פולקסווגן מתכננת להפוך את סיאט למותג פרימיום

סיאט

קונצרן הרכבים פולקסווגן, בעליה של יצרנית הרכב הספרדית סיאט, הודיע על שינוי תדמית ליצרנית הרכב הספרדית ומתכנן למתג אותה כמותג ספורטיבי יוקרתי. חברה נוספת בבעלות קונצרן פולקסווגן, סקודה הצ'כית, מיועדת לשמש כרכב עממי בדגמים מוזלים יותר. 

זוהי לא הפעם הראשונה שקבוצת הרכבים פולקסווגן מייעדת לשנות את תדמית יצרנית הרכב הספרדית סיאט אולם עד להיום לא ממש נעשה דבר בעניין. נראה שכעת מדובר בשינוי מהותי יותר שבא להבדיל את יצרניות הרכב בבעלותה – חברת הרכבים הספרדית סיאט וחברת הרכבים סקודה הצ'כית ולבדל לחלוטין בין הקבוצות השונות.

רעיון זה בא על רקע הפופולאריות הרבה שזוכים להם בשנים האחרונות רכבי הקרוסאובר והרכבים החשמליים כאשר סיאט תתחרה בקבוצות הרכב היוקרתיים / פרימיום ואילו סקודה על ליבו של הנהג הממוצע אל מול חברות הרכב הקוריאניות והיפניות וגם אל מול מותגי הרכב הזולים יותר בדומה ליצרנית הרכב הרומני דאצ'יה שכיום נשלטת על ידי רנו הצרפתית וכניסתן של מותגי הרכב הסיניים לשוק הרכב העולמי.   

 

קצת על סיאט

עד לשנתיים האחרונות, סיאט לא הייתה ממש רווחית עבור הקונצרן הגרמני פולקסווגן. במהלך השנים מאז רכישתה (1986) נרשמו מעט רווחים ליצרנית הרכב הספרדית, אולם כיום נראה שחלה התעוררות מסוימת שחיזקה את מותג סיאט. 

למעשה סיאט הייתה הראשונה שנקנתה על ידי קונצרן הרכבים הגרמני פולקסווגן וכבר בשנות ה- 2000 החליטו הגרמנים לייעד אותה כרכב ספורטיבי, כנראה שזו גם הסיבה שבתחילת 2018 יצאה סיאט בהכרזה על הקמת מותג דגמי ביצועים חיצוני חדש תחת השם קופרה (Cupra). הקופרה תשווק כמותג נפרד כולל סמל מסחרי שונה מסמל סיאט תחת מספר דגמים.

במהלך השנים סיאט הייתה כפופה תחת מבנה ארגוני שיועד למתג אותה תחת יצרנית הרכב הגרמנית אאודי (גם היא משויכת לקונצרן הרכבים פולקסווגן) כחטיבת רכבי פרימיום, דבר שלא צלח במהלך השנים והיא עברה שוב לסדרת ייצור מוזלת לגרסת רכבי פולקסווגן.

כיום הרעיון השיווקי העומד במיתוג החברה הספרדית הוא לייצר לה תמהיל נחשק, צעיר וספורטיבי שבתורו יבדל אותה משאר דגמי הרכבים העממיים וישייך אותה לסגמנט רכבי הפרימיום. במהלך השנים עמדה סיאט בניסיונות להתחרות אל מול רכב הפרימיום האיטלקי אלפא-רומיאו ונכשלה. אמנם היקף המכירות שלה גדול בהערכה ב- 100% ממכירות אלפא האיטלקית אך כמובן מדובר במכוניות פשוטות יותר ולא ממותגות יוקרה בדומה לאלפא, מה שאומר גם – הרבה עבודה בפחות רווח. 

כיום, לאחר רכישתה של סקודה הצ'כית על ידי הקונצרן הגרמני פולקסווגן, על סיאט לחזור ולשוב לייעוד המקורי שלה – להיות משווקת כרכב יוקרה בדגש על רכב ספורטיבי, ימים יגידו האם בקונצרן פולקסווגן יצליחו בשינוי האסטרטגיה. אך מה הוא כולל למעשה?

