אחרי שנחשפנו לעשרות תמונות מפוברקות שנעשו על ידי אמני פוטושופ וחובבי AI, סוף סוף טסלה משחררת את התמונות הרשמיות של טסלה מודל Y החדשה. כפי שניתן היה לצפות אחרי השקת טסלה מודל 3 החדשה, השינויים בדגם החדש אינם גדולים, ולמעשה, למי שכבר יש טסלה מודל Y, לא בטוח עד כמה הוא ירצה להוסיף כסף כדי לשדרג לגרסת 2025.
משמרים את ההצלחה
טסלה מודל Y זאת המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בעולם. הדור הראשון החל להימכר בשנת 2019. ההצלחה של הדגם גרמה לכך שנבנו מפעלי ייצור במדינות שונות, כולל סין וגרמניה, כדי לעמוד בקצב הייצור הדרוש. הדור הראשון של טסלה מודל Y מבוסס על טסלה מודל 3 כאשר השינוי העיקרי הוא בגובה. את המודל 3 מתחו כלפי מעלה ב-18 סנטימטר והוסיפו לה מיגוני פלסטיק חיצוניים כדי לגרום לה להיראות כמו קרוסאובר. טסלה מודל Y 2025, דור שני, ממשיכה באותה מתכונת וכפי שהמודל 3 החדשה התקבלה כמעט ללא שינויים. השינויים העיקריים שניתן לראות בתמונות אלה יחידות תאורה חדשות ופגושים מלוטשים יותר. גם תא הנוסעים נשאר דומה, ובעצם רוב השינויים הם טכניים.
התייקרות משמעותית
טסלה מתמחרת את הדגמים שלה על פי העיקרון הבסיסי ביותר בתורה הקפיטליסטית – לפי היצע וביקוש. מאחר והביקוש לטסלה מודל Y מהדור הראשון ירד, כך גם המחיר שלה. לכן, בשוק הגדול ביותר של המודל Y, (סין) בה כבר אפשר לקנות את טסלה מודל Y 2025 יש עליה משמעותית בביקוש וכן גם במחיר. אם להשוות את זה למחיר בישראל זאת התייקרות של כ-10 אלף שקלים לדגם הבסיסי בעל הסוללה הקומפקטית והנעה אחורית. למי שחשוב להתקדם לדגם החדש ביותר, תצטרכו כנראה לחכות מעט יותר זמן מרגע ההשקה בישראל כדי לרכוש אותה במחיר נמוך יותר. אבל, אם אתם מוכנים להסתפק בדור הנוכחי של טסלה מודל Y, כדאי לקנות אותה עכשיו, לפני שהמכירה שלה תיפסק ותוחלף על ידי הדור החדש והיקר יותר.
טסלה מודל Y הנעה אחורית – RWD
טסלה לא פרסמה את הנתונים של הדגם החדש באופן רשמי אך בשוק הסיני כבר החלה המכירה ואפשר לגזור משם את המספרים. גרסת RWD של טסלה מודל Y 2025 מציגה שיפור משמעותי בנתון התאוצה כאשר עכשיו היא מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 5.9 שניות לעומת 6.9 בדגם הנוכחי. גם טווח הנסיעה השתפר אבל לא מספר שהיינו מתרברבים בו: 466 ק"מ בין טעינות לעומת 455 בדור הקודם. לפי הנתונים שמוצגים אצל הסינים, הדור החדש מצויד במנוע אחורי בהספק של 295 כוח סוס וסוללה בקיבולת של 62.5 קוט"ש. לצורך השוואה, הדגם שמתחרה ישירות מול טסלה מודל Y בישראל זאת אקספנג G6. בגרסה הבסיסית שלה היא מציעה טווח נסיעה של 435 ק"מ והספק מנוע של 258 כוח סוס.
