אם אתה רוצה שמשהו ייעשה כמו שצריך, עשו זאת בעצמך. זה היה המנטרה של המיזם הסיני ליפמוטור מאז ומעולם – והיא עבדה. פחות מעשור לאחר הקמתה, המותג חווה עלייה מרשימה, וזכה להרבה מעריצים בדרך, כולל ענקית הרכב האירופית-אמריקאית סטלנטיס, ששילמה 2.5 מיליארד דולר כדי להיות חלק מהעניין. המותג לא מתכנן לקלקל את התמחור, וימקם את ה-C10 הבסיסי במחיר נמוך משמעותית מזה של טסלה מודל Y. אך כמו שתראו, הגרסאות המוקדמות של ה-C10 לא כוללות את הטכנולוגיה והחומרה שהן ראויות להן.

עכשיו באירופה, אחר כך בישראל
ליפמוטור אינטרנשיונל, המיזם המשותף של ליפמוטור וקבוצת סטלנטיס, מתחיל לשווק את שני הדגמים הראשונים שלו באירופה: ליפמוטור T03 העירונית וליפמוטור C10, שהוא קרוסאובר חשמלי. עד 2027 מתוכננים לשווק באירופה שישה דגמים חשמליים נוספים. המחירים באירופה תחרותיים, עם מחיר של 75,000 שקל לדגם T03, המקביל לדאצ'יה ספרינג, ו-152,000 שקל לדגם C10, המתמודד מול BYD אטו 3. האם המחירים יהיו דומים גם בישראל? נצטרך להמתין עוד כמה חודשים לתחילת השיווק כאן. הליפמוטור C10 מבוסס על פלטפורמת LEAP 3.0, עם סוללה בקיבולת 69.9kWh ומנוע של 218 כ"ס. הוא מסוגל להגיע ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות, עם טווח נסיעה של 420 ק"מ—נתונים דומים לאלו של BYD אטו 3. כשהטעינה היא נקודת חולשה, הדגם מגיע עם מטען פנימי של 6.6kW, כך שטעינה ביתית אורכת יותר מ-6 שעות. הוא גם מגיע עם טעינה מהירה עד 80kW. ה-C10 הוא קרוסאובר גדול, באורך 4739 מ"מ, רוחב 1900 מ"מ, גובה 1680 מ"מ, ובסיס גלגלים של 2825 מ"מ. הוא מציע תא מטען של 435 ליטר, שהוא קטן יחסית.

סקירה כללית
עיצוב ה-C10 מודרני ופשוט, עם פנים מינימליסטי. יש בו מסך מרכזי בגודל 14.6 אינצ' ולוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינצ'. הוא מצויד במערכות בטיחות מתקדמות, ומטרת המהנדסים היא להשיג ציון בטיחות של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. בסקירות בסין, ה-C10 זכה לביקורות חיוביות בזכות גודלו, המחיר והאיכות הכללית, והוא הפך לקרוסאובר השלישי הנמכר ביותר בסין. ה-Lipmotor C10 לשנת 2024 מגיע עם הרבה תוספות סטנדרטיות, אפילו בדגם הבסיסי, דבר שוודאי ימשוך קונים פוטנציאליים. הדגם הבסיסי, Style, מצויד בגלגלים קלים בקוטר 18 אינצ' ומציע מושבים מרופדים בדמוי עור רך, בקרת אקלים דו-אזורית, פנסי LED קדמיים ואחוריים, גג פנורמי קבוע גדול, מערכת שמע יוקרתית עם 12 רמקולים, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינצ' ומערכת מולטימדיה ענקית בגודל 14.6 אינצ' – כל אלה כסטנדרט. אם תבחרו בדגם Design, תוכל ליהנות מגלגלים בקוטר 20 אינצ', מושבים מחוממים וממוזגים, הגה מחומם, דלת אחורית חשמלית ומערכת תאורה סביבתית עם 256 צבעים.

