תחילה נגדיר מהו ג'יפון קטן מכיוון שזה יכול לנוע מדגם משפחתי בגודל בינוני כמו קיה ספורטז' לבין טויוטה אייגו X שהיא לא ממש נחשבת לג'יפון אלא יותר כמיני שרק נראית כמו ג'יפון. אנחנו נציג כאן לפניכם 5 דגמים מקטגוריית B-SUV. זאת קטגוריית הסופרמיני של הקרוסאוברים כאשר הם מיועדים בעיקר לזוגות ומשפחות צעירות אשר מרכז החיים שלהן בעיר, אך גם חשובה להם האפשרות לצאת אל הטבע. אז אם אתם מחפשים לקנות ג'יפון קטן מומלץ, כזה שתתאהבו בו מהנהיגה הראשונה – הנה 4 דגמים מומלצים על ידי קפיטל מוטורס ואחד שכדאי להימנע ממנו.
זיקר X – Long Range
סקירה כללית
נתחיל מהדגם היקר ביותר וזה זיקר X. זיקר הוא תת מותג של חברת ג'ילי שפותח בשיתוף עם וולוו. זיקר X הוא דגם קרוסאובר קומפקטי, או ג'יפון קטן מומלץ אם תרצו, המציג חווית נהיגה ושימוש שונים מכל מה שאתם מכירים. זה מתחיל כמובן מהעיצוב שלה שמציג קו עיצובי בסגנון פרמיום-טק, חישוקי גלגלים מעוצבים בקוטר 19 אינץ', ידיות שקועות בדלתות, חלון אחורי מפוצל המדמה תצורת קופה ומסגרות בצבע שחור מבריק לבתי הגלגלים. יחד עם העיצוב החיצוני גם העיצוב הפנימי שונה וכולל כפתורים במקום ידיות לפתיחת הדלתות, מושבים בריפוד עור, שילוב מגוון חומרים על דיפוני הדלתות והדשבורד וחוויה דיגיטלית מלאה דרך ממשק בגודל 14.6 אינץ'. מעבר לשפע האבזור ורמת הבטיחות הגבוהה שיש לזיקר X, הוא גם מצויד במערכת הנעה חשמלית הנמצאת מתחת לרצפת תא המטען בהספק של 272 כוח סוס. את המנוע מזינה סוללה בקיבולת של 66 קילוואט וזה מאפשר טווח נסיעה של 445 ק"מ בין טעינות. תאוצה מעמידה במקום אל 100 קמ"ש אורכת 5.6 שניות בלבד. אמנם מדובר ברכב יקר ביחס לדגמים אחרים בקטגוריה אך הוא גם מרווח יותר, עוצמתי יותר וחוסך אלפי שקלים בשנה על הוצאות הדלק.
חסרונות
החיסרון המרכזי של זיקר X הוא במערך המתלים. בגרסאות ההנעה האחורית, המשקל של המנוע גורם למתלים מאחור לעבוד מאוד קשה ובשיבושים קשוחים הם עשויים גם לתת תחושה של ריסוק ואי נעימות בתא הנוסעים. מעבר לכך, יש את החיסרון הטכנולוגי, בגלל שמדובר ברכב מתקדם כל כך, לא כל אחד יכול להסתגל אל אופן השימוש בו. לכן נמליץ למי שמשדרג את הרכב הישן שלו לרכב טכנולוגי כמו זיקר X, שייקח בחשבון שעליו ללמוד הכל מחדש.
יתרונות
היתרון המרכזי של זיקר X והוא הופך אותו לג'יפון קטן מומלץ בעיננו הוא תא הנוסעים. מדובר בתא נוסעים המעוצב בקפידה, עם המון טכנולוגיות שימושיות וכמובן גם מערך הבטיחות המקיף שיש לרכב. זה כולל בקרת שיוט אדפטיבית, היגוי אקטיבי לשמירה על מרכז נתיב וזיהוי כלי רכב בשטח מת, אורות גבוהים אוטומטיים ועוד.
