ליסינג תפעולי הוא סוג של השכרת רכב לטווח ארוך שבו החברה המשכירה (חברת הליסינג) מחזיקה בבעלות על הרכב והלקוח משלם דמי שכירות חודשיים תמורת שימוש ברכב. זה נפוץ בעיקר בקרב חברות ועסקים אבל יש גם אנשים פרטיים שבוחרים להשתמש בזה.
מה זה ליסינג תפעולי?
המאפיינים העיקריים של ליסינג תפעולי בעיקר מתמקדים בכך שהלקוח לא צריך להתעסק בשום דבר הקשור לתחזוקת הרכב. זה אומר שתחזוקה, מבחני רישוי שנתיים וביטוח גם כלולים במחיר ההשכרה של עסקת הליסינג. חברת הליסינג היא האחראית לבצע טיפולים תקופתיים, תיקונים, ביטוח וגרירה במקרה שהרכב נתקע בדרך. בגלל שלא מדובר ברכישת הרכב, המקדמה עבור הרכב עשויה להיות נמוכה או ללא מקדמה בכלל. כמו כן, יש יתרון נוסף והוא שחרור מאחריות על ירידת הערך של הרכב. אין צורך למכור את הרכב בסוף התקופה כמו רכב פרטי וללקוח לא צריך להיות אכפת ממצבו של הרכב והמחירון שלו בסוף התקופה. בשורה התחתונה, אפשר לסכם את התשובה לשאלה מה זה ליסינג תפעולי למשפט הבא: אתה תשלם על שירות, לא על נכס – אתה שוכר רכב לשימוש ולא רוכש אותו.
יתרונות ליסינג תפעולי
השכרת רכב בעסקת ליסינג תפעולי חוסכת המון זמן. אין צורך להתעסק עם חברות הביטוח במקרה וקורה משהו, אין צורך להתעסק בטיפולים שוטפים ובתיקונים במוסך. יתרון נוסף הוא ההוצאה החודשית הקבועה. עבור מי שחישוב תזרים שנתי חשוב לו ולא מוכן להוצאות מפתיעות עבור הרכב שלו, ליסינג תפעולי יכול לספק את הדרישה הזאת בצורה אידיאלית. בגלל שהעסקה היא זמנית, תוכלו לנהוג ברכב חדש כל כמה שנים ולא להגיע למצב שאתם נוהגים ברכב ישן ו'בעייתי' אף פעם.
חסרונות ליסינג תפעולי
החיסרון המשמעותי ביותר הוא חוסר הבעלות על הרכב. אחרי כל מה שתשלמו עבור השימוש ברכב לא תזכו בבעלות שלו ותהיו מחויבים להחזיר אותו בסוף התקופה או לשדרג שוב לרכב חדש. לעומת קניית רכב, בטווח הארוך, ליסינג תפעולי יוצא יקר יותר בגלל שהוא מכסה עבור חברת הליסינג גם את התפעול וגם את הרווח שהיא אמורה לקבל על השירות שהיא נותנת. בנוסף, בעסקת ליסינג תפעולי יחד עם הרכב תקבלו חוזה נוקשה שמגן על חברת הליסינג. זה יכול לכלול הגבלת קילומטרים (כמה מותר לנסוע ברכב), הגבלה על שינויים ושדרוגים ברכב ומצב הרכב שבו אתם אמורים להחזיר אותו.
מה זה ליסינג תפעולי מול רכישת רכב במימון
מול כל החסרונות של ליסינג תפעולי יש את היתרונות של קניית רכב חדש בעסקת מימון. ברכישת רכב במימון אתם תשלמו רק עבור החזר ההלוואה שברובה מגלמת את ירידת הערך של הרכב וריבית. בסוף תקופת המימון הרכב נשאר אצלכם, ובעצם מהיום הראשון, הוא בבעלותכם. אבל, לעומת השירות המקיף שמקבלים בעסקת ליסינג תפעולי, בעסקת מימון אתם האחראים הבלעדיים על תחזוקת הרכב. זה אומר שעל ביטוח, טיפולים, מבחני רישוי ותיקון תקלות תצטרכו להוציא כסף נוסף מהכיס. עוד חיסרון בעסקת מימון לעומת ליסינג תפעולי הוא ירידת הערך. בגלל שהרכב בבעלותכם, חשוב לשמור עליו ולדאוג לכך שביום שתמכרו אותו, הוא יהיה שווה לפחות את המחירון שלו. בעניין של החלפת הרכב כל כמה שנים ולדאוג לכך שתנהגו ברכב חדש כל הזמן זה מה שמשותף לשתי העסקאות. גם בעסקת מימון אתם יכולים להגיע עם הרכב בסוף תקופת המימון ולבצע עסקת טרייד-אין לרכב חדש. אבל, הפרמטר החשוב ביותר הוא ההתחייבות לרכב. בעסקת ליסינג תפעולי אתם מחויבים לכל תקופת ההשכרה שנקבעה מראש. אם תרצו לצאת מהעסקה תצטרכו לשלם קנס גבוה. במקרה של עסקת מימון, בגלל שהרכב בבעלותכם, הדרישה היחידה מכם היא לשלם את ההחזרים החודשיים. מעבר לכך, אתם יכולים גם למכור את הרכב לצד שלישי ולשמור את הכסף מהמכירה לעצמכם או להחזיר אתו את היתרה של ההלוואה. בשורה התחתונה: אפשר לומר שעסקת ליסינג תפעולי זולה יותר לטווח קצר, בעסקה הראשונה, אבל עסקת מימון שבה אתם קונים לעצמכם רכב פרטי משתלמת בהרבה בטווח הארוך.
למי עדיף מימון ולמי ליסינג תפעולי?
פרופיל הנהג | מה עדיף? |
עצמאי או עסק שראש שקט הוא בראש סדרי העדיפויות שלו, גם על חשבון הכסף. | ליסינג תפעולי |
מי שמחליף רכב כל כמה שנים ולא מעוניין להתעסק בירידת הערך, בתחזוקה ובתיקונים. | ליסינג תפעולי |
מי שרוצה נכס בבעלות אישית שיישאר אצלו בסוף תקופת המימון, לפי טעמו האישי ומוכן ליהנות מרכב בבעלותו הפרטית. | רכישה במימון |
מי שמעוניין להחזיק ברכב למשך הרבה שנים ואין לו כוונה להחליף אותו בתדירות גבוהה. | רכב במימון |
דבר נוסף שכדאי לכם להכיר הוא בחירת הרכב. בעסקת ליסינג תפעולי תקבלו טבלה קטנה בה מוצגים רכבים לפי גדלים ושימושים ורק מתוך הדגמים האלה תוכלו לבחור את הרכב שלכם. בעסקת מימון אתם יכולים לבחור כמעט כל דגם מכל יצרן שנמכר בישראל ובכל רמת גימור. זה מאפשר לכם לבחור את הדגם שאתם רוצים ברמת גימור שכוללת תוספות מפנקות וחשובות כמו מערכות בטיחות מתקדמות, תא מטען בפתיחה חשמלית, מערכת סאונד יוקרתית, איכות גימור גבוהה ועוד.
דוגמה שתעזור לכם לבחור
XPeng G6 בגרסת Standard Range RWD נמכר בישראל במחיר של כ-201,990 ש"ח, וניתן לרכוש אותו במימון עם תשלום חודשי שמתחיל מכ-2,650 ש"ח, לרוב ללא מקדמה. במקרה כזה, הרכב נרשם על שם הרוכש והוא בבעלותו המלאה – מה שמאפשר לשמור עליו לאורך זמן או למכור אותו בעתיד. לעומת זאת, בליסינג תפעולי מציעים את אותו רכב בתשלום חודשי של כ-3,300 ש"ח (כולל מע"מ), כאשר המחיר כולל ביטוח, טיפולים, תיקונים ושירותים נלווים, אך הרכב נשאר בבעלות חברת הליסינג. בתום תקופת החוזה, לרוב כ-3-4 שנים, מחזירים את הרכב או מחדשים את ההסכם. הבחירה בין שני המסלולים תלויה בצרכים האישיים – האם חשוב לך להחזיק נכס, או שאתה מעדיף ראש שקט וללא התעסקות עם תחזוקה ומכירה עתידית. אנחנו מקווים שהצלחנו לעזור לכם להבין מה זה ליסינג תפעולי. אם עדיין נותרו לכם שאלות, אתם מוזמנים לחייג אלינו ולקבל ייעוץ מומחים 3580*