האם ליפמוטור C10 בטיחותי?
ה-Lipmotor C10 לשנת 2024 מגיע עם שבע כריות אוויר ו-12 חיישני סיוע לנהיגה, המספקים 17 פונקציות סיוע שונות. עם הארכיטקטורה החדשה שלו, ליפמוטור-C10 בנוי בטכנולוגיית "סוללה לשלדה", המשלבת את תיבת הסוללה כחלק בלתי נפרד מהפלטפורמה, מה שמגביר את עמידותו. ליפמוטור טוענת שהגישה הזו מייעלת את השטח בתא הנוסעים ומחזקת את ה-SUV הבינוני. למעשה, ה-C10 מציע רמות קשיחות מהשורה הראשונה, ונחשב לשווה ערך למכוניות יוקרה כמו BMW סדרה 7. זה עשוי לשפר את ההגנה במקרה של התנגשות, אם כי ה-C10 עדיין לא נבחן במבחני ריסוק של EuroNCAP. עם זאת, בכירים בחברה טוענים שהסימנים הראשוניים מעודדים וצפויים לקבל ציון של חמישה כוכבים. כדי לסייע לליפמוטור-C10 להימנע מתאונות מראש, הוא מצויד במערכת בלימת חירום אוטונומית (AEB) מתקדמת, סיוע לשמירה על נתיב, גילוי שטחים מתים ובקרת שיוט אדפטיבית. בין התוספות הבולטות נמצאים חיישני חנייה קדמיים ואחוריים ומצלמת 360 מעלות – גם בדגם הבסיסי.

תא הנוסעים של ליפמוטור C10
תא הנוסעים של ה-Lipmotor C10 לשנת 2024 בהחלט נראה מרשים, עם לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 10.25 אינצ' ומערכת מולטימדיה רחבה, כשהכול ללא כפתורים פיזיים. המערכת פועלת על מעבד Quantum Snapdragon ומשתמשת במערכת ההפעלה החדשה Leap 4.0 של ליפמוטור. שני הממשקים מספקים גרפיקה ברורה, מהירה ובעלת רזולוציה גבוהה. מול הנהג נמצא הגה D-צורת רב תפקודי עם שני כפתורים בלבד. ה-C10 כולל גם מערכת שמע עם 12 רמקולים בהספק 840 וואט, המספקת חווית סאונד סראונד 7.1, בדרך כלל המשויכת למערכות קולנוע ביתי. עם זאת, חסרים במערכת Apple CarPlay ו-Android Auto – המידע אומר שהחברות לא מאשרות את השבבים של ליפמוטור, ולכן המותג מחפש ספק עצמאי. כתוצאה מכך, שיקוף תוכן מהנייד לא יהיה זמין עד לשנה הבאה. טכנולוגיית הרכב הנוספת ב-C10 תעדכן באמצעות עדכונים מהאוויר לאורך כל חיי הרכב. ישנם שני שקעי USB (סוג A וסוג C) בשורות המושבים, וטעינה אלחוטית של 15 וואט במשענת היד הקדמית. התאמה למפתח דיגיטלי כלולה גם היא, אך במבחנים המוקדמים שלנו, נתקלנו בבעיות משמעותיות עם כרטיסי ה-NFC, שגרמו לכך שכמה עיתונאים נתקעו מחוץ לרכב במשך 30 דקות.

מנוע אחורי בלבד
כל רכבי ה-Lipmotor C10 לשנת 2024 שיצאו לשוק באירופה יגיעו עם מערכת הנעה אחורית, הכוללת מנוע סינכרוני עם מגנט קבוע הממוקם על הציר האחורי וגיר הפחתה אחד. שתי רמות הגימור מפיקות 170 קילוואט ו-320 ניוטון-מטר, ויאיצו את ה-SUV מ-0 ל-100 קמ"ש תוך כ-7.3 שניות – טסלה מעט מהירה יותר על הנייר (6.9 שניות), אך ההרגשה בכביש היא שליפמוטור מהירה יותר. למרות ההצהרות על הטכנולוגיה, ה-Lipmotor C10 לשנת 2024 מופעל על ידי סוללת ליתיום ברזל פוספט (LFP) בקיבולת 69.9kWh, שמקורה ב-CATL. הטווח המוצהר לשני הדגמים הוא 424 ק"מ (WLTP) – כ-30 ק"מ פחות מהטסלה מודל Y RWD. היעילות הממוצעת לפי WLTP היא 19.8kWh ל-100 ק"מ. בשל הארכיטקטורה החשמלית של 400V – הפלטפורמה תוכננה לפעול עם 800V – ה-C10 יכול להיטען במהירות DC עד 84kW, מה שדורש 40 דקות לטעינה מ-20% ל-80%. זה כפול מהזמן הנדרש לטעינה של ה-XPeng G6 בגודל דומה ובמחיר דומה. ליפמוטור טוענת שרוב הקונים לא יפגעו מזה. ה-Lipmotor C10 לשנת 2024 מציע הרבה הבטחות ומפתה מאוד בזכות המחיר הנמוך הצפוי שלו. עם זאת, עד להשקת השדרוגים לשנת 2025 כפי שנראה בישראל, יכללו ארכיטקטורה חשמלית של 800V וטעינה מהירה DC מעל 200kW.