בשנים האחרונות אנחנו עדים לדגמי רכבים שלא נראו כמותם קודם: עתירי כוח, טכנולוגיות עתידניות ועיצוב שובר מוסכמות – אלה הם רק חלק מהתכונות הכי בולטות של הדגמים החדשים שהפכו מרעיון שיווקי לרכבים שכולם חולמים עליהם. טסלה סייברטראק, לוסיד אייר והאמר חשמלי הם הצעצועים החדשים שכל אחד היה רוצה בחניה שלו. אבל, האם מדובר בגימיק חולף שרק מציג את פסגת הטכנולוגיה של ימינו או שככה יראה העתיד של כולנו?
GMC האמר חשמלי
נתחיל מהרכב הפופולארי ביותר בישראל מתוך הרשימה הזו וזה כמובן GMC האמר EV. ההאמר החשמלי החדש מציג טכנולוגיות פורצות דרך והוא למעשה SUV 4X4 בעל הספק כוח של מכונית על אבל בפועל אמור לשמש כרכב עבודה. המשקל הכולל שלו הינו מעל 4.5 טון ולכן גם בישראל הוא מוכר כרכב עבודה והוא זכאי להחזרי מס. האמר חשמלי מגיע ב-2 תצורות, האחת SUV במרכב סגור והשנייה טנדר עם ארגז פתוח. ניתן לבחור אותו עם שני סוגי הנעות חשמליות. לאחת צמד מנועים בהספק של 830 כוח סוס ולשנייה מנוע שלישי נוסף וההספק המרבי מגיע עד ל-1000 כוח סוס.
יכולות השטח זה הדבר החשוב ביותר בהאמר החדש ולכן יש לו צמיגי שטח בקוטר 35 אינץ', מצב נהיגה עקרב שבו כל ארבעת הגלגלים יכולים לפנות לאותו כיוון ומערך סוללות עצום שמספק טווח נסיעה של 500 קילומטרים להרפתקנים שביננו. ישנה גם אופציה לבחור את האמר EV עם גג שניתן להסרה כדי למקסם את חווית הנסיעה בשטח. האמר חשמלי נחשף על ידי חברת GMC לראשונה בשנת 2021. הוא מציג גם יכולות נהיגה של מכונית על עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 3.3 שניות אבל יחד עם כל התכונות המדהימות האלה, הוא אינו טוב יותר מהמתחרה הישיר שלו ריוויאן R1T שעליו נדבר בהמשך.
לוסיד אייר
אם העתיד שלנו אכן הולך להיות חשמלי, כנראה שלוסיד פיצחה את המתכון המושלם ועליו יתבססו בעתיד יצרניות נוספות. לוסיד נוסדה בקליפורניה לפני 17 שנים כיצרנית מנועים חשמליים וסוללות. כאשר המהנדס הבכיר של טסלה מודל S חבר לשורותיה, היא החלה בפיתוח הדגם הראשון שלה – לוסיד אייר. הדגם נחשף בשנת 2021 והפך לסנסציה. זה קרה בזכות טווח הנסיעה המטורף שהיא יכולה להציעה: מעל 800 ק"מ על חשמל בלבד.
מעבר לכך, היא מעוצבת בצורה סופר עתידנית ואלגנטית וזה כולל גם את התכונות שלה בתפעול המערכות המתקדמות. לוסיד אייר מאפשרת טווח נסיעה מרשים כל כך בזכות מערך סוללות מודולאריות מתקדמות לצד מנועים חשמליים קטנים וקלים יותר ביחס לרכבים חשמליים אחרים הנמכרים בעולם. הביצועים של סדאן המנהלים הזה גם אינם דומים לשום דבר אחר שאנחנו מכירים. בגרסה הבסיסית בעלת הנעה אחורית היא מאיצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 4.3 שניות. מי שזה לא מספיק לו, יכול לשדרג לגרסה הבכירה של לוסיד אייר ולהאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש תוך פחות מ-2 שניות (בתנאי מעבדה). ביצועים אלה מתקבלים ממנועים חשמליים בהספק מרבי של 1,234 כוח סוס בגרסת SAPPHIRE.
