בהחלט מספק. דלת תא המטען מצוידת במנגנון פתיחה חשמלי, ויש אפשרות לפתוח אותה באמצעות כפתור על הוו גרירה או באמצעות "בעיטה" מתחת לבמפר.

seres m5
קרדיט: Seres Russia

עיצוב

לא הזכרנו את העיצוב של הרכב, שמזכיר מבחוץ את ה-Porsche Macan, רק שהוא מעט מעוגל ומוארך יותר, עם מעבר חלק יותר על המרכב. לא נתפלא אם על יצירתו עבד מישהו שמגיע מפורשה. בסך הכל, החיצוניות של הרכב נאה ומעודכנת. Seres M5 נראה טוב מכל זווית. מעניין שפה מצטלבים פתרונות ישנים ומוכחים, כמו פנסים LED איכותיים ומוגבהים, עם חידושים בעיצוב כמו ידיות דלתות שזזות החוצה או תאורת LED אחורית עם מראה של גשר. למרות שהדגם שייך לקטגוריית הפנאי שטח (SUV) גובה הגחון שלו הוא כמו רכב משפחתי ועומד על 150 מ"מ בלבד.

 

מחיר SESER M5

מחיר ה-SERES M5 בישראל משתנה בהתאם לדגם ולתוספות, אך הוא נמצא בטווח של 224,000 עד 250,000 ש"ח. כדאי לבדוק אצלנו, בקפיטל מוטורס, את העלות שלו בתוכנית מימון המותאמת אישית עבורכם – להחזר חודשי נוח יותר.