בקרוב בישראל: טנדר איסוזו די מקס חשמלי

מהפכת הטנדרים החשמליים תגיעה מאיסוזו? הטנדרים החשמליים הגדולים מהארצות הברית לא מתאימים לכולם לשמש כרכב מסחרי בישראל. אבל דווקא ביפן, נחשף איסוזו די מקס חשמלי חדש. לפי הבטחות, בסוף השנה הבאה יגיע אלינו טנדר חשמלי מיפן שיביא את המפכה החשמלית בתחום המסחריות.

איסוזו דימקס החדשה
איסוזו די מקס החדשה (2024)

מה כדאי לדעת על איסוזו די מקס?

איסוזו די מקס הוא הטנדר הנמכר ביותר בישראל. כבר בתחילת השיווק שלו בתחילת שנות ה-2000, הוא היווה אלטרנטיבה אטרקטיבית מאוד מול טנדרים אחרים בסגמנט כמו מיצובישי L200 (נקראה גם טרייטון, האנטר ומיצובישי מגנום), ניסאן נבארה וטויוטה היילקס. לגרסה הבכירה, בשנת 2004, היה מנוע טורבו דיזל בנפח 3 ליטר. המנוע ייצר לאותה תקופה הספק מדהים של 163 כוח סוס ו-36.8 קג"מ – כל זה בהנעת 4X4 מלאה. זה כולל הילוכי כוח ונעילות דיפרנציאלים. בנוסף לכך הייתה לו תיבת הילוכים אוטומטית, עיצוב קרבי, ארגז גדול ושימושי ואפילו חלון שמש בגג בתוספת תשלום.

איסוזו די מקס 2017
איסוזו די מקס 2017

בדור השני שלו בישראל (החל מ-2011), איסוזו די מקס קיבל מנוע דיזל חדש קומפקטי יותר אך באותו הספק לשיפור צריכת הדלק בנפח 2.5 ליטר. גם תיבת ההילוכים עודכנה לאוטומטית מסוג טיפטרוניק בעלת 5 מהירויות. יחד עם תא נוסעים מאובזר בבקרת אקלים ומושבים בריפוד עור, ועיצוב חיצוני שהפחיד את כל מי שנסע בנתיב השמאלי וראה מאחוריו את הדי מקס במראה.

איסוזו די מקס 2017
איסוזו די מקס 2017

איסוזו די מקס החדשה משווקת בישראל בהמון רמות גימור כדי להתאים לכל כיס. המנוע החדש גם הוא מפיק 163 כוח סוס אך עכשיו הוא קטן יותר בהרבה בהשוואה לקודמיו, רק 1.9 ליטר. ואיכשהו בכל זאת הביצועים נותרו זהים, רק פחות דלק. היא זכתה ל-5 כוכבים מלאים במבחני הריסוק האירופים והיא ממשיכה להוביל את קטגוריית הטנדרים הקומפקטיים בישראל. כשנדמה שוב שלאיסוזו אין עוד איך להתעלות על עצמם בדור הבא של הדי מקס – הם מציגים לנו טנדר חשמלי שכנראה הולך לכבוש את השוק.

איסוזו דימקס החדשה
איסוזו די מקס החדשה

איסוזו די מקס חשמלי

בעוד שיצרניות הרכב הגדולות בעולם נאבקות ביניהן על תואר הטנדר החשמלי הגדול והחזק ביותר – עם דגמים כמו פורד F-150 לייטנינג, ראם REV, סילבראדו EV, טסלה סייברטראק וריוויאן R1T – ייתכן שהמהפכה החשמלית בתחום הטנדרים בישראל תגיע דווקא מצדה של איסוזו. יצרנית הרכב היפנית, שמוכרת בעיקר עם הדגמים המסחריים שלה, עומדת לחשוף את הדי מקס BEV החשמלי, אשר יערוך את הבכורה העולמית שלו בתערוכת הרכב בבנגקוק בעוד שבועיים. אבל זה לא הכל. טנדרים כאלה, במיוחד אם הם מיועדים לצרכים מסחריים, לא יכולים להסתפק בטווח של 300 ק"מ על סוללה מלאה. הם צריכים להתמודד עם משקל כבד, גרירה של עגלות או סחורות, ויכולת לעבוד במשך שעות ארוכות – אתגר רציני שמעמיד את רכבי העבודה החשמליים במבחן. אז בעוד שהרבה יצרניות מנסות להיכנס לשוק הזה עם טכנולוגיות מרהיבות, יש משהו במעבר של איסוזו לחשמליות שמסקרן במיוחד, אולי בגלל האופי הגולמי והפרקטי של המותג.