טסלה סייברטראק
הרכב המדובר ביותר בשנתיים האחרונות זה הטנדר החדש של טסלה. הוא נראה כאילו הגיע לכדור הארץ בחללית חייזרים ויש לו את כל מה שצריך כדי להפוך לפיק-אפ טראק החשמלי הנמכר ביותר בעולם. המרכב שלו עשוי פלדת אל-חלד מפאנלים בעלי קצוות חדים אשר נטען על ידי היצרנית שהוא גם חסין כדורים. את טסלה סייברטראק ניתן לבחור עם שתי תצורות הנעה כאשר שתיהן בהנעת 4 על 4. דגם הבסיס מציע הספק מרבי של 600 כוח סוס משני מנועים חשמליים. דגם BEAST משלב מנוע נוסף וההספק המרבי שלו עומד על 834 כוח סוס. טווח הנסיעה המוערך של טסלה סייברטראק הוא 540 ק"מ בין טעינות. בחיבור למטען הסופרצ'ארג'ר של טסלה ניתן להטעין 200 ק"מ טווח תוך 15 דקות בלבד.
יש לו מגוון תכונות נוספות שהופכות אותו לייחודי וזה כולל Steer by wire (היגוי אלקטרוני לחלוטין, אין חיבור פיזי בין ההגה לגלגלים), כיסוי נפתח חשמלית לארגז, כושר גרירה של 5 טון (לנגרר עם בלמים) ושליטה מלאה בכל הפיצ'רים ברכב דרך מסך מולטימדיה אינטואיטיבי כפי שמקובל ברכבי טסלה.
ריוויאן R1T ו-R1S
גם ריוויאן היא חברה אמריקאית שהחלה את דרכה כחברת סטארט-אפ. את הדגמים הראשונים שלה היא הציגה ממש בתחילת מגפת הקורונה ולכן הייצור נדחה בשנתיים ל-2021. ריוויאן R1T זה טנדר גדול בנעה כל-חשמלית. זה רכב ענק ששם דגש על שימושיות ונפח אחסון עצום בארגז הפתוח ובתא נוסף מתחתיו. בגרסה הבכירה יש לו 1,025 כוח סוס ותאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת תוך פחות מ-2.5 שניות. טווח הנסיעה המרבי הינו 675 ק"מ בין טעינות.
על אותו בסיס מבוסס גם ריוויאן R1S, ה-SUV של המותג. לשני הדגמים יכולות שטח מדהימות ומרווח הגחון עומד על 15 אינץ'. לריוויאן R1S סידור של 7 מושבים במרווח ובנוחות. כעת גם יש לו מתחרות בקטגוריית ה-SUV 7 מושבים בהנעה חשמלית והן וולוו EX90 וקיה EV9.
האם זה העתיד?
תעשיית הרכב החלה לצעוד במהירות לכיוון העולם החשמלי כאשר יש 3 דברים הנמצאים בראש סדר העדיפויות של היצרנים: טווח נסיעה, הספק כוח וממשק טכנולוגי מתקדם. עד לשנת 2024 היה נראה שאם הן ימשיכו לפתח דגמים מתקדמים כל כך בקצב כה מהיר, תוך מספר שנים זה יגיע גם לרכבים המשפחתיים במחירים נמוכים יותר. אבל, לאחרונה אנחנו עדים לירידה במספר המכירות של רכבים חשמליים בשני השווקים המשמעותיים ביותר – ארצות הברית ואירופה. הם מעדיפים להישאר עם רכבי פלאג-אין ורכבי בנזין.
אז, האם האמר חשמלי, טסלה סייברטראק ולוסיד אייר אלה באמת רכבי העתיד? קשה לומר כל עוד לא ראינו יצרניות ותיקות ומוכרות יותר מייצרות רכבים בעלות תכונות ופיצ'רים דומים שכרגע נראים לנו כמו גימיקים חולפים. אבל מי יודע, אולי כן נראה חלק מהפיתוחים הטכנולוגיים האלה גם ברכבים עממיים יותר המתאימים גם לצרכי המשפחה.