רכבים חשמליים שהיצרנים מעדיפים לבטל

רכבים חשמליים

באירופה כבר קבעו את שנת 2035 בתור השנה האחרונה בה יהיה מותר ליצרנים למכור רכבים בעלי מנועי בעירה פנימית. אבל הביקוש הגובר של הלקוחות לרכבי בנזין ודיזל אל מול ירידה בביקוש עבור רכבים חשמליים עשויים לשנות את ההחלטה. חברת פורד הודתה ששאיפות אלה שאפתניות מידי ואינן מתכתבות עם המציאות.

פורת'ינג פריידיי

ביטול פורד F-150 לייטנינג

בזמן שיצרניות הרכב הסיניות ממשיכות להתפשט ברחבי העולם ולהוות מתחרות ישירות מול טסלה שעד לאחרונה הייתה מותג הרכב החשמלי הנמכר ביותר, יצרניות אחרות מתקשות למכור את רכביהן, טובים ומשתלמים ככל שיהיו. כך למשל, הטנדר החשמלי של פורד המבוסס על ה-F 150 מוציא ליצרנית יותר כסף ממה שהוא מכניס והיא כבר שוקלת לבטל את הייצור שלו. מעבר לכך, ייצור רכבים חשמליים מצריך מפעלים חדשים ושינוי באסטרטגיה של החברות הוותיקות, דבר שעולה המון כסף. הבעיה עם העלויות האלה היא שהלקוחות לא מעריכים זאת ולא מוכנים עדיין לעבור מרכב בנזין לרכב חשמלי. באירופה, ששמה את הדגש המשמעותי ביותר לזיהום אוויר ונותנת קנסות ליצרניות שלא עומדות בתקנים (ואף אוסרת על מכירתם של דגמים מסוימים), האזרחים לא ממהרים כל כך לעבור לתחבורה ירוקה.

פורד F 150 לייטנינג
הטנדר החשמלי של פורד המבוסס על ה-F 150 מוציא ליצרנית יותר כסף ממה שהוא מכניס והיא כבר שוקלת לבטל את הייצור שלו

המהלך הכואב של פורד וההצלה של פולקסווגן

על מנת לייצר רכבים חשמליים כל יצרנית זקוקה לפלטפורמה ייעודית לכך. המון דגמים, וביניהם גם ג'ילי גיאומטרי C, הצליחו לשלב את מערכת ההנעה החשמלית בפלטפורמה שהייתה מיועדת במקור לרכב בנזין. אבל, כדי שהרכב יהיה מוצלח יותר ואיכות הייצור שלו תהיה גבוהה יותר, הוא צריך פלטפורמה. פורד עשו זאת בפנייה אל פולקסווגן על מנת להשתמש בפלטפורמת MEB שלהם עבור רכבים חשמליים. כמו כן, פורד אירופה ביטלו דגמים פופולאריים רבים כמו הפיאסטה ופורד מונדיאו כדי לפנות מקום בהיצע הדגמים עבור רכבים חשמליים שיחליפו אותם. אך קהל הלקוחות מעדיף את רכבי הבנזין, הדיזל וההיבריד ולא נראה שזה ישתנה כל כך מהר. פורד הסגירו עצמם וסיפרו שהיקף המכירות של רכבים חשמליים אינו עומד עם מה שהם ציפו לו והחברה חווה הפסדים רבים בעקבות בניית מפעלים חדשים באירופה לרכבים החשמליים. פורד מתכננת להשיק בקרוב את פורד פומה, הרכב הפופולארי ביותר של היצרנית בגרסה חשמלית ואת פורד אקספלורר החשמלי שיהיה שונה לחלוטין מזה המגיע אלינו מארצות הברית.

פורד פיאסטה 2024
פורד אירופה ביטלו דגמים פופולאריים רבים כמו הפיאסטה ופורד מונדיאו

מה בישראל?

המעבר לרכבים חשמליים בישראל הוא מהמהירים בעולם. הישראלים מאמצים את הטכנולוגיה החדשה די בקלות אך מסתמן שגם כאן מדובר במכה כואבת ליצרניות הרכב הוותיקות. העניין הוא שרוב הרכבים החשמליים הנמכרים בישראל הם של יצרניות רכב חדשות כמו טסלה ו-BYD. זה כמובן על חשבונן של היצרניות שכבר ביססו את עצמן כאן במשך שנים. באירופה, רכבים סיניים פחות פופולאריים והקהל יותר שמרני. לכן המעבר לרכבים חשמליים נראה כמשהו שייקח זמן רב יותר ממה שהאיחוד האירופי דורש.