ג'יפ אוונג'ר
טויוטה יאריס קרוס
סקירה כללית
זה אחד הדגמים המבוקשים ביותר בקטגוריה בישראל. טויוטה יאריס קרוס אינה מציגה שום דבר פורץ דרך, זאת פשוט טויוטה היברידית, חסכונית בדלק, בטיחותית ונוחה לנהיגה. טויוטה יאריס קרוס בנויה על אותה פלטפורמה כמו היאריס הרגילה אבל עם הגבהה שמאפשרת מרווח גחון של 16 ס"מ לנהיגת שטח מתונה. יש לה מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר המורכב מ-3 צילינדרים ואליו מצורף מנוע חשמלי. יחד הם מעבירים 116 כוח סוס אל הגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה. צריכת הדלק הממוצעת שלה עומדת על 22 ק"מ לליטר. יחד עם זאת, אם תבחרו ברמת הגימור הבכירה תקבלו מערך בטיחותי מקיף עם לא פחות מ-8 כריות אוויר ושפע של אבזור בתא הנוסעים הכולל גג שמש פנוראמי, בלם יד חשמלי, בורר מצבי נהיגה, מסך מרכזי תומך בקישוריות לטלפון הנייד ועוד.

חסרונות
החיסרון המרכזי של טויוטה יאריס קרוס הוא גם היתרון שלה – הפשטות. טויוטה ידועה בכך שהיא לא מתיימרת ליצור לרכבים פורצי דרך. ההיפך, הדרך של טויוטה היא ליצור רכבים כמה שיותר פשוטים, המינימום המצופה מרכב בקטגוריה שלו. לאנשים רבים זה מרגיש כמו זלזול בלקוחות ושמדובר במוצר משעמם המתומחר מאוד גבוה.
יתרונות
למרות שמדובר בג'יפון קטן מומלץ ופופולארי מאוד, קשה לנו להצביע על יתרון בולט מול דגמים אחרים בקטגוריה הזו מלבד היותו רכב פשוט, זול לתחזוקה, נוח לתפעול וחסכוני בדלק.
יונדאי וניו
סקירה כללית
הגענו לג'יפון הקטן הזול ביותר ברשימה הזו. יונדאי וניו מאוד מזכירה בגישה שלה את טויוטה יאריס קרוס. זה רכב פשוט מאוד וזול לתחזוקה. הוא גם הקטן ביותר ברשימה הזו אך הוא בהחלט מתאים למי מכם שמעוניין ברכב אמין במחיר הוגן עבור המשפחה שלו. יונדאי וניו מצויד במנוע אטמוספרי בנפח 1.6 ליטר המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית רציפה. המנוע מייצר הספק של 123 כוח סוס וצריכת הדלק הממוצעת עומדת על 15 ק"מ לליטר. יש לו מגוון מערכות בטיחות מתקדמות כולל בלימה אוטונומית למניעת התנגשות, היגוי אקטיבי בסטייה מנתיב והפעלה אוטומטית של אורות גבוהים בחשכה.

חסרונות
בסך הכל מדובר ברכב מעט מיושן לשנת 2025 וגם העיצוב שלו לא עודכן כבר המון זמן.
יתרונות
יונדאי וניו זה ג'יפון קטן מומלץ בעיקר עבור בני הגיל השלישי וכרכב שני במשפחה גדולה אשר כל מה שחשוב לה הוא שהג'יפון יהיה קומפקטי, נוח ואמין.
פורד פומה
פורד פומה הוא לא ג'יפון קטן מומלץ בגלל ערך השוק שלו. זה רכב קרוסאובר יפה, עוצמתי ומהנה לנהיגה. לדעתנו זה אחד מהרכבים הטובים ביותר בקטגוריה הזו אם אתם לא מעוניינים בהנעה חשמלית. יש לו מנוע טורבו בנזין בנפח של 1.0 ליטר בהספק של 125 כוח סוס ורמות גימור מאובזרות מאוד בעיקר לצד הספורטיבי כולל גרסת ST-Line. הסיבה שבגללה אנחנו ממליצים לכם להימנע מהרכישה שלו היא בגלל ערך השוק שלו בישראל. משום מה, פורד מתקשה לשמור על המוניטין שלה בישראל ומרבית הדגמים שלה (בעיקר אלה המיוצרים באירופה) לא זוכים להערכה. הסיכון ברכישת רכב כזה גבוהה ואם תבחרו למכור אותו לבד אחרי כמה שנות שימוש, תגלו שזה מאוד קשה.