גרמניות

 

פולקסווגן משנה אסטרטגיה

כאמור, סיאט של היום היא לא סיאט של פעם וכבר הצליחה להציג מספר דגמים מוצלחים שהעלו את קרנה ומשכו תשומת לב במשרדי הקונצרן פולקסווגן בעיר וולפסבורג בגרמניה. על כן הוחלט על בידול מוחלט בין דגמי הרכבים הפרטיים של פולקסווגן – סקודה וסיאט, בעוד סיאט פונה לסגמנט רכבי הפרימיום הספורטיביים סקודה הצ'כית תהיה זו שתיועד לכיוון עממי וזול יותר.

"היציאה" של סיאט עם מותג 'קופרה' העלה את הפוטנציאל לבדל אותה לפי התוכנית המקורית כרכב יוקרה פרימיום. היכן מתחבאת האסטרטגיה או התמונה הסופית של הקונצרן הגרמני בכל הסיפור הזה? ובכן, אם נבחן את שינוי המגמה שמתקיים בעולם הרכב בשנים האחרונות נגלה שרובם אם לא כולם יהפכו בשלב כלשהו לרכבים "ירוקים" נטולי בעירה פנימית, הווה אומר רכבים חשמליים. האסטרטגיה של מותג פולקסווגן אם כן היא להכשיר את אותם מותגי רכב שבבעלותה לשינוי החשמלי שבדרך שכבר החל כיום לרקום עור וגידים. 

כך לדוגמה נוכל כבר למצוא את פולקסווגן ID3 החשמלית שמתחרה נגד אחד הדגמים הפופולאריים של אותה חברה – פולקסווגן גולף. ה- ID3 אמורה להתחרות בקטגוריית הרכבים המשפחתיים הקומפקטיים שהגולף שלטה בה ביד רמה עד להיום. 

הרעיון הוא שעל ידי חלוקת משאבים חכמה בין כל חברות הרכב שהנשלטות על ידי הקונצרן הגרמני, יוכל לחסוך בעלויות ייצור הרכבים ושיווקם. מה שייוצר בחברת האם יוכל לאחר מכן לשמש כבסיס תכנוני לכל חברות הבת של הקונצרן בכל הקשור לשימוש בהנעה חשמלית. 

אם נבחן את השינוי בעיניים מקומיות נגלה שדבר זה רק יגרום לעליית מחירים של מותג סיאט בארץ, בעיקר בשל מיסוי הרכב הכבד שמוטל בארץ. על כן, אם עד להיום "נהנינו" ממחיר סטנדרטי ברכישת סיאט, דבר זה צפוי להשתנות ולא לטובה.

 

מה מיועד לסקודה?

אם בסיאט מתכוננים ליום הבא בשיווק וייצור סדרתי של רכב ספורטיבי יוקרתי, נראה שבסקודה המחירים דווקא צפויים לרדת, המשמעות היא מחירים נוחים יותר עבור הצרכן הישראלי אך כנראה שגם על חשבון איכות החומרים ואולי אף באיכות המפרט הטכני ובביצועי המנוע. 

בידול סיאט כמותג ספורט פרימיום אמור להפריד בין חברות הרכב סקודה וסיאט כאשר סקודה תהיה זו שתתחרה על מותגי רכב בדרגות הביניים ורכבים עממיים וזולים יותר. מתחרותיה העיקריות הן יונדאי וקיה הקוריאניות מצד רכבי הביניים ודאצ'יה הרומנית העממית. 

בנוסף לכך, לאחרונה הצהירו חברות רכב סיניות רבות על יציאתן לשיווק למערב, דבר שיהווה כאב ראש לא פשוט בהחלט לכל יצרניות הרכב, בעיקר עקב יכולתם של הסינים להציע דגמי רכב מוזלים יותר בשל כוח עבודה סיני זול יותר.  

אם כן מהו למעשה השינוי שמייעדים בקונצרן פולקסווגן ליצרנית הרכב הצ'כית סקודה? סקודה מיועדת להתייצב בעיקר אל מול המדינות המזרח האירופאיות ולחזק את עצמה מבחינה פונקציונאלית ופחות "רגשית". 

מותג סקודה הוא מותג מאוד מבוסס וחזק בארץ, כעת עדיין מוקדם לדעת כיצד הוזלת המחירים בדגמי סקודה תשפיע על איכות היכולות המוטוריות ברכב אך נקווה שיהיה מדובר כאן לרוב על צמצום מפרט האבזור ותו לא.

מאמרים נוספים לאותו יצרן

מתעניינים ברכב חדש?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!

מעבר לקטלוג הרכבים החדשים שלנו