איסוזו די מקס EV קונספט
איסוזו די מקס EV קונספט

האם הדי מקס BEV יצליח להתמודד עם כל האתגרים הללו ויפתח דלת לעידן החשמלי בתחום הטנדרים גם בשוק הישראלי? הזמן יגיד, אבל הוא בהחלט יכול להיות התחלה של משהו מעניין.

איסוזו די מקס EV קונספט
איסוזו די מקס EV קונספט

ההנעה של איסוזו די מקס חשמלי

איסוזו די מקס חשמלי מגיע עם מערכת הנעה ייחודית שנקראת e-Axles המשלבת שני סרנים חשמליים ומספקת הנעה כפולה קבועה. לא רק שהמערכת האת מספק יכולת עבירות גבוהה בעל תנאי השטח, אלא גם מציעה ביצועים מרשימים בנהיגה בכביש והפחתה ברמות הרעש והרטט שעובר לתא הנוסעים.

הנתונים הטכניים שמוצגים כעת עם אב הטיפוס עשויים להשתנות לפני השקת הגרסה הסופית, אולם על פי המידע הזמין, הטנדר החשמלי של איסוזו ישתמש במנוע חשמלי המייצר הספק של 174 כ"ס (לעומת 163 בדי מקס הרגיל) ומומנט של 33.1 קג"מ (לעומת 36.7 בגרסה הדיזלית). יתרון משמעותי של המנוע החשמלי הוא מומנט מרבי זמין כבר מרגע סיבוב המנוע, מה שיביא לביצועים חלקים ותגובה מיידית.

איסוזו די מקס EV קונספט

כושר ההעמסה נשאר כפי שהיה – 1 טון, וגם יכולת הגרירה לא השתנתה, ונותרה 3.5 טון. הסוללה שתניע את הדי מקס החשמלי תספק קיבולת של 66.9 קוט"ש, מה שמעלה שאלות בנוגע לטווח המתקבל על מנת לעמוד בציפיות של עבודה אינטנסיבית הכוללת גרירה והעמסה. אם נניח שהצריכה האנרגטית תעמוד על 15-17 קוט"ש ל-100 ק"מ, מדובר בטווח של כ-400 ק"מ, שזה עשוי להיות מספיק לנסיעות קלות אך עשוי להוות אתגר לעבודה ממושכת בשטח.

איסוזו די מקס החדשה
איסוזו די מקס החדשה

בישראל, הדי מקס החשמלי צפוי להגיע בסוף 2025, כך נמסר מ-UMI, יבואנית איסוזו. זאת, בזמן שבו מתחרים כמו טסלה סייברטראק לא צפויים להגיע לארץ (לפי התכנון הנוכחי), ודגמים אחרים כמו פורד F-150 לייטנינג והאמר EV יגיעו רק בייבוא מקביל עם תג מחיר גבוה. נכון לעכשיו (נובמבר 2024) המתחרה היחידה של איסוזו זאת פוטון הסינית. תחת התנאים הללו, הדי מקס EV עשוי להיות טנדר החשמל הראשון שיביא לשוק הישראלי את המהפכה החשמלית האמיתית בקטגוריית הטנדרים, עם יתרון נוסף של מנוע חשמלי נטול פליטות, שיכול למשוך אליו גם לקוחות שמעוניינים בטנדר לצורכי פנאי בשטח.

איסוזו דימקס החדשה
איסוזו די מקס החדשה

חוות דעת

אנחנו מאמינים בתחושות שלנו בנוגע לאיסוזו די מקס חשמלי, כי בכל דור הוא הוכיח את עצמו כטנדר עמיד שלא מפחד מעבודה לצד מחיר אטרקטיבי בכל רמת גימור שתבחרו. אנחנו יכולים לנחש שהדגם יגיע תחילה לישראל בגרסה המאובזרת והיקרה ביותר, ובזכות תמחור אטרקטיבי, הוא יהפוך לסטנדרט העבודה החדש. טנדר חשמלי, מאובזר ויוקרתי המיועד באופן אידיאלי לעבודה ולפנאי.