פורד f-150 לייטנינג
המעבר לרכבים חשמליים בישראל הוא מהמהירים בעולם. הישראלים מאמצים את הטכנולוגיה החדשה די בקלות

פורד ישראל

כאן בארצנו, פורד הפסיקה למכור את המונדיאו, הפיאסטה ו-S מאקס. הדגמים המגיעים אלינו מאירופה הם פומה, פוקוס וטרנזיט. לאחרונה החל השיווק של פורד טרנזיט חשמלי שיצא לנו לבחון כדי להבין האם היצרן "מספק את הסחורה".

פורד טראנזיט
פורד טראנזיט

כמה מההיבטים הבולטים של הרכב:

הביצועים של פורד טרנזיט חשמלי אינם מרשימים במיוחד. טווח הנסיעה המרבי על פי תקן WLTP הינו 317 ק"מ ביו טעינות. המנוע החשמלי מייצר הספק של 136 כוח סוס בגרסה הבסיסית ו-217 כוח סוס בגרסה החזקה יותר. המהירות המרבית שלו מוגבלת ל-130 קמ"ש. אך מאחר ומדובר על רכב מסחרי, חשוב יותר להסתכל על הצד הפרקטי ובזה פורד לא מאכזבים. נפח תא המטען הינו בקיבולת של 6 מ"ק בגרסת קאסטום. כושר העמסה עומד על 1.2 טון וכמו בטרנזיט הרגיל, יש 3 מקומות ישיבה מלפנים בשורה אחת. גם בצד האבזור הטרנזיט אינו מאכזב והוא כולל חבילת בטיחות עם מערכות אקטיביות מתקדמות, לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע מרכזי עם קישוריות למכשירים סלולריים. כאשר מסתכלים על החסרונות מול היתרונות קשה להגדיר את הטרנזיט כרב מוצלח במיוחד בעיקר בשל מחירו הגבוהה שמתחיל בכ-400 אלף שקלים. זה לא כולל גם כמובן התקנות נוספות שרכב מסחרי זקוק להן בין אם מדובר בהסבה לרכב הסעות ובין אם רכב עבודה עבור אנשי מקצוע ומשלוחים.
לסיכום, פורד טרנזיט חשמלי הוא רכב מסחרי חשמלי מרשים המציע שילוב ייחודי של טווח נסיעה, יכולות, טכנולוגיה ועיצוב. עם זאת, מחירו הגבוה וזמינותו המוגבלת עלולים להוות חסם עבור חלק מהלקוחות. הרכב מתאים לעסקים המחפשים רכב מסחרי חשמלי חזק, מרווח וטכנולוגי, עם טווח נסיעה סביר ויכולת העמסה גבוהה. הוא פחות מתאים לעסקים קטנים או לעסקים המחפשים רכב מסחרי זול.

טויוטה bZ4X החדשה

פורד לא לבד

יצרניות נוספות כבר חזו את המפולת בביקוש עבור רכבים חשמליים וביניהן היצרנית הגדולה בעולם – טויוטה. לחברה היו שאיפות גבוהות והיא הייתה צפויה להשיק כבר מספר רב של דגמים חשמליים. אך כרגע, לטויוטה יש רק דגם חשמלי אחד שמכירותיו נמוכות ביחס למה שציפו לו ביפן (BZ4X) והיא דוחה כל הזמן את השקת שאר הדגמים. לאחרונה טויוטה גם הצהירה שהיא לא תוותר בקלות יתרה על ייצור רכבים המונעים בבנזין בגלל הביקוש הגבוה לרכבים מהסוג הזה במדינות מתפתחות באסיה, במזרח התיכון ובאפריקה. אם שוק רכבים חשמליים באירופה וארצות הברית לא ישנה מגמה, כנראה שיצרניות רבות נוספות יחליטו לוותר על חלק מהדגמים החשמליים שהן תכננו ויגבירו בחזרה את הייצור של רכבים המונעים בבנזין ודיזל. נראה שהעתיד של הרכבים החשמליים ישמר ליצרניות הסיניות החדשות שכבר פתחו פער על היצע הדגמים המגיע אלינו מכל מדינה אחרת.