טסלה מודל Y טווח ארוך – LR AWD
בגרסת הטווח הארוך של טסלה מודל Y 2025 יש שיפור משמעותי יותר בנתונים. לגרסה זו יש הנעה כפולה כאשר המנוע האחורי מייצר הספק של 260 כוח סוס והמנוע הקדמי מייצר הספק של 184 כוח סוס. הסוללה ברצפת הרכב הינה בקיבולת של 78.4 קוט"ש והיא מאפשרת טווח נסיעה מרבי של 551 ק"מ בין טעינות. בדור הנוכחי מתקבל טווח קצר יותר ב-20 ק"מ. לפי הנתונים המוצגים בסין, השיפור בטווח הנסיעה מתקבל גם בזכות שיפור מקדם הגרר שהופחת מ-0.23 ל-0.22.
עיצוב חדש?
מהצד הפרופיל של טסלה מודל Y 2025 נותר זהה ולמעשה אי אפשר לראות שום הבדל בינה לבין הדגם הנוכחי. קווי המותניים מעל בתי הגלגלים, הקו שבתחתית הדלתות, הידיות, המראות, הכל נשאר בדיוק אותו דבר. השינוי העיקרי הוא בחזית כאשר את צמד הפנסים הגדולים מחליף פס תאורה צר הנמתח מקצה לקצה. את הפנסים הורידו נמוך יותר כמוקבל בקטגוריה והם מופרדים מחתימת האור. הפגוש הקדמי עבר ליטוש שהפך אותו למינימליסטי יותר ופחות ייחודי אבל הוא גורם לטסלה מודל Y 2025 להיראות מודרנית יותר. גם בחלק האחורי הוחלפו יחידות התאורה המיושנות בפס תאורה חדש ויוצא דופן. התאורה משתקפת על פס שחור מבריק עם הכיתוב Tesla הנמתח מקצה לקצה. גם הפגוש האחורי עוצב מחדש עם שיפור עבור האווירודינאמיות ולמראה מודרני יותר.
אבזור חיצוני
את העיצוב החיצוני של מודל Y 2025 משלימים גלגלים בעיצוב חדש בקוטר 19 או 20 אינץ', מגוון צבעים חדשים לבחירה וידיות נשלפות כפי שאנחנו מכירים מטסלה. תא המטען הוא בפתיחה חשמלית ללא מגע, מראות בקיפול חשמלי, חלונות מושחרים מאחור וגג שמש פנוראמי.
אבזור פנימי
העיצוב הפנימי נשאר די זהה למה שהיה עד עכשיו. השדרוגים הבולטים הם מסך בגודל 8 אינץ' לנוסעים שיושבים מאחור, תאורת אווירה היקפית, תוספת של אוורור למושבים, משטח טעינה שני לטלפון נייד, גלגל הגה מעודכן והסרה של מוט ההילוכים. כן, עכשיו גם בסטלה מודל Y העברת ההילוכים תתבצע רק דרך המסך. בסטלה מודל 3 החדשה הסירו את מוט האיתות ולקוחות רבים מתלוננים על כך. נראה שטסלה לוקחת את הביקורות נגדה ברצינות ולכן במודל Y החדשה הם החליטו להשאיר אותו. כמו בעבר, ניתן לבחור צבע לריפוד תא הנוסעים (שחור או לבן) ויש מערכת שמע משודרגת בעלת 16 רמקולים לגרסת הטווח הארוך.
שדרוג הנסיעה
טסלה טוענת שהיא ביצעה שדרוג מקיף לכל מה שקשור לנוחות הנסיעה ולכן במקום בסיס שלדה שהיה בנוי ממספר של חלקים עכשיו הוא עשוי ממקשה אחת. בנוסף, טסלה מודל Y 2025 נועלת צמיגים איכותיים יותר, יש תוספת של חומר לבידוד רעשים ומערכת המתלים עברה שדרוג אצל מהנדסי החברה. הם מבטיחים שחווית הנסיעה הפכה לשקטה ונעימה יותר.