מה זה רכב היברידי? כל החסרונות והיתרונות שאתם חייבים להכיר

מרצדס A קלאס החדשה

רכב היברידי הוא בעל שני מנועים – מנוע חשמלי ומנוע בעירה פנימית הפועל על בנזין. הוא מספק שימוש יעיל, אקולוגי ומדוייק בדלק ובחשמל, וצריכת דלק נמוכה יותר באופן משמעותי המביאה איתה חיסכון גדול בעלויות. מה זה רכב היברידי? מה היתרונות והחסרונות של רכב היברידי וכיצד פועלת מכונה היברידית? על כל אלה ועוד, לפניכם.


בשנות השבעים של המאה הקודמת התפתח משבר נפט בין לאומי עם אמברגו הנפט מטעם מדינות ערב המייצרות נפט כלפי מדינות המערב. בינתיים השימוש בדלק פוסילי הלך וגדל, ובשנת 2022 הצריכה העולמית של דלק על סוגיו הגיעה לשיא: מעל 600 הקסה-ג'אול (כל הקסה-ג'אול שווה 1018 ג'אול של אנרגיה), כאשר במקביל לצריכה העולה – כמויות הנפט והדלק פוחתות ומחירי הנפט עולים.

כמענה לצריכה העולה והכמות המתמעטת של נפט ודלק, החלו לצוץ בתחילת המילניום הנוכחי רכבים המונעים על חשמל. בשנת 2023 היו רשומים בעולם כ – 14 מיליוני רכבים חשמליים. בהשוואה למספר הרכבים המונעים בדלק – מדובר במספר שולי.

הרכבים החשמליים מגיעים עם הרבה יתרונות, כמו גם עם רשימה לא קצרה של חסרונות: הם יקרים לרכישה ולתחזוקה, הסוללה עצמה כבדה ומסורבלת ומספקת טווחי נסיעה לא ארוכים והכרחי לטעון את הרכב בעמדות טעינה ייעודיות באופן שוטף. הסוללה נשחקת עם השנים, ויש להחליף אותה.

בשנת 1997 הושקה ההיברידית הראשונה בשוק הרכב, טויוטה פריוס, ושינתה את כללי המשחק. מאז ועד היום, רכבים היברידיים שמגיעים עם מנוע חשמלי לצד מנוע בנזין, הופכים פופולרים יותר בכל שנה. רכב היברידי מציע את המיטב שבשני העולמות, עם מנוע בנזין לצד מנוע חשמלי המאפשרים בשיתוף פעולה עבודה יעילה במיוחד של מנועי הרכב ושימוש חסכוני ואקולוגי.

רכב היברידי - טויוטה C-HR
היברידי מציע את המיטב שבשני העולמות, עם מנוע בנזין לצד מנוע חשמלי המאפשרים בשיתוף פעולה עבודה יעילה במיוחד של מנועי הרכב ושימוש חסכוני ואקולוגי

מה זה רכב היברידי, או – כיצד פועלת מכונית היברידית?

המילה "היברידי" משמעותה בן כלאיים – וזו תשובה מדוייקת לשאלה מה זה רכב היברידי, כאשר הוא מייצר הכלאה ייחודית בין רכב מונע בדלק, לבין רכב חשמלי. ברכבים היברידיים ניתן למצוא שני מנועים – מנוע חשמלי ומנוע בערה פנימית. יש רכבים היברידיים נטענים (מכונית היברידית פלאג אין או – PHEV – Plugin Hybrid Electric Vehicle) ויש כאלה שאינם נטענים – הסוללה נטענת על ידי פעולת המנוע החשמלי בלבד. הרעיון הוא שבתנאי נהיגה שונים, הרכב מפעיל באופן אוטומטי את המנוע החסכוני ביותר ליצירת אנרגיה ולהנעת הגלגלים (או את שניהם במקרה הצורך).

רכב היברידי מגיע עם מחשב חכם, שמפעיל לסירוגין את המנוע החשמלי ומנוע הבנזין (או הדיזל) לפי שיקולי יעילות ועלויות. הרעיון הוא ניצול מרבי של הספק משולב בין שתי יחידות ההנעה, תוך חיסכון מקסימלי באנרגיה (דלק וחשמל) ובעלויות. בפועל, בנסיעות עירוניות, במהירות נמוכה או עם עצירות לעיתים קרובות, המחשב המרכזי המנהל את שתי יחידות ההנעה יפעיל את המנוע החשמלי בעיקר. בנסיעה במהירויות גבוהות, בכבישים פתוחים או בתוואי שטח (במקרה של רכבים פנאי שטח היברידים, למשל), המחשב המרכזי יפעיל בעיקר את מנוע הבנזין.

יונדאי סונטה החדשה
הרעיון הוא ניצול מרבי של הספק משולב בין שתי יחידות ההנעה, תוך חיסכון מקסימלי באנרגיה

מאיפה הגיעו הרכבים ההיברידיים הראשונים?

היצרנית הראשונה שהתחילה למכור רכבים היברידיים באופן רשמי ברחבי העולם היא טויוטה. החלוציות שלה בתחום גורמת לכך שהיא לא מעוניינת להתקדם לרכבים חשמליים בגלל שהיא מאמינה בהנעה ההיברידית. הדגם הראשון שהשיקה טויוטה כרכב היברידי בלבד היה טויוטה פריוס. הפריוס קיבלה עיצוב שונה כדי שאי אפשר יהיה לפספס שמדובר בדגם מיוחד. הפריוס הפכה לסמל סטטוס עבור מי שרצה להתחדש ברכב "ירוק" ו"לשמור על הסביבה". העניין היה גדול עד כדי כך שידוענים מרחבי העולם בחרו לרכוש לעצמם טויוטה פריוס לנסיעות היומיומיות שלהם. זה כולל את קאמרון דיאז, לאונרדו דיקאפריו ומיילי סיירוס. אחרי 2 דורות היא גם נראתה יפה יותר וגרמה ליותר ויותר אנשים בעולם להתעניין במכונית הזאת.

מהם הסוגים השונים של רכב היברידי?

אנחנו מכירים שלושה סוגים של רכבים היברידיים: הראשון הוא רכב היברידי מקביל, בעל שני מנועים (חשמל ובנזין) שמחשב פנימי מפעיל לסירוגין לפי תנאי הנסיעה והדרך, או רכב היברידי טורי, בעל מנוע חשמלי בהספק נמוך שאינו מסוגל להניע את הרכב באופן עצמאי ולכן הוא משתמש במנוע הבערה הפנימית ליצירת אנרגיה (כמעין גנרטור), לשימושו באופן שוטף. רכב פלאג אין היברידי מגיע עם אפשרות לטעינה עצמאית של הסוללה החשמלית בעמדת טעינה, בדומה לזו המתאפשרת ברכבים חשמליים. ברכבים כאלה, סוללת המנוע החשמלי נטענת גם מפעילות המנוע וגם, כאופציה, ממקור חיצוני. רכבי פלאג אין היברידים מגיעים בדרך כלל עם סוללות גדולות יותר וטווחי נסיעה נדיבים יותר על חשמל בלבד. אם כן, התשובה לשאלה האם מטעינים רכב היברידי, תלויה בסוג הרכב. רכב היברידי מסוג phev ניתן, אבל לא הכרחי להטעין, סוללת המנוע החשמלי תיטען גם כאשר מנוע הבנזין פועל.

מהם היתרונות והחסרונות של רכבים היברידיים?

היתרונות של רכב היברידי הם רבים ומגוונים, החל מחיסכון משמעותי בצריכת הדלק, דרך פליטה מופחתת של מזהמים והפחתת תביעת הרגל האקולוגית, ועד פעולה שקטה שמספקת גם חוויית נהיגה נינוחה יותר וגם סביבה שקטה יותר, כשכלי רכב רבים הם חשמליים או היברידים.

ברכב היברידי חסרונות קיימים, והם נובעים בעיקר מהעובדה שרכב היברידי כולל שתי מערכות הנעה – על המבנה המסורבל והכבד, הצורך במתקנים מורשים ייחודיים שיכירו את המערכת החדשה והמורכבת, ושכיחות גבוהה יותר של תקלות הנובעת משני מנועים שפועלים במהלך הנסיעה. לצד החיסרון של תקלות אפשריות, עלות הרכישה של רכב היברידי בארץ היא גבוהה מעלות הרכישה של רכב בנזין – וכדאי לבחון מה יהיה החיסכון בדלק והאם הבחירה ברכב היברידי משתלמת.

רכב היברידי יחסוך עלויות בעיקר למי שנוסעים בתוך העיר, בנסיעות קצרות או פקוקות. מי שנוסעים בעיקר בסופי שבוע, בכבישים פתוחים וללא הגבלה, יזכו ליהנות פחות מהיתרונות והחיסכון שמאפשר רכב היברידי.

mg HS החדשה
לצד החיסרון של תקלות אפשריות, עלות הרכישה של רכב היברידי בארץ היא גבוהה מעלות הרכישה של רכב בנזין

למה מנוע היברידי יקר יותר ממנוע בנזין רגיל?

זה נכון שאם להשוות בין רכב בהנעת בנזין עם מנוע ממוצע בנפח 1.6 ליטר לרכב היברידי ממוצע עם מנוע בנזין באותו נפח, הרכב ההיברידי יהיה יקר יותר. בעבר הפער בין סוגי ההנעות לא היה גדול בגלל הטבות מס שהמדינה נתנה למי שבחר לקנות רכב "ירוק". עם השנים הטכנולוגיות שודרגו ורכבים היברידיים לא נחשבים ירוקים כל כך (במיוחד אם נשווה לרכבים בהנעה חשמלית מלאה). לכן המחיר של רכבים היברידיים זינק בהרבה ממה שהיינו רגילים לראות למרות שהטכנולוגיה לא שופרה או השתפרה במיוחד.

רכבים היברידיים יקרים יותר מרכבים בעלי הנעת בנזין רגילה בעיקר בגלל הסוללה אבל גם המנוע החשמלי משפיע על זה. סוללות לרכבים בעלי הנעה חשמלית הן יקרות מאוד בגלל סוגי החומרים מהן הן בנויות והמערכות הנוספות שצריכות לתפעל אותן – מערכת קירור, מחשב ניהול וכו'. לפי כך זה ברור שמנוע היברידי, למרות שהוא חסכוני בדלק ויכול לחסוך לא מעט כסף לטווח הארוך, במעמד הקנייה, תמיד יהיה יקר יותר.

איפה אפשר לקנות רכב היברידי שמתאים בדיוק לי?

לאחר שענינו על שאלות כמו מה זה רכב היברידי, אילו סוגים של רכב היברידי קיימים ומה היתרונות והחסרונות של רכבים היברידיים, כדאי לשאול איזה רכב היברידי יתאים לצרכים שלכם? בסיכומו של דבר, ניראה כי רכבים היברידיים מספקים את הפתרון היעיל ביותר שיש בנמצא לנסיעות זולות וידידותיות לסביבה, עם שני מנועים שפועלים ביחד בצורה סינרגטית.

אם אתם מחפשים את הרכב ההיברידי הבא שלכם, אם אתם מתלבטים בנוגע לבחירה או מחפשים עצת מומחה – פנו לצוות המומחים של קפיטל מוטורס – סוכנות הרכב המובילה בישראל, ונשמח ללוות אתכם כל הדרך עד לרכב ההיברידי החדש שלכם!

שאלות נפוצות

האם מנוע היברידי חסכוני יותר ממנוע טורבו?

בזמן שהיצרניות היפניות שמו את כל הקופה על מנועים היברידיים, האירופאים פיתחו מנועי טורבו קטנים וחסכוניים במיוחד. הראשונה שהציגה מנוע בנזין בנפח קטן עם מגדש טורבו המשודך לתיבה רובוטית כפולת מצמדים הייתה פולקסווגן כשהציגה את ה-1.4 TSI. המנוע נכנס כניסוי לרכבי פולקסווגן גולף בשנת 2008 ומעט יחידות גם חדרו לישראל. אז זה היה נראה כמו משהו מוזר והאמת שזה גם לא היה חסכוני במיוחד. אבל אז נפתחה תחרות חדשה בין היצרניות באירופה במטרה להפוך את הרעיון הזה לאמיתי, נקי ובעיקר חסכוני.

הראשונה להביא את המהפכה, וזכתה ב'מנוע השנה', הייתה פורד פיאסטה עם מנוע טורבו בנזין בעל 3 צילינדרים בנפח 1.0 ליטר העונה לשם – אקובוסט. המנוע הפצפון הציג הספק של מנועים בעלי נפח כפול אחד וחצי וצריכת דלק נמוכה יותר ממה שמציע מנוע טורבו דיזל בהספק דומה. אז, היצרניות היפניות התחילו להכניס לשווקים מנועים היברידיים עם צריכת דלק ממוצעת של כ-18 עד 22 ק"מ לליטר. במקביל מנועי האקובוסט של פורד ומנועי ה-TSI של פולקסווגן הציגו צריכת דלק דומה של 16-18 ק"מ לליטר. ובכל זאת, נראה שרכבים היברידיים חסכוניים יותר ממנועי הטורבו הקטנים. לכן, רוב מנועי הטורבו האלו זכו לאחרונה לעדכון של מנוע עזר חשמלי קטן של 48V לשיפור נצילות אנרגטית ובעיקר להפחתת פליטת מזהמים. כן מתקבל רכב שהוא גם בעל הנעת טורבו חסכונית וגם הנעה חצי היברידית (מיילד היבריד) שמציג נתון של כ-20 ק"מ לליטר די בקלות.

אם אתם מחפשים רכב היברידי מומלץ, יש כמה יצרניות שמובילות את התחום עם ניסיון, אמינות וחדשנות. טויוטה היא שם נרדף לרכב היברידי, עם דגמים כמו קורולה, יאריס וראב 4 שמוכיחים את עצמם כבר שנים כחסכוניים, שקטים ומאוד אמינים. קיה מציעה אלטרנטיבה מודרנית עם נראות צעירה וטכנולוגיה מתקדמת – למשל נירו או ספורטאז' היברידי. יונדאי, האחות התאומה, מציעה דגמים דומים כמו טוסון ואלנטרה היברידית עם חוויית נהיגה נוחה ותחושת פרימיום מפתיעה. הונדה מצדה מציעה את HR-V ההיברידית, עם שילוב של עיצוב חכם, איכות נסיעה וביצועים שקטים. גם MG הסינית הצליחה להשתלב עם דגמים כמו EHS, שנותנים הרבה אבזור במחיר תחרותי. רכב היברידי מומלץ כיום הוא לא רק עניין של חיסכון – אלא של חוויית נהיגה מתקדמת יותר.

רכבי יוקרה היברידיים הפכו לפופולריים מאוד בישראל בשנים האחרונות, בעיקר בזכות השילוב בין ביצועים גבוהים, חיסכון בדלק והטבות מיסוי. כיום כמעט כל מותג פרימיום מציע לפחות דגם אחד היברידי – החל מב.מ.וו עם סדרה 3, 5 ו-X5 בגרסאות פלאג-אין, דרך מרצדס שמציעה דגמים כמו C300e ו-GLE 400e, ועד אודי עם ה-A6 ו-Q5 פלאג-אין. גם מותגים כמו וולוו (עם ה-XC60 ו-XC90 Recharge), לקסוס (NX ו-RX) ויגואר (F-Pace PHEV) מציעים גרסאות היברידיות מתקדמות. הפופולריים במיוחד בקרב הלקוחות הישראלים הם לקסוס NX ו-BMW X5 – בזכות מראה יוקרתי, טווח נסיעה חשמלי נאה וביצועים מרשימים. לקוחות רבים רואים ברכב יוקרה היברידי פתרון מושלם – כזה שמעניק סטטוס ונוחות, אך לא מתפשר על צריכת דלק או רגשות אקולוגיים. עם תמריצים ממשלתיים והעדפה לציים, המגמה הזו צפויה רק להתחזק.

הסכנה העיקרית בקניית רכב היברידי מיד שניה היא הישחקות הסוללה. לפני קניית רכב היברידי חשוב לבדוק מתי הסוללה הוחלפה, מה רמת השרידות שלה עקב ריבוי טעינות וכמובן לבצעה לה בדיקה רשמית לפני הרכישה. הסיבה לכך היא שהמחיר של סוללה לרכב היברידי יד שניה יכולה להגיע די בקלות לחצי מהעלות של הרכב עצמו. לכן, אם תצטרכו להחליף סוללה לרכב ההיברידי שרכשתם מיד שניה, דעו שזה הולך לעלות אלפי שקלים. לכן ההמלצה שלנו היא לבדוק את הסוללה במוסך או במכון בדיקה המתמחה ברכבים היברידיים טרם הרכישה.

מחפשים רכב חדש או יד שנייה?

מתלבטים? קבלו ייעוץ חינם מצוות המומחים